Hvert andet djøf-medlem i den offentlige sektor siger ja til en såkaldt whistleblowerordning, hvor man kan henvende sig anonymt, hvis man har mistanke om fusk og snyd på arbejdspladsen.
Det viser en ny undersøgelse, som djøfbladet har lavet blandt 598 offentlige ansatte - ledere og ikke-ledere.
28 procent af dem mener, at der i høj grad eller i nogen grad er behov for en ordning på netop deres arbejdsplads, og hver syvende siger, at de har ligget inde med viden, de ville have givet videre til en whistleblowerordning.
Det understreger, at det er på tide at få ordningen ud i den offentlige sektor, mener sociolog og lektor Rasmus Wiig, RUC.
- Vi ved fra andre undersøgelser, at mange af de offentligt ansatte ikke tør ytre sig kritisk. For mig at se kan vi ikke leve med, at særligt kritisable forhold ikke bliver diskuteret åbnet i offentligheden, siger han til djøfbladet.
Professor i offentlig ret ved CBS Claus Haagen Jensen deler ikke synspunktet.
Han bider mærke i, at 66 procent svarer, at der i mindre grad eller slet ikke er behov for en ordning på deres arbejdsplads. Han mener, at de nuværende regler er tilstrækkelige.
De djøf'ere, der er imod ordningen, giver i artiklen udtryk for, at den vil skabe mistillid og skade organisationskulturen og det psykiske arbejdsmiljø.
Rasmus Wiig og Claus Haagen Jensen er dog enige om, at der er brug for åbenhed og et sted, hvor man kan komme af med sin kritik i den offentlige sektor.