Problemerne vælter ned over SAS. Efter søndagens dramatiske nødlanding i Aalborg er det kommet frem, at den pågældende flytype - Dash 8-Q 400 - gennem årene har været involveret i en lang række uheld i ind- og udland.
Og i dag blev der så føjet endnu to til listen.
To gange måtte et SAS-fly på vej fra København til Prag vende om på grund af tekniske problemer. Det skriver DR.
Først måtte et fly efter mindre end 20 minutter i luften vende om og returnere til København. Passagererne blev i stedet henvist til et ellers helt nyt fly af samme type, men også det måtte efter kort tid i luften vende om.
- Det var komplet surrealistisk, og jeg tænkte, at det simpelthen
ikke kunne passe, at den nu var gal igen, fortæller passager Ole
Rasmussen til DR Nyheder Online.
De strandede passagerer blev efter de to mislykkede flyvninger tilbudt sæde i et tredje fly, men det sagde Ole Rasmussen og hans kone Jeanette nej til.
- Min kone har altid været nervøs for at flyve, så nu mente vi, at
det måtte være nok. Det blev forstærket af, at personalet også virkede
meget frustrerede over situationen, siger Ole Rasmussen, der derfor
aflyste rejsen til Prag.
Kommunikationskonsulent Mikkel Løndahl fra SAS bekræfter overfor DR
Nyheder, at der var tale om fly af samme type som det forulykkede fly i
Aalborg, men at de tekniske problemer denne gang havde andre årsager.
Læs også:
• Aalborg tur-retur med SAS ulykkesfly
• Dash 8 er SAS ulykkesfugl
• SAS-kaptajn: Troede ikke, der var noget galt
• Japan holder ulykkesfly på jorden
• Norge: SAS-ulykker kan ikke undgåes
• SAS-fly i dramatisk nødlanding
• SAS-sikkerhed er blevet kritiseret i årevis