L.O.C.: Melankolia/XxxCouture (Virgin/EMI)
»Jeg så ført igennem,« proklamerer en bevidst hovmodig L.O.C. på sit fjerde udspil. Og det er så sandt, som det er sagt. Dobbeltsagaen Melankolia/XxxCouture troner som det bedste og mest ambitiøse album udgivet i dansk raps tredje generation. Historisk set er det faktisk kun overgået af Malk de Koijns to nyklassikere – og så alligevel ikke, thi L.O.C. s onde opus lader sig ikke sammenligne med noget som helst.
På Melankolia tackler rapperen egne dæmoner til olmt orkestrerede produktioner fra mestermakkeren Rune Rask, der (heller) ikke er hørt mægtigere. Manglende mådehold, perversioner og jalousi håndteres med grødet glød, et urørligt flow og en stålsat vilje til at køre sit koncept om de syv dødssynder helt ud over kanten.
Det var tanken, at hver af de to pladers syv sange – ja, sange – skulle repræsentere en dødssynd. De indre på Melankolia og omverdenens på XxxCouture , men kun åbningsnumrene Blod I Min Hud og Superbia rendyrker én menneskelast, nemlig hovmodet. I resten af numrene blandes en molotov-cocktail af de sprængfarlige faldgruber, og det virker eddersprøjteme.
Yo, det er pop
Superbia med Nephews Simon Kvamm på et uhørt mastodontisk hook er i øvrigt dømt til at blive 2008 s største radiohit, og i det hele taget skyr L.O.C., Rune Rask og andenproduceren Lounge Lizzards ikke længere den rene electronica-pop. Tværtimod, de mestrer den, og knæfaldet for westcoast-designeren Dr. Dre virker definitivt afsluttet.
Andre højdepunkter er Fordi Jeg Kan og den ulideligt smukke Hvorfor Vil Du Ikk , hvorpå L.O.C. blotter sin skinsyge for en tabt kærlighed: »Men dit blik lyver for mig, og dine øjne flakker/ja, jeg ved det ikke passer, for du st-stammer, når du snakker,« begræder han i noget, der ligner selvfornægtelse.
Rapperen fra Århus 8210 V præsterer med andre ord sin skarpeste og mest gennemarbejdede lyrik til dato, selvom den fænomenale historiefortæller L.O.C. kunne træde endnu kraftigere i karakter på bekostning af mere retningsløse opremsninger. Desuden trænger tekstsiden til et sidste kritisk øre, så formodede svipsere a la »Jeg er oprindeligt ked af det« undgås. I perfektionens tegn, forstås.
Men hul i det. L.O.C. er ført igennem , hovmodet står ikke for fald, og det kan han snildt være ekstra stolt over.