Det er naturligt nok, at it-giganten CSC vælger at placere sine sponsor-kroner andre steder efter otte år på maven af cykelholdet Team CSC. Det mener Jesper Jørgensen, der er sportsøkonom hos Deloitte.
- Den negative omtale af cykelsporten kan selvfølgelig være et element, men det kan også være fordi, man har udnyttet alle muligheder og har fået alt ud af sponsoratet, siger Jesper Jespersen og sammenligner med Codans stop i Brøndby.
CSC smækker ikke med døren og taler i rosende vendinger om samarbejdet, og det kan Jesper Jespersen godt forstå.
- Der var jo ingen, der ville ane, hvem CSC var, hvis de ikke også var et cykelhold, siger han.
Og derfor bliver det, trods sportens blakkede ry, næppe heller et problem for Bjarne Riis at finde en ny hovedsponsor.
- Selv de hold, der har brugt doping flere gange, har fundet nye sponsorer. CSC er verdens største hold og har forsøgt at tage et skridt i den rigtige retning, så hvis de ikke kan finde en sponsor, kan du lige så godt lukke sporten ned, siger Jesper Jespersen fra Deloitte.