Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

DR viser alligevel omstridt islam-film

Start et spil på Spigo.dk
Spil
28. marts 2008 kl. 14:44 Sara Zankel
AppleMark
AppleMark
Del på Facebook

Danmarks Radio har skiftet mening, og vil nu alligevel gerne vise klip fra den omdiskuterede hollandske film om islam, Fitna . 

I går aftes blev den hollandske politiker Geert Wilders længe ventede islamkritiske film offentliggjort.

DR besluttede sig i første omgang for, at stationen ikke ville vise klip fra filmen.

- Vi skal ikke vise klip fra filmen bare for at vise, at den provokerer, sagde Ulrik Haagerup, nyhedschef på DR i går aftes.

Men nu har Danmarks Radio ombestemt sig.

- Vi kommer til at vise klip fra filmen i løbet af i dag, siger Ulrik Haagerup til Avisen.dk

Ifølge Ulrik Haagerup har DR taget sig tid til at overveje situationen, så man var sikker på at træffe de rigtige beslutninger. 

- I denne situation er det ikke vigtigst at komme først. Vi skal ikke overskride vores normale etiske regler for, hvad vi vil vise, bare fordi der er en stemning kørende. Hvis vi havde billeder af Jeppe Kofod uden bukser på, ville vi heller ikke vise dem, fordi det er imod vores etik, siger Ulrik Haagerup.

Han afviser, at den oprindelige beslutning om ikke at vise filmen bundede i, at DR var bange for reaktionerne.

- Vi lader os ikke skræmme. Det var en ren journalistisk beslutning at tage os tid til at overveje dilemmaet, siger Ulrik Haagerup.

TV 2 har hele dagen vist klip fra filmen. Nyhedschef på TV 2 Michael Dyrby kan ikke se nogle journalistiske argumenter for ikke at vise klip fra filmen.

- Det er enkelt og åbenlyst, at vi skal vise klip fra filmen. Det er noget, der er sket, og vi viser selvfølgelig klip fra filmen, ligesom vi viser klip fra Flammen og Citronen , siger  Michael Dyrby.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
28.03-2008 | 18:34 af Bruce1
Genial film, den viser islam som det er; lig med terror og død. Hvis muslimer ikke kan lide filmen er det deres eget spejlbillede de ikke kan lide.
 
 
28.03-2008 | 20:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 22:09 af Slet Mig
verner: har du ikke snart forstået det? Enten er man FOR racisme, eller også er man IMOD ytringsfrihed. Det har Fogh selv lært mig..
 
28.03-2008 | 22:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 23:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 00:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 00:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 07:46 af kris1
Der snakkes så meget om selvcensur i forbindelse med visning af politisk ukorrekte medier. Men dette går et skridt videre. Når ledelsen på en statsstyret TV-station beslutter at forholde befolkningen så meget som et klip fra en film som er det store samtaleemne på flere kontinenter, er der tale om vaskeægte, uforfalsket CENSUR.

Det virkede grotesk og som et levn fra sovjettiden på deadline at se Martin Breum (på udmærket vis) forgæves forsøge at dybdebore i Wilders-filmen uden en chance for at vise hvad de implicerede parter talte om. Det mener jeg er uhørt i et demokratisk samfund, og det bør få konsekvenser.

Det er ligegyldigt om DRs røde lejesvende kommer på bedre tanker på et senere tidspunkt - det der tæller er deres øjeblikkelige forbud mod at bringe relevant, eksisterende materiale ud til befolkningen.
 
29.03-2008 | 08:54 af Henrik Clausen
Kan vi ikke bare lade være med at betale licens til DR?

Nåh, nej...

Hele huset skulle privatiseres, så vi selv kan vælge og vrage hvilket af deres alt for mange og alt for ligegyldige produkter, vi vil bruge og betale for.
 
 
29.03-2008 | 10:06 af harald
Skeptisk licensbetaler.

Lige mine ord.DR skulle lige se reaktionen fra andre medier får de selv turde vise filmen.
 
29.03-2008 | 11:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 12:11 af Lara
hvad ved I om islam?, I sladre om islam selvom i v vide ikke noget om den.

den film i har set ha´ikke noget med islam at gøre, men har selvfølgelige noget med ben ladens gerninger at gøre.

Tro mig allesammen den film viser kun et forkert billede af Koranen, og islam. (læse selv koranen, og bedøme selv den før I kommer med jeres meninger.

I de arabiske lande har vi både kristne, og drusere og de selvfølgelige ikke muslimer, men vi lever sammen og har det godt med hinanden, så hvorfor er det kun her i vesten elsker at vise kun de væreste om islam på grund af en eller anden gruppes handlinger?

lad være med det for det hjælper intet, jeg må indrømme jeg er en åben muslim, men da jeg så filmen igår, havde jeg bestemt mig at tage snart en burka på, for jeg synes det vil være godt at ha en burka på her i danmark, lad os for engangs skyld provokere dem der provokere os. for både i Biblen, og jødernes helig bog Torah står der øje for øje og tand for tand.
 
29.03-2008 | 12:18 af Lara
jeg har heldigvis set hvordan danskerne tiér i de muslimske lande bla. dubai og i saudi arabien, der tørre i ikke åbne munden om islam, tværtimod i viser kun respekten om islam der. hihihihihihihihi

hahahahahahaha typisk danskere I meget dygtige til at spille 2 ansigter,

en stor hilsen til alle de danske muslimer, og en speciel hilsen for verdens mest fornuftig person aABDEL WAHID PEDERSEN
 
29.03-2008 | 13:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 13:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 15:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.03-2008 | 17:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 15:10 af Kristian Mortensen
Tja, det er da altid lidt afveksling i forhold til genudsendelserne af "Huset på Christianshavn" og "Olsen-banden" filmene, selvom de danske film unægteligt er temmelig meget mere underholdene
 
 
28.03-2008 | 15:11 af Kristian Mortensen
Så skal vi til "Fitness" i aften, ja det rimer jo på Fitna
 
 
28.03-2008 | 15:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 15:14 af Kristian Mortensen
@Jakob Seerup

Jeg er enig og rystet over de "middelalderlige" mørkemænds alt for store magt i Danamrk
 
 
28.03-2008 | 15:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 15:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 15:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 15:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 15:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 15:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 15:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 15:42 af Skeptisk Licensbetaler
Også DR s leflende, kritikløse og manipulerende omtale af den saudisk betalte avis-annonce, der med medvirken fra imam Abdul Wahid Pedersen, på ulækker vis, agiterede for en indskrænkning af den danske ytringsfrihed, demonstrerer igen igen, at DR er et utroværdigt nyhedsmedium, der har sin helt egen politiske dagsorden – en alt, alt for forudsigelig venstreorienteret dagsorden.

Det store flertal af befolkningen - der med rette er uhyre skeptisk indstillet over for Islam og dens mange Koran-fundamentalistiske tilhængere - dem giver DR, målbart mindre taletid, men meget mere kritisk/dæmoniserende omtale, end yderligtgående muslimske ekstremister som Abdul Wahid Pedersen.

Om det så er Tv-avisen, Radioavisen eller P1 s ensidige venstreorienterede "baggrundsprogram" Orientering, så er DR altovervejende tendentiøs venstreorienteret i sin journalistik. Det er utroligt, at DR slipper godt fra at manipulere befolkningen så groft.
 
28.03-2008 | 15:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 15:47 af traveler
DR skal vel først indkalde Bæk simonsen & Co til at retlede de sagesløse seere i, hvad der bør menes om de udvalgte klip.
 
28.03-2008 | 15:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 15:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 15:52 af Pettersen
Rigtig beslutning, DR!
 
 
28.03-2008 | 15:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 16:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 16:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 16:17 af Henrik Clausen
Det var godt.

Det vakte en del undren, at de ikke fandt det relevant at vise noget fra månedens absolut mest omtalte film.

Så kan man være uenig, eller ønske at de sender en ordentlig dokumentar i fuld længde ( Obsession ville være fin), men det ændrer ikke ved at det var meget underligt at afstå at bringe det konkrete bevis for at filmen eksisterer.

Den er ude i det frie medielandskab, og folk kan forholde sig til indholdet, påpege eventulle fejl og komme med mod-film eller rette op på problemerne (Vold i religionens navn. Hvor svært kan det være?), så vi kan komme videre.
 
 
28.03-2008 | 16:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 16:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 16:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 16:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 16:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 16:54 af Henrik Clausen
De skulle da lave en debatudsendelse ud af det her, lige på stedet:

- Invitere en 3-4 relevante eksperter med forskellige synsvinkler.

- Vise filmen både for dem og for seerne.

- Lade eksperterne argumentere for og imod filmens kvaliteter og dokumentation.

Det skulle ikke være særlig svært, i den sendeflade, at finde en udsendelse der kan vente til næste uge for at finde en time til formålet.
 
 
28.03-2008 | 17:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.03-2008 | 17:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites