Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Artiklen er skrevet af
Udgivet onsdag den 27. jan. 2010, kl. 06:00
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
Erik Lillienfryd får afslag på afslag fra kommunen på at få en førtidspension trods en alvorlig ryglidelse, der kan gøre ham lam.  <b>Maja Korshin</b>
Erik Lillienfryd får afslag på afslag fra kommunen på at få en førtidspension trods en alvorlig ryglidelse, der kan gøre ham lam. (Foto: Maja Korshin)
SÅDAN BEHANDLER VI DE SYGE

Erik skal arbejde, selvom han kan blive lam

Erik Lillienfryd risikerer lammelser, hvis han arbejder, siger lægerne. Kommunen vil alligevel arbejdsprøve ham, men jobkonsulent siger nej.
METAL OG MASKINER - Godt halvdelen af alle sygdomme i metalindustrien er belastninger af kroppen. Det er blandt andet tunge løft og mange af de samme bevægelser i et højt tempo, der volder metalarbejdere problemer. Men også problemer med støj og skader fra kemiske substanser gør ansatte i branchen syge.
Karina Johansson, 22 år, butiksansat på fuld tid siden hun var 16 år.
Ny dom kan betyde erstatninger til hundreder af syge danskere.
Om arbejdsprøvning
  • En arbejdsprøvning skal beskrive og vurdere, hvad en borger kan klare på det almindelige arbejdsmarkedet eller i job på særlige vilkår.
  • Den kan foregå på borgerens egen arbejdsplads, hvis det skal undersøges, om borgeren skal indstilles til fleksjob.
  • Det kan også foregå på private virksomheder, hvor en kontaktperson fra virksomheden og en jobkonsulent fra kommunen vurderer, hvor meget en person kan arbejde.
  • En tredje mulighed er at arbejdsprøve på en revalideringsinstitution i kommunen, hvor der er værksteder, kantiner og computerrum.
  • Et standardforløb i sådan en institution varer 13 uger, fem timer om dagen.

(Af Tanja Weiss)

FLERE BILLEDER
Erik Lillienfryd får afslag på afslag fra kommunen på at få en førtidspension trods en alvorlig ryglidelse, der kan gøre ham lam.  <b>Maja Korshin</b>
Erik Lillienfryd får afslag på afslag fra kommunen på at få en førtidspension trods en alvorlig ryglidelse, der kan gøre ham lam.  <b>Maja Korshin</b>

50-årige Erik Lillienfryd fra Næstved har haft kroniske smerter i ryggen i 17 år. Med et alvorligt brud på en hvirvel i ryggen risikerer han at blive lam, hvis han anstrenger ryggen, siger lægerne.

Alligevel afslår Næstved kommune at give ham førtidspension. Han skal arbejdsprøves først.

"Lægerne siger, at jeg risikerer at blive lam fra lænden og ned. Alene derfor virker det helt grotesk at forlange, at jeg skal arbejdsprøves. Desuden har de allerede arbejdsprøvet mig en gang i 2005, hvor det gik helt galt. Jeg kunne ikke gå og måtte ligge i sengen i flere uger," siger Erik Lillienfryd. 

Jobkonsulent nægtede at arbejdsprøve

Arbejdsprøvningen bliver da foreløbig heller ikke til noget. For jobkonsulent Gitte Brøns fra Kompetenceporten - det private firma, som kommunen har bedt om at arbejdsprøve Erik Lillienfryd - siger nej.

Efter at have læst lægepapirerne tør hun ikke tage risikoen for, at han bliver lam. Gitte Brøns bekræfter forløbet over for Avisen.dk, men vil ikke kommentere den konkrete sag.

Erik Lillienfryd knækkede en hvirvel i ryggen i forbindelse med en ulykke på sit arbejde. Nu risikerer hvirvlen at rykke sig, så han bliver lam ved belastninger. Speciallægernes melding er tydelig:

"De konservative behandlingsformer er for længst udtømt, og som situationen er nu, er han slet ikke i stand til at bestride nogen form for erhvervsarbejde," skriver speciallæge i reumatologi, fysiurgi og rehabilitering ved Amtssygehuset i Køge, Niels Arne Nielsen i sin erklæring om Erik Lillienfryd fra 2006.

