Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Enhedslisten truer Thornings skattereform

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Nu har støttepartiet fået nok af skatteminister Thor Möger Pedersens seneste forslag.

1. dec. 2011 kl. 11:36 Søren Strandman-Møller
Helle Thorning-Schmidt har indtil videre haft held med at holde sig uden for dagens skattedebat.
Helle Thorning-Schmidt har indtil videre haft held med at holde sig uden for dagens skattedebat. Foto: Jens Dresling / POLFOTO
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Søren Strandman-Møller

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Gennemfører regeringen sin skattereform, står den uden flertal ved næste finanslovsforhandling. Så skarp er meldingen fra Thornings parlamentariske grundlag, Enhedslisten.

Skatteministeren har torsdag i Berlingske Tidende fortalt, at han ønsker en ændring af skattesystemet.

"Jeg har en klar ambition om, at det skal kunne betale sig at arbejde. Det skal være økonomisk mere attraktivt at have et job end ikke at have et," siger skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) til Berlingske.

Det får Enhedslistens finansordfører, Frank Aaen, til at fare i flint.

"De må vælge, om de vil føre politik til venstre eller til højre, når det gælder hovedlinjerne i politikken. Hvis de laver alt muligt højreorienteret politik og så bare regner med, at vi laver en finanslov til næste jul, så tager de fejl. Sådan spiller klaveret ikke," siger finansordfører Frank Aaen.

Skatteministerens nye vision har fået Venstre til at juble. Mens Enhedslisten mener, at logikken hos skatteministeren og Venstre er helt forfejlet.

"Man har den misopfattelse, at hvis nogen bliver fattigere, bliver der flere arbejdspladser, og så kan flere komme i arbejde. Reglerne er jo sådan, at hvis du bliver tilbudt arbejde, så skal du tage imod det; det har ikke noget at gøre med forskellen på løn og dagpengesats," lyder det fra Frank Aaen.

Frank Aaen mener samtidig, at regeringen taler med to tunger og faktisk siger sig selv imod med dagens budskab; et budskab der netop nu bliver markedsført efter tabersagen med Kontanthjælps-Carina, der skulle være fattig, men viste sig alligevel ikke at være det.

"Det er et problem, regeringen har skabt sig selv. De siger i regeringsprogrammet, at de vil arbejde for mere lighed i samfundet, og så går de samtidig ud og vil lave nogle skatteændringer, der vil øge uligheden. Det hænger ikke sammen, og det bliver ikke gennemført sammen med os," slår Frank Aaen fast.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
01.12-2011 | 11:40 af gitte rasmussen
Jeg meget enig med Frank Aaen.
 
 
01.12-2011 | 13:05 af Bjarne M Hanssen
Hvorfor skalman tage et job når man kan pleje sine interresser, sove længe og slappe af resten af dagen og alligevel få 15.000 om måneden efter skat, såkan enhver sagtens ujndvære de saølle 1.200 kroner man får mnere for at tage et job
 
01.12-2011 | 13:09 af gitte rasmussen
Fordi det er en glæde at deltage i samfundet, hvis man kan. Det hedder fælleskab.
 
 
01.12-2011 | 13:35 af Mike Meyer
P:S MHT til BT artikel om hende CArina, BEMÆRK der er et eller helt galt med det såkaldt buget der bliver vist, .. Bl.a Er der nogen her der en anden der får 2900 i børnepenge om mdr for 1 barn?? Så er Boligsikringen beregnet pr. kvM. for en lejebolig og gælder alle, og såvidt jeg husker er 9.800 i kontanthjælp BRUTTO beløbet... Jeg har selv prøvet det UDEN børnecheck og uden boligsikring.. i 2003 - 2007, var mit årsindkomst 98.000 BRUTTO! på kontanthjælp .... Jess D. Jeg er helt enige i det du har skrevet her og vil bakke 100% op om det du skriver
 
01.12-2011 | 13:59 af gitte rasmussen
Nej, hvis det er den ydelse hun får fra staten så er børneydelsen på ca 1.700 kr. om mdr. for et barn på 12 år med det hele.
Så får hun muligvis et beløb fra barnets far, men det har jo intet med staten at gøre.
 
