TV 2-ledelsens beslutning om at lukke og slukke for TV 2 Radio kom ikke som en overraskelse for medarbejderne på radiostationen.
Og heller ikke Troels Mylenberg, leder af center for journalistik ved Syddansk Universitet, er forbløffet over udmeldingen.
- TV 2 Radio var et forventet dødsfald. Jeg var blevet mere overrasket, hvis de havde meldt ud, at de ikke ville lukke den, siger Mylenberg, der ikke er i tvivl om, hvad der er årsag til radiokanalens elendige lyttertal og – som følge deraf – elendige økonomi.
- TV 2 Radio har ganske enkelt manglet x faktor. Lukningen viser, at danskerne heldigvis ikke er til salg for endnu en radiostation, der bare leverer det samme, siger han.
- Det er ikke nok bare at hyre nogle dyre standup-komikere og nogle kendte stemmer og så bede dem lave det, de altid har gjort. Det svarer til at lancere en ny cola, der smager næsten som Coca Cola, bare lidt dårligere - og som oven i købet er lidt dyrere. Det giver sig selv, at det går galt. Man skal levere et nyt, unikt og gennemtænkt koncept, og det formåede TV 2 Radio ikke, siger Mylenberg.
Rygterne om den kraftigt underskudsgivende kanals død har svirret i månedsvis, og mandag fik medarbejderne så endelig besked om, at de fra og med 1. maj er fritstillet.
Frem til 1. juli vil kanalen køre med absolut minimal nødbemanding, hvorefter mediegiganten SBS Broadcasting overtager frekvensen som hovedaktionær i et nyt joint venture-selskab, hvor TV 2 Radio vil være lillebror. Konceptet for den ny kanal ligger endnu ikke fast, men det er sikkert, at den vil få et nyt navn.