Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
Systemet som skal hjælpe de arbejdsløse i job er blevet et "maskinbureaukrati", siger forsker
Systemet som skal hjælpe de arbejdsløse i job er blevet et "maskinbureaukrati", siger forsker (Foto: colourbox)

Ledige straffes med papirarbejde

Arbejdsløse er ofre for et helt urimeligt bureaukratisk bøvl, mener danskerne. En forsker er enig.
Den nye beskæftigelsesminister giver den tidligere regering skylden for at op til 12.000 danskere står uden dagpenge i 2012.
Kennet Carlsen - Den stenrige tennis-pensionist fik polske håndværkere til at sætte sin ny villa i Hellerup i stand. Men håndværkerne havde skjult sig for myndighederne og arbejdede ulovligt i Danmark, afslørede Ekstra Bladet.
Beskæftigelsesminister Inger Støjberg, (V), har selv sat gang i kampen mod bøvlet. Nu spiller fagbevægelsen ind med deres bud.
Hvad svarer de?
  • 81 procent svarer, at ledige udsættes for unødvendigt bureuakrati.
  • 75 procent svarer, at indsatsen for at få ledige tilbage i job generelt burde være bedre.
  • Blot 2 procent svarer, at de er tilfredse med indsatsen.

Undersøgelsen er lavet af Interresearch A/S for Min A-kasse.

Rundspørgen er foretaget blandt 1.028 repræsentativt udvalgte danskere mellem 18-65 år.



Ledige burde ikke løbe spidsrod i et virvar af papirbunker, aktiveringskurser, meningsløse paragraffer, jobcentre, kopimaskiner og a-kasser.

Men det gør de ikke desto mindre, mener et overvældende flertal af danskerne ifølge en ny undersøgelse, som Min A-kasse står bag.

Fire ud af fem danskere mener, at der er alt for meget ligegyldigt papirarbejde for de arbejdsløse.

DDR-tilstande

"Beskæftigelsessystemet bliver i højere grad end tidligere opfattet som var det et DDR-regime," siger professor Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet. Her forsker han i vilkår for ledige.

"Det gør det ikke bedre, at nye paragraffer og regler fra ministeriet gør de eksisterende love mere komplicerede. Det er blevet til et maskinbureaukrati," siger han.

"De markante holdninger skyldes de mange historier i medierne om besværlige regler og pipfuglekurser for de arbejdsløse," siger Henning Jørgensen, som svar på hvorfor hele 81 procent er utilfredse.

Flere forslag mod bøvl

"De fleste har venner, der har været arbejdsløse og en tur gennem systemet. De ved, at det er frygteligt bureaukratisk," siger Lars Christensen, direktør i a-kassen 'Min A-kasse', som står bag undersøgelsen.

Han har flere forslag til, hvordan bureaukratiet kan minimeres. Et er, at ledige skal nøjes med samtaler i deres a-kasse, i stedet for både i A-kasse og i kommunens jobcenter.

Beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) har det seneste år fået hård kritik fra flere fronter for, at beskæftigelsesindsatsen opfattes bureaukratisk.

Men i foråret tog hun nogle initiativer til at forenkle reglerne.

Hendes partifælle, arbejdsmarkedsordfører Ulla Tørnæs (V) har tillid til, at ministeren er på rette kurs:

"Vi har set nogle uheldige sager på det seneste, men nu vil Inger Støjberg gennemgå hele systemet med en tættekam," siger hun.

Ordføreren er med på at skrotte unødvendige paragraffer, og hun er åben for forslaget fra Min A-kasse.

"Vi skal forenkle reglerne, hvor vi kan, så vi er klar til at kigge på hele systemet," siger Ulla Tørnæs.

 

Læs her resultatet fra hele undersøgelsen (Min A-kasse).

06.09-2010 | 23:31 af Tommy Helgevold
Kommentar er blevet slettet.
06.09-2010 | 23:45 af Tommy Helgevold
Systemet er komplet ubrugelig, og fungerer stik imod hensigten.

B.la. bliver du indkaldt til møder i begge systemer, både A-kasse og Jobcenter selv om du er midt i midlertidigt arbejde, og meget dårlig informerede medarbejdere kan finde på at fortælle dig at du skal møde selv om du er midt i et arbejde du har registreret, hvor klogt er det lige?

Og så bliver man lovpligtig aktiveret i komplet ubrugelige kurser hvor dem der afholder kursene ikke møder op, og man bliver placeret som et barn i et eller andet lokale man skal stemple ind- og ud af indenfor en vis aftalt tid, når man ellers kunne bruge den tid til at søge jobs, fantastisk!

Du bliver også truet med at hvis du har for mange deltidsarbejder, så risikerer du at miste dine dagpenge.

Desuden er der ingen tiltag for at man f.eks selv kan starte en forretning i det "stille" og arbejde sig opover, nej - det er enten- eller i systemet, og de aller færreste kender reglerne.

Og hvis du er kreativ, og f.eks vil søge job i udlandet, så skal du fortsat have adresse i Danmark mens du hyrer endnu en lejlighed i det land du søger, f.eks vores nordiske nabolande Sverige, Finland og Norge, og hvem har råd til dobbelt leje i både Danmark og det andre land? Det er da til grin. Men det bliver heller ikke brugt ret meget.

Jeg tror ikke Inger Støjberg eller andre i regeringen til nu vil være i stand til at ændre disse regler, hvis de gør, så vil ændringen være nøjagtig som sidste gang, hvor der blot ændres på proceduren - men det reelle resultat er det samme, ledige bliver behandlet som små børn der ikke kan selv.

Man kan så være lidt småparanoid og tænke om det nu er meningen det skal være sådan, for at afskrække gode lydige arbejdstagere om at blive ved sin arbejdsplads og acceptere vor nyere tids omskolering i forbrugsvaner, produktion, udfasning til produktion i udlandet m.m. fordi vores forventninger til løn m.m er skruvet for højt op.

M.a.o. man kan fristes til at tro det hele er en slags "plan" for at holde folket i en fastlåst position for at fremme de virksomme og holde den "loyale" arbejdskraft "nede" på et niveau hvor de ikke bliver "FOR kreative" ;/.

Alle disse flødepolitikere er kun ret snak - og intet action.
07.09-2010 | 07:41 af gitte rasmussen
Nu er det jo de samme politiker der har lavet systemet, så deres ønske om, at se på deres egne regler, giver jeg ikke meget for.
 
07.09-2010 | 07:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
07.09-2010 | 08:18 af Lars Nunnegaard
Nemlig , som vand på en gås!
 
07.09-2010 | 09:08 af Tina SS
ja.. jeg hørte en for længe siden sige, at det er med vilje, de vil nemlig have nedsat lønningerne for alm mennesker.. osv... men ikke for dem selv..de stakkels fattige medlemmer af folketinget.. de skal have lønstigninger + div fryns
07.09-2010 | 09:35 af Marianne Jeppesen
Enig, enig, og enig. Er selv, efter 30 års hårdt arbejde i pleje/sundhedssektoren blevet opsagt og dermed arbejdsløs. Jeg har været "ledig" siden d. 1 sept. 2010. I skrivende stund har jeg d.d. måtte oprette et hjemmekontor til behandling af alle de hovedløse regler( måske kan der trækkes et par m2 fra i skat...) På dette her tidspunkt har jeg allerede et arkiv på 55 forskellige dokumenter( bl.a.omhandlende diverse regler og krav der er relateret til min nylige ledighed, bl.a. . Senere er der jo så renderiet på henholdsvis a-kasse og jobcenter og diverse "samtaler" og de mange måske meningsløse ansøgninger der skal sendes. Reglerne/kravene er fuldstændig hovedløse, meningsløse og ude af proportioner. Der bliver jo ikke tryllet flere jobs ved at trække ledige rundt ved næsen.
Håber tættekammen kan holde til mosten.............
07.09-2010 | 09:50 af Hubert Jensen
Så skulle du prøve at ansøge om lån af et handicap-hjælpemiddel?
Du vil græmmes både for sagsbehandlernes som for ansøgerens skyld!
07.09-2010 | 11:08 af Ken Petersen
Kommentar er blevet slettet.
07.09-2010 | 13:15 af Verner Andersen
Ledelse skal sombekendt bedømmes på antallet af kontrolforanstaltninger de iværksætter.
Når man ikke stoler på egne evner, kan man naturligvis slet ikke stole på andres. Og så er de ledige naturligvis oplagte prygelknaben for en uduelig arbejdsmarkedspolitik.
07.09-2010 | 17:38 af Finn Sørensen
Nu er jeg selv lige blevet fyret, som 62 årig! Jeg havde ellers regnet med, at forsætte, til jeg var 65, eller mere, (Som anbefalet!), men det skal der jo to parter til!
Jeg fik så forlænget min ansættelse, med en måned, så jeg kommer lidt tættere på mine sidste to år.
Og det skal vi jo så være glad for, ik. os? For ellers havde vi måtte døje med længere tid i systemet, så jeg er, - næsten sikker på, at jeg nok stemmer på én eller anden, næste gang. Ved nærmere eftertanke, tror jeg ikke, at det bliver den nuværende blok, selv om jeg godt nok ikke har illusioner om, at en ny regering vil lave ret meget om. De skal jo også bruge penge.
07.09-2010 | 22:56 af kirsten hansen
Finn, kan du ikke gå på efterløn? Nogle firmaer har det med at fyre folk lige inden de kan gå på efterløn eller folkepension! Mon de er for fattige til at give en gave til fødselaren?
Jeg havde en god ven, der blev fyret kort før han fyldte tres år, og fik så understøttelse den sidste tid indtil han kunne gå på efterløn!
Jeg synes det er for dårligt, når man har haft den samme arbejdsplads, hvor de måske også har haft Jubilæum! Det er så småligt, at det skriger til himlen!
Dette skete under Schluther regeringen som også prøvede at udsulte folk!!!!!
 
08.09-2010 | 15:25 af Karina Weidner
Som stressekspert hos Ingeniørernes A-kasse ser jeg rigtig mange med stresssymptomer blandt vores ledige medlemmer. Og igen og igen kan disse symptomer og reaktioner spores tilbage til det nuværende beskæftigelsessystem. Hele systemet er baseret på et slags "afstraffelsessystem", der er svært for måske især akademikere, der (havde det ikke været for finanskrisen) ellers ikke ville figurere så talstærkt i ledighedsstatistikkerne. På IAK's blog har jeg bl.a. blogget med en ledig ingeniør, der beskriver sin oplevelse af sit møde med systemet. Se mere her: http://get2business.wordpress.com/2010/07/15/en-dag-pa-kontoret/
Mange hilsner
Karina Weidner
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.