 
01.12-2011 | 15:15 af Jess D. Skov-Nielsen
Læg også mærke til at børnepengene er skrevet som pr. måned... man får da ikke børnepenge udbetalt hver måned gør man?
 
 
01.12-2011 | 15:19 af gitte rasmussen
Nej hver 3 mdr. Men når man laver et budget så skrives indtægt ind pr mdr.
 
 
01.12-2011 | 13:13 af Jess D. Skov-Nielsen
Det skal du da heller ikke!... så skal du klage til din fagforening og din chef, og sige at du får for lidt i løn, når folk på kontanthjælp kun lige kan klare sig til dagen og vejen på en sats der skal incitamentere til at arbejde... er det ikke det mest logiske?

Hvorfor blive ved at pege fingre af folk der reelt kun kan få det til at lige køre rundt, eller som andre ikke kan, bare fordi du/I har accepteret en fattigdomsløn af virksomhederne?

Hvorfor skal folk der ikke KAN få et job leve i fattigdom, for at i lige skal kunne få det til at køre rundt?... kan du ikke se at det er død uretfærdigt? ... ingen arb.ledige har bedt om at være arb.ledige.
 
 
01.12-2011 | 14:06 af Marianne E
Du må være tilhøre partiet venstre - vi andre vil nemlig gerne arbejde fordi det
er et spørgsmål og livsstil og stolthed.
 
 
01.12-2011 | 11:59 af J O Fischer
Selvom jeg ikke er meget for at indrømme det, så er jeg også enig med Frank Aaen.

Det med at de lavtlønnede, er misundelige på dem på overførselsindkomst er da fuldstændigt forrykt.
 
01.12-2011 | 12:13 af Jess D. Skov-Nielsen
Nej det er faktisk ikke forrykt, når man tænker på at de knokler 8 timer i døgnet, og de samtidigt er blevet bildt ind af gud og hver mand, at kontanthjælpsmodtagere bare ligger hjemme på sofa'en og ryger cigaretter og ser TV... så forstår jeg sgu' godt de blir' sure, for det HVIS DET VAR SANDT, ville være en skændsel og hån af dem.

Problemet er at ingen i medier, borgen og erhvevslivet har fundet ud af at fortælle sandheden om problemet endnu, og en stor del af dem til højre og i toppen af erhvervslivet samt medier nu nærer sig ved den her misforståede debat... det styrker deres nidrige agenda Olfert, om at presse de lavest lønnede så langt ned de overhovedet kan, hvilket resulterer i fattige arbejdere.... og som jeg har skrevet en del gange, så har det den effekt at de lavtlønnede bliver sure på overførslerne, når de i virkeligheden burede rotte sig sammen med fagforeningerne, og sammen med EN ANSTÆNDIG SOCIAL REGERING forklare danskerne hvordan tingene hænger sammen, og bekæmpe fattigdom for både overførsler og de lavest lønnede... de burde få alle disse til at kigge længere op i hierakiet, frem for på hinanden.

Men debatten er så betændt pt. at det ikke lader sig gøre endnu... de lavtlønnede render fortsat rundt med fråder om munden, og et neo-liberalt heppekor i baggrunden.
 
 
01.12-2011 | 12:20 af J O Fischer
Det med lønningerne er ikke så let al løse, vi har de højeste lønninger i hele verden og det højeste skattetryk.

Fald nu lidt ned Jess og la' vær med at være så ondskabsfuld på mellemklassen.
 
01.12-2011 | 12:28 af Jess D. Skov-Nielsen
Jeg er ikk eondskabsfuld overfor middelklassen, jeg pointerer blot at de ikke ser hvor problemet ligger... hvad end vi har de dyrest betalte job eller ej, så har vi også nogle af de dyreste priser... hvis de rigeste og middelklassen forventer at blive oppe i det luftalg de kørte under i opsvinget, og derved lade de dårligst lønnede arbejde i fattigdom, og samtidigt skubber overførslerne endnu længere ud i fattigdom for at de lavest lønnede ikke skal brokke sig, hvor er det så den er gal Olfert?

Jeg kan godt gå med til, at højere lønninger er eneste vej frem... der er også den mulighed, at sætte lønningerne ned på de dyrest betalte jobs og lederposter, og sænke ambitionerne samt priser i erhvevslivet, og ad den vej være solidariske... det er også mindre ulighed, men som gør at alle kan være "fattige" sammen... men det scenarie vil erhvervslivet, middelklassen og de rigeste jo heller ikke.

Derfor kan fattigdommen kun løses via rådighedsbeløb der er til at leve for, hvad enten man er lavtlønnet eller på overførsel... så længe der ikke skabes flere jobs, så er der ikke mere at gøre.

hvis jeg er sur på mellemklassen, så er det fordi jeg synes den her debat er så tydelig simpel, at de burde kunne regne ud hvad der foregår, men "blindt" bare hakker på overførslerne i stedet for at kigge på de reele problemer. nogen i uvidenhed andre i udspekuleret ego-tripning... så jeg synes godt man har lov at være LIDT træt af mellemklassen... men ligefrem ondskabsfuld?... nej, det er jeg ikke... med mindre det altså klassificeres som ondskab, at kræve at folk forholder sig til den reele fattigdomsdebat og sandheden... så er jeg ond, og har det egentligt godt med det.
 
 
01.12-2011 | 12:29 af Jess D. Skov-Nielsen
*at højere lønninger IKKE er eneste vej frem
 
 
01.12-2011 | 12:37 af J O Fischer
Det glæder mig du ikke er ondskabsfuld Jess, men at du er en smule misundelig, kan du ikke løbe fra og det er der utrolig mange mennesker der er.

Nu skal du bare se, når kontanthjælpsloftet bliver afskaffet så bliver førtidspensionisterne utilfredse, fordi nu er forskellen på kontanthjælp og førtidspension blevet mindre.
 
01.12-2011 | 12:56 af Jess D. Skov-Nielsen
Misundelig?... på hvad? ... misundelig på at eliten de 10% har scoret alt magt og rigdom, og er ved at køre middelklassen over på midten og skabe et "working poor"? ... nej Olfert, jeg har ingen grund til at misunde det der sker, jeg ville græmme mig hvis jeg skull emisunde den måde at være på overfor andre mennesker som mange rige og politikere er... jeg kan ikke se hvad det er du mener jeg skulle være misundelig på Olfert...
 
 
01.12-2011 | 13:04 af J O Fischer
OK det glæder mig Jess. : o )
 
01.12-2011 | 13:04 af Jess D. Skov-Nielsen
Skal jeg fortælle dig noget Olfert?... en kontanthjælpssats i dag ligger på 9.800 for en enlig mor... det tror jeg du vidst må have opsnappet i debatten ;O) jeg vil holde her, da alle de ekstra penge sådan en person kan få er tilskud pga. bolig, børn osv... det er noget alle med lav indkomst kan søge, også arbejdere. Så altså i bund og grund får Carina som kontanthjælpsmodtager 9.800,- med forsørgersats inkluderet.

Jeg personligt er førtidspensionist ved du... jeg får udbetalt 9.833,- ... men du har endnu ikke set mig skrive ET ENESTE STED, at jeg synes det er uretfærdigt, fordi en kontanthjælpsmodtager får det samme har du?

Det har du ikke, fordi jeg ved hvordan det er at være kontanthjælpsmodtager, det har jeg prøvet 18 år i træk, og jeg VED der ikke er noget at misunde dem, om så de får det samme som jeg, for jeg vurderer ikke rådighedsbeløbet efter hvilken ydelse du er på, men efter om folk har et rådighedsbeløb de kan leve anstaændigt for... jeg så hellere en ens ydelse til ALLE på overførsel, og dermed har jeg ingen pointe i at misunde andre ydelser.

Jeg kan enda tilføje, at førtidspensionen ikke giver mulighed for boligsikring, medicintilskud, heller ikke giver specielt tilskud hvis man er forsørger, som jeg faktisk ER... det er et beløb der skal dække alt hvad jeg kunne få af merudgifter... og så er den sats, som faktisk matcher kontanthjælpen jo egentligt ikke en sats der burde give incitament til at arbejde er det?... førtidspensionister KAN ikke arbejde, eller kan ikke få et job der skåner nok til det, så teoretisk BURDE førtidspensionen vel være højere end kontanthjælpen når man ser på rådighedsbeløbet ikke?

Det alene BURDE give mig god grund til at være misundelig... men det er jeg ikke... jeg er ligeglad med hvad andre får og tjener, bare jeg kan leve et nogenlunde anstændigt liv i det her samfund, og jeg ønsker det samme for alle andre der ikke kan få et job.
 
 
01.12-2011 | 13:08 af Jess D. Skov-Nielsen
Det med at rådighedsbeløbet burde være højere for en førtidspensionist skal ses i lyset af det man hele tiden hører fra dem der brokker sig over overførslerne... de siger jo at det skal kunne betale sig at arbejde, og derfor må kontanthjælp godt være en fattigdomsydelse... helt uanset om folk kan få job eller ej i øvrigt... men er det så rimeligt at kronisk syge på førtids skal have samme beløb!? ... eller rettere skal have samme rådighedsbeløb når udgifterne er trukket fra?... helt teoretisk kan jeg ik se det er fair, men jeg klager ikke... men blir satserne meget mindre, eller priserne meget højre så begynder selv jeg at pive...
 
 
01.12-2011 | 13:13 af J O Fischer
Jess nu ville du jo få 1500 - 1800 mere hvis du var enlig - så du kan ikke umiddelbart sammenligne.

Førtidspensionister kan få boligydelse, det ved jeg fra Kofoeds Skole!

Og du må godt arbejde ved siden af din pension, jeg ved ikke hvor mange penge man må tjene, men tjene ekstra må man.
 
01.12-2011 | 13:21 af Jess D. Skov-Nielsen
Så vi skal altså bare tvinge førtidspensionister til at bo alene?... har vi ikke ret til at bo sammen, bare fordi i andre skal føle jer "ævrdigt betalt" af jeres arbejdsgivere!?

Satsen for en førtidspension ER højere end en kontanthjælp, det er et faktum, men aligevel er rådighedsbeløbet tit det samme, eller mindre end en kontanthjælpsmodtager... er det rimeligt?... hvis vi taler fattigdom ud fra et rådighedsbeløb, og ikke alle de forvirrende intetsigende brutto og netto beløb, så mener jeg ikke det er retfærdigt.

Derfor mener jeg heller ik man kan lave en fattigdomsgrænse på brutto og nettobeløb, da udgifterne svinger utroligt meget, specielt når vi er nede i så små indtægter her... fattigdom bør måles på rådighedsbeløb når fastre udgifter samt mad ER betalt, uanset om de varierer (inden for rimelighedens grænser vel at mærke... man skal ikke have til at bo i villa i gentofte osv... med måde du ved).

Ja du må gerne arbejde ved siden af pensionen... i skånejob, til en så latterlig lav timeløn, at det er både nedværdigende og til grin... det er een ting, noget andet er, at med de politkere der konstant har rendt rundt og hetset overførsler for at være dovne nasserøve der bare burde lave noget (inkl. førtidspensionister!), så er der ikke mange der TØR tage den chance andet end dem på den gamle ordning som ikke kan fratages deres førtidspension... folk på den nye vil være hunde angste for at kommunen begydner at tro, at fordi det går godt med en lille smule, så ender det pludseligt med at de har rippet din førtidspension og smider dig tilbage i ledighedskøen... det er samfundets og politikere og kommuners konstante hets de sidste 10-20 år der har skabt denne frygt... man efterlever ikke skånebhov i forvejen i mange arb.prøvninger og fleksjobs, så du kan jo nok forstå hvorfor den "fordel" ikke er en hujende fis værd.
 
