Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

DF vil have flere tørklædeforbud

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Nu skal det være slut med tørklæder på skolelærer, læger og andre offentlige ansatte, mener Dansk Folkeparti.

19. maj 2008 kl. 09:20 Sara Zankel
Generated by  IJG JPEG LibraryGenerated by  IJG JPEG Library
Generated by IJG JPEG LibraryGenerated by IJG JPEG Library
Del på Facebook

Nu skal det være slut med at blive behandlet af en tørklædeklædt læge eller få vasket gulve af en tilsløret hjemmehjælper. 

I sidste uge besluttede regeringen sig for, at det skal være forbudt for dommere at bære religiøse symboler - herunder det muslimske hovedtørklæde

Nu vil Dansk Folkeparti også forbyde skolelærer, pædagoger, læger og hjemmehjælpere at gå med tørklæde, skriver Kristeligt Dagblad.

Det skal nemlig være forbudt for offentlige ansatte at gå med tørklæde, mener DF.

- Allerhelst så jeg tørklædet helt forbudt, men vi får ikke noget ud af at lovgive om, hvordan man går klædt på en offentlig plads eller derhjemme. På det private arbejdsmarked må arbejdsgiverne selv tage sig af det, siger udlændinge- og integrationsordfører Peter Skaarup til Kristeligt Dagblad.

Dansk Folkeparti vil stille det vidtgående forslag om tørklædeforbud til efteråret, når regeringen skal behandle forbuddet om tørklæder på dommere.

- En lærer skal ikke gå med en t-shirt, hvor der står "Stem på De Radikale", og hun skal heller ikke bære tørklæde. Det hører sig ikke til, når man arbejder i en borgervendt funktion, siger  Peter Skaarup.


NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
19.05-2008 | 09:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.05-2008 | 11:02 af Henrik Clausen
Jens, du burde sætte dig lidt ind i islam og i, hvad tørklædet symboliserer. Det er en ganske ubehagelig ideologi, der ikke er forenelig med frihed og demokrati.
 
 
19.05-2008 | 11:06 af SLETTET SLETTET
Danmark er ikke Saudi Arabien og der er ingen der tvinger dem til at tage tørklæde på i arbejdstiden.

Ingen vil forbyde dem at bære tørklæde i fritiden, so what s the point ??????

Hvor er den kritiske selvstændige journalistik henne i denn sag?
 
19.05-2008 | 11:08 af SLETTET SLETTET
-->> Jens Alstrup

Skal HA er hvis de insisterede på at bære rygmærker og var offentligt ansatte også have lov til at gøre det eller gælder der kun positive særregler for muslimer?
 
19.05-2008 | 11:49 af SLETTET SLETTET
--->>19. maj 2008 11:40 af  danske_storm

"DF kæmper forsat for et Danmark for danskerne. Dejligt at se"

Nej, sagen handler om at der ikke skal være særrettigheder for yderligtgående muslimer, hvilket også støttes af andre muslimer, som en artikel fra forleden her på Avisen.dk viste.
 
19.05-2008 | 13:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.05-2008 | 11:19 af SLETTET SLETTET
Se også her

Krav om skilsmisse - manden ville se hendes ansigt

http://avisen.dk/vil-skilles-manden-kiggede-hende-190508.aspx

Der findes inge saglige grunde for at bære tørklæde.

Hverken sundhedsmæssige eller kosmestiske.
 
19.05-2008 | 11:23 af E. Bill.
Christian Lindhardt Larsen.

Nå, så har du været heldig at finde en artikel, som du kunne kopiere.
 
19.05-2008 | 11:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.05-2008 | 11:31 af E. Bill.
Henrik Ræder Clausen.

Du har ret - al religion er opium for folket.

Se nu f.eks. katolikkerne i USA, der har 5000

katolske præster forbrudt sig mod 15000 drenge og piger.Og det fortsætter. Hvad mon det er symbol på - står det at læse nogle steder. Du ved så meget Henrik, kan du hjælpe os med noget - det er da vist en ubehagelig ideologi, der står bag. Har du et bud Henrik?
 
19.05-2008 | 11:37 af SLETTET SLETTET
--- >> Shansen

"Forkert for en muslimsk kvinde findes der en saglig og legitim grund til at gå med tørklæde hvis hun selv har påført sig sådan et, nemlig hendes tro."

Forkert.

Der er ingen der anfægter at hun må tro på julemanden eller Allah og der er ingen der tvimnger hendes til at bære det tørklæde.

Sagen er i bund og grund ikke mindre latterlig end den fra Saudi Arabien.
 
19.05-2008 | 11:39 af SLETTET SLETTET
--->> Billy Boy

Du fortsætter med at ryge fjolletobak. Har din socialrådgiver ikke advaret dig mod at du risikerer at miste kontanthjælpen ?
 
19.05-2008 | 11:40 af Kristian Mortensen
@Henrik Ræder Clausen

Har du læst Fynboens blog:

http://avisen.dk/blogs/fynboen/toerklaedets-betydning-180508.aspx
 
 
19.05-2008 | 11:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.05-2008 | 11:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.05-2008 | 11:47 af SLETTET SLETTET
--->> Shansen

"Vil du også nægte ortodokse jøder at rende rundt i sorte frakker midt om sommeren og sorte hatte ?"

Du kan ikke læse eller forstå. Nej, det er forkert. Du kan sagtens læse og forstå, men din primitive og vrede debatform afslører dig.

Forholdet omhandler dresscode, som jeg også skrev, så undlad dine stråmandstricks.
 
19.05-2008 | 13:11 af Golda Blair
Alle har ret til frihed,sol og luft---så af med det fæle tæmme-textil.Overalt.

Desuden signalerer det følelse af bedreværd,afstand,klar til ægteskabskontrakt,sær-hensyn,særkost,særbederum,særbaderum,ikke adgang til diskotek med brødreuroen)--og så er textilet ikke religion,det er KULTUR og nogle gange politisk signal.

En del udenlandske mænd overfalder af og til danske kvinder---mon de ikke til en afveksling

skulle prøve--ikke at overfalde-men bare lige hive tørklædet af de provokerende,indpakkede kvinder.

Sætningen--det er min religion,er som sagt misvisende.For det er og bliver "kun" kultur. og en

hån er hvad det er.Overfor omgivelserne.Og despekt

overfor tvangsindhyllede medsøstre i den arabiske

verden.
 
19.05-2008 | 13:18 af SLETTET SLETTET
-->>>Jens Alstrup

"Der er religionsfrihed i Danmark og den foreskriver, at kvinder bør tildække deres hoved."

Der er religionsfrihed, men den foreskriver ikke noget med at mænd eller kvinder bør / skal tildække nogens hoveder.
 
19.05-2008 | 13:23 af Erik Willumsgaard
Jeg var og er enig i forbud mod religiøse symboler ved domstolene, og det at jeg i denne sag, undtagelsesvist, er enig med DF, skal ikke hindre mig i, at holde fast i mit standpunkt. Men jeg vidste da godt, at dette slet ikke er nok for DF. I virkeligheden angrer de, efter min opfattelse, efter at tage hele det meste "pakken" af sovjetmetoder overfor dem, de ikke bryder sig om og selv den dag (lad den dag aldrig komme!), hvor alle muslimer har fået ophævet deres statsborgerskab og er tvangsudvist til hvad som helst, om nødvendigt med faldskærm (for nu at citere en kendt politikers udtalelser), så skal DF nok finde frem til en ny gruppe, de kan dæmonisere.

Og tak til Jens for inspiration!
 
 
19.05-2008 | 13:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.05-2008 | 13:47 af SLETTET SLETTET
--- >>>Bea Frank

Der er noget om sagen. Det er meget ekskluderende at gå, f. eks. med tørklæde og nægte at tage det af, af hensyn til deres livsstil .

Tørlæder er da også en slags uniformering, og netop derfor skal den jo heller ikke være tilladt når man går på arbejde.
 
19.05-2008 | 13:51 af SLETTET SLETTET
-->>> Jens Alstrup

Det er jo nonsens det du skriver. Vil du så påstå at de muslimer der ikke bærer tørklæder ikke er muslimer?

Hvis du læser Grundloven eller alle andre forfatninger i Europa vil du også læse at der er religionsfrihed, men at staten naturligvis kan sætte grænser for denne, dvs, man kan ikke bare bruge reliogionsfriheden til at overrule den demokratiske forfatning og demokratiet.
 
19.05-2008 | 13:56 af SLETTET SLETTET
--- >>Erik Willumsgaard

Lad os så tage HA testen. Vil du tillade HA rygmærker på dagplejemødre eller politibetjente?
 
19.05-2008 | 13:57 af Karin Bennedsen
Hvad mon DF s pris bliver for at frede Lars Løkke Rasmussen?

Skal vi gætte på ovennævnte tørklædeforbud?
 
19.05-2008 | 14:01 af SLETTET SLETTET
---->>"Karin Bennedsen

Hvad mon DF s pris bliver for at frede Lars Løkke Rasmussen?

Skal vi gætte på ovennævnte tørklædeforbud?"

Nu er der politisk bred opbakning til forbud mod tørklæder i domstolene. I princippet er der ingen forskel om den person der bærer et tørklæde er dommer eller pædagog. Borgeren har ret til at blive betjent af en person der ikke skilter med dennes personlige livsstil igennem uniformereing.
 
19.05-2008 | 14:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.05-2008 | 14:24 af Karin Bennedsen
@CLL

"Borgeren har ret til at blive betjent af en person der ikke skilter med dennes personlige livsstil igennem uniformereing."

Sludder! Borgerne kan forvente at blive betjent af personer, der er kompetente til deres arbejde. Hverken mere eller mindre.

Forøvrigt tror jeg, at de, der ansætter personale indenfor det offentlige, godt kan bedømme, om en person kan bruges til den stilling, man søger arbejdskraft til.

Og i mange af de offentlige stillinger, hvor de ansatte kommer i direkte berøring med borgerne, stilles der visse mindstekrav til påklædning. Det kan man i de enkelte institutioner sagtens selv finde ud af uden lovgivernes indblanding.

Så din rockerprøve vil aldrig få nogen praktisk betydning, da sådanne personer automatisk ville blive sorteret fra ved ansættelsen - i hvert fald, hvis de insisterede på at måde op i vest med rygmærker.
 
19.05-2008 | 15:22 af John Andersen
Kan man ikke snart få indført et DF-politikere-forbud i det offentlige rum.

De signalerer splid, nogen der ønsker at gribe ind i andre folks frihed til at klæ sig som de vel, storleverandør af mistillid til en bestemt befolkningsgruppe, uforsonlighed, racisme, massehysteri, integrationsblokadevagter, opmærksomhedssøgendeafhængige, antifornuft og accelererende vanvid!

Alt det i SAMME signal. Og RIGTIG MANGE af os SER det  signal, og det er et signal der ikke er FOR BØRN, muslimer og sarte sjæle!

Kunne de i det mindste ikke holde en PAUSE en gang imellem!
 
19.05-2008 | 15:27 af John Andersen
Jeg glemte selvfølgelig, at de også signaler "alle hadekampagners moder"!
 
19.05-2008 | 15:33 af SLETTET SLETTET
-- >>  Jens Alstrup

Der er som jeg forklarede dig ingen modstrid mellem religionsfrihed og så at man har krav om dresscode i offentlige stillinger.

F. eks. er der også stillinger i det private erhversliv hvor tørklæder ikke er tilladt.

Jeg håber således at jeg har fået forklaret dig disse sammenhænge, så du ikke længere er galt på den.
 
19.05-2008 | 15:36 af SLETTET SLETTET
--- >> Karin Bennedsen

Det har jo vist sig at være nødvendigt med lovgivning af to grunde.

1) Domsstolsstyrelsen fejlagtige vejledning, og seneste de mudrede udtalelser fra visse borgmestre omkring tørklæder.

2) Tilstedeværelsen af visse kulturelt utilpassede muslimer som insisterer på at det danske samfund indretter sig efter deres chauvinistiske livsopfattelse.
 
19.05-2008 | 17:00 af egon legaard
Det parti - altså DF - er efterhånden helt udenfor pædagogisk rækkevidde.
 
 
19.05-2008 | 17:21 af Brynje
Islam er totalt uforeneligt i de moderne vestlige demokratier. Islam er en totalitær lovreligion på samme niveau med Hitlers Nazister og Stalins kommunister. Hvis Islam kommer i flertal i vesten, bliver resten af os forfulgt og efterfølgende henrettet, hvis vi ikke konverterer. Det er 100% sikkert, og derfor skal islamiseringen af vesten stoppes med øjeblikkelig virkning, ellers bliver vi nødt til at stoppe den med magt, hvilket kan undgås, hvis der handles nu.
 
19.05-2008 | 17:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.05-2008 | 18:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.05-2008 | 18:27 af SLETTET SLETTET
-->>  "SarahA

Næsten al jeres snak om hvorfor vi bærer tørklæde er altsammen noget opfundet idioti."

Begrundelsen for at nogen bærer tørklæder er i denne sammenhæng ligegyldig. Da ingen tvinger dig til at bære det, kan du selvfølgelig tage det af når du skal på arbejde og tage det på igen i din fritid :-]]
 
19.05-2008 | 18:58 af Jolene
ChristianLindhardtLarsen:

Der er da heller ikke nogen der tvinger dig til at tage bukser på på arbejde, men derfor ville du vel ikke gå på arbejde uden bare fordi nogen bad dig om det?
 
19.05-2008 | 19:06 af SLETTET SLETTET
Jolene

ChristianLindhardtLarsen:

Der er da heller ikke nogen der tvinger dig til at tage bukser på på arbejde, men derfor ville du vel ikke gå på arbejde uden bare fordi nogen bad dig om det?

Nu handler det ikke om bukser, men om tørklæder.

Hold dig til emnet !
 
19.05-2008 | 19:36 af Jolene
ChristianLindhardtLarsen:

"Nu handler det ikke om bukser, men om tørklæder.

Hold dig til emnet!"

Prøvede bare at vise dig et lille eksempel der måske gav mere mening i din verden! Mange muslimske kvinder er så vant til at bære tørklædet at de føler sig nøgne uden... Sikkert som du ville føle dig på arbejdet uden bukser! Så, egentlig synes jeg at jeg holder mig fint til emnet:)
 
19.05-2008 | 19:46 af SLETTET SLETTET
"Jolene

ChristianLindhardtLarsen:

"Nu handler det ikke om bukser, men om tørklæder.

Hold dig til emnet!"

Prøvede bare at vise dig et lille eksempel der måske gav mere mening i din verden! Mange muslimske kvinder er så vant til at bære tørklædet at de føler sig nøgne uden... Sikkert som du ville føle dig på arbejdet uden bukser! Så, egentlig synes jeg at jeg holder mig fint til emnet:)"

Så må de jo se at finde et job hvor deres blufærdighed ikke bliver krænket. De sætter jo selv deres grænser.
 
19.05-2008 | 19:53 af Jolene
"Så må de jo se at finde et job hvor deres blufærdighed ikke bliver krænket. De sætter jo selv deres grænser."

Ja, det gør de nok også... Bare ærgeligt hvis DF laver ovennævnte lov, for så kan de ikke blive offentlig ansatte og dem mangler vi jo! Men DFérne vil vel hellere lade vores ældre og andre svage i samfundet  sidde og rådne op, end at alde folk gå klædt som de vil... sørgeligt!
 
19.05-2008 | 20:23 af SLETTET SLETTET
"Ja, det gør de nok også... Bare ærgeligt hvis DF laver ovennævnte lov, for så kan de ikke blive offentlig ansatte og dem mangler vi jo! Men DFérne vil vel hellere lade vores ældre og andre svage i samfundet  sidde og rådne op, end at alde folk gå klædt som de vil... sørgeligt!"

Hvem mangler vi ? Mig bekendt har der aldrig før været så mange offentlige ansatte som i dag.

Endvidere bør man da ikke gå på kompromis med retsstatsprincipper.
 
19.05-2008 | 20:31 af Jolene
"Hvem mangler vi ? Mig bekendt har der aldrig før været så mange offentlige ansatte som i dag."

Nå, så ved jeg ikke hvilket land du lever i. Der er stor mangel på pædagoger, sygeplejersekr og SOSUhjælpere...
 
19.05-2008 | 21:01 af SLETTET SLETTET
"Nå, så ved jeg ikke hvilket land du lever i. Der er stor mangel på pædagoger, sygeplejersekr og SOSUhjælpere..."

Så må det offentlige prioriterer anderledes eller omorganisere. Man kan jo ikke blve ved med at ansatte flere og flere.

Jeg fornemmer dog at du forsøger afspore trådens emne.
 
19.05-2008 | 21:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
20.05-2008 | 15:12 af Esbern Snare
"Så må det offentlige prioriterer anderledes eller omorganisere. Man kan jo ikke blve ved med at ansatte flere og flere."

Fjols!!!!

Der bliver ikke ansat flere og flere selvom der kommer flere ældre...
 
20.05-2008 | 18:45 af Jolene
@ Esbern Snare:

"Fjols!!!!

Der bliver ikke ansat flere og flere selvom der kommer flere ældre..."

Tak!! orkede ikke selv at diskutere videre med én der tilsyneladende lever i en osteklokke!;)
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites