Danmark gør ikke nok for at sikre ren luft i byerne. Derfor er beskeden fra EU nu, at Danmark må stramme sig an.
Danmark har ellers søgt om en dispensation for at få lov til at bryde grænseværdien for sundhedsskadelige partikler, som hovedsageligt er skabt af vejtrafikken i de store byer. Men da den danske regering ikke har kunnet fremligge en troværdig plan for, hvordan vi mindsker luftforureningen, så har EU smækket porten i. Danmark får ingen dispensation.
Og det glæder Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd.
"Danmark har gjort for lidt og vil blive ved med at gøre for lidt. Det er ikke nok med krav om partikelfiltre på varebiler og persondieselbiler. Vejtrafikken skal også begrænses,, så der skal kørselsrestriktioner på bordet. Det kan ske i form af bompenge eller afgifter som dem, man eksempelvis har i Oslo og London," siger han til Berlingske Tidende.
EU-landene har siden 2005 skullet overholde de fastsatte grænseværdier, men det har voldt Danmark problemer, og regeringen har derfor bedt om udsættelse. Skærpede miljøkrav til udstødningen fra ældre varebiler og dieselbiler ville betyde, at Danmark kunne nå målene i 2011, men EU-kommissionen mener altså ikke, at foranstaltningerne er tilstrækkelige.