Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

DF: Vi deltager ikke i tørklædecirkus

Start et spil på Spigo.dk
Spil

To af Asmaa Abdol-Hamids søstre går nu ind i debatten om tørklæder. DF ønsker ikke at deltage i debatten.

24. juni 2008 kl. 12:33 Anna Rossman Thejsen
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Anna Rossman Thejsen
- Journalist og praktikantvejleder, Nyhedsavisen 2006-

- Medlem af netværket K2 – kvinder til tops, 2006-

- Politisk reporter, Altinget, Christiansborg, 2005-2006

- Diverse ansættelser på Morgenavisen Jyllands-Poste...

Politikeren Asmaa Abdol-Hamid (EL) har fået følgeskab af sine to yngre søstre, Alaa og Safaa i kampen for muslimske kvinders ret til at gå med tørklæde.

De kommer dog til at debattere for døve øren i Dansk Folkeparti (DF), siger DF's pressechef Søren Søndergaard til Avisen.dk.

- Vi har ikke rigtig nogen kommentarer til deres tørklædecirkus, siger han og understreger, at Pia Kjærsgaard overhovedet ikke ønsker at kommentere søstrenes entre på den politiske scene,

Begge søstre overvejer en aktiv fremtid i politik, og 21-årige Safaa Abdol-Hamid, er ligesom Asmaa allerede medlem af Enhedslisten.

Men vælger Enhedslisten at opstille søstrene en gang i fremtiden, vil problemet blive størst for det lille venstrefløjsparti, mener Søren Søndergaard.

- Hvis Enhedslisten har lyst til at opstille dem, så får de bare tre problemer i stedet for et.

Politikeren Asmaa Abdol-Hamid (EL) fik i sin tid Dansk Folkeparti til at se rødt, da hun for eksempel udtalte, at hun ikke giver hånd til mænd og vil kæmpe for sin ret til at bære tørklæde, også hvis hun skulle komme i Folketinget.

Samme toner lyder nu fra hendes yngre søstre:

- Jeg har benyttet mig af min personlige frihed til at bære tørklæde. Ingen har pålagt mig det. Men det er også vigtigt for mig, at folk lærer mig at kende som en person, ikke kun som en pige med et tørklæde, siger 24-årige Alaa Abdol-Hamid til Avisen.dk.

Om ikke at give hånd, siger hun:

- Der er mange forskellige hilsemåder i verden. Det vigtigste er, at vi hilser, ikke hvordan vi hilser. Når jeg møder folk, møder jeg dem med hånden på hjertet og med ærlighed og respekt.

Ligesom sin søster Safaa ønsker hun at deltage i debatten for at give et mere nuanceret syn på muslimske kvinder. Og begge er de inspireret af storesøster, Asmaa:

- Jeg har fået rigtig meget kampgejst og inspiration af at se, hvordan min søster Asmaa har formået at give tusindvis af kvinder oprejsning, men selvom vi nok har den samme stærke gnist, så har jeg lige nu ingen planer om at gå aktivt ind i politik. Men man skal aldrig sige aldrig. Måske sker det alligevel en dag, siger Safaa Abdol-Hamid i et interview til Avisen.dk.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
24.06-2008 | 13:00 af Morten Dreyer
24-årige Alaa udtaler:
" Der er mange forskellige hilsemåder i verden. Det vigtigste er, at vi hilser, ikke hvordan vi hilser. Når jeg møder folk, møder jeg dem med hånden på hjertet og med ærlighed og respekt."

Det lyder lidt utroeligt.
Møder hun også jøder med respekt . jeg troede at Mohammed omtalte jøder som hund eller aber, som nogle af de pænere tilnavne ?
 
 
24.06-2008 | 13:24 af leon lerche
Morten Dreyer, jeg må jo sige at, når man høre de unge damer, så syntes jeg vi skal give de den respekt de burde have vi er et DEMOKRATISK samfund og alle er lige også TØRKLÆDE bærende damer og at i som er i DF er så ensporet må jo så være jeres problem. hilsen fra. Leon, som er Demokrat og siger til de damer velkommen i Demokratiets navn og husk Morten Dreyer, hverken du eller jeg bestemmer over Dansk Demokrati.
 
 
24.06-2008 | 13:33 af Søren Pedersen
Morten
Jeg synes du skulle læse mere inden du udtaler dig! Koranen har intet i mod hverken kristne eller jøder - detnoget religiøse mørkemænd har opfundet!
sigerSøren - der mener at ret skal være ret!
 
 
24.06-2008 | 13:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.06-2008 | 14:23 af vera madsen
Asmaa Abdol-Hamid og Safaa Abdol-Hamid og andre tørklæde-bærende damer. KAN I IKKE BARE BÆRE DE TØRKLÆDER, hvorfor hele tiden belemre alle andre med det? det virker ærlig talt trevielt i længden
 
24.06-2008 | 14:24 af Slet Mig
morten: og Luther, faderen til den danske folkekirken skrev
(jews are) at base, whoring people, that is, no people of God, and their boast of lineage, circumcision, and law must be accounted as filth."[1] They are full of the "devil's feces ... which they wallow in like swine,"[2] and the synagogue is an "incorrigible whore and an evil slut ..."[3]

Mon du og/eller andre medlemmer af den lutheranske kirke snakker pænt til jøder?
 
24.06-2008 | 14:24 af Bruce1
'Mænd vil jeg ikke trykke i hånden men gerne kvinder, mit hjerte er det bedste', sådan synes tørklæde-hæren at tænke. Magen til religiøs hjernevask skal man lede længe efter.
 
 
24.06-2008 | 14:25 af Slet Mig
helena: hvorfor skal du og dine racistiske medbrødre og søstre altid baldre jeres racisme og intolerance ud - det er yderst trivielt i længden.
 
24.06-2008 | 14:28 af Slet Mig
bruce1: al religion er hjernevask. At man kan lokke folk til at tro at der er en usynlig mand der holder øje med alt hvad man laver, og straffer én hvis han ikke kan lide det - så er al det andet rimeligt trivielt. Man kan sågar få danske præster til at nægte at give kvindelige præster hånd.
 
24.06-2008 | 14:38 af Bruce1
Tænk Allan, jeg troede du støttede Asmaa og fandt hendes religiøse væsen sympatisk, selvom hendes (ikke-selvalgte) religion er fascistisk i sin grundvold...
 
 
24.06-2008 | 14:43 af vera madsen
@Allan H L
hvordan du lige kan udlede racisme af mit indlæg forstår jeg nu ikke, jeg har ikke på nogen måde udtrykt modstand mod tørklæder, kun mod at aviser og tv hele tiden skal belemres med om damerne har lyst til at bære dem eller ej. Hvis dette er udtryk for racisme, er der noget jeg har misforstået.
 
24.06-2008 | 14:45 af Slet Mig
bruce1: jeg støtter absolut den grundlovssikrede religionsfrihed, modsat dig og Dansk Folkeparti - men jeg mener stadig religion er hjernevask.
 
24.06-2008 | 14:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.06-2008 | 14:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.06-2008 | 14:57 af Slet Mig
helena: når et parti som DF vil bryde grundloven og forbyde tørklæder, må alle der bærer tørklæde jo være en slags nationale frihedskæmpere :)
Så hvorfor du har et problem med at nyhedsmedierne trækker den slags frem, går over min forstand med mindre du selv har et problem med tørklæder naturligvis.
 
24.06-2008 | 15:03 af Bruce1
Ja, rejs du til Iran og start en ny frihedskamp der, Allanh!
 
 
24.06-2008 | 15:05 af vera madsen
At det at give udtryk for, at man finder det trvielt hele tiden at skulle belemres med debatten om tørklæder skal udlægges som racisme, viser desværre hvordan det står til med ytringsfriheden her i landet.
 
