En jobansøgers Facebook-profil giver ifølge forskerne et bedre billede af en persons sindelag end de almindelige personlighedstest, der normalt bliver brugt til rekruttering.
Det skriver Magasinet Arbejdsmiljø på baggrund af forskning fra professor Donald Kluemper fra Northern Illinois University i USA.
Dermed giver det god mening, når arbejdsgiverne lurer på jobkandidaterne via de sociale medier.
- I personlighedstest vil folk ofte skrive det, de tror er det socialt acceptable svar. Det er sværere at gøre på Facebook, for der vil dine venner fange dig i det, siger Donald Kluemper ifølge magasinet.
Forskerne bad jobsøgende udfylde test, der skulle undersøge karaktertræk som samvittighedsfuldhed, udadvendthed, omgængelighed, åbenhed og følelsesmæssig stabilitet.
Et kontrolpanel blev bedt om at besvare samme spørgsmål på basis af et kort ophold på kandidaternes Facebook-side.
Et halvt år efter blev kandidaternes nye arbejdsgivere bedt om at karakterisere dem.
Forskerne fandt, at Facebook-evalueringerne var i langt større overensstemmelse med chefernes vurderinger end de personlighedstest, som kandidaterne havde udfyldt.
Det kommer ikke bag på Marianne Steen, der er specialist i brug af sociale medier i rekruttering og stifter af konsulentvirksomheden Just Mashup.
Hun understreger, at gængse personlighedstest brugt i Danmark kun har en træfsikkerhed på omkring 38 ud af 100.
Derfor er virksomhederne allerede i fuld gang med at trawle nettet for information om deres kommende medarbejdere.
- De tjekker på Google, Linked In, Twitter og Facebook. Allerede nu er de sociale medier et meget åbent rum, siger hun.
Derfor skal folk være bevidste om, at potentielle arbejdsgivere i stadig højere grad vil kigge dem over skuldrene, når de bevæger sig på nettet, påpeger hun.
- Enten skal man leve helt skjult, eller også skal man bevidst arbejde med sin online tilstedeværelse, siger Marianne Steen til Magasinet Arbejdsmiljø.