 
01.12-2011 | 13:34 af J O Fischer
Selvfølgelig skal man ikke tvinges til at bo alene.

Men det var dig derstartede med at sammenligne en enligs kontanthjælp med din (samboende) førtidspension.

En af gutterne fra Kofoeds Skole er på FP efter ny ordning, han tjener 4800 pr. md, ved at gå med aviser og han får 905 kr. pr. md. i boligydelse, hans husleje er 6800.

Så du skal checke op på en del ting med din kommune.
 
01.12-2011 | 15:14 af Jess D. Skov-Nielsen
Jammen jeg har stadig ikke klaget over hvad JEG får Olfert, hvorfor blir du ved med at hive det frem?... jeg taler for ALLE førtidspensionister, og som sagt har de ikke alle samme rådighedsbeløb som jeg prøver at forklare dig, og heller ikke alle har energi'en, modet eller muligheden for at gøre hvad din kammerat han gør...

Og jeg sammenlignede lige netop ydelserne for at vise, at der er stor forskel på hvad man har i rådighedsbeløb, da det er individuelt, og ikke noget man bare kan putte igennem en kasse, og ud kommer samme levekår for alle... sådan virker det altså ikke... det var det der var hele pointen i min debat, nemlig at du ikke bare kan referere til en masse fordele for førtidspensionister, og bruge det som argument for at de kan have en bedre økonomi end f.eks. den enlige mor med barn... og det er det der går grueligt galt i den debat der er i øjeblikket, for folk vil gerne fordømme og pege fingre og slynge om sig med overordnede tal og formodninger, men at gå i dybden med selve ydelserne og hele fattigdomsdebatten vil man ikke... hele debatten er umådeligt OVERFLADISK når man selv udmærket kender til den virkelighed der er derude.

At politikere og medier samtidigt kommer rendende med benzin til bålet, og opstiller den ene nedladende artikkel efter den anden gør det ikke bedre... eksempel fra EB: HEHE: Hellere kontalthjælp end job!

sig mig hvad fanden er det der foregår!?
 
 
01.12-2011 | 15:25 af J O Fischer
OK Jess
 
01.12-2011 | 14:07 af Marianne E
Over hovedet ikke - det er de højreorienterede der vil holde folk nede.
 
 
01.12-2011 | 12:08 af Jess D. Skov-Nielsen
Gang på gang for jeg bekræftet hvorfor jeg stemte på Enhedslisten.... tak Frank!... MANGE TAK! ...
 
 
01.12-2011 | 12:10 af Vibeke Vinther
Ja fuldstændigt forrykt. Samfundet dårligst stillede er begyndt at slå hinanden oven i hovedet, og pressen og politikerne står ved ringen og hepper og opildner. Usmageligt i den grad og endnu en gang FØJ, som Gitte skrev i andet indlæg :)
 
01.12-2011 | 12:11 af jan ursin
Gang på gang bliver jeg bekræftet i hvorfor jeg IKKE stemte på enhedslisten....
 
01.12-2011 | 12:14 af Jess D. Skov-Nielsen
Det behøver du ik fortælle os Jan, det ved vi godt ;O) ... men bliv du bare i den vanlige trygge uvidenhed og fornægtelse af sandheden... vi lever jo i en verden, hvor den slags stadig kan fungere... lidt endnu i hvert fald...
 
 
01.12-2011 | 12:29 af Jette Hartmann
"uvidenhed og fornægtelse af sandheden" ?
Hvilken sandhed? DIn ? Enhedslisten kan fise tilbage på Christiania hvor de hører til.
 
01.12-2011 | 12:31 af Jess D. Skov-Nielsen
Sandheden var ilde hørt hva' Hr. Hartmann :O) ... jeg har aldrig været på Christiania i øvrigt, men er stadig EL'er... hvis du vil svine, kan du så ikke komme med lidt saglige argumenter, i stedet for de der mudderklatter?... det ville klæde interessen for dine indlæg...
 
 
01.12-2011 | 12:45 af Jette Hartmann
sandheden? Og hvoraf udleder du "hr"?
 
01.12-2011 | 13:10 af Jess D. Skov-Nielsen
Er bare høflig Hr. :O)

Sandheden har jeg beskrevet i adskillige artikler her inde... find dem, så vil du få sandheden om hvad der foregår.
 
 
01.12-2011 | 13:27 af Jette Hartmann
såfremt man ikke kender kønnet på den man skriver til er det ikke en høflighed - men en fornærmelse.
Jeg behøver ikke din fortolkning af "sandhed". Den vil være så EL-rød-farvet at jeg nok vil få kvalme af at læse det.
 
01.12-2011 | 13:30 af Jess D. Skov-Nielsen
Kvinde eller mand, hvad gør det?... er det ikke emnet du er interesseret i, eller er du nu for tøsefornærmet til at debattere med mig? ... kom nu! giv mig nogle saglige argumenter for din revsel af Enhedslisten, jeg stopper ikke før du har andet at byde på end mudder!
 
 
01.12-2011 | 13:31 af Jess D. Skov-Nielsen
Og i øvrigt er det jo ikke mit problem, at du ikke har tilkendegivet dit køn... det er ikke så tit jeg ser kvindlige liberalister her inde, så du må have mig undskyldt, at jeg kaldte dig Hr.... frøken... fru... whatever...
 
 
01.12-2011 | 12:13 af Finn M
Gang på gang bliver jeg bekræftet i hvorfor jeg ikke stemte!
 
 
01.12-2011 | 12:15 af Jess D. Skov-Nielsen
Hvad havde du da gerne set?
 
 
01.12-2011 | 12:28 af Finn M
Læs "Sofavælger"
Den giver et lille indblik i hvad jeg totalt manglede i vagkampen, og for den sags skyld stadig gør. Alle tror de små i samfundet er arbejdsløs eller på en anden overførselsindkomst. Ind til videre har regeringen kun formået at slå hinanden i hovedet sammen med EL. Eller var det med EL.
 
 
01.12-2011 | 12:32 af Jess D. Skov-Nielsen
Men er EL så ikke netop partiet for dig?
 
 
01.12-2011 | 12:43 af Finn M
Ikke før de lærer at være støtteparti. Det gør man ikke ved at råbe "ulven kommer" lige så snart en fra regeringen åbner munden. regering og EL bør lære at tale sammen.
 
 
01.12-2011 | 12:54 af Jess D. Skov-Nielsen
jeg synes fkatisk bare de gør hvad de lovede inden valget Finn... de er til at stole på, modsat resten af idioterne derinde... jeg er ikk eblevet skuffet over andet end een ting, nemlig at de jublede over at skaffe mig og andre pensionister 23,- mere om måneden i kompensation... ikke at jeg vil kræve mere, men at de synes det var en sejr var lige til at grine af....
 
 
01.12-2011 | 12:14 af Carsten Svendsen
Danmark har åbenbart kun ét venstrefløjsparti tilbage!
 
01.12-2011 | 12:27 af Erling Jensen
Jeg giver da Frank Åen ret.
 
01.12-2011 | 12:29 af Erling Jensen
Vi har de højeste lønninger i hele verden og det højeste skattetryk skriver Olfert. Vi har en af verdens mindste skatter. Du skal da regne med hvad du får for dine skattekroner kontra hvad de får i andre lande.
 
01.12-2011 | 12:37 af Carsten Svendsen
Kommentar er blevet slettet.
 
01.12-2011 | 12:42 af Carsten Svendsen
Uanset indtægt, så betaler danskerne de højeste priser i hele EU.
Dét presser kravene til både løn- og overførselsindkomster i vejret
 
01.12-2011 | 12:46 af J O Fischer
Det er da mærkeligt, kan det tænkes det skyldes høje lønninger og høje/mange skatter/afgifter. : o ))
 
01.12-2011 | 12:54 af Carsten Svendsen
Kineseren skal vel have det samme i løn, uanset hvor i EU varen bliver solgt! :o)
Den danske moms er i øvrigt ikke 40% over EU-gennemsnittet - dét er priserne.
 