Afslag på afslag

Alligevel har Erik Lillienfryd været på skiftevis sygedagpenge, kontanthjælp og ledighedsydelse siden ulykken i 1992. Trods fire speciallægeerklæringer på, at han ikke kan arbejde, skriver kommunen gang på gang, at den ikke ved, om Erik Lillienfryd kan arbejde.

Kontorchef for Job og Helbred ved jobcenteret i Næstved Kommune, Helle Nygaard, oplyser, at kommunen altid skal arbejdsprøve folk, der søger førtidspension - med mindre borgerens egen læge vurderer, at det er fuldstændigt uforsvarligt at arbejdsprøve.

"Hvad der ligger i 100 procent uforsvarligt, er op til borgerens egen læge at vurdere," siger hun.

Uforsvarligt at arbejdsprøve

Erik Lillienfryds egen læge, Jan J. Hansen, vurderer, at det er fuldstændig unødvendigt at arbejdsprøve ham.

"Det er unødvendigt at tage den risiko, der kan være forbundet med at arbejdsprøve Erik Lillienfryd. Kommunen har alle oplysninger i sagen. Den har arbejdsprøvet ham. Det kunne han ikke klare og blev værre af det. Han har flere erklæringer fra speciallæger på, at hans ryg er meget dårlig, og at han ikke kan arbejde. Han har daglige smerter. Sagen har varet for længe," siger Jan J. Hansen.

Men fordi kommunen bliver ved at ville have dokumentation har Jan J. Hansen nu sendt Erik Lillienfryd til en speciallæge, der skal vurdere, om det er for uforsvarligt at arbejdsprøve Erik.

Indgroet mistillid til borgerne

Erik Lillienfryds advokat, Marianne Fruensgaard - fra advokatfirmaet Hjulmand & Kaptain i Nordjylland - mener, at sagen er grotesk.

"Kommunen har en indgroet mistillid til borgeren og til lægeerklæringerne. Den insisterer på, at arbejdsprøve, selv om det kan forværre patientens tilstand. Det er jo helt grotesk," siger Marianne Fruensgaard.

27.01-2010 | 07:50 af gitte rasmussen
Det er en ganske forfærdelig situation han er i. Både at være syg og så skal kæmpe med kommunen.
Jeg håber det lykkes for ham, at få sin pension. Problemet er også, at han ikke er alene, rigtig mange syge mennesker kæmper hver dag, og det eneste kommunerne tilbyder dem, er arbejdsprøvning på arbejdsprøvning og kun for at fastholde dem i kontanthjælp.
 
27.01-2010 | 10:19 af Jesper Kristensen
Meget symptomatisk på den nye "neoliberale socialistiske feudalisme", hvor borgernes produktivitet til _samfundets_ gavn, og kun sekundært dem selv, og for GUDS skyld ikke til skade for mit liberale skattetryk, skal suges tørre for produktivitet inden de kastes på bunken af folk i sundhedsvæsnet.

Det her er jo ikke det eneste sted vi ser denne tendens.
 
27.01-2010 | 11:24 af Kristian Mortensen
27.01-2010 | 10:19 af Jesper Kristensen
socialistiske?
Hvor pokker er det socialistiske i det her?
 
27.01-2010 | 12:09 af Kenneth Jakobsen
Omsorg og medmenneskelighed, stammer fra vores kultur, ikke fra socialismen.
Marx og Engels skrev begge om, at man måtte ofre nogen mennesker, for at nå deres idealsamfund.
27.01-2010 | 12:40 af Kristian Mortensen
Sludder og vrøvl
Hvad definerer du som vores kultur?
Arbejderbevægelsen er stort set ene om rosen for velfærdssamfundet der hjælper de syge og svage
Denne bevægelse udspringer fra grene der fører tilbage til Marx og Engells
Sagt med det samme, jeg er ikke marxist, og omkring 1910-1920 skiltes arbejderbevægelsen i en socialdemokratisk gren og en Sovjet-orienteret kommunistisk gren og nej kommunister har for mig altid været for kyniske og netop haft den holdnig om at ofre mennesker. Men den socialdemokratiske nej, tværtimod.
Hvis der ikke havde været et Socialdemokrati i DK så havde de sociale forhold i DK været ligesom i 1800 tallet med sygdomme, fattigdomskriminalitet og voldsom prostitution
Kenneth du er ude i en omgang grov historieforvanskning og enten ved du ikke så meget om det her, eller også prøver du at manipulere på det groveste
 
27.01-2010 | 13:28 af Kenneth Jakobsen
Du skrev netop socialistiske, og ikke socialdemokratiske. Jeg er enig i dig i, at socialdemokratismen ikke har den samme kynisme som socialismen og kommunismen.

Jeg er ikke enig i, at "arbejderbevægelsen" har æren for det samfund vi har i dag. De har ønsket det ja, men det er ikke dem som har æren for, at vi fik RÅD til det. Ingen samfund bliver velstående, og kommer ud af fattigdom på grund af "arbejderbevægelser" men til trods for disse.

Men når det er sagt, skal vi så ikke undgå at afspore en diskussion, jeg syntes er bare lidt vigtigere?. ;)
15.07-2010 | 16:22 af dan gullik
fagbevægelserne står til takke for den dårlige danske moral
vikingerne står for det samfund vi står med i dag ...grundet tillid
27.01-2010 | 22:19 af Knud Helmer Andersen
Her er der real know how. til de radikale og keonsevative og andre - kloge hoveder, der kun har set verden teoretisk perspektiv

" DE der er nedslidt som 60 årige kan jo blot søge førtispension"
MVH
KHA
28.01-2010 | 09:51 af Kenneth Jakobsen
Øhh?...

Den her sag viser vi skal rette op på førtidspensionsreglerne, den gør bestemt ikke at vi skal beholde en universel efterlønsordning.
27.01-2010 | 12:41 af Jesper Kristensen
Deri at staten tydeligvis mener at borgerens første pligt er at tjene samfundet, dernæst forsøge at undgå at blive lam eller rask. Kender en kræftpatient - der i øvrigt lige havde mistet manden under en vis tsunami - som blev plaget livet af af jobkonsulenter og andre, der fuldstændig tilsidesatte lægelige hensyn til fordel for målet om at presse produktivitet ud af borgeren.
 
27.01-2010 | 12:42 af Jesper Kristensen
Hvor er de Ret funktion ... slet "eller rask" - det er meningsforstyrrende.
 
27.01-2010 | 12:53 af Kristian Mortensen
Prøv at læse FNs menneskerettigheder:
http://da.wikisource.org/wiki/FN%27s_Verdenserkl%C3%A6ring_om_Menneskerettighederne
især artikel 22,23 ,24, 25 og 30
Her står bla at syge mennesker skal beskyttes og hjælpes
Men det er jo gensidigt at man i det omfang det er en muligt tilgengæld skal hjælpe så meget man kan til gavn for samfundet
Princippet er egentlig udmærket, men det eksempel du nævner er jo ikke p gr af en socialist, det er jo Claus Hjort Frederiksens love om aktivering af syge der er skyld i det, og du vil vel næppe kalde ham for socialist, vel?
For ellers stopper jeg her, så bliver tråden her for surrealistisk!
 
27.01-2010 | 16:30 af Jesper Kristensen
Kommentar er blevet slettet.
 
27.01-2010 | 16:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
27.01-2010 | 16:33 af Jesper Kristensen
Egentlig ved jeg ikke, hvorfor du lige føler dig så ramt.? Er du socialist, og har jeg trykket på en uheldig knap? Jeg gentager lige mig selv og forklare lidt dybere, hvad jeg mener: jeg skrev "neoliberale socialistiske feudalisme". Der står altså ikke bare "socialist", som du har reduceret det til. Men ok, jeg skrev det sgu også dybt obskurt ;o)

Der er opstået noget meget sært i Danmark, og jeg synes det er en art ubalance.

Der var engang hvor Danmark fik velfærdsstaten indført, og det er jo et socialistisk princip, der hviler på en række forestillinger om solidaritet. Hvis du bliver syg - uanset hvad - så får du hjælp til at klare dig igennem. Den solidaritet er også som en følelse nødvendig for at det virker sammenhængende. Jeg synes selv tanken er overvejende smuk, og jeg ejer utroligt meget solidaritet med alle mine meddanskere :)

Socialisme har dog en anden ting, jeg altid mener bør være balanceret. Nemlig det at det ofte er sådan i den socialistiske optik, at gruppeentiteten er den primære analyseenhed. Der ligger lidt den der med at man først og fremmest er samfund, dernæste individ, og at "samfundet" eller "staten" er vigtigst. Den holdning fik vi at se den logiske slutkonsekvens af under både nazismen og kommunismen: kritiser staten og du var død.

På den anden side er der de "individuelle rettigheder", som både er nedfældet i Grundloven og senere udbygget i menneskerettighedskonventionerne. De er vel nærmest grundEN til at *vi* aldrig endte i statsdespotiet som under Stalin, eller fik muligheden for at hæve os over tidligere tiders danske kongers despoti, hvor man mente at både Gud og konge havde enhver råderet over "sine" undersåtter. Ligesom solidaritet mener jeg at de individuelle rettigheder er meget smukke og kulturbærende i en grad så de må værnes om med næb og klør. Alternativet er et flertalsdikattur, der ikke er en skid bedre end gale religiøse/ideologer, der myrder befolkningen pga. systemkritik eller gudekritik.

Jeg er ikke til enten det sociale eller individuelle. Jeg søger nærmere balance i det to.

Her mener jeg så vi har et problem nu til dags. For vi har en velfærdsstat, ja tak, og dens forudsætning er SOLIDARITET. Her kommer så paradokset ud over alle grænser ... for så får vi en semi-liberal regering med VK, og når jeg kaldet det semi-liberal er det fordi de har overtaget det meste af socialdemokraterne partiprogram. Men de har lige præcis så lidt solidaritet i kroppen, at det stadig ligger i dem, at enhver opkrævning af skat føles som en skrækkelige overgreb på dem, og de ønsker i hvert fald ikke at betale til de syge, de fede, rygerne, folk der dyrker sport eller spiser rødbeder eller hvad nu de er oprørte over. Så de går ind i det, der essentielt er en socialistiske struktur - velfærdssamfundet - og så undergraver de den med socialismens egne midler: nemlig ved at sætte kniven for struben på de borgere i samfundet, som de har fået defineret som "dem" og "de andre" og "lømlerne" osv. Altså en appel til "ikke at skade staten", da det jo implicit er at skade den stakkels liberale gennem skattebilletten. En skat der er blevet betalt modstræbende over alle disse år. Du kender retorikken med at "statens stjæler borgeres penge", og det lyder jo uvægerligt som noget en person helt uden fællesskabet kunne sige.

Så her har vi en art tilbagevenden, hvor de velbjærgede implementere deres konge- og feudalherrementalitet, blot igennem en demokratisk stat, men med ca. samme effekter.

Derfor - i citatiostegn - udtrykket "neoliberale socialistiske feudalisme".
 
15.07-2010 | 16:30 af dan gullik
helt ærlig
pas nu på at andre bliver hørt
du snakker for at holde dig vågen
ved du hvad du snakker om
kort og konsist...det er et kanon motto brug det
28.01-2010 | 10:06 af Kenneth Jakobsen
Giver ikke meget for FNs menneskerettigheder, når de er blevet fulde af positive rettigheder.
Jeg syntes det er fint, at samfund som vores vælger at indrette os, som vi har gjort. Men at kalde retten til andres penge for en menneskeret, det er godtnok langt ude i hampen.

Jeg er ikke Venstremand. Men Claus Hjorts intentioner har nu været fine nok. Intentioner og resultater følges bare ikke altid lige godt ad. Sådan er det også med meget af det, de røde har stået for. Men systemet før mennesket ER altså en socialistisk tensens. Igen husk forskellen på ren socialisme og socialdemokratisme. Er Claus Hjort socialdemokrat?. Nej dog ikke, men det ER den retning, han har trukket Venstre. Til flere af os liberales store fortrydelse. Hvorfor igen jeg ikke er Venstremand.
15.07-2010 | 16:27 af dan gullik
hvis man er rask så er man bare ikke ordentligt undersøgt
og der er nogle der skal få hjulene til at løbe rundt
at være syg er meget variabelt
og selv om at man er syg kan det være en stor fordel at arbejde ...mentalt
27.01-2010 | 12:06 af Kenneth Jakobsen
Erik bør have sin førtidspension, sålænge lægelig dokumentation påviser, at han ikke forsvareligt at påtage sig et arbejde.
15.07-2010 | 16:56 af Thomas Egeskjold
Fedt Kenneth. endeligt noget jeg kan være 100% enig med dig om...Måske der er håb for dig endnu He he.
 
27.01-2010 | 12:13 af Erik Lillienfryd
Mit problem er tilsyneladende, - ud over Næstved kommune - , at den tidligere beskæftigelsesminister, Claus Hjort Frederiksen, kender en overlæge, der engang har sagt, at hvis man har ondt i ryggen, så skal man bare ha' et arbejde!..
Nu var det jo så netop et arbejde, der gjorde jeg kom galt afsted, i 1992. Desværre opdagede man det først i 2003. Det fritager dog efter min mening ikke Næstved kommune for dens ansvar i sagen. Jeg er blevet kaldt 'hypokonder', 'der bare skulle tage mig sammen', og kommunens ydelseschef, - der under et møde i pensionsnævnet, sad og gloede ud af vinduet, ned i en tom atriumgård, sluttede mødet med at sige 'vores tilgang til dig, er yderst formel, og det bliver aldrig anderledes!..
Så hvis Marianne Jelved, stadig måtte overveje at flytte til Næstved;)
er hun hermed advaret. Sagsbehandlingen er langsom, mangelfuld, præget af mistro mod mig, og fyldt med fejl. alene det, at man efter snart 18 år, hvor jeg har samarbejdet, om revalidering, og fleksjob, sætter mig på kontanthjælp, UDEN partshøring, fordi posten formentlig har afleveret en mødeindkaldelse, i en anden postkasse, og jeg derfor ikke kunne møde, siger jo en del om hvor meget man ønsker at hjælpe mig i gang. Tilmed undlod man at gøre opmærksom på, at post Danmark selv sagde, at man ikke kan udelukke fejlomdelinger, af enkelte breve.
Alligevel fik Næstved kommune medhold i beskæftigelsesankenævnet. Så langt ude i hegnet er man i bestræbelserne på, at 'piske' mig til at 'makke ret'.
Formanden for arbajdsmarkedsudvalget i Næstved byråd, udtalte herefter i DRp4, 'jeg vil nu bede om en redegørelse'.
Jeg har ALDRIG hørt fra hende. De øvrige politikkere i Næstved kommune, jeg har forelagt sagen, lovede 'at se på sagen'. Det har de muligvis også gjort. Det har dog ikke haft den effekt, at de - selv efter at have lovet, at de jo gerne ville vælges igen, så de kunne gøre en masse, for de svageste i samfundet, - til at ville hjælpe mig.
Nu rejser spørgsmålene sig. Når en formand for arbejdsmarkedsudvalget, i DRp4 , beder om en redegørelse, hvem sidder så 'med aben'?..
Tilsyneladende er det mig/borgerne..
tak for ordene Gitte, og Jesper. Jeg kunne ikke være mere enig.
 
27.01-2010 | 12:52 af gitte rasmussen
Din historie om dit sygdomsforløb i Næstved kommune, minder desværre alt for meget om alle de beretninger vi kan hører/se rundt omkring i alle de andre kommuner også.

Og du har helt ret, det hele startede med beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen, han har forringet forholdene for både pension/fleks mulighederne.

Det fuldstændig umuligt at få pension og fleksjob i dag. Gode ordninger for syge borgere, er ødelagt.
I dag bliver de gemt væk i fattigdom, og kun de stærkeste kommer frem i medierne.
Jeg syntes det er godt gået af dig, at have overskud til at stå frem. Jeg håber det bedste fremover for dig og din søn. (dejlig dreng du har ).

 
01.02-2010 | 12:42 af Erik Lillienfryd
Tak Gitte.
Uden min søn, tror jeg heller ikke jeg havde orket denne kamp. Du har ret i, at Claus Hjort er en belastet mand i disse sager. Han mener, at en stor del af Danskerne 'spiller syge', for at få andre til at forsørge sig. Men findes der egentlig nogen dokumentation, for at det har/eller finder sted?..
I min optik, er det noget Liberalt nonsens, opfundet af 'drengene i cepos', og asger Aamund, sammen med Claus Hjort. At kommunerne så griber chancen, for at piske 'de syge', gør bestemt ikke sagen mere korrekt. snarre tværtimod.
Nå skal jeg så til læge nr. 7 eller 8, og nu siger Næstved kommune, at når han har udtalt sig, SÅ vil de forelægge min sag for lægekonsulenten. Der har ikke været en lægekonsulent på min sag siden 2005.
Når nu kommunerne skal spare så meget, så kunne de jo starte med at spare på udgifterne til speciallægeundersøgelser, når de alligevel ikke retter sig efter hvad der står. Det er spild af penge, - 5.000 - 8.000,- pr gang, og spild af lægens tid, der jo er væk fra afdelingen på sygehuset i den time der er sat af til undersøgelsen. Ofte kan en overlæge se 3 patienter på den time, og skrive erklæringerne på 'privaten', og gange beløbet med 3.
Ikke så underligt kommunerne mangler penge!..
 
15.07-2010 | 16:39 af dan gullik
helt ærlig erik
så tror jeg heller ikke helt på dig
efter at have læst altsammen

du opdagede det i 2003 men det var fra 92
arbejdsløs hele tiden ???

var de ved at smide dig ud i aktivering??
jeg er meget mistroisk da jeg er på arbejdsprøvning og det er en kæmpe flok nasser der ikke fejler noget ,og jo det kan jeg bedømme ,,de ind rømmer det
og de har ingen ide om hvad der kræves for at få pension
pøj pøj medmindre du ikke er en skid bedre end dem
27.01-2010 | 12:38 af Erik Lillienfryd
@Kenneth.
Der er entydig dokumentation, fra 5 overlæger, lige fra Kbh. over Køge, til Aarhus. En MR-scanning, samt egen læge, der ikke længere mener der er noget at stille op. På 'Riget', har man skrevet, at HVIS jeg på et tidspunkt skal opereres, kræver det, at der er helt ro i mit liv, OGSÅ socialt, da der ellers er under 20% chance for et godt resultat. Min sag har ikke været forelagt en lægekonsulent i Næstved kommune, siden 2005. Min tidligere sagsbehandler fortalte mig i dec. 06, at NU var min sag sendt til lægekonsulent. Feb. 07, efter kommunesammenlægningen, hvor jobcenter Næstved var oprettet, fik jeg at vide, at det ikke passede. Så endnu en 'fejl' var begået. Det får dog ikke Næstved kommune til at komme hverken med en undskyldning, eller en forklaring. Bare tavshed.
 
27.01-2010 | 12:42 af Kristian Mortensen
Hvilket jo netop bekræfter hulheden og det indholdsløse i Kenneths påstand om at alle "bare" kan få pension hvis de er syge eller nedslidte
 
27.01-2010 | 13:22 af Kenneth Jakobsen
Jeg mente og mener stadig ikke, at alle skal kunne få førtidspension, på grund af sygdom eller lignende. Men kun dem hvor det kan dokumenteres af en læge.

Det kan det jo her, så jeg mener slet ikke, der burde være noget at snakke om her.
27.01-2010 | 13:30 af Kristian Mortensen
Ikke engang dem der har dokumentation fra læger, hospitaler whatsoever kan få pension i dag, det er så godt som umuligt
Og den med dokumentationen er jo en selvfølgelighed, den har alle der seriøst søger om pension
Jeg kender ingen der har søgt uden lægelig bekræftelse på sygdom
 
27.01-2010 | 13:35 af Lars Nunnegaard
I foråret skrev jeg netop om en ven, der havde fået en hjerneblødning 2 gange, han kunne dårligt gå, han fik hjælp til det meste af kommunen. Han havde fået udbetalt penge fra sin pensionskasse for kritisk sygdom. Han havde speciallægeerklæringer også fra sygehuset. Alligevel ville de have ham gennem hele maskineriet og gennem psykolg, han nåede at dø inden. Jobcenteret ? Hvad er det til for? Pisk?
 
15.07-2010 | 17:32 af Thomas Egeskjold
Så de mennesker der lider af en sygdom. som for lægevidenskaben ikke har været sexet nok til at gide at forske i. skal bare sendes i arbejde, uanset hvor lidt lægerne ved om følgerne. der er jeg nok mere for at lade tvivlen komme den syge tilgode.
 
27.01-2010 | 12:55 af Kenneth Jakobsen
Så burde der egentligt slet ikke, være mere at snakke om. Du burde selvfølgelig have en førtidspension, sålænge længerne kan dokumentere du ikke bør arbejde.

Førtidspensioner bør selvsagt ikke gives ukritisk, men her kammer mistænkelighedsgørelsen da helt over. Håber det bedste for din sag.
27.01-2010 | 13:09 af Jesper Kristensen
Det er altid skræmmende, når politikere forsøger at agere kloge-Åger udi det medicinske, eller simpelthen ignorerer evidens fordi de mener at deres personlige mening er ligeså værdifuld som en lægefaglig vurdering.

Det sker hele tiden og også på andre områder (uden at det bliver kønnere af den grund)
 
27.01-2010 | 13:24 af Martin Andersen
At få pension eller revalidering er absolut ikke let.

Efter undersøgelser og speciallæge vuderinger i forbindelse med en diskusprolaps i 2006 blev jeg vurderet uegnet til at tage arbejde inden for mit fag. Speciallægen og min almindelige læge anbefalede omskoling/revalidering.

Derfor var det også med stor undren at min sagsbehandler til et møde spurgte mig om jeg ikke "bare" kunne spise nogle piller så kunne jeg jo fortsætte med at arbejde, hvortil jeg svarede at hvis jeg begyndte at spise piller for at arbejde ville jeg have et ryg-problem samt et problem med afhængighed af smertestillende. Derudover vidnede den af sagsbehandleren udarbejdede kompetenceprofil, hvori han afslog at jeg kunne revalideres, om komplet uvidenhed om mit fag.

Der blev først tilkendt revalidering da jeg havde et operationstilbud og jeg tog imod det. Operation ved diskusprolaps løser ikke problemet men kan i nogle tilfælde fjerne genen ved prolapsen. Man vil stadig efter operation stå med en dårlig og i mit tilfælde nedslidt ryg hvor man skal revurdere sit arbejdsliv såvel som det personlige.

Derudover var der problemer med at få tilkendt løn som voksen-lærling men det faldt heldigvis i hak efter en stædig indsats fra min side.

Jeg står idag med en ny uddannelse og job men det er absolut ikke fordi "systemet" har villet det. Man skal selv have overskuddet til at kæmpe for sin rettigheder hvilket alle ikke nødvendigvis har overskud eller midler til. Men det er desværre symptomatisk for den nuværende regering at folk bliver mødt med mistro og krav om dokumentation. Dokumentation som så bliver afvist hvis den ikke passer ind til i deres kram.
27.01-2010 | 15:36 af Jørgen Mouritsen
Hej Erik - det er da en værre sag du er havnet i. Jeg bliver sgu så gal når jeg læser om de emsige sagsbehandlere i kommunerne i deres iver for at få syge og nedbrudte ind på arbejdsmarkedet. det er efter min opfattelse ene og alene kassetænkning, medens de udadtil vil pynte sig med at de har fået så og så mange i arbejde igen. de bruger en hulens bunke tid på i din sag. Du er i samme problemstilling som mange andre borgere i forskellige kommuner, der heller ikke bliver behandlet som en syg borger, men mere som en omkostning der skal placeres et andet sted end kommunekassen.
Nunnes eksempek viser helt klart tendensen. Vi kalder os et velfærd og tryghedssamfund, men i behandlingen af syge mennesker lytter de overhovedet ikke. Det lægelige aspekt i sagen prøver de på alle mulige at undgå ved hele tiden at forhale sagen - et klart bevis på at det menneskelige og sociale aspekt som burde være ledetråden i løsningen, OVERHOVEDET IKKE bliver tilgodeset.
Det vil sige at sagsbehandlerne under hele sagsbehandlingen opfatter borgeren som en der ikke gider at arbejde. De fysiske problemer i din sag overhører og overser de de deres iver efter at få dig i arbejde. Den manglende forståelse for problemet og deres helt klare afvisning af din tilstand, som kræver forståelse, i stedet fører til yderlige sygdom og afmagt af rent psykisk karakter. det er en djævelsk behandling af en sygdomsramt borger.
Jeg har med en borger i Greve Kommune en lignende sag - det er rædselsfuldt at økonomien er kommet i første række medens de overhovedet ikke har de sociale briller på.
Erik - du har prøvet at gå til politikerne - uden held.
Det er en falliterklæring for en kommune med en A-borgmester, at politikerne i for høj grad overlader det helt og holdent til de ansatte, uden at de selv har en holdning til det velfærdssamfund som de altid praler om.
Har du prøvet at kontakte en politiker som IKKE sidder i byrådet - de kender jo arbejdsgangen og kan nemmere hjælpe dig teknisk og skriftligt. Har du prøvet Freddy Blak (tidligere EU politiker). Freddy og jeg har kendt hinanden i mange år, jeg søgte i dag at kontakte hanm pr. telefon, men han var på vej til et foredrag. Jeg har lovet at ringe til ham i aften efter 21.00. Så vil jeg sætte ham ind i sagen.Så vil jeg anmode ham om at give dig hjælp.
Derfor er det nødvendigt at du sender mig din privatadresse:
min e.mail er: jorgmour@live.dk
 
29.01-2010 | 13:12 af Erik Lillienfryd
Hej Jørgen.
Tak for dit svar. Jeg har for en del år siden talt med Freddy Blak, om min sag. Men som du kan forstå, så er den nu MEGET omfattende, og Freddy er en travl mand. Derfor valgte jeg at lade Hjulmand&Kaptain, fortsætte mod kommunen, efter arbejdsskadestyrelsen.
Din betragtning om a-borgmestere, er jeg enig i. Henning Jensen, har da også 'dækket sig ind', med at ansætte en borgerrådgiver, da 'uheldige sager', havde det med at finde vej til Henning Jensens skrivebord. Borgerrådgiveren, har i skarpe vendinger kritiseret Næstved kommune, hvilket førte til, at A- arbejdsmarkedesformanden i DRp4, sagde hun ville 'bede om en redegørelse. Som sagt, kan jeg ikke få at vide, om hun nogensinde har bedt om den, eller fået den. Men genvalgt, i samme funktion, - det blev hun.
Jeg takker for hjælpen, og sender dig min adresse, og mit tlf. nr.
Freddy Blak skal være velkommen til at se på sagen, hvis han har mod på det.
Jeg kan i øvrigt se på de mange indlæg, på Avisen.dk, samt de mange andre historier der nu 'popper op', at det her er et problem der nu breder sig som ringe i vandet. Lad os bare få det hele frem, så vi igen i Danmark kan få lidt værdighed og respekt ind i behandlingen af borgerne.
Mvh. Erik.
 
27.01-2010 | 19:29 af Nurtun Gee
OMG ! Lad ham dog få førtidspension , han har jo arbejdsprøvet , hvorfor skal han gør det igen ..
I gør jer bare til grin maan ..
31.01-2010 | 12:54 af Preben Firkløver
Jammen kære Beskæftigelsesminister Inger Støjberg. Jeg stiller gerne op til en offentlig høring 100% Vil visse et sameeng mellem vold i familien og den offentlige beghanlin af de enkel borgeren. Vil også gerne fortælle om Atmagt når man søger hjælp til sine børn. Fordi man er ramt hårdt af det psykisk præs der ligges på en. mine problemer blev overhørt og det koste mit job i DSB Tjenestemand sagde selv op da jeg ikke kunne hænge sammen mere. ja det tog så 12 år før systemet så mig. Dette var til tros for jeg skreg så høj at man bad mig om at være stille.
 
01.02-2010 | 12:54 af Erik Lillienfryd
Hej Preben.
Du har ret. Men de politikkere,der som Beskæftigelsesministeren, kun taler i floskler, tør ikke mødes med os. Selv de tavse stemmer skriger i deres ører.
Jeg har selv haft skrevet til både Inger Støjberg, samt Claus Hjort Frederiksen, før hende. Mit spørgsmål til dem gik på, om det er i orden, at kommunerne behandler borgerne med en så udtalt mangel på forståelse, og respekt. Svaret var ' det er regeringens holdning, at det skal kunne betale sig at arbejde'.....
Derfor mener jeg også vi bør danne en forening, eller hvis der allerede findes en, melde os ind i en, så vi bliver så mange, at også 'de politisk tonedøve' på Christiansborg, og i de andre medier end Avisen.dk lægger mærke til at vi også er her, og har ret til at blive behandlet med værdighed og respekt.
Ha' en god dag. mvh. Erik
 
15.07-2010 | 16:19 af dan gullik
hvis man skal arbejds prøves ,og skaden skete i 92 hvorfor er der ikke sket noget siden
har han søgt erstatning
13 år før arbejdsprøvning ??

jeg har samme lidelse og en 7 -8 mere men jeg kæmper mig da igemmen min arbejdsprøvning selvom speciallægerne siger at jeg ikke kan ,så kan de se mig kravle ...om jeg kravler der eller hjemme det kan da være ligemeget???få det overstået gør hvad man kan
15.07-2010 | 16:54 af Thomas Egeskjold
Jeg forstår ikke hvorfor Helle Nygaard, ikke for længst har fået 10 kolde tæer i røven. hun egner sig åbentlyst ikke til et job der har ned mennesker at gøre.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.