24.06-2008 | 15:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.06-2008 | 15:30 af Slet Mig
bruce1: mener du vi skal bevare den danske grundlov eller er du imod den ligesom DF?
 
24.06-2008 | 15:30 af vera madsen
Allan H L: jeg har bestemt ingen problemer med tørklæder uanset hvor de bæres, men vil tillade mig at fastholde at tørklæder fylder for meget i medierne ikke bare i forbindelse med DFog forbud. At jeg af den grund skal udlægges som racist er at gå over stregen.
 
24.06-2008 | 15:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.06-2008 | 15:52 af Lars Nunnegaard
Abraham.
Der er jo nogle der er masochister. Kan de ikke bare binde tørklædet for øjnene og nyde det? I stedet for at være misundelige?
 
 
24.06-2008 | 15:59 af Slet Mig
beklager helena. Dit udsagn var ikke nok til at udlægge dig som racist.
 
24.06-2008 | 16:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.06-2008 | 16:21 af Bruce1
Hvis I vil acceptere tørklæder, må I også acceptere hagekors - og vil I det...? Begge er nemlig symboler på undertrykkende ideologier.
 
 
24.06-2008 | 16:26 af Slet Mig
Bruce1:...og korset må vi sgu nok også acceptere. Og det danske flag. Og kongehuset.

Det er svært med alle disse undertrykkende ideologier.
 
24.06-2008 | 17:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.06-2008 | 17:28 af Bruce1
Nej, det var tørklædebæ-bærerne!
 
 
24.06-2008 | 19:00 af Morten Olsen
Det bliver en glædens dag når Danmark og Europa igen er fri for islamisk fundamentalisme, med alle dens mørkemænd og kvinder.
 
 
24.06-2008 | 19:42 af Bruce1
Ja, den næsten kamp for frihed bliver hverken mod nazister eller kommunister, men mod sharia-rædslen fra Mellemøsten. Tænk hvis både Pakistan og Iran en dag har a-våben, ingen frygter Israel der er et fornuftigt ordenligt og vestlig-orienteret land, men et galt iransk præstestyre med atomar erektion er noget ganske andet...
 
 
24.06-2008 | 19:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.06-2008 | 20:55 af Sheet Head
Citat: Ligesom sin søster Safaa ønsker hun at deltage i debatten for at give et mere nuanceret syn på muslimske kvinder. Og begge er de inspireret af storesøster, Asmaa Citat Slut

Nuanceret syn på Muslimske kvinder????? Jeg synes ikke de gør andet end at bekræfte enhver fordom man kunne have om muslimske kvinder. Men sådan er verden jo indrettet. Man ser det man vil se og ser især ikke det man ikke vil se.
 
 
25.06-2008 | 02:02 af fleks n
Simon (brilleaben) spørger:
"Hvem var det som startede hele tørklædehysteriet? DF!"

Jeg vil foretrække at kalde det 'tørklædespørgsmålet'. Og det mener jeg, at det var hos BILKA, hvor der i starten gudhjælpemig blev dem bebrejdet, at de ikke ønskede 'tosser' med egendommelig, fritids- og religions udklædning efter den enkeltes forgodtbefindende.

Også helt hen i vejret, at man i vort blødsødne demokratis navn overhovedet kan påberåbe sig en ret til, overalt, at iklæde sig, som man nu engang har lyst til, under påskud af én el. anden religion.

I fritiden må de sgu gøre, som de lyster, men ellers er DF's krav helt og aldeles OK!

Det bør være en selvfølge, at der på ALLE off. institutioner er forbud, samt at forretningsdrivende ligeledes selv må bestemme. - Hvad med f.eks. en frisørsalon! Det er da helt hen i vejret, at ejeren kan blive tiltalt for racediskrimination el. lign., hvis han/hun ikke ønsker det betjenende personale kan forlange at gå rundt i den fastelavnsudklædning, den enkelte nu har lyst til.

Nej, stop nu den misforståede 'menneskeret' med FORBUD!

Vi er for blødsødne og blåøjede, og det på trods af, at netop et overvejende muslimsk land som Tyrkiet forgæves forsøger at "fortælle" os om faremomenterne ved tørklædebæring overalt!

DANMARK! VÅGN FOR H...... OP FØR DET ER FOR SENT!!!!!

Så Simon få dig nu et brillestyrke-synstjek og indse, at DF slet ikke er så galt afmarcheret, på det her område i det mindste.

Og Simon, spar dig din mulige insinuering, for jeg stemmer ikke DF, men er overbevist om, at de har ret her.
 
 
25.06-2008 | 08:44 af mick
Jeg er lidt i vildrede her. Det her tørklæde spørgsmål så vidt jeg har læst mig til er et Kulturelt fænomen, og i princippet har intet med religion at køre. Såvidt jeg har kunne læse mig til står der INGEN steder i koranen at tørklæder er nødvendige ej heller obligatoriske for kvinder.

Når det nu er et Kulturel bekædnings genstand, så er det jo at sammenligne med HIPHOP kasketter, pircinger mv. og dermed til den enkelte erhvervsdrivende om hvilken signaler man vil sende som butik.

Mht. at give hånd, mener jeg bare det er enormt uhøfligt ikke at udfører denne handling. Her i Nord Europa er det en traditionel cermonielt handling som viser respekt for andre mennesker. Jeg mener man skal følge disse skikke som det pågældene land man nu er taget til følger.
et gammelt ordsprog siger "skik følge eller land fly"
Hertil skal det lige siges at dette er ikke et muslimsk fænomen, også ultra relgiøse jøder har denne skik! Og igen er dette ikke noget som er baseret i religion, men kulturelle skikke.

Det er syn og skam at mange af disse kulturelle forankret emner er blevet fejl fortolket til at skulle være religiøs betonnet, dette forplumre hele diskutionen.

Hvordan folk klæder sig eller opfører sig i privaten, har jeg ikke nogen meninger og holdninger om, det er folks egen sag, og der skal være FULD frihed til at tro, påklæde og opfører sig som man ønsker. Rreligion i Danmark er en privat sag og skal holdes privat.
 
25.06-2008 | 10:34 af Hassan Bajwa
Ret typisk DF maa jeg sige.

De raaber naar det passer dem, men at lytte, det magter de ikke.
 
 
25.06-2008 | 11:35 af mick
Nu håber jeg ikke på at du referer til mig vedr. at henvise til DF, under min posting!

men selvfølgelig, det er jo nemmest at peger fingre af andre og råbe "RACISTER" end at kigge indad og bare have noget kritik til egen rækker, religioner og kulturer....
 
25.06-2008 | 11:45 af RocaKSHS
Medie cirkus, PR og missionsarbejde........!
 
25.06-2008 | 11:54 af John Andersen
DF`s pressechef Søren Søndergaard er sikker på, at hvis EL opstiller søstrene Hamid, får de tre problemer istedet for det ene de har nu.

Til gengæld hvis han får ret, kan vi andre så håbe på at DF-ledelsen ser rødt hele tre gange, istedet for den ene gang vi har set det med hjælp fra Asmaa.

Nogen gange må man tage det sure, for at opnå det søde. Hvad gør man ikke? :)
 
25.06-2008 | 12:48 af Hassan Bajwa
@ Mick

Nej nej.. Det var saamaend bare en kommentar til DFs hysteri. Nu har de jo svinet allekvinder med toerklaede til, saa der ingen grund til at lytte til dem.

Det er simpelt hen latterligt at partiet raaber op om demokrati og kvinde rettigheder, men naegter pure at lytte til de kvinder hele debatten handler om; nemlig dem der vaelger at gaa med toerklaede.

Det er meget heldigt at danmark er et lille land hvis sprog ikke er forstaaligt uden for skandinavien. Det goer nemlig at DF kun virker latterligt inden for landets graenser. Partiet er een stor selvmodsigelse og en skamplet paa danmark. Hvis det utaenkelige skulle ske at de bliver landets ledende parti, ville jeg fluks emigrere. jeg ville aldrig udsaette min pakistanske kone og fremtidige boern for DFs patetiske hetz.
 
 
25.06-2008 | 17:07 af fleks n
Hassan

Du bør vænne dig til, at DF blot udtrykker det, som rigtigt mange danskere tænker og står for. At du så ikke kan lide lugten i bageriet, er beklageligt.

Så hvem el. hvad, der 'latterligt', må du selv gætte på.
 
 
25.06-2008 | 17:25 af John Andersen
fleks, du siger :

"Du bør vænne dig til, at DF blot udtrykker det, som rigtigt mange danskere tænker og står for."

Du bør vænne dig til, at DF blot udtrykker det, som DF tænker og står for.

Ca. 12 % af befolkningen er ikke rigtig mange danskere. Heldigvis da.
 
25.06-2008 | 19:01 af Jørgen Larsen
Ja den var sgu da god, Df tosserne vil ikke deltage i tørklædecirkus, hvad er det så de har foretaget sig de seneste par år?
 
25.06-2008 | 19:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.06-2008 | 19:25 af fleks n
John Andersen

Jeg gentager:

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg vil foretrække at kalde det 'tørklædespørgsmålet'. Og det mener jeg, at det var hos BILKA, hvor der i starten gudhjælpemig blev dem bebrejdet, at de ikke ønskede 'tosser' med egendommelig, fritids- og religions udklædning efter den enkeltes forgodtbefindende.

Også helt hen i vejret, at man i vort blødsødne demokratis navn overhovedet kan påberåbe sig en ret til, overalt, at iklæde sig, som man nu engang har lyst til, under påskud af én el. anden religion.

I fritiden må de sgu gøre, som de lyster, men ellers er DF's krav helt og aldeles OK!

Det bør være en selvfølge, at der på ALLE off. institutioner er forbud, samt at forretningsdrivende ligeledes selv må bestemme. - Hvad med f.eks. en frisørsalon! Det er da helt hen i vejret, at ejeren kan blive tiltalt for racediskrimination el. lign., hvis han/hun ikke ønsker det betjenende personale kan forlange at gå rundt i den fastelavnsudklædning, den enkelte nu har lyst til.

Nej, stop nu den misforståede 'menneskeret' med FORBUD!

Vi er for blødsødne og blåøjede, og det på trods af, at netop et overvejende muslimsk land som Tyrkiet forgæves forsøger at "fortælle" os om faremomenterne ved tørklædebæring overalt!

DANMARK! VÅGN FOR H...... OP FØR DET ER FOR SENT!!!!!

---------------------------------------------------------------------------------------------------

John, hvad er din opponering hertil? Er som sagt ikke DF'er, så det er min egen mening.
 
 
25.06-2008 | 23:15 af Thomas Bruun
Nogle bloggere mener, at det er Asmaa og nu hendes søstrer der kværulere - for mig at se er deres ytringer blot svar på DF's ulidelige og uholdbare kværnen derudaf om forbud og flere forbud......

Og til forrige blogger: uha for sent uha for sent uha for sent uha for sent sent sent uha uha vågn op op for sent uha for sent op

- vågn for sent op uha!
 
 
26.06-2008 | 01:11 af sumii sumsum
som hassan siger så vil de så gerne de "kære2 df'er fortælle om vi må have tørklæde på eller ej men så snart folk med tørklæde snakker til dem lytter de ikk. så lad vær at start med jeres råberi om at det skulle forbydes osv osv hvis ikk i vil lytte til os med tørklæde.!!

jeg syns det er synd at de skal sige at alle folk med tørklæde er undertrykte og bliver tvunget til at gå med tørklæde.
da det ikk passer man kan ikk udelukke at nogen er undertrykte eller er påtvunget tørklæde men tror mig nogen danske damer med danske mænd er også undertrykte men det høre vi ikk om kun muslimske kvinder.!!

jeg syns det er synd at der er så mange fordomme mod muslimer og islam. jeg tror de fleste ville få et andet syns vis de læse de rigtige bøger om islam og havde samtaler med muslimer så ville de kunne få et andet billed end det medierne giver.!!

hvis jeg skulle lytte til medierne ville jeg aldrig have valgt at blive muslim, men jeg gik efter bøgere og læste om det og for mig var det den rigtige vej at tag..

så jeg syns at alle jer der har så meget i mod islam og muslimer vær åbne overfor at føre en civiliseret samtale med en muslim og måske ville i få et andet billed af muslimer der er ingen der tvinger jer til at tale om islam jo men bare en ganske normal samtale
 
 
26.06-2008 | 03:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.06-2008 | 08:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.06-2008 | 11:06 af M. J.
FUNDAMENTALISTER ELSKER AT PROVOKERE!

Og denne fundamentalistisk religiøse søster-bande er eksperter i provokation! Og de VED det!
 
26.06-2008 | 18:35 af Thomas Bruun
DF er fundamentalistiske det ved vi alle!!

DF har gjort det til en politisk metode at provokere, det ved alle!!

Hvordan skal man forholde sig til et parti, der med disse populistiske metoder i folketinget af Fogh har fået plads til deres udanske, underlødige, retoriske foragtelige holdninger - hvordan?
 
 
27.06-2008 | 10:27 af Carsten Olsen
@Allan H L
Normalt kommenterer jeg ikke dine 'indlæg' - morer mig bare over dem - men HER må du lige hjælpe mig : Hvor - og hvornår - har DF 'sagt at de vil forbyde tørklæder' ?
 
27.06-2008 | 23:29 af Bo Ottesen
25. juni 2008 02:02 | af fleks
25. juni 2008 19:25 | af fleks
"Også helt hen i vejret, at man i vort blødsødne demokratis navn overhovedet kan påberåbe sig en ret til, overalt, at iklæde sig, som man nu engang har lyst til, under påskud af én el. anden religion."

Fleks, du mangler kun et "Heil Hitler" som signatur...
Flyt til Saudi Arabien...der har de en dresscode der hånhæves helt i din ånd, klovn.
 
28.06-2008 | 10:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.06-2008 | 13:39 af Carsten Olsen
@Bo O
Dit 'indlæg' ER altså meget forvirrende !
Se her :

Citat : "Fleks, du mangler kun et "Heil Hitler" som signatur..."
Hvorfor skal Fleks have et 'Heil Hitler' som signatur ??? Det ser ud til, at Fleks - ligesom jeg - mener, at folk der er så mentalt handicappede at de er nødt til at have deres religiøse krykker på i det offentlige rum KUNNE gøre nogle mennesker utilpasse ! Hvad har det med Hitler at gøre ? Hjælp mig her !

Citat : "Flyt til Saudi Arabien...der har de en dresscode der hånhæves helt i din ånd, klovn."
Hvis Fleks ikke er tryg ved folk der skilter med deres åndelige handicap, hvorfor skal han så flytte til Saudi Arabien - der gør de jo ikke meget andet !!!!
Jeg ved godt, at enhver skriver ud fra sine egne mentale evner, men det her er altså FOR forvirrende - du bliver nødt til at forklare !

@Allan H L
Der blev nu så stille ! Det er en RASENDE god ide at kunne bakke sine udsagn op - ellers ER man jo hurtigt lidt til grin, ik' Allan !
 
02.07-2008 | 13:34 af Søren Pedersen
Ja Olsen det var måske en meget god ide! Men det gælder måske kun for andre gamle højre - orenterede racist!
 
 
04.07-2008 | 14:18 af Carsten Olsen
@Soeren the Librarian

Godt at høre fra dig, din gæve kappesvinger - vi manglede noget at grine ad !

Citat : "Ja Olsen det var måske en meget god ide! Men det gælder måske kun for andre gamle højre - orenterede racist!"
ENDNU et 'slag for friheden' - hils de andre humaniora-studerende og keep up the funny work !
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites