Hvis man sender en e-mail, tager det under et sekund, før modtageren får informationerne.
Men hvis man fra sin netbank overfører penge til en anden banks konto, tager det mellem en og seks dage, afhængig af weekend og helligdage.
Rentegevinsten i perioden snupper banken til gene og økonomisk skade for den kunde, som venter på at modtage det overførte beløb. Det skriver Politiken mandag.
- De langsomme overførsler betyder, at pengene ikke står på kontoen, når man skal bruge dem, ligesom man går glip af renterne i den tid, de hverken står på den ene eller anden konto.
- Omvendt tjener bankerne utvivlsomt et kæmpe stort beløb, siger Troels Holmberg, økonom i Forbrugerrådet, til Politiken.
I 2010 blev der gennemført 175 millioner konto til konto-overførsler til en samlet værdi af 3241 milliarder kroner.
Nationalbanken har opgjort, at bankerne i samme år havde små 200 millioner kroner i renteindtægter fra bankoverførsler fra borgere og virksomheder.
Men i det tal indgår ikke den indtægt, som bankerne får ved at undlade at tilskrive renter til kunderne i en eller flere dage. Politiken har derfor bedt analysefirmaet Mybanker om at udarbejde et skøn.
Beregningerne tyder på, at pengeinstitutterne i alt tjente 1,1 milliard kroner i 2010 på at trække kontooverførslerne i langdrag. Skønnet er endda konservativt ved kun at være baseret på en dags overførselstid.
- At bankerne har holdt sig ude af den digitale tidsalder er en rigtig god forretning for dem.
- Ved at vente med at flytte pengene tjener banken renterne selv og sparer samtidig den rente, de skulle have tilskrevet kunden, siger Morten Westergaard, partner i Mybanker, til Politiken.
Selvom bankerne har tøvet med at øge hastigheden for transaktionerne, kan kunderne fra 2013 forvente, at modtage penge samme dag, de bliver sendt af sted.