Det vil løbe koldt ned af ryggen på de danske lastbilchauffører, når de læser de anbefalinger, som en ekspertgruppe i EU kom med i går.
Her lægger man nemlig op til yderligere liberaliseringer af det europæiske transportområde.
Rapporten er et vink med en vognstang om, hvad der venter forude, lyder kommentaren fra brancheorganisationen ITD’s administrerende direktør, Jacob Chr. Nielsen:
”Ingen tvivl om at konkurrencen kun bliver hårdere og mere international fremover. Kravene til høj effektivitet og produktivitet stiger for dem, der vil være med i kampen."
Fri kørsel i fire dage
En særlig varm kartoffel, som ekspertgruppen tager fat på, er cabotagekørsel – indenrigs-kørsler i et andet land end det, som lastbilen er indregistreret i.
Som reglerne er i dag, presses danske chauffør-job i stigende grad ud i nødsporet, fordi udenlandske chauffører kan køre gods på danske veje til markant lavere lønninger, end de danske chauffører får.
Et af de konkrete forslag fra ekspertgruppen lyder, at europæiske lastbiler skal have ubegrænset adgang til at køre inden for et andet medlemsland i op til fire dage ad gangen, når lastbilen er kørt ind for at aflevere en international transport i det pågældende land.
I dag har de lov til at foretage tre ture i Danmark inden for syv dage, men da der er meget lidt kontrol på området, giver de i realiteten udenlandske chauffører mulighed for at køre uafbrudt her i landet, siger 3F.
”Et angreb på danske chaufførers levebrød”
Ved en høring om social dumping i folketinget kaldte forhandlingssekretær i 3F Transportgruppen Jørgen Aarestrup Jensen for nylig udsigten til mere liberalisering af cabotage-reglerne ”et direkte angreb på danske chaufførers levebrød.”
Forslaget er endnu så spritnyt, at han ikke har haft lejlighed til at dykke ned i dets detaljer. Men den umiddelbare reaktion er langt fra begejstring.
”Jeg er enig i at cabotage-reglerne skal forenkles, så det er til at forstå og kontrollere. Men det er en opstramning, der skal til – ikke en liberalisering,” siger Jørgen Aarestrup Jensen.
Væk med den systematiske udnyttelse
Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt udenlandske lastbiler må køre indenrigskørsel i fire eller syv dage, siger Jørgen Aarestrup Jensen:
”Det er et spørgsmål om, at virksomhederne ikke kontinuerligt og systematisk udfører cabotage-transporter med de deraf følgende forringelser af løn og ansættelsesvilkår for danske chauffører."
For den danske transportbranche bliver udfordringen at indrette sig, så man er klar til at tage konkurrencen op, udtaler administrerende direktør i ITD, Jacob Chr. Nielsen:
”Der forestår nogle vigtige diskussioner om, hvordan rammebetingelserne skal være for de danske transportvirksomheder for, at vi fortsat kan være med i kampen om godset på de betingelser, som EU’s vismænd lægger op til.”
I første omgang skal EU’s transportkommissær Siim Kallas nu tage stilling til ekspertgruppens forslag.