01.12-2011 | 12:59 af J O Fischer
40% er vist i overkanten selv i forhold til Polen og Rumænien.

Men nu er der jo andre lønninger end i produktionen, og alt bliver jo ikke lavet i Kina. : o ))
 
01.12-2011 | 13:06 af Carsten Svendsen
 
01.12-2011 | 13:26 af J O Fischer
Carsten kan du ikke komme med et mere præcist link, jeg orker ikke at læse hele DST.
 
01.12-2011 | 13:37 af Carsten Svendsen
Jeg citerer:"Danmark har langt de højeste forbrugerpriser i EU. Med et prisniveau 45 pct. over EU-gennemsnittet er der et godt stykke ned til Irland, der som EU's næstdyreste land ligger 26 pct. over EU-gennemsnittet. Også EFTA-landet Norge ligger med 36 pct. højt, mens priserne i vore to nabolande Sverige og Tyskland kun ligger 8 pct. og 6 pct over gennemsnittet for de 27 EU-lande. Lavest ligger Bulgarien, hvor priserne er helt nede på 50 pct af EU-gennemsnittet.
 
01.12-2011 | 13:43 af J O Fischer
Kilde? Lad mig dog få et link.
 
01.12-2011 | 13:50 af Carsten Svendsen
 
01.12-2011 | 13:57 af J O Fischer
Tak for dette link Carsten.
 
01.12-2011 | 13:52 af J O Fischer
Carsten, jeg har fundet det - og du har ret.
Det viser jo så ganske klart at vore omkostninger(løn,energi, transport, husleje m.v) er alt for høje.
Iøvrigt er der noget galt Norge er helt klart dyrere en Danmark.
 
01.12-2011 | 13:10 af Jess D. Skov-Nielsen
Nej krudt og kugler laves i USA ;O)
 
 
01.12-2011 | 14:04 af Marianne E
jeg fatter ikke den diskusion om at det skulle kunne betale sig at arbejde :-( !
Den generelle holdning hos os alle her til lands er at VI GERNE VIL ARBEJDE ! - MEN AT DER P.T.
IKKE ER NOGET ARBEJDE, SÅ VI KAN IKKE FÅ NOGET AT LAVE, HVOR GERNE VI END VIL.
Se og bekymre jer om at få skabt arbejdspladser først og fremmest !
Og i mellemtiden ville i stå i ett godt lys, hvis i lod være med at betragte den danske befolkning
som nassere - bevis vi er det inden i åbner munden, diskussionen om " at det skulle kunne betale sig
at arbejde" er nedladende og embicil. HVAD BILDER I JER IND !
Det kan altid betale sig at arbejde, selv når kontanthjælpen er til at leve af, det er nemlig
et spørgsmål om livsindhold og stolthed.
 
 
01.12-2011 | 14:08 af Carl Nielsen
Marianne E, så kan det ikke siges bedre...

 
 
01.12-2011 | 21:39 af Marianne E
tak .-)
 
 
01.12-2011 | 15:19 af Jess D. Skov-Nielsen
Det handler om at virksomhederne gerne vil have der er forskel på overførsler og de lavest lønnede Marianne... ikke andet... for at bilde de lavtlønnede det ind, kan de ikke forsvare sig, hvis overførslerne får det samme som dem i job med lav løn... så i stedet for at indrømme, at de lavtlønnede rent faktisk bliver betalt med en fattigdomsløn, så prøver de lige nu pga. Öslem's dårlige eksempel, at bilde danskerne ind, at det er overførslerne der er for høje.

De er bedøvende ligeglade med at overførsler ender i fattigdom, bare de kan få lov at presse deres laveste arbejdere ned til fattigdomsgrænsen uden de beklager sig.
 
 
01.12-2011 | 21:38 af Marianne E
Jeps og så giver de den manglende konkurrenceevne skylden - gud ved om manglen
ikke skyldes inkompentance ?
 
 
01.12-2011 | 19:31 af Jan Massesson
det er bare så simpelt, hæv mindste lønnen så den er større end kontantlønnen. voila så er den klar. hvor svært kan det være ???
 
01.12-2011 | 19:36 af Jess D. Skov-Nielsen
Spørg erhvevslivet, som styrer politikerne hvor svært det kan være, så har du desvære svaret...
 
 
01.12-2011 | 19:36 af Carsten Svendsen
Der findes ingen mindsteløn i Danmark!
 
01.12-2011 | 21:35 af Marianne E
Nej og det er lige det der er en væsentlig del fejlen !!!!
 
 
02.12-2011 | 08:39 af Kurt Heinrich Frandsen
Jo, den er bare ikke konstant, men variabel!
 
01.12-2011 | 22:16 af Kristian Mortensen
"Nu har støttepartiet fået nok af skatteminister Thor Möger Pedersens seneste forslag"
Enh overtager mere og mere DFs rolle som komiske Ali i truslerne om at vælte regeringen
Det er jo kun teatertorden, Enh skal bare ud og markere sig
Problemet med lettelser i den direkte persombeskatning er at en pct-vis lettelse er meget meget større desto højere lønnet man er, det er uretfærdigheden i det når der samtidigt påføres indirekte skatter i massevis ned over danskerne, fordi de indirekte skatter koster mere pr tjent krone desto lavere ens indkomst er
At Enh undsiger regeringen er kun et tomt stunt uden indhold, for det fritager dem ikke for medansvaret så længe de udgør det parlamentariske grundlag for regeringen, på den måde er de lige så medskyldige i det her
 
 
01.12-2011 | 22:36 af Kristian Mortensen
Spillet lykkedes for DF, men de dårligst stillede og lavtlønnede hopper IKKE på den når det gælder Enh, og der går næppe ret lang tid før Enh må vælge mellem at miste troværdigheden og dermed stemmer hvis de fortsætter denne teatertorden eller at trække sig som parlamentarisk grundlag for regeringen og stadig trods alt have en smule troværdighed tilbage!!!!
Dette asociale skatteforslag fra S-SF-Rad er ikke det sidste hvad angår vidrereførelsen af borgerlig-liberal politik, det bliver værre endnu, og det er uskønt at se det tidl gl arbejderparti, Soc.dem føre sådan en politik, lad de borgerlige om det!!!
 
 
02.12-2011 | 08:37 af Kurt Heinrich Frandsen
Ja, det er rigtigt, skyd endelig på det mindst asociale parti, der samtidig er det mest sociale. Hvad er dit argument for, at det ville være bedre for de forfordelte, hvis EL undsagde regeringen og nægtede at være støtteparti. Af to onder vælger man det mindste. Det er det, EL har gjort ved at støtte FRS.
 
02.12-2011 | 09:02 af Kurt Heinrich Frandsen
"Problemet med lettelser i den direkte persombeskatning er at en pct-vis lettelse er meget meget større desto højere lønnet man er, det er uretfærdigheden i det når der samtidigt påføres indirekte skatter i massevis ned over danskerne, fordi de indirekte skatter koster mere pr tjent krone desto lavere ens indkomst er."

Ja, det er da rigtigt nok, medmindre det drejer sig om indirekte skatter, som reelt har en adfærdsregulerende virkning til det bedre for dem, de retter sig mod. Apropos "procentvis lettelse i den direkte personbeskatning", så er der jo ingen fra EL, der har foreslået flad skat eller lignende. Og rent praktisk bliver det helt sikkert meget svært for ikke at sige umuligt at lempe i bunden, hvis man ikke også i nogen grad lemper skatten for mellemdanmark. Så skal du høre et ramaskrig være end det, der lyder nu, som følge af at overførselsmodtagere i visse tilfælde har lidt mere at gøre godt med end de dårligst lønnede i arbejde.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites