Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Direktør: Vi blev truet til pels-boykot

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Tøjfirmaet IC Companys dropper nu at bruge pels. Det skyldes flere dødstrusler og bange ansatte, siger direktøren. Pjat , mener dyrevenner.

• Jakkefirma dropper pelsen

7. maj 2008 kl. 17:53 Sara Zankel
Del på Facebook

Rasende dyreaktivister har nu truet et dansk tøjfirma til at boykotte brug af pels i deres kollektioner, hævder direktøren.

- Jeg har modtaget over 5.000 vrede, intimiderende og truende mails og breve. Nogle af dem indeholdte dødstrusler, siger direktøren for IC Companys, Henrik Theilbjørn.

Han fortæller, at dyreaktivister flere gange er trængt ind i firmaets tøjbutikker og har skræmt personalet.

- Jeg er nødt til at beskytte mine medarbejdere, så derfor vælger vi nu at gøre vores tøj-mærker 100 procent pels-fri, siger direktør Henrik Theilbjørn.

IC Companys er Danmarks næststørste tøjfirma og ejer blandt andet tøjmærkerne Peak Performance, Matinique, InWear og Tiger of Sweden.

Manipuleret og terroriseret af dyrevenner 

Det er kun tre måneder siden, IC Companys annoncerede, at de nu ville bruge pels i deres tøj. Nu føler firmaet sig tvunget til at ændre mening, og det ærgrer direktøren:

- Vi føler os manipulerede og terroriserede til at ændre vores beslutning om brug af pels, siger Henrik Theilbjørn.

Han understreger, at IC Companys tager afstand fra dyremishandling i alle afskygninger. 

- Vi ville gerne bruge en lille smule pels i nogle varer, for eksempel ved ærmer og kraver. Og vi ville kun bruge bæredygtig pels, der er fremstillet på en forsvarlig måde, siger Henrik Theilbjørn.

Varm luft og skuespil

Det er varm luft, for der findes ikke bæredygtig pels, mener Joh Vinding fra den aktivistiske dyreværnsforening Anima.

- Det er pelsbranchens egne betegnelser, som man ikke kan regne med. Dyrene aflives stadig på forfærdelige måder, blandt andet med elektrisk stød så pelsen ikke tager skade, fortælle Joh Vinding.

Han tror ikke på Henrik Theilbjørns forklaring om, at IC Companys stopper pelsbrugen på grund af trusler.

- Det er rent skuespil. IC Company har selvfølgelig fundet ud af, at forbrugerne ikke ønsker at støtte pelstøj. I stedet for at indrømme, at de tog en forkert beslutning, placerer de nu sig selv i en offerrolle, siger Joh Vinding.

Sandheden er barsk 

Han har selv deltaget i flere demonstrationer i tøjbutikker, og kan ikke forstå, hvis nogle medarbejdere har følt sig truede.

- Hvis nogen havde været truende, havde politiet nok grebet ind. Vi fortalte sandheden og delte flyers ud - alt sammen med et smil. Men det er klart, at sandheden om, hvordan pelsen fremstilles, er meget barsk, siger Joh Vinding.

Joh Vinding understreger, at han og Anima tager dyb afstand fra trusler.

- Hvis Henrik Theilbjørn eller andre i IC Companys har modtaget trusler, er det selvfølgelig forkasteligt. Vores arbejde i Anima foregår altid inden for lovens rammer, siger han.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
07.05-2008 | 18:15 af Bruce1
Pels er tortur, dyrerne holdes og aflives som i KZ-lejre, en flov etisk skamplet på Danmark.
 
 
07.05-2008 | 18:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.05-2008 | 18:49 af Bruce1
Pels er perverst, aldeles unødvændigt på vore breddegrader, jeg losser alle der går med det i røven.
 
 
07.05-2008 | 18:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.05-2008 | 18:59 af Bruce1
Kom og få et los, så.
 
 
07.05-2008 | 19:10 af Nicolai Hansen
De eneste som kan gå i pels , er dem som har brugt det hele af dyret, ikke bare smidt resten væk.

Helt enig med Bruce1, bare det er svært og se forskel på kunstig pels og det rigtige.

Men ligefrem og blære sig med sin panda jakke er da ulækkert, det så osse superfedt ud da de skar pelsen af det stakkels dyr.

Tror jeg vil ha en menneske skind jakke, mmm jeg ville se "SUPERGODT" ud i den.
 
 
07.05-2008 | 19:11 af negroj
pels er et fint bæredygtigt og nærmest økologisk produkt, hvis det bare bliver produceret af dyr, der ikke bliver opdrættet til formålet. Babysælerne er et godt eksempel på en bæredygtig fangst, der tilgodeser både lokalbefolkningen, industrien og folk, der gerne vil klæde sig i andet end pesticid behandlet bomuld eller rester fra den petrokemiske industri, uden at gå ud over bestanden.
 
07.05-2008 | 19:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.05-2008 | 19:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.05-2008 | 19:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.05-2008 | 19:40 af gasten
jakob skrev: "Pels er fint og dejligt.

Disse terroristiske dyrerets-fantaster er for langt ude."

er du virkelig så dum som du forsøger at fremstille dig selv, eller læser du ikke artiklen før du kommentere, jakob? her er hvad der står i artiklen, hvis det virkelig skal gentages i kommentarene også: "- Hvis Henrik Theilbjørn eller andre i IC Companys har modtaget trusler, er det selvfølgelig forkasteligt. Vores arbejde i Anima foregår altid inden for lovens rammer, siger han."

gal man bliver træt af de her hjernedøde kommentare fra folk der ikke engang gidder læse nyhederne før de kommentere dem ...
 
07.05-2008 | 19:45 af johanne
Hvis jeg havde penge til det, ville jeg stærkt overveje at købe en pels. Bare for at drille de frelste og selvgode dyreaktivister.
 
07.05-2008 | 20:31 af Bruce1
Ja, gu mener jeg det Jakob, det er rene arbejdslejre præcis som KZ-lejre var.
 
 
07.05-2008 | 20:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.05-2008 | 20:41 af Bruce1
Så måtte jeg jo desværre også sparke dig et hvis sted, johanne, indtil du fattede alvoren og perversiteten i at holde areal-krævende ikke-flokdyr som mink og ræve i små bure.
 
 
07.05-2008 | 20:43 af Bruce1
Jakob, ingen snakker om kød, men det uetiske og abnorme i pels. Bor du i Alaska eller på Grønland? Der er ikke ligefrem temperaturer herhjemme der kræver pelsbrug, ergo, er det ren og skær forkastelig forfængelighed.
 
 
07.05-2008 | 21:08 af xandra
Bruce1 og gasten. I kan lige så godt lade være. Intet trænger ind i disse golde hjerter/hjerner.

Brug i stedet energien på at glæde jer over IC companys kaster håndklædet i ringen.

Jeg fatter heller ikke hvad folk går i pels for!!! Udover det dyreetiske osv, så er det hammer grimt,og som regel gamle overvægtige koner

Super tillykke til anima.

Det ville iøvrigt klæde Henrik Theilbjørn hvis han var oprigtig dyreven og ikke brugte det ynkelige trusselskort.
 
 
07.05-2008 | 22:08 af Nicolai Hansen
nå jeg fryser, tror jeg skinder mine katte, de er jo KUN dyr.

Mennesker er osse dyr!

man bruger en pels til og overleve ikke for og se smart ud!
 
 
07.05-2008 | 23:12 af Bruce1
Ja, i fjerne kolde lande Nidhug, sgu ikke i Vesten. Katte- og hundepels er også en pervers sag, hunde hjælper blinde og forsvunde mennesker overalt, osv. Katte puttes i sække og koges levende i Asien. Sindssygt, kun sindssyge hjerne kan udtænke den slags, præcis som KZ-lejre. Vis dog mere respekt.
 
 
07.05-2008 | 23:32 af bakspejlet
Diskuterer I sagen, eller diskuterer I, hvem der er/ikke er idioter?
 
08.05-2008 | 13:57 af Peter Als
Jeg var selv en af de personer, der delte flyers ud i Aalborg foran en Peak Performance butik. Ejeren af butikken kom ud og fortalte, at han var helt enig med os og bød os faktisk på kage. Måske mener direktør Henrik Theilbjørn, at vi intimiderede personalet ved ikke sige tak høfligt nok?

I hvert fald kan det undre, at han ikke præsenterer beviser. Hvis han har fået dødstrusler pr. mail, så er det da den letteste sag i verden at give de beviser til politiet og journalisten.

Synes faktisk direktørens påstande er injurier.

Efter IC Companys egne tal brugte de i sidste pelsperiode (2004) 250.000 pelsdyr til detaljer i deres kollektion. Herligt, at IC Companys foreløbigt stopper sin egen dødstrussel mod disse dyr.
 
 
25.05-2008 | 21:08 af chris bay
Øhh...

dødstrusler!

det er sq det sygeste jeg nogensinde har hørt.

hvis det er rigtigt er det da, lidt selvmodsigende at en dyreaktivist, giver den slags trusler :S

en anden ting der ikke helt hænger sammen.

hvorfor har den gøde henrik theilbjørn ikke anmeldt de her trusler til politiet?

jeg mener, det er jo ret alvorligt at true folk på livet.

dog tror jeg bare at det er et medlidenhedsstunt.

faktum er at flere og flere butikker og firmaer fravælger pels i deres kollektioner, dels fordi kunderne ikke køber det, og dels fordi, pelsdyr har en horribel tilværelse..

har aldrig set eller hørt om en økologisk pelsfarm, og tror heller ikke at det er specielt rentabelt

@ mikkel DeMib

flot at starte med at tage debatten den på det ultralaveste niveau...

jeg sidder da ikke og skriver dårlige jokes/direkte tilsvininger af dine holdninger på Comon...

saglig debat tak...
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites