Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Din nabo klager hvis du ryger

Start et spil på Spigo.dk
Spil

På trods af rygeloven er det stadig tilladt at ryge i eget hjem, men det forhindrer ikke, at din nabo klager over lugten.

27. juli 2009 kl. 06:36 (opdateret kl. 08:12) Lisbet Vestergaard Marek
Flere klager over, at deres nabos rygning generer dem.
 Foto: www.colourbox.com
Flere klager over, at deres nabos rygning generer dem. Foto: www.colourbox.com
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Lisbet Vestergaard Marek

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Antallet af klager over en rygende nabo er steget markant, siden rygeloven blev indført for næsten to år siden.

Det oplever både Lejernes Landsorganisation, Kræftens bekæmpelse og Statens Byggeforskningsinstitut, skriver Politiken.

Klagerne går som regel på lugten, samt en bekymring over, om det kan være røgpartiklerne kan være sundhedsskadelige.

"Kan man lugte røgen, er der tale om passiv rygning, som er sundhedsskadelig. Folk er ulykkelige og frustrerede, fordi de ikke kan gøre noget ved det. Det er stressende at få sygdomsfremmende partikler ind i lejligheden," siger Inge Haunstrup Clemmensen fra Kræftens Bekæmpelse til Politiken

I flere tilfælde har naboerne forsøgt at tætne paneler og lufte ekstra hyppigt ud, men i de fleste tilfælde hjælper det ikke.

"Beboerne er virkelig på herrens mark. En femtedel af ventilationsluften i en lejlighed kommer fra underboen og halvdelen fra trappeopgangen," siger Inge Haunstrup Clemmensen.

Men hvor flere af oppositionens partier gerne vil undersøge muligheden for en politisk løsning, så afviser Venstre det blankt.

"Det må den enkelte boligforening tage sig af," siger Venstres sundhedsordfører, Birgitte Josefsen.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
27.07-2009 | 08:39 af egon legaard
Så er Kræftens Bekæmpelse igen ude i pauseklovnernes rækker ! Pinligt, at denne organisations gang på gang skal blamere sig godt anført af Inge Haunstrup Clemmensen, det gør det svært at tage dem alvorligt. Forresten nogle virkeligt komiske optagelser på TV2 til morgen - af en gulerodsgnasker, der kravlede rundt langs fodpanelerne i sin lejlighed. Om hun håbede at registrere røg fra underboen, eller ledte efter sine skolepenge - som hun burde forlange betalt tilbage - melder historien intet om !;
 
 
27.07-2009 | 08:51 af Else Thomsen
Naturligvis skal det være helt frivilligt, om man ønsker tobaksrøg i sin bolig eller ej - men lige så naturligt burde det være, at dem der vil undgå passiv rygning også kan være sikker på røgfrihed i deres bolig.

I boligkomplekser må det være boligforeningens opgave at sikre, at ALLE beboere kan undgå passiv rygning i egen bolig - også selvom naboen måske er storryger.
 
27.07-2009 | 10:59 af Steen Hansen
Det har altid väret min opfattelse, at ryge-loven er en mild form for kollektiv sindssyge.
 
 
27.07-2009 | 11:13 af Steen Hansen
Såfremt du stadig sidder med et lille smil på läben - tänker "dit" - eller måske endda en "sjov" bemärkning.
Da lad mig fortälle dig, at netop Jöde-forfölgelsen netop kunne effektueres på baggrund af samme.
Blev den så fjernet ved forbryder-domstolen i Haag?

Alt efter din historiske indsigt - kan du nu frit "selv" finde lignende person-forfölgelser og optakten til samme. Udförelsen samt det efterfölgende resultat.
 
 
27.07-2009 | 11:14 af Steen Hansen
Eller måske bare i dit nabo-lag
 
 
27.07-2009 | 12:11 af Else Thomsen
Steen Hansen

For folk med astma-allergi var indførelsen af rygerloven altså en stor lettelse i bestræbelserne for at undgå passiv rygning nærmest overalt i det offentlige rum.
 
27.07-2009 | 12:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2009 | 12:18 af egon legaard
kajalarsen@ Lige i centrum ! Anbefalet !
 
 
27.07-2009 | 12:20 af Steen Hansen
'@Else
Astma - en lungevejssygdom/psykosomatisk lidelse - er i kraftig stigning.

Hvorfor?
 
 
27.07-2009 | 12:24 af Else Thomsen
Steen Hansen

EN af grundene kan være passiv rygning, som for astmatikere direkte kan udløse et livstruende astmaanfald.

EN anden medvirkende årsag kan have med arveanlæg at gøre.
 
27.07-2009 | 12:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2009 | 12:28 af Else Thomsen
Kaja 12.14

Rygerloven siger intet om rygning udendørs. - Det er på den enkelte arbejdsplads, der nogle steder fastsættes den slags regler.
 
27.07-2009 | 12:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2009 | 12:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2009 | 12:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2009 | 12:30 af Steen Hansen
@Else
Tak for din "prä-fabrikerede" argumentation.
Såfremt din argumentation omkring "passiv rygning" skulle sammenholdes med netop indförelsen af rygeloven - er det jo närmest omsonst at debattere, idet du ikke vil forholde dig til virkeligheden og de faktiske statisktiske tal vedr. salg/forbrug set i relation til antal af "syge".

Vedr. dit argument omkring "arve-anläg" er vi vist i spög-/skämt-afdelingen.
 
 
27.07-2009 | 12:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2009 | 12:31 af Lars Nunnegaard
Godt der er 50 m til nærmeste nabo! :0))
 
 
27.07-2009 | 12:34 af Steen Hansen
Hysteri = mild form for sindssygdom

Kaja - der havde jeg ikke ventet :o)
 
 
27.07-2009 | 12:36 af Lars Nunnegaard
Hysteron er græsk for ????
 
 
27.07-2009 | 12:36 af Else Thomsen
Steen Hansen 12.30

Min argumentation er i overensstemmelse med, hvad fagfolk på området kan fortælle.

http://www.astma-allergi.dk/home
 
27.07-2009 | 12:38 af Carsten Svendsen
 
27.07-2009 | 12:38 af Steen Hansen
Netop - präfabrikeret
 
 
27.07-2009 | 12:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2009 | 12:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2009 | 12:48 af Else Thomsen
Kaja 12.40

Ja, mange andre faktorer kan gøre sig gældende, men nu handler dette emne jo om passiv rygning, som er en væsentlig problem-faktor for folk med astma-allergi.

Kender det på egen krop - og er i konstant forebyggende behandling.
 
27.07-2009 | 12:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2009 | 12:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2009 | 12:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2009 | 13:00 af Else Thomsen
Ja, Kaja 12.53, som jeg skrev allerede 08.51, så bør det være folks eget valg, om de ønsker at være rygere eller ej - ingen hetz.

Men det må også være rimeligt at kunne undgå passiv rygning - sådan at vi kan være her alle sammen.
 
27.07-2009 | 13:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2009 | 13:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2009 | 13:07 af Leif Petersen
Jeg ryger ikke selv - min nabo er storryger - hendes røg trænger ind i min lejlighed hvis mit vindue står åbent - - lukker så vinduet - .
 
 
27.07-2009 | 13:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2009 | 14:42 af Vagn Jensen
27. juli 2009 12:31 | af Kaja Larsen (kajalarsen)
Folk bliver i dag tvangsafvænnet med nikotinplaster og diverse andre præparater, når de indlægges på sygehus.

Kaja Bitten Søs Larsen

Det er noget ævl.
Man bliver spurgt om man har lyst til afvænning.
Der er INGEN tvang.
Så langt er venstrefløjen trods ikke kommet endnu.
Mon ikke det er dig der har T.....tanker?
 
27.07-2009 | 14:50 af Erik Hansen
Kræftens Bekæmpelse og andre bliver mere og mere hysteriske sidste nye idè er, beboere skades af naboens rygning i beboelses ejendomme, nu må der snart sættes en stopper for, hvor idiotisk det skal være at være dansker, hvis Kræftens Bekæmpelse ikke har andet at bruge tid og penge på, SÅ LAD OS BLIVE FRI FOR AT HØRE MERE FRA DEM.
 
27.07-2009 | 15:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2009 | 17:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.07-2009 | 20:20 af Søren Severinsen
Rygning eller ej. Boligforeningerne bør opdatere deres lejligheder/ventilationssystemer så ingen bliver generet.
Har selv boet i en sådan lejlighed hvor underboens madlavningsdunst drønede lige ind ind i stuen. Værst var det når den stod på kål :-(
 
27.07-2009 | 22:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.07-2009 | 03:31 af fleks n
STOP DET NONSENS NU!

Er der ingen, der stopper det utroværdige tågehorn til Inge Haunstrup Clemmensen?

Det hysteriske nonsens om naborøg, der slår ihjel, er ikke en Kræftens Bekæmpelses-person værdig!

DER ER IKKE ÉT ENESTE BEVIS FOR DØDSFALD grundet passiv rygning! Og det ved hun!

Bent Falbert har påtalt det. Og Klaus Kjellerup har fundet adskillige, anerkendte forskere(blot ikke af IHC, KB, EU og WHO!), der råber vagt i gevær over deres 'videnskabelige' løgnehistorier, der ligner propaganda og manipulering, til fordel for magtfulde 'investorer'!
 
 
28.07-2009 | 10:31 af Vagn Jensen
Nu vi er ved Kræftens Bekæmpelse.
Jeg har ikke støttet den organisation siden det for år tilbage kom frem at en direktør i KB, pugede penge sammen i stedet for at støtte op om projekter.
I det hele taget giver jeg ikke en rød øre til en hel del af disse underlige, i mine øjne underlødige projekter.
DRK, er en anden der ikke får penge.
Hende der IHC, er ikke værd at bruge tid på.
Som en meddebattør rigtigt skriver: Hvad med madlugt?
 
28.07-2009 | 10:40 af Else Thomsen
Vagn Jensen 10.31

Madlugt kan være ubehagelig, men kan altså ikke udløse et astmaanfald - det kan derimod passiv rygning.

Det er forskellen på de to ting.
 
29.07-2009 | 01:17 af fleks n
John Doe's:
"en lungehindebetændelse, som jeg fik - pga passiv rygning på mit arbejde".

Her har vi det tydeligste bevis på sundhedsmyndighedernes manipuleren med sandheden ved en sådan, aldeles uden bevisgrundlag, pusten til hetzen mod passiv røg. - Forkasteligt!
 
 
29.07-2009 | 01:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.07-2009 | 15:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.07-2009 | 15:58 af Bjørn Pedersen
Og her gik jeg og troede at danskerne ikke kunne blive mere småborgerlige. Som vi dog hele tiden skal overgå os selv... -_-
 
30.07-2009 | 01:37 af Victorias Verden
Så klag over når han forurener luften med hans Slåmaskine og hans Bil, og sig at dine lunger ikke kan tåle hans os.....
Han skal også ryde op i hans svineri i luften...!
 
30.07-2009 | 02:14 af fleks n
John Doe

Jeg kan tillade mig at udtale mig om lungehindebetændelse, da jeg selv, og som ryger, for år tilbage, som du, fik en sådan, da jeg gik for længe med en alm. lungebetændelse uden at ta' medicin.

Det var, altså igen, IKKE røgen, der var årsagen - så du vrøvler.

For mig tog det også rigtig lang tid at komme over den, og røgen kan måske ha' en del af skylden, at det tog lidt længere end normalt.

Men, at du skulle ha' fået betændelsen af passiv rygning er det rene idioti!

Prøv nu at finde årsagen andre steder!

Forbud kan være af det gode, blot de ikke fremkommer pga. løgnehistorier, som den nuværende rygelov mod passiv rygning!
 
 
30.07-2009 | 02:26 af Victorias Verden
Glemte lige at mange Børn indånder den meget forurenede Bilos ude på gader og vej, og vil som sådan blive Handicappet på grund af dette i Barndommen...
Og så skal der ikke meget Rygning til, når grundstenene er lagt i en Verden med Milioner af Privat Biler og Fly der sender tonsvis af afbrændt
brændstof "Direkte ud i den luft vi indånder".
Fly,Industri,Havegrillen,privatbilen,Brændeovnen,Hashrygning og lastvognstog, er "ALTID TABU OG FREDET FRA ENHVER KLIMADEBAT", og langt størere end et sug på en cigaret.
HUSK: At Oliesheikerne,Olieselskaberne,Færgeselskab,Flyselskab,Bensinstationer og Bilproducenterne ikke må være truet på dere levebrød...
Derfor er Politikerne under Klimadebatten "KØBT TIL AT TIE OM DE TING", og angribe Piberygere og Cigaretrygere....
Og alle Børn skal have BIL når de Bliver 18 år og RÆSE afsted.... Det er MAGI denne svinebde dræbermaskine....
Vi lever i en BIL Tosset Verden, som forgår aligevel hvis man skal skåne og fritage visse grupper i KLIMASLAGSMÅLET...
 
30.07-2009 | 07:48 af Preben Firkløver
Ja nu venter vi bare på at vi alle skal begynde at hade anderledeshed og bekrige dette. Ja en dejlig stor krig. Tillykke til dansk "snæversynethed !!!". Er rygning det farliste i verden ? Eller er det menneskes lyst til frihed i ensretning,, i..... små !! forstokke !! kasser !!.
 
 
30.07-2009 | 11:45 af Mads Bjergen Pedersen
The first modern, nationwide tobacco ban was imposed by the Nazi Party in every German university, post office, military hospital, and Nazi Party office, under the auspices of Karl Astel's Institute for Tobacco Hazards Research, created in 1941 under orders from Adolf Hitler. Major anti-tobacco campaigns were widely broadcast by the Nazis until the demise of the regime in 1945.

Tillykke med småligheden Danmark...hvis i virkelig går op i luftforurening så lad bilen stå eller hold kæft...det er drevet så langt ud at det er vammelt...lad være med at flyve på ferie...hold cykelferie i lokalområdet...eller hold op med den retarderede hetz på jeres rygende medmennesker...stil spørgsmål istedet for bare at være lam i flok...hvem kunne eksempelvis have glæde af at finde en syndebuk i spørgsmålet om luftforurening...? hvilke lobbyer har penge nok til at diktere i de mest "oplyste" lande på den blå planet...?

De venligste...Mads Bjergen...
 
 
30.07-2009 | 13:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites