Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Artiklen er skrevet af
Udgivet mandag den 17. dec. 2007, kl. 14:00
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
AppleMark
AppleMark ()

Enhedslisten angrebet med sten og heilen

Partiets Århus-afdeling blev mødt af stenkastende White Pride-sympatisører efter julefrokost.

Enhedslistens Århus-afdeling blev lørdag aften først overvåget og efterfølgende angrebet af højreorienterede, da lokalfdelingen i partiet holdt julefrokost i partiets lokaler.

Ifølge jp.dk. skete overfaldet, da en gruppe fra Enhedslisten efter julefrokosten ville tage en taxa hjem fra festen. Her blev de mødte af en gruppe, der dels heilede efter dem og efterfølgende kastede sten efter taxaen.

Da politiet nåede frem, mødte betjentene tre personer, der er kendt for at have kontakt til den højreorienterede gruppe White Pride. 

17.12-2007 | 14:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 14:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 14:31 af Slet Mig
øhm..du mener den 70årige SIAD medlem med skudsikker vest, og våben i bilen? :) næh, dine højrefacistiske tæskehold er der ingen der kan  have sympati for morten.
17.12-2007 | 14:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 14:37 af Jørgen Mikkelsen
Fra den en yderlighed til den anden! Er de i virkeligheden ikke lige usympatiske?
 
17.12-2007 | 14:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 14:42 af Slet Mig
i øvrigt meget karakteristisk hvor svært højrefløjen har med at tage afstand fra vold...ang. løgne, så er det bare at kigge i spejlet, morten.
17.12-2007 | 14:43 af Mr. Pedersen
hmm. hvis det er rigtigt er det skam alvorligt nok, men man skal huske på, at da EL erne i 2005 påstod, at de var blevet overfaldet, konkluderede politiets efterforskning at de selv havde startet volden, og at i 2006 måtte politiet også konkluderer, at der var en større interesse for at komme i medier end at hjælpe med reele oplysninger til efterforskningen ( http://blog.balder.org/?p=122 )

Et eller andet sted er jeg på den baggrund overrasket over at "nyheden" bliver viderebragt uden kritisk journalistisk (efter to falske anmeldelse, burde man være varsom overfor den 3.) - samtidig med at jeg synes at det er ekstremt udansk at angribe andre.
 
17.12-2007 | 14:45 af Mr. Pedersen
Allan,

du er normalt meget fornuftig.

Hvad mener du så om de to tidligere falske anmeldelser fra Århus?
 
17.12-2007 | 14:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 14:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 14:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 14:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 14:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 14:53 af Trine Olesen
Jeg synes det er sørgeligt, at man ikke kan afholde politiske arrangementer uden at risikere at bliver udsat for den slags ting.

Det er lige gyldigt hvilken fløj man er fra, så skal man have lov til at samles etc.
 
17.12-2007 | 15:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 15:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 15:10 af Ole olesen
Ah, det er bare det sædvanlige venstredrejede socialistiske propaganda. Endelig! Er der noget at skrive om, og så skal det bare udbasuneres på i alle medier.

Når det så er sagt, så mener jeg at man skal bekæmpe de nazister ligesom man skal bekæmpe Allan og hans nazivenner af den anden kulør.
17.12-2007 | 15:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 15:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 15:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 15:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 15:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 15:30 af Thomas Proctor
 
17.12-2007 | 15:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 15:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 15:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 15:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 15:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 15:41 af Lars Nielsen
Selvfølgelig skal man kunne holde offentlige politiske møder uden ballade.

Akkurat som Enhedlisten & Co. selv tillader DF elller NSB eller andre at holde holde deres egne offentlige møder - ikk ?.
 
17.12-2007 | 15:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 15:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 15:49 af Thomas Proctor
@Storm,

Der er aldrig noget sjovt i politisk vold. Hvem er det som fremprovokere den og legitimere den? -DF.

Vi kan takke Df for der løber fascister rundt og angriber venstreorienterede i Danmark.

Jeg må gøre opmærksom på at den yderste højrefløj er bevæbnet:

http://www.jv.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070119/INDLAND/70119001/1012

http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20071130/AAS/128842903/1002

Er det her Danmark?

VH

ESP
 
17.12-2007 | 15:50 af Mr. Pedersen
ESP, dine henvisninger er altså ret gamle og stammer primært fra 1990 er... Nu er det altså ikke ligefrem nynazister, der terroriserer Nørrebro...

Politisk vold bør straffes hårdt - også med udvisning, men i dette tilfælde, hvor EL i Århus de sidste to år i træk har indgivet falske anmeldelse ( http://www.180grader.dk/nyheder/Politiet_Det_var_kommunisterne_der_startede.php ) så er det måske berettiget at begynde at være kritisk overfor deres udsagn...
 
17.12-2007 | 15:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 15:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 15:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 15:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 15:55 af Thomas Proctor
@Den sidste viking,

180 er en lyvecentral og angrebene på venstrefløjen i Århus er veldokumenteret her: http://redox.dk/

Vh

ESP
 
17.12-2007 | 15:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 16:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 16:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 16:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 16:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 16:12 af Thomas Proctor
@Storm,

Jeg ved godt kommunismen har dræbt mange milioner - det har fascismen, kongedømmerne og religionerne også - tænk på kapitalismens kolonitid og imperialismen.

Jeg er imod krig og vold.

Prøv at få proportionerne i orden - højrefløjen har brugt bomber i Danmark - det har venstrefløjen dog aldrig.

I 1986 blev der gennemført to bombeattentater i København, et mod den sovjetiske ambassade

og et mod den danske ANC-repræsentants bolig. Det var et medlem af Konservativ Ungdom, der

stod bag disse bombesprængninger, og som begrundelse for disse gerninger angav han politiske

motiver som f.eks. den sovjetiske tilstedeværelse i Afghanistan. Det skal for en god ordens skyld

nævnes, at ingen mennesker kom til skade ved de to bombesprængninger og at Konservativ

Ungdom tog afstand fra handlingerne.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 16:13 af Lars Nunnegaard
Jeg er totalt ligeglad om det er nazister eller autonome, der begår vold. Det er i alle tilfælde totalt uacceptabelt.
 
17.12-2007 | 16:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 16:20 af Thomas Proctor
@Lars Nunnegaard,

Derom er vi helt enige. Og nej til krig mellem folkeslag, i folkeslag og nej til splid og undertrykkelse i de laveste klasser.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 16:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 16:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 16:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 16:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 16:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 16:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 16:40 af Thomas Proctor
@morten mortensen,

Jeg er ret sikker på Henrik Christensen fra Søllerødgade døde pga et nazistisk angreb.

Som står til trone stadigvæk er at kun højrefløjen har brugt bomber i politiske attentater.

@Aleph,

Vi er som regl enige - men du bør ikke undervurdere truslen.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 16:41 af Bjarne Thyregod
Selv om alle nazist-sympatisørerne blandt nyhedsavisens læsere gentager det nok så mange gange så bliver deres løgnehistorier om Enhedslisten altså ikke mere sande.

Der er ikke på noget tidspunkt nogle medlemmer af Enhedslisten som er blevet dømt for voldsepisoder.

Enhedslisten har taget afstand fra voldsanvendelse utallige gange - det kan man gøre sig klog på ved at læse på Enhedslistens hjemmeside.

At benægte nazi-volden og hærværket mod venstrefløjen viser hvor langt ude nogen debattører er. Såvel Stiftstidende som Jyllandsposten har skrevet en hel række artikler om de århusianske nazister og racisters angreb på ventreorienterede, at politiet ikke har taget deres angreb på et lovligt parti alvorligt er da et demokratisk problem.

Og så nu hvor politiet udtaler at de fandt 3 White Pride folk ved stedet med stenkastningen ja så er det altså ikke enhedslisten der postulerer denne sammenhæng, men netop politiet.

Men hvorfor er det lige at nogle debattører her på Avisen ikke tager afstand fra nazi-vold, er det fordi de sympatiserer med den.
17.12-2007 | 16:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 16:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 16:48 af Thomas Proctor
@Bjarne Thyregod,

De brune SA tropper er blevet fedet op af DF i længere tid.

Tre af spidserne i det fascistiske danske folkeparti er rent faktisk straffet for våbenbesiddelse.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 16:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 16:51 af Thomas Proctor
@svend børge eller morten mortensen,

Hvis Frank AAen er kriminel så meld ham. Hvem var det som var i Afghanistan med penge til de islamistiske fascister under Bin Laden i 80erne? Lars Lykke + Pia K. Det er facts.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 17:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 17:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 17:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 17:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 17:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 17:24 af Thomas Proctor
@svend børge eller morten mortensen,

Du har ret i at Hamas dukkede op til en venstreorienteret demonstration - det har SF meget hurtigt taget afstand fra.

Find du udaf at islamisterne har betydeligt mere tilfælles med den fascistiske højrefløj end venstrefløjen nogensinde har eller vil få. Det er en reaktionær mandsdomineret filosofi som tilhører fascismen.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 17:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 17:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 17:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 17:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 17:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 17:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 17:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 17:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 17:48 af Thomas Proctor
@morten mortensen,

De er jo nogle helvedes kale de patriidioter ikke?

VH

ESP
 
17.12-2007 | 18:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 18:29 af Thomas Proctor
@mihane p,

Ret skal være ret. Joe autonome er anarkister og kommunister samt internationale socialister mf og derfor er de en del af venstrefløjen.

"Ungeren" er ved at tage afstand fra vold mod politiet fordi de ved det kun øger politiets magt hunger. Men der findes en militant venstrefløj - ingen tvivl om det. Det sorte flag repræsentere alle de som er døde i kampen mod nazifascismen.

Jeg er ikke enig i den voldeliges kamps nødvendighed. På den anden side vil jeg ikke gå frivilligt i gasovnen.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 18:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 18:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 18:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 18:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 18:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 18:59 af Thomas Proctor
@mihane p,

Jeg tror ikke du kender autonomiens historie - den startede i Italien, Frankrig og Tyskland i slutningen af 60erne. læs.

@morten mortensen,

Hvorfor ikke tage æren for angrebet - vi ved jo hvem der stod bag.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 18:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 19:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 19:05 af Thomas Proctor
@morten mortensen,

Hvorfor ikke tage æren for at slå et kommunistsvin ihjel? er det ikke sandheden?

(hvad mener du egentligt?)

VH

ESP
 
17.12-2007 | 19:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 19:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 19:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 19:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 19:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 19:21 af Thomas Proctor
@morten mortensen,

Som jeg har dokumenteret er det "kun" højrefløjen som har brugt bomber i Danmark.

Jeg har ikke en opfattelse af dig som demokrat siden du har forsvaret nazismen, fascismen igen og igen.

Jeg er pascifist selvom jeg ikke går frivilligt i gasovnen.

Dit skalkeskjul virker ikke..men jeg ved ikke hvem du er.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 19:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 19:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 19:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 19:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 19:30 af Thomas Proctor
Højrefløjen er sovset ind i politisk vold de vil kaste over på venstrefløjen:

http://politiken.dk/indland/article252632.ece
 
17.12-2007 | 19:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 19:36 af Thomas Proctor
@morten mortensen,

Du vil åbentbart benægte fakta. at de to bomber antændt af en KUer aldrig har fundet sted? se det er jo løgn - for det er veldokumenteret.

@ mihane p,

meninger brydes men autonomi som betyder selvbestemmelse tilhørewr især anartkistisk tankegods og en del af den antiautoritære venstrefløj som udsprang af 68oprøret..meget interressant historie..ellers.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 19:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 19:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 19:59 af Thomas Proctor
Den nazistiske, racistiske, nationale højrefløj har gennem lang tid forsøgt at opnå "gade-magt" i Århus og endda på nørrebro iform af SIAD-folk. Det er deres taktik, som Hitlers SA, at intimidere oppositionen og alle andre med frygt som DF gør for dem på det overordnet plan.

Men det lykkedes ikke for dem og de har aldrig en chance!

VH

ESP
 
17.12-2007 | 20:00 af Bruce1
Både EL og SF har stået og råbt når (midterpartiet) DF har holdt møder, er det demokratisk? Var æg og maling på Fogh demokratisk? Det er altid de politiske yderfløje, både højre og venstre, der laver balladen.
 
17.12-2007 | 20:03 af Bruce1
SIAD er sgu da IKKE hverken nazister eller racister, de er almindelige borgere i modstand mod islamiseringen af landet, et vigtig og legal sag. Så ESP, du må gå andre steder hen med dine ideer om nazifolk.
 
17.12-2007 | 20:09 af Thomas Proctor
@Bruce1,

Nej mallingen var ikke pænt eller fornuftigt. Men hvor megen lidelse har der ikke været med deb ulovlige krig?

Du bløder lidt op - det er godt . Vi er nok ikke enige om hvad ballade er. For "den store ballade" hvor vi ryger i krig er nok slemmere end noget.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 20:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 20:11 af Thomas Proctor
@Bruce1,

Se mit link om våben på den yderste højrefløj og SIAD.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 20:20 af Thomas Proctor
@Poul Solrart Sørensen,

Jamen tåge er godt for ulve og udviskning af de historiske fakta, ja selv nutidens neglisation  er skyklappernes mål.

Tunnelsynet kan kun opfange swaztika eller DF symboler.

Populismen har ramt den laveste fællesnævner og der har ormen det godt.

For ikke at virke for aggressiv er jeg stadig meget enig med dine udtalelser men vil ikke bruge dem selv.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 20:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 20:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 20:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 20:29 af Thomas Proctor
@morten mortensen,

Venstrefløjen truer ingen, derimod beskytter den også den yderste højrefløjs rettigheder mht. ytringsfrihed. udenfor partierne på venstrefløjen er der en hård kerne af anarkister og kommunister som er voldeligt anlagt - det er rigtigt og de har angrebet nazister.

Hvis vi to ved hvilken SIad demo det handler om - så ved ingen hvem overfaldt hvem. Jeg kunne godt tro nogle nørrebrorødder gerne ville have fat i dem.

Vold er noget lort og krig er helvede.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 20:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 20:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 20:49 af Thomas Proctor
@Poul Solrart Sørensen,

Jeg tror ikke på at tie nazismen ihjel eller forbyde de holdninger - det er en del af den menneskelige natur at være intollerant og være bange for det vi ikke kender. racismen er en del af os tror jeg - man skal være meget "hellig"hvis man ikke har mærket den.

Muslimerne udgør ingen trussel - selvom der findes islamister/fascister blandt dem så det ikke værre end de voldelige mafiabander som næsten uhindret sætter sig på profitable entrepenørvirksomheder og narkohandel.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 20:52 af Torben Petersen
Dumt,(at konfrontere i gadekamp) når islazistiske medløbere kan lægges ned med både argumenter og historiske, faktuelle kendsgerninger!!

Det er det man har ytringsfriheden - og pligten til.
 
17.12-2007 | 20:56 af Thomas Proctor
@Torben Petersen,

Ja først og fremmest!

VH

ESP
 
17.12-2007 | 21:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 21:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 21:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 21:07 af Thomas Proctor
@morten mortensen,

Ja tiden løber men vi er nogle som har fået bryst længe og som har lært de historier som voret forfædre har fortalt. Min farfar fik Elephantordenen, som er den højeste udmærkelse man kan få, for at have oplevet Birkenau KZ-lejeren. Han kom hjem med de hvide busser. Han var politimand og forblev konservativ.

Hvis du kunne tale med ham ville du ikke tale så højt for fascisme.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 21:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 21:14 af Thomas Proctor
@Poul Solrart Sørensen,

Ja der er da noget "hippie" i mig helt sikkert!

Så ved du det..

VH

EZP
 
17.12-2007 | 21:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 21:19 af Thomas Proctor
@Poul Solrart Sørensen,

Ja fascisterne havde godt nok travlt de sidste dage. Men nej de har ingen Gud.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 21:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 21:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 21:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 21:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 21:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 21:33 af Thomas Proctor
Hvordan kan Holocaust-fornægter opnå statsstøtte til propaganda når vi er forpligtet i EU?

Medlemsstaterne forpligtes efter artikel 4 til at kriminalisere følgende forsætlige handlinger:

•  offentlig tilskyndelse til vold eller had med racistisk eller fremmedfjendsk sigte eller til enhver anden racistisk eller fremmedfjendsk handling, der kan volde de berørte enkeltpersoner eller grupper væsentlig skade,

•  offentlige fornærmelser eller trusler af racistisk eller fremmedfjendsk karakter mod enkeltpersoner eller grupper,

•  offentlig billigelse med racistisk eller fremmedfjendsk sigte af folkedrab, forbrydelser mod menneskeheden og krigsforbrydelser som defineret i artikel 6, 7 og 8 i Statutten for Den Internationale Straffedomstol,

•  offentlig benægtelse eller bagatellisering af de forbrydelser, der er defineret i artikel 6 i chartret for den internationale militærdomstol, der er knyttet som bilag til London-aftalen af 8. april 1945 ("holocaust denial"), når dette kan forstyrre den offentlige fred,

•  offentlig udbredelse eller udsendelse af skrifter, billeder eller andet materiale, som indeholder racistiske eller fremmedfjendske tilkendegivelser, og

•  ledelse af, støtte til eller deltagelse i en racistisk eller fremmedfjendsk gruppes aktiviteter med henblik på at bidrage til organisationens kriminelle virksomhed.
 
17.12-2007 | 21:35 af Thomas Proctor
Højrefløjens historiske kamp mod demokrati

Af Curt Sørensen

I den sammenhæng og som led i forsøget på at dæmonisere venstrefløjen har højrefløjens ideologer og skribenter udviklet to ideologiske konstruktioner, hver byggende på et sæt af historieforfalskninger. Den første ideologiske konstruktion er ideologien om den udemokratiske venstrefløj og den altid demokratiske højrefløj. Den anden ideologiske konstruktion i højrefløjens offensiv er myten om den socialistiske Sovjetunion, en myte som her i den sidste ende producerede en yderligere myte, nemlig myten om "socialismens fald".[ii] Jeg skal i det følgende koncentrere mig om den første af de to myter.

Myten om den demokratiske højrefløj

Den ideologi-bærende historieforfalskning bag myten om den demokratiske højrefløj og den udemokratiske venstrefløj er historien om borgerskabet og de borgerlige partier som en vedvarende og stærk demokratisk kraft i den europæiske udvikling, koblet sammen med en forglemmelse eller ligefrem benægtelse af den lange og stærke demokratiske tradition i den vesteuropæiske arbejderbevægelse og socialisme. I dag, hvor alle gerne vil fremtræde som demokrater, er det værd at erindre sig, at demokrati faktisk er tilkæmpet og at udfaldet af denne lange historiske kamp længe var uvis. Der var nogle, der var for demokrati og pressede på for at få valgretsudvidelser og andre rettigheder, og der var omvendt meget længe stærke politiske og sociale kræfter, der kæmpede imod sådanne demokratiudvidelser.

Det er netop denne lange historiske kamp i Vesteuropa om demokratiudvidelse, der mere end noget andet konstituerer skellet mellem højre og venstre. Højre var imod, Venstre for. Dette er det generelle billede. Bismarcks taktisk bestemte indførelse af almindelig valgret til den tyske Rigsdag ved rigsgrundlæggelsen i 1870/71 og Gladstones og Disraelis ligeledes taktisk motiverede valgretsudvidelser i England i 1867 og 1885 nuancerer billedet, men ændrer det ikke afgørende.

I stort set alle europæiske lande pressede den socialdemokratiske arbejderbevægelse årti efter årti på for valgretsudvidelser og andre demokratiske rettigheder, og omvendt bekæmpede den politiske højrefløj og de bedre stillede sociale lag sådanne udvidelser. Den gamle agrare overklasse var så at sige overalt i Europa den stærkeste sociale kraft mod demokrati. Arbejderne var omvendt den stærkeste sociale kraft for demokrati. Det nye bourgeoisi var nogle steder for demokratisering, andre steder imod. Det samme gælder middelklasserne.[iii]

Bønderne blev i Skandinavien i løbet af mellemkrigsperioden vundet for en demokratisk alliance med arbejderne i byerne, en alliance som igen blev det sociale grundlag for demokrati, velfærdsstat og socialdemokratisk hegemoni. I Centraleuropa, derimod, indgik bønderne i en alliance med byernes middelklasser mod arbejderne. Dette blev det sociale grundlag for fascistiske regimeformer og en autoritær variant af korporatisme.[iv]

Gennem hele anden halvdel af det 19. århundrede og i tiden op til 1. verdenskrig drejede den europæiske demokratikamp sig især om valgretsudvidelser. I de fleste europæiske lande forsøgte både konservative og liberale længe at udelukke arbejderne fra valgret. Begrænsninger i valgret og valgbarhed var imidlertid ikke de eneste midler i højrefløjens lange historiske kamp mod demokrati. Andre midler og strategier var etableringen af tokammersystemer, hvor det kammer, der udgik af den mest begrænsede valgret, skulle modvirke det mest folkeligt baserede kammers indflydelse, særlige garantier for ejendomsretten, fravær af parlamentarisme, indskrænkninger i arbejdernes organisations- og forsamlingsret o.s.v.[v]

Denne udvikling kender vi også fra den danske historie. I 1848-49 blev der ikke, som mange fejlagtigt tror, indført almindelig valgret i Danmark. Ud over den gængse udelukkelse af kvinder var tjenestefolk og tyende, folk der modtog fattighjælp o.a. udelukkede. Omkring en fjerdedel af den voksne mandlige befolkning var i 1870 erne og 80 erne udelukket fra valgret.[vi] Endda var valgretten mere udvidet end i mange andre europæiske lande, og da bønderne på Præstø egnen dristede sig til at vælge en almindelig væver til rigsforsamlingen i stedet for en af de nationalliberale professorer, vakte det stor forargelse og valget blev omstødt.[vii] I 1860 udtalte den nationalliberale leder Orla Lehmann, at magten bør ligge hos de begavede, de dannede, de rige". [viii] Efter 1864 forenede borgerskabet og de nationalliberale sig da også med godsejerne i partiet Højre, der bekæmpede almindelig valgret, parlamentarisme og demokrati. Det blev bønderne og arbejderne og deres partier, Venstre og Socialdemokratiet, som i Danmark tilkæmpede parlamentarismen, der blev realiseret i 1901, og Socialdemokratiet og De Radikale, der mod de øvrige partiers modstand eller tøven kæmpede for almindelig valgret, der blev gennemført i 1915. [ix]

Det afgørende europæiske gennembrud for demokrati kom først under og umiddelbart efter 1. verdenskrig, og de nyetablerede demokratier blev som bekendt i mange lande kun en kort episode, inden de i løbet af 20 erne og 30 erne blev afløst af højreautoritære eller fascistiske regimer. Den borgerlige højrefløj i Europa havde bestemt ikke glemt de anti-demokratiske holdninger fra før 1914. Tværtimod.

Fascismens fascination

Overalt i Europa kom fascismen til magten ombølget af velvilje og sympati fra de traditionelle magteliter, de øverste sociale lag samt de borgerlige partier i de pågældende lande. Og omvendt var det først og fremmest arbejderbevægelsen, der kæmpede mod fascismen. Liberalisterne var stort set fraværende i denne kamp, hvis de da ikke, som i Tyskland og /strig, ligefrem var sivet over til fascismen. Og dette gjaldt i endnu højere grad de central- og sydeuropæiske konservative. Støtten ovenfra" til fascismen/nazismen strakte sig lige fra økonomisk bistand over aktiv eller passiv støtte til politisk accept og støtte, herunder inddragelse i regeringsforhandlinger og -koalitioner. [x]

I Italien indgik fascistpartiet f.eks. allerede ved parla-mentsvalget i foråret 1921 i en borgerlig fællesli-ste, og den meget omtalte march mod Rom" i oktober 1922 var en ren farce, en ydre kulisse, hvor det afgørende var det magtspil, der fandt sted bagved og som førte Mussolini til magten med den traditionelle elites accept og støtte. Også de italienske liberalister accepterede fascismens magtovertagelse. Den regering, der blev dannet, var en bred national" regering, hvor fascistpartiet besatte cirka halvdelen af posterne, medens den anden halvdel blev besat med folk fra de øvrige borgerlige partier. Den traditionelle politiske elite - herunder igen de liberale - støttede også gennemførelsen af Mussolinis valglov i 1923 og optrådte sammen med fascistpartiet på den nationale liste" ved parlamentsvalget i 1924. [xi]

Samtidig med at de traditionelle eliter og konservative og liberale politikere hjalp fascismen til magten rasede nede i bunden af det italienske samfund den fascistiske terror mod arbejderbevægelsen - ofte her med velvillig bistand og forståelse fra såvel myndighedernes som de lokale sociale eliters side. [xii]

I Tyskland optrådte Nazipartiet og SA allerede i oktober 1931 ved et stævne i Harzburg side om side med Hugenbergs konservative tysk-nationale parti, Stahlhelm"-organisationen og en række andre højreorienterede og reaktionære veteranorganisationer og forbund samt fremtrædende personer fra junkerklassen, det gamle militær og industrien.[xiii] Kort efter, på et møde i Düsseldorf i januar 1932 med fremtrædende industrifolk, fik Hitler for alvor åbnet op for betydelige økonomiske bidrag fra den tyske industri. Man har i forskningen diskuteret omfanget og betydningen af storindustriens økonomiske støtte til Hitler. Den politiske og moralske støtte og accept var dog måske nok så vigtig. I sammenhængen her kan vi imidlertid notere os, at det aldrig var socialister eller kommunister, der modtog en sådan økonomisk støtte, og de blev sandelig heller ikke mødt med politisk accept og moralsk støtte endsige inddraget i de regeringsforhandlinger, der fandt sted i den sidste periode af Weimarrepublikkens eksistens. Det gjorde derimod nazibevægelsen.

Samtidig var de tyske liberalister i store flokke vandret over til nazismen, og ved de sidste valg i Weimar-republikkens historie var der kun 1% af vælgerne der stemte liberalt (eller 3% hvis vi medregner Folke-partiet", hvilket i sig selv er noget tvivlsomt). Bortset fra tilbageværende små grupper af liberale demokrater og Zentrum-politikere var det stort set kun den socialdemokratiske arbejderbevægelse, der tog kampen op mod den frembrusende nazisme. Kommunisterne var ikke fraværende fra denne kamp, men gik dog mere op i at bekæmpe socialdemokraterne.

Selve magtovertagelsen" foregik som en lang proces præget af talrige intriger fra og med von Papens regeringsovertagelse i juni 1932 til den endelige overdragelse af kanslerposten til Hitler den 30. januar 1933, en proces hvor skiftevis von Papen, Kurt von Schleicher og en indflydelsesrig kreds omkring den aldrende præsident Hindenburg spillede hovedrollen. Selve regeringen, der blev dannet den 30. januar 1933, var en fælles-regering af nazipartiet og det konservative tysk-nationale parti der besatte 8 ud af de 11 ministerposter.

I /strig udgjorde den fascistiske Heimwehr-bevægelse den yderste højrefløj af en samlet borgerlig bevægelse for destruktion af den demokratiske republik, der var blevet oprettet i 1918. Bevægelsen stod for tilbagerulningen af de sociale reformer, som socialdemokraterne havde fået presset igennem i perioden 1918-20, samt for nedkæmpelsen af arbejderbevægelsen. Fra foråret 1932 var Heimwehr med i regeringen og efter Dollfuss kup i marts 1933 smeltede det store kristeligsociale parti sammen med Heimwehr og andre grupper i den klerikalfascistiske Fædrelandsfront". Hvad liberalismen angår, så var de liberale i /strig simpelthen fraværende fra den politiske scene. Den socialdemokratiske arbejderbevægelse måtte stort set helt alene slås for demokrati.[xiv]

Imens overklassen og de borgerlige partier hjalp fascismen til magten rasede rundt omkring i Centraleuropas byer og ude i landdistrikterne hele perioden igennem terroren mod arbejderbevægelsen. Den fascistiske terror var ikke kun rettet mod jøderne. Dette kom som bekendt i rigeligt mål senere, men oprindeligt var terroren rettet primært mod arbejderbevægelsen, ikke mindst, i øvrigt, mod den socialdemokratiske arbejderbevægelse. Noget som er godt og grundigt fortrængt i den nutidige bevidsthed og debat.

Og efter magtovertagelsen sikrede fascismen overalt den private ejendomsret til produktionsmidlerne og styrkede kapitalejernes og agrararistokratiets magt. I Tyskland blev strejker forbudt, fagforeningerne blev opløste og førerprincippet knæsat i virksomhederne, og i Italien dækkede klasseharmoniideologien og det korporative princip over det forhold, at medens arbejdernes frie organisations- og strejkeret var ophævet, så forblev arbejdsgivernes organisation og magt intakt. Samtidig befolkedes de første KZ-lejre med socialdemokratiske og kommunistiske arbejdere.[xv]

Med i billedet hører også de kæmpeprofitter som førende dele af tysk erhvervsliv hjemtog under krigen, blandt andet under udnyttelse af udenlandske slavearbejdere og KZ-fanger i virksomhederne. Jo, der var al mulig grund til, at den sociale og politiske elite og store dele af den borgerlige opinion kunne se med stor sympati på fascismen. Man kan her tale om en veritabel fascismens fascina-tion" og denne fascination var udbredt over hele Europa.

Den fascisme der blev hjulpet frem til magten af overklassen og den politiske højrefløj i lande som Italien, Tyskland, /strig og Spanien udøvede nemlig sin terror mod arbejderbevægelsen til akkompagnement af udbredt jubel og slet skjult skadefryd fra den øvrige europæiske højrefløj. Generelt var sympatien for fascistiske ideer og holdninger udbredt, idet de ofte flød sammen med forud eksisterende højreautoritære opfattelser og holdninger. Lad os som eksempel tage nogle stemninger og opfattelser på den danske højrefløj.

I 1933 erklærede den unge konservative, senere KFP-folketingsmand Poul Hjermind sin sympati for nazismen: Vi nægter ikke, at vi i adskilligt sympatiserer med nationalsocialismen, thi vi unge forstår vore jævnaldrende i Tyskland, og havde vi været tyskere, ville vi vel næsten alle have stået i de brune bataillo-ner." [xvi] Og den senere konservative folketingsmand, politiske ordfører og udenrigsminister i VK-regeringen 1950-53, Ole Bjørn Kraft proklamerede rent ud folkestyrets fallit: For mig er der ingen tvivl om, at folkestyret i sin nuværende form har levet sin længste tid, også i lande, hvor der endnu ikke har været gjort større bestræbelser på at ændre den." [xvii] Hans bog fra 1932 var da også en veritabel hyldest til fascismen.[xviii]

Også nazismens og fascismens offentlighedsformer blev kopierede. På et KU-stævne i Kolding i juli 1933, hvor KU s landsformand Jack Westergaard proklamerede det liberalistisk-parlamentariske systems fallit udspandt der sig følgende sceneri: Som en efterligning af Hitlers og Röhms brune SA tropper, havde KU under ledelse af ingeniør Hollbøl etableret S.T.afdelinger. De brugte nazihilsen og paraderede i sorte støvler, spidsbukser og grønne skjorter..." [xix] Ledende KU ere foretog også studierejser til det fascistiske udland. Ole Bjørn Kraft havde for eksempel været på besøg i Italien, og Carsten Raft havde studeret propagandateknik i det sydlige udland. [xx] Ja, i sommeren 1933 havde to unge konservative studenterforeningspolitikere endda været på koncentrationslejrbesøg i Tyskland. Hør blot hvad de unge konservative studenter kunne berette: Ved vort besøg havde vi anledning til at besigtige en koncentrationslejr. Der var, som alle vegne, gennemført orden og punktlighed og selvfølgelig fuldt ud hygiejniske forhold. Mishandlinger så vi også. Det skete nu og da at en af de mere trodsige kunne hente sig lidt knubs - men hvad gør det?" [xxi]

På det tidspunkt, hvor disse to unge danske konservative besigtigede tyske KZ-fanger, som om de var dyr, havde naziterroren raset i måneder mod den slagne tyske arbejderbevægelse. Titusinder var blevet myrdede, mishandlede og torterede i fangelejre og SA-kaserner. Men det var jo kun arbejdere og oven i købet kommunister og socialdemokrater - så hvad gjorde det?"

Fascismens fascination var både kvantitativt og hvad indflydelse angår en langt større trussel i samtidens Europa end Stalinismens så opreklamerede fascination. Specielt tyder samtidige og senere beretninger på, at nazismen og fascismen i Europa havde ganske godt tag i den akademiske ungdom og blandt akademikere i det hele taget. Sammenlignet hermed var sympatien for kommunismen betydeligt mere beskeden, men den vakte opsigt, netop fordi den var så usædvanlig, afvigende" og omfattede en række betydningsfulde kulturpersonligheder.

De antidemokratiske holdninger og opfattelser og den udbredte sympati for fascismen i det europæiske borgerskab og i mange af de europæiske borgerlige partier fremstår ikke som nogen parentes i udviklingen, et skarpt brud i en i øvrigt ubrudt og genuin demokratisk tradition. Tværtimod: det europæiske borgerskab og de borgerlige partier var generelt og meget længe yderst ambivalente i deres forhold til demokrati. Mange var deciderede modstandere og bekæmpede i årevis enhver demokratisk udvikling.

Generelt i den europæiske udvikling var det den europæiske arbejderbevægelses kamp gennem årtier for almindelig valgret og bredt dækkende demokratiske rettigheder, kombineret med verdenskrisens vældige sociale mobilisering i de krigsførende lande og den sociale uro ved krigens afslutning, som for alvor banede vej for et demokratisk gennembrud. Hurtigt brød mange af de nyetablerede demokratier dog sammen igen under borgerlige lags og partiers højlydte jubel eller ligefrem aktive medvirken. Og hvor havde i grunden højrefløjen været henne i dag, hvis aksemagterne havde vundet 2.verdenskrig?

Det store hukommelsestab

I det store historiske perspektiv og generelt (med bemærkelsesværdige undtagelser som Gladstone og Disraeli i England eller Christmas Møller i Danmark) var det europæiske borgerskab og de borgerlige partier anti-demokratiske og den socialistiske arbejderbevægelse demokratisk. Højrefløjens aktuelle monopolisering af demokratisk sindelag og dens selvgode hetzen løs mod anderledes tænkende på venstrefløjen hviler på en sokkel af historieforfalskning, udeladelser, fortrængninger og fordrejninger.

Fortrængt og grundigt glemt er det europæiske højres århundredgamle kamp mod demokrati og omvendt den socialdemokratiske arbejderbevægelses lange kamp for netop demokrati og menneskerettigheder. Fortrængt er også højrefløjens sympati for og mange steder samarbejde med fascismen.

Demokratiet i Europa er et produkt af en lang historisk proces, hvor konservative og liberale partier længe kæmpede imod og i en periode endda lå under for højreautoritære og fascistiske strømninger i tiden.

Noter

[i] Se om de forskellige demokratiforestillinger og den europæiske kamp om demokrati bl.a. David Caute: The Left in Europe since 1789, London: Weidenfeld & Nicolson 1966,Geoff Eley: Forging Democracy. The History of the Left in Europe, 1850-2000 , Oxford University Press 2002, Dick Geary: European Labour Protest, London: Methuen 1981, Theodor Hamerow: The Birth of a New Europe , University of North Carolina Press 1983,David Held: Models of Democracy , Cambridge: Polity Press 1977, Gregory M. Luebbert: Liberalism, Fascism or Social democracy. Social Classes and the Political Origins of Regimes in Interwar Europe, Oxford University Press 1991, C: B. Macpherson: The Life and Times of Liberal Democracy, Oxford University Press 1977, Mark Mazower: Dark Continet. Europe s Twentieth Century, London: Penguin 1999, Arne Naes et al.: Democracy, Ideology and Objectivity, Oslo University Press 1956, Hans Rogger & Eugen Weber: The European Right, London: Weidenfeld & Nicolson 1965, samt Dietetrich Rueschemeyer, E.Stephens & John D.Stephens: Capitalist Development and Democracy, University of Chicago Press 1992.

[ii] Se for en kritik af denne myte om socialismen i Sovjetunionen: Curt Sørensen: "Myten om den socialistiske Sovjetunion og dens funktion i højrefløjens ideologiske univers" i Adam Holm & Peter Scharff Smith (red.): Idealisme eller fanatisme? Opgøret om venstrefløjen under den kolde krig, 2002, pp 113-143.

[iii] Se især Rueschemeyer & Stephens, Stephens op.cit.

[iv] Se især Luebbert op.cit.

[v] Se note 1.

[vi] Erik Rasmussen: Komparativ Politik, Bnd. 2, København: Gyldendal 1969, p 40.

[vii] Svend Thorsen: Folkets Veje gennem dansk politik 1849-1949, København: Fremad 1953, p 37.

[viii] Thorsen op.cit. , p 38.

[ix] Thorsen op.cit. , pp 46-142.

[x] Se generelt F.L. Carsten: The Rise of Fascism, University of California Press 1982, Martin Kitchen: Fascism, London: Macmillan 1976, Stein Ugelvik Larsen: Who Were the Fascists?, Bergen-Oslo-Tromsø 1980 og Hans Rogger & Eugen Weber (eds.): The European Right, London: Weidenfeld & Nicolson 1965.

[xi] Se for den italienske fascismes vej til magten, Adrian Lyttelton: The Seizure of Power. Fascism in Italy 1919-29, Princeton University Press 1973, Hugh Seton-Watson: Italy from Liberalism to Fascism, Cambridge Mass. 1963 og Angelo Tasca: Glauben, Gehorchen, Kämpfen. Aufstieg des Fascismus, Wien: Europaverlag 1969.

[xii] Se især Tasca

op.cit. samt klassikeren Alf Ahlberg: Spelet om Svart och Rött. Arbetarrörelsen och fascismen i Italien , Stockholm 1933

[xiii] Nazismens vej til magten i Tyskland og de traditionelle eliters og bedre stillede sociale lags velvilje og imødekommenhed er belyst i standardværker som William Sheridan Allen: The Nazi Seizure of Power. The Experience of a Single German Town 1930-35, London: Eyre & Spottiswoode 1966 ,Karl Dietrich Bracher:

Die Auflösung der Weimarer Republik, Villingen: Ringverlag 1955, Ian Kershaw et al.: Weimar: Why Did German Democracy Fail?

, New York: St.Martin s Press 1990, Hans Mommsen: Die verspielte Freiheit. Der Weg der Republik von Weimar in den Untergang 1918 bis 1933, Berlin: Propyläen Verlag 1989, Hans Mommsen:

From Weimar to Auschwitz Cambridge: Polity Press 1991 og Peter Stachura (ed.): The Nazi Machtergreifung, London: Allen & Unwin 1983. Uanset forskelle iøvrigt fremhæver de alle samspillet mellem den opstigende nazibevægelse på den ene side og de dominerende eliter og øvre sociale lag på den anden side.

[xiv] Se for den østrigske udvikling Gerhard Botz: Gewalt in der Politik, Attentate, Zusammenstösse, Putschversuche, Unruhen in Österreich 1918 bis 1934, München: W.Fink 1976, F.L. Carsten: Fascist Movements in Austria. From Schönerer to Hitler , London: Sage 1977, Alfred Diamant: Austrian Catholics and the First Republic, Princeton University Press 1960, Earl C. Edmonson:The Heimwehr and Austrian Politics , 1918-1936 , University of Georgia Press 1978, Charles A.Gulick: Austria from Habsburg to Hitler , vols.1-2, University of California Press 1948, Anson Rabinbach: The Crisis of Austrian Socialism. From Red Vienna to Civil War 1927-1934 , University of Chicago Press 1983 samt Curt Sørensen: "Historical Roots of Austrian Right Wing Politics" og "The Labour Movement in the First Austrian Republic: Theory and Practice of Austromarxism" i Leslie C.Eliason & Lene Bøgh Sørensen (eds.): Fascism, Liberalism and Social Democracy in Central Europe: Past and Present,Aarhus University Press 2002, pp 22-82 og pp 121-165

[xv] Se for Det tredje Riges politiske og sociale system bl.a. Martin Broszat: Der Staat Hitlers, München: Taschenbuch Verlag 1979,Ian Kershaw: The Nazi Dictatorship, London: Arnold 1993, Reinhard Kühnl: Der deutsche Faschismus in Quellen und Dokumenten , Köln: Pahl Rugenstein 1975 og Franz Neumann: Behemoth. The Structure and Practice of Nationa Socialism 1933-1944 , New York: Harper 1966.

[xvi] Poul Hjermind i Studium, 28/6 1933 - her citeret efter Tage Kaarsted: Radikal Ungdoms politiske historie", Tidens Tanker, nr.4, april 1961, p 28.

[xvii] Ole Bjørn Kraft i Studium, 24/5 1933 - her citeret efter Tage Kaarsted, op.cit., p 28.

[xviii] Ole Bjørn Kraft: Fascisme - Historie, Lære, Lov., København 1932.

[xix] Tage Kaarsted, op.cit., p 28.

[xx] Erik Jensen: Mellem Demokrati og Fascisme, Odense 1983, p 108.

[xxi] Tage Kaarsted, op.cit., p 29

Artiklen har tidligere været bragt i onlinemagasinet Kritisk Debat (nr. 3, 15. april 2004).

http://www.kritiskdebat.dk
 
17.12-2007 | 21:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 21:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 21:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 21:42 af E. Bill.
Læs om alle højrefløjens meritter i Jyllands Posten. Når denne avis skriver så meget om denne fløj, så kan vi være sikker på, at det står galt til. Det er jo tilsyneladende ifølge JP nærmest en flok forbrydere.
17.12-2007 | 21:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 21:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 21:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 21:50 af Thomas Proctor
@ tsk, tsk  ,

Bøger slår nu engang bedre end knytnæver for ideer kan ikke slåes ihjel.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 21:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 21:53 af Thomas Proctor
@Poul Solrart Sørensen,

Mmmmh du ikke så syndikalistisk mindet som mig mæææn det er da en ting vi kan forholde os til. Forhåbentligt..

De er nogle pampere jow men hellere vores end deres. Hvis du forstår.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 21:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 22:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 22:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 22:03 af Thomas Proctor
@Poul Solrart Sørensen,

Hvis du kan sende dem kan du også huske.

Intet er tabt og intet er glemt!

Okey de vigtige ideer blir aldrig glemt...måske.

Jeg tror at fahrenheit 112 eller hvad dt var ikke kunne udslette ideer..ikke rigtigt?

MVH

ESPO
 
17.12-2007 | 22:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 22:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 22:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 22:12 af Thomas Proctor
@ morten mortensen,

Det klæder dig ikke at tvære rundt i en ren nazi-likvidering. Det er jo æreløst at du fryder dig men ikke vil tage ansvaret.

Du hovere om noget du godt ved hvems skyld det er og alligevel vil du påduppe/ give venstrefløjen skylden på mord på en af deres egne...du kan godt se det delv nu ikke?

IS ved det er nazier som står bag - det er en uopklaret sag - som politiet ikke har været særligt behjælpelig med . Lad det nu ligge. Vi på venstrefløjen som er tættest på ved det er nazier som stod bag og så er vi faktisk ret ligeglade om andre lukker øjnene. Helt ligeglade er vi ikke men når vores kammerater falder rejser vi et sort flag.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 22:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 22:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 22:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 22:25 af Thomas Proctor
@Poul Solrart Sørensen,

Det er det jo fordi nazierne brystersig af ærebegrebet som islamisterne gør.

Pyt med OWS han er kun censur-diplomat..

VH

ESP
 
17.12-2007 | 22:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 22:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 22:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 22:37 af Torben Petersen
Jeg tror nu alligevel jeg ville oplyse mit navn overfor politiet, hvis jeg anmeldte...ligesom det ville være fornuftigt, at skaffe taxichaufførens eventuelle vidneudsagn om det påståede overgreb.

Taxichaufførere plejer egentlig at være ømskindede over deres biler - så hvis noget hårdt har ramt vognen, tror jeg sådan set at chaufføreren ville have reagerer. Eventuelt aktiveret den interne alarm til samtilge kollegaers vogne...

For det kan vel ikke være en lettere beruset venstrefløjser, der har ment der skulle produceres (endnu) et lille bekvemt og gratis mediestunt?? Ingen rolle er smukkere end offerrollen!

http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20071217/AAS/797206083/1002
 
17.12-2007 | 22:39 af Thomas Proctor
@morten mortensen,

Hold nu kæft og læs:

Den 16. marts 1992 kl. ca. 11.30 sprang en bombe i Internationale Socialisters kontor i Søllerødgade i København. Ved eksplosionen dræbtes IS-medlemmet Henrik Christensen, der tidligere havde været aktiv i «Fællesinitiativet mod Racisme».

Politiet oprettede en ti-mands efterforskningsenhed, til at forestå efterforskningen. I denne indgik personale fra PET som en permanent del. (Redegørelse fra Københavns Politi ved kriminalinspektør Bent Hansen af 22.3.1998. Findes som bilag i PET-redegørelse, marts 1998). Bombedrabet er aldrig opklaret.

Efter TV-2s udsendelser i begyndelsen af marts 1998 er en ny dimension dukket op, og diskussionen løber stadig. Det handler om, at Frede Farmand skulle have givet PET-Århus et forvarsel om, at der i nazistiske kredse var forlydender om en mulig, kommende bombesprængning i Søllerødgade. Dette skulle den nu afdøde nazi-leder Albert Larsen have udtalt til Frede Farmand i en fortrolig samtale som Frede Farmand hemmeligt havde optaget et par måneder før bombesprængningen.

Frede Farmand skyndte sig dengang at aflevere båndet til Verny Thomsen fra PET-Århus, så hurtigt at han ikke nåede at kopiere det selv. Trods flere telefoniske rykkere, der er båndoptaget, har han aldrig fået båndet tilbage. PET-manden mener nu, at det kan være blevet slettet, fordi det ikke indeholdt noget af interesse. På trods af at Frede Farmand udtrykkeligt ved afleveringen havde krævet det retur. Båndet tilhørte hans Kulturhistoriske Fondsarkiv.

Københavns Politi nægter at have haft kendskab til dét bånd under efterforskningen, men til to senere, fra efter bombesprængningen. Den daværende efterforskningsleder, kriminalinspektør Bent Hansen, er rykket ud med den lange redegørelse, der bringes som bilag i PET-redegørelsen. Den friholder PET, og forsøger at stemple Frede Farmand - hans «påstand og teorier forkastes og også i dette tilfælde anses som tankespind».

Sagen handler i første omgang ikke om, hvorvidt det var Albert Larsen eller nogen fra hans kreds, der sendte bomben. Den handler om, hvorvidt PET-Århus havde fået et forvarsel eller ej. Og ganske specielt, hvis de havde fået et forvarsel, hvorfor advarede de så ikke Internationale Socialister om at være forsigtig med posten og på anden vis?

Drabsafdelingen og Sikkerhedspolitiet under Københavns Politi lavede et stort efterforskningsarbejde efter bombesprængningen. De er måske blevet foreholdt oplysninger, som PET-Århus lå inde med. Som måske blev fjernet, efter at bomben sprang og dræbte Henrik Christensen for at skjule fadæsen. Københavns nuværende politidirektør, Hanne Bech Hansen, og flere andre ledere i Københavns Politi var i ledelsen af PET dengang.

Ja undskyld mit fransk men jeg mener det.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 22:42 af Thomas Proctor
@Poul Solrart Sørensen,

Ja men ytringsfriheden er en slåskamp for os og godt det. Der er sandhed og måner i meget. jeg er lidt yngre end dig men med.

VH

ESP
 
17.12-2007 | 22:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 22:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 22:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 22:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 22:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 22:57 af Torben Petersen
"Den 16. marts 1992 kl. ca. 11.30 sprang en bombe i Internationale Socialisters kontor i Søllerødgade i København. Ved eksplosionen dræbtes IS-medlemmet Henrik Christensen..."

Var det egentlig ikke tidsmæssigt sammenfaldende med den veletablerede og morderiske "Blekinge-gadebande" og dens huseren i hovedstaden?

Muligheden foreligger, at et internt opgør i de kredse, skulle sløres som et dræbende nazi-angreb.

Beklager, men den historie virker altså besynderlig - særligt hele den såkaldte forsvundne dokumentation eller båndede indicier, gør det hele lidt uldent, syn s jeg.

Men belær mig eventuelt. Jeg har ingen kamperfaringer ...
 
17.12-2007 | 22:57 af Thomas Proctor
@morten mortensen,

Tak for du læste det. Det er en bedre forklaring end din. hvorfor tvære i det - er det ikke nok at det sansynligvis var et politisk mord? ved du hvor mange nazier i Sverige har slået ihjel de sidste 20 år - det er 30 mennesker, venstreorienterede, menneskerettighedsforkæmpere og fagforeningsfolk.

http://www.hk.dk/hkwww/BLADE/HKBLADE.NSF/4dfb5481b4576b2bc125681c00354269/47941f03ce144f7bc125687f004c2577?OpenDocument

John Hron, Ronny Landin, Kent Antonsson, Hyan

Altrn, Jimmy Rajabar, Peter Karlsson, Gerard

Gbeyo, Björn Söderberg – det er nogle af de

nogle og 30 mennesker, som gennem de sidste

20 år er blevet myrdet af nazister i Sverige, fordi

de var homoseksuelle, "indvandrere", fagligt

aktive eller antiracister. Vi må alle, hver og en og

sammen, på alle måder, stå frem for

menneskeværd, demokrati og mod højreekstrem

vold.

VS

ESP
 
17.12-2007 | 23:04 af Thomas Proctor
Björn Söderberg, Björn Mikael Söderberg, född 1 april 1958 i Spånga, död 12 oktober 1999 i Skärholmen, var en fackligt aktiv syndikalist som mördades utanför dörren till sin lägenhet i Sätra, sydväst om Stockholm. Han ligger begravd på Sandsborgskyrkogården.

Två gärningsmän, nynazisterna Hampus Hellekant och Björn Lindberg Hernlund, dömdes för mordet, som enligt Svea Hovrätt utförts som hämnd för att Björn Söderberg avslöjat att Robert Vesterlund, som valts in i den lokala fackklubbens styrelse, var nazist. En tredje person, Jimmy Niklasson, dömdes för skyddande av brottsling och grovt vapenbrott.
 
17.12-2007 | 23:07 af Torben Petersen
ExtraSensoryPerception

Kunne vi ikke godt ønske os lidt mere nagelfaste beviser, i stedet for at blive paranoide fordi det sansynligvis er et politisk mord ?

Hvis man vil katalogisere en navngiven, politisk modstandergruppering, bør vi velsagtens se andet end venstreorienterede spøgelser? Ellers er der vel tale om dæmoniseringsforsøg. Igen?
 
17.12-2007 | 23:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 23:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 23:12 af Thomas Proctor
@,Torben Petersen, morten mortensen + allan olsen,

Er navnene ikke nok?

VH

ESP
 
17.12-2007 | 23:19 af Torben Petersen
To afsluttende spørgsmål:

1) Betragter men også generelt på venstrefløjen de uniformerede betjente man eksempelvis møder, når man besætter andre folks ejendomme, som nazister - eller fascister?

2) Var det egentlig ikke mere klædeligt for venstrefløjen, at overlade den klassiske offerrolle til helt andre totalitære kræfter, der virkelig gennem 1400 år har trænet deciplinen til guerilla-teknisk perfektion?

Og til morten mortensen

I Danmark har vi den nødvendige ytringsfrihed - endnu - der bevirker, at vi ikke behøver at gribe til dumme gadekampe med alt hvad dertil hører. Og det er ikke dagbladet Politiken s skyld - eller Det radikale Venstres for den sags skyld.

Godnat. Og hold nu hænderne på tasterne, i stedet for flere bøvede gadefester. Ingen nævnt - ingen glemt.
 
17.12-2007 | 23:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 23:36 af Thomas Proctor
@,Torben Petersen, morten mortensen + allan olsen,

Ja 35 milioner måske men det rører ikke ved de navne jeg fremdrog. Tag dog stilling til de politiske drab der tilhører dit rum og nærværd.

Men navne er måske bare numre..

VH

ESP
 
17.12-2007 | 23:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 23:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 23:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 23:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 23:52 af Thomas Proctor
@Poul Solrart Sørensen,

Ikke for noget men jeg vil gerne skåle en skål på dig. Gad godt se hvem du er. Jeg tror godt jeg kunne være i stue med dig..iforhold til mm..hehe

VH

ESP
 
17.12-2007 | 23:55 af Thomas Proctor
@morten mortensen,

Hvorfor tror du ikke jeg tror dig?

VH

ESP
 
17.12-2007 | 23:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
17.12-2007 | 23:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 00:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 00:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 00:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 00:10 af Thomas Proctor
@Poul Solrart Sørensen,

Bare rolig Mjød og alle religioner og alle guder selv i et træ er med i min verdensanskuelse og tro.

Jeg har levet sammen med flere religioner som har lært mig meget og som jeg har respekt for.

;-P

ESP
 
18.12-2007 | 00:15 af Thomas Proctor
@morten mortensen,

Er det ikke ærgeligt at spilde så megen splid-sæd på os som kender historien?

Eller vil du skænde liget?

VH

ESP
 
18.12-2007 | 00:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 00:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 00:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 00:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 00:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 00:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 00:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 00:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 00:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 00:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 00:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 01:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 01:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 01:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 01:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 01:16 af Thomas Proctor
 
18.12-2007 | 01:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 01:22 af Thomas Proctor
@Poul Solrart Sørensen,

De har ingen Gud eller tro på liv.              Det handler om blod og stammens fortzættelse. Man vil opelske en ren race som ikke må besmittes. Den sorte sti er vel trådt og slaver vil betyræde den sålænge de ikke befries.

VH

ESP

VH

ESP
 
18.12-2007 | 01:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 01:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 01:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 01:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 01:33 af Thomas Proctor
White Pride good night!
 
18.12-2007 | 01:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 01:36 af Thomas Proctor
 
18.12-2007 | 01:42 af Thomas Proctor
 
18.12-2007 | 01:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 01:44 af Thomas Proctor
@morten mortensen,

Nej, det gør jeg ikke men det betyder ikke at jeg går frivilligt i gaskammeret - kammerat!

VH

ESP
 
18.12-2007 | 01:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 01:56 af Thomas Proctor
@morten mortensen,

Jeg er anti-fascist men jeg tror på ikke-vold!

Ghandi

VH

ESP
 
18.12-2007 | 02:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 02:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 02:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 02:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 06:40 af K-drengen, v/ Jørgen V. Busk
Jeg har lige opdaget denne tråd, og man må sgu sige, at Poul Solrart viser sit sande ansigt!
18.12-2007 | 07:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 08:14 af Jørn
@Poul Solrart

Jeg synes du (og andre) er med til at afspore debatten. Jeg vil derfor gerne stille dig eet spørgsmål i forbindelse med den nyhed du kommenterer:

Hvordan kan det være, at du accepterer når venstreorienterede går amok på lovligt varslede demonstrationer, men højlydt fordømmer når højreorienterede gør det samme mod dine meningsfæller?
18.12-2007 | 09:24 af Thomas Proctor
@Torben Petersen, morten mortensen, Spansen osv.

Kan i ikke forstå dansk eller vil i absolut støtte nazismen?

http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20071130/AAS/986603586/1002

vh

ESP
 
18.12-2007 | 09:38 af Thomas Proctor
@Torben Petersen, morten mortensen, Spansen osv.

Feje nazister myrder og toturerer i Sverige:

http://ekstrabladet.dk/112/article346569.ece

Men det kan vel også forsvares?

vh

ESP
 
18.12-2007 | 09:38 af Peter Jespersen
@ESP

Glem det, de accepterer kun artikler fra den frie uafhængige avis Fædrelandet.
18.12-2007 | 09:48 af Thomas Proctor
Inderkredsen af nazibøllerne er iøvrigt "skolet" i Dansk Folkepartis Ungdom ifølge Redox.dk
 
18.12-2007 | 09:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 09:52 af Thomas Proctor
@ flywheel,

Ja det må jeg gøre. Men jeg har meget svært ved at forstå at nogen idag kan stå inde for nazisme - det er ubegribeligt.

Det er noget uhyggeligt at vi har et parti som udklægger disse typer.

VH

ESP
 
18.12-2007 | 09:53 af K-drengen, v/ Jørgen V. Busk
hmm, enkildeshistorier.
18.12-2007 | 10:01 af Thomas Proctor
Jeg håber PET følger udviklingen og læser med!
 
18.12-2007 | 10:02 af K-drengen, v/ Jørgen V. Busk
Jeg tænkte selvfølgelig på den fra stiften – jeg har lige opdaget den anden forfærdelige en.

Den fra stiften minder mig om en diskussion, hvor en autonom-sympatisør mente at kunne bevise at der var nazister på et givent værtshus. Hans forslag var at troppe op på det pågældende værtshus (jeg formoder at man så også helst skal have uniformen på (sort høttetrøje)), og så spørge "er der nogen nazister her?". Når de så rejste sig og gav dig en på låget, så havde de bevist de var nazister. Fed logik, ikke sandt?
18.12-2007 | 10:38 af basse
@ESP

At nogen står inde for nazisme er da ikke mere ubegribeligt, end at nogen står inde for kommunisme/socialisme. Kommunisterne får da nazisterne til at ligne spejdere på lejrtur.

De største anti-demokrater her i landet er da stadivæk jer!
18.12-2007 | 10:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 11:16 af Jens Yde
Jeg hørte om episoden på TV2/Østjylland/Århus. Oplæseren af den helt nye nyhed var  københavner efter sproget at dømme.

"Nogen frar Enhedslisten horldt julefrokost, og  så....
18.12-2007 | 12:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 12:06 af Jens Yde
Århus er Danmarks nye nazihovedstad.

Den overskrift husker jeg tydeligt. Den stod øverst på forsiden af Århus Stiftstidende hen over alle otte spalter en morgen. Om journalisterne skrev det for to eller fire år siden, husker jeg ikke lige nu.

På en måde er det rigtigt nok. Nazisterne har altid stået forholdsvis stærkt i storbyen Århus, og det er den største by i Danmark, hvor de har mulighed for at slå kommunisterne.

I København står kommunisterne alt for stærkt til, at det kan lade sig gøre.

Danmark kan på dette punkt dog slet ikke måle sig med Sverige og slet ikke mod Tyskland, hvor kommunisterne stod stærkt og angreb borgerlige og ikke mindst socialdemokrater med vold i årene omkring 1919. Da var ord som nazister, fascister og racister temmelig ukendte.
18.12-2007 | 12:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 12:17 af karenmarie
Dem der kastede sten efter taxa en får vel et ungdomshus af kommunen nu?
18.12-2007 | 12:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 12:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 12:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 12:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 12:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 12:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 12:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 12:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 12:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 12:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 13:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 13:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 13:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 14:07 af basse
@Poul

Skal vi så også pantsætte Sjælland, da København er rød-facist hovedstad?
18.12-2007 | 14:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 14:50 af brasserne
til basse -

ja, også sjælland - og jylland  - så er københavnerne da også fri for at betale til kommunernes drift i resten af landet.

vi kan faktisk leve uden jer og leve fint - kan i overleve uden os?

BLOKTILSKUD BLOKTILSKUD BLOKTILSKUD.
18.12-2007 | 15:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 16:00 af basse
Om "vi" kan overleve uden jer skal jeg ikke kunne sige. Nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men da jeg selv bor lidt udenfor København er det lidt svært at sige, hvem som kan undværre hvem.

Det handlede også mere om, at Poul mener at Århus er nazismens højborg, men så er det jo ikke værre end København, som er rød-facisternes hølborg.
18.12-2007 | 17:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 18:28 af traveler
En læser kan få den tanke, at venstreekstremister står for humanisme og godhed og står som det sidste stolte bolværk for fredens og tolerancens ideologi.

Men venstreekstremister er selvfølgelig ikke naivgode og bliver derfor nødt til - mere eller mindre offensivt og i selvforsvar - at bekæmpe de onde racister, ulækre fascister, urene nazisvin og potentielt stenkastende White Pride-sympatisører.

Beklageligvis er stort set alle, der ikke er enige med venstreekstremister i praksis nogle onde racister, ulækre fascister, urene nazisvin og potentielt stenkastende White Pride-sympatisører.

Det gælder sådan set rundt regnet 95 % af den grisefarvede danske befolkning.

Derfor: Først når 95 % af befolkningen er gjort tavse eller til meningsfæller - det være gennem udryddelse, internering eller genopdragelse - kan fredens og tolerancens ideologi endelig blomstre til lutter gavn for hele samfundet.
18.12-2007 | 18:33 af Sheet Head
Det er sgu svært ikke at undres lidt over yderekstremerne - tegningerne på nazifløjen, hvor end dén hører til, render rundt i små grupper i hvide skjorter med skrårem og heiler og hylder Hess, Hitler og hvem ved hvem. Moden her er flyverjakker der får dem til at se større ud og gerne karseklippede.... Så ser hovedet mindre ud og skuldrene ser bredere ud. De er voldelige overfor deres modstandere og banker løs på dem med hvad de har i hænderne, desværre for dem, er de som regel altid for få til at slippe afsted med det uden selv at få nogen over ryggen.

Ovre på den fløj der altid forsøger at iscenesætte sig selv som modpol til Nazierne, selv om jeg nu har mere end svært ved at få øje på forskellen, er de tydeligt flere, foretrækker sort kluns med hættetrøjer, piercinger og gerne hovedbeklædning der kan trækkes ned over ansigtet så de ikke kan genkendes på video. Volden er der vist ingen tvivl om, selvom grupperingen altid hylder sig selv som værende fredelige og at det skulle være et forsvindende mindretal af dem der er voldelige, (yeah right!) så formår de alligevel at sætte en hel bydel i brand og hærge som galninge på svampe. De arrangerer også i stor stil moddemonstrationer og formår at knægte den andres demostrationsret.

Så for mig er det ikke så svært, selvom Allan H har hovedet så langt oppe i bagfætteren på sin egen ekstremisme at det åbenbart er svært for ham at se, at alle parter, Nazier, White Pride, Autonome og ekstremistiske socialister er så afsindigt optagede af deres egen ret, at de ikke tilskriver andre at have samme rettigheder. De omtaler jo som regel også deres egen kultur som værende både bevaringsværdig og ligeværdig, men finder åbenbart ikke andre lige så lige som dem selv. Nogle er åbenbart så lige at de er mere lige end andre og benytter venstrefløjen sig af vold er det åbenbart en berretigelse, men puffer en vred beboer til en af dem bliver han stemplet som højreekstrem voldspsykopat.

For min skyld kan Nazier og venstreekstreme smutte ud på en mark og få det ordnet en gang for alle og fri os venligst for både hykleriet og klynkeriet. I er alle lige store tåber og er så selvoptagede at der ikke er plads til andre end jer selv. Sympati får i intet af herfra, men helt tydeligt fra ligeså stupide revolteromantikere af den lidt ældre skole der ikke lykkedes med deres eget egoprojekt.

jeg ved ikke hvad det er, ungdommens naivitet eller for mange stoffer og alkohol eller for lidt at lave eller afhængighed af adrenalin.... Uanset hvad det er, er det en syg tankegang der fører til den vold og egoisme de repræsenterer og lever ud.....
 
19.12-2007 | 00:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.12-2007 | 01:04 af Torben Petersen
Langt det meste i ovenstående debattråd er frustrerede menneskers udtryk for vilje eller desperation - mere end talent og begavelse.

Håber ved lejlighed der findes alternative afløb for denne stålsatte viljestyrke, end lige de helt og aldeles uskyldige taster på deres respektive tastaturere. Og især "ENTER"-tasten bør skånes!

Man skal aldrig forveksle ytringsfrihed med misforstået ytringspligt.
 
19.12-2007 | 02:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.12-2007 | 03:48 af Torben Petersen
Ishøj fyr...

..og flamme..?

Yallarup Hærgeby der ovre i Ishøj..!!

Den opmærksomme læser af dagspressen vil vide, at 96 % af samtlige ikke-danske ægteskaber i Ishøj-området år 2001, blev indgået med tvangsindrullerede koransoldater, hentet hjemme i forældrenes oprindelseslande og, med statsautorisation, voldtaget på bryllupsnatten...

Men vi - staten - anerkender stadigvæk trossamfundene ??

Ishøj fyr.

Vi venter egentlig bare på en officielt fremsat islazistisk krigserklæring, så vi kan træffe de nødvendige modforanstaltninger. Og NEJ! Der skulle IKKE stå mord-foranstaltninger!! for der skulle jo nødigt gå total-Slobodan-totalgangster i Yallarup Hærgeby .
 
19.12-2007 | 09:53 af Sheet Head
Ishøj fyren der, påstod i en tidligere tråd at islam=fred... Hvorefter han begyndte med samme trusselsretorik som her.... Grineren!
 
19.12-2007 | 10:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
19.12-2007 | 23:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.12-2007 | 02:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
23.12-2007 | 22:00 af Brylle
Ishøj fyr

Ishøj er SLAM SLAM OG ATTER SLAM men også BETON SLAM ! og det bliver sikkert aldrig anderledes.

Har du noget du ikke engang kan stave til.......tror da vist godt du kan komme afsted hvis det ellers nåede dertil :O)

Ang.EHL

Så kan der vel kun være et skuldertræk og et smil tilovers..... Tænk at deres egen medicin en dag skulle ramme dem selv.

Glædelig jul :O)
26.12-2007 | 15:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.12-2007 | 15:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.12-2007 | 16:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.12-2007 | 16:18 af Brylle
Ishøj fyr

Jeg er så beriget af venner også selvom jeg bor i et villa kvarter. Det er bare en anden slags venner end dem der bor i Ghetto :O)

Vi mødes ikke ved banen, nej vi mødes i hinandens hjem hvor vi hygger os sammen.

Hvad er der i vejen med jeres hjem siden i er nød til at hænge rundet nede ved banen ?

Du kan tro jeg fortæller indvandre face to face hvad jeg mener...har selv to af slagsen der har giftet sig ind i min familie :O)

Hvad skulle jeg dog frygte...ved du ikke at frygt er din egen værste fjende !!!

Hvordan lyder det her i øvrigt:

Ishøj fyr du er en fucking trækkerdreng og racist :O)

NomdeGuerre

Ja det må du nok have lov at mene...er det de der nogen kalder en kulturberigelse *Host* :D
30.12-2007 | 23:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.12-2007 | 02:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.