Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

DF: Rygning tilbage på restauranterne

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Det skal være muligt at nyde en smøg efter et restaurantbesøg, mener Dansk Folkeparti. Men der tegner sig ikke et flertal for ideen.

13. okt. 2010 kl. 06:56 Rasmus Raun Westh
DF vil have røg efter en bøf med løg.
DF vil have røg efter en bøf med løg. Foto: www.colourbox.com
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Rasmus Raun Westh

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Når danskerne fremover nyder en god middag på en restaurant, skal de også have mulighed for at nyde en smøg efter maden. Det mener Dansk Folkeparti.

»Rygeloven har været rigtig god. Ingen tvivl om det. Folk er holdt op, rygerne er blevet mere hensynsfulde, og der er blevet bedre udsugning. Men med tiden håber jeg, at de teknologiske fremskridt betyder, at vi får endnu bedre udluftning, så de ansatte kan arbejde der, og restauratørerne selv kan bestemme, om de vil være rygerrestaurant eller ej«, siger sundhedsordfører Liselott Blixt til Politiken.

Udtalelsen kommer efter sundhedsministeriets høring om rygeloven i går (tirsdag red.), hvor de seks partier bag rygelovforliget blev spurgt om, hvad de ønsker at ændre, når man i 2011 skal se på loven igen.

Med forslaget vil Dansk Folkeparti give plads til alle. Både de ikke-rygere, som foretrækker røgfrie serveringssteder, og til de rygere, som foretrækker at ryge, når de er på restaurant.

Sundhedsminister Bertel Haarder ønsker ikke at komme med nogen officiel udmelding, men han har sin tvivl om forslagets gangbarhed.

"Jeg tror, det bliver svært at ændre ved det kompromis, der blev indgået, da Lars Løkke Rasmussen var sundhedsminister", siger Bertel Haarder.

Socialdemokraterne, SF og Enhedslisten har hidtil arbejdet for stramninger af loven, mens de konservative og Venstre ønsker at fastholde loven, som den er.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
13.10-2010 | 08:53 af egon legaard
Indrømmet ! DF har ret. Det er helt ude af proportion, at man ikke må tage en smøg efteren god middag, hvis ellers udluftningen er i orden. Men, " sidste dages hellige " - d.v.s. ikke rygerne - har medvind i medierne og blandt sundhedsapostlene, så der er lang vej !
 
 
13.10-2010 | 09:08 af gitte rasmussen
Nu ryger jeg ikke selv, så rygeloven er for mig ikke noget problem, men jeg tilhører ikke den fanatiske del af ikke rygere, men jeg syntes ikke man skal ryge hvor der er børn.

Jeg syntes faktisk at vi har større sundhedsmæssige problemer end rygning, og det er vores fødevare der fyldt med giftstoffer og tilsætningsstoffer som vi ikke kender konsekvensen af. Og vi er nået dertil, at fødevareindustrien har mere magt end politikerne. Og når man handler ind så skal man læse sig igennem en lang liste af tilsætningsstoffer hver gang man putter en vare i indkøbsvognen.
 
 
13.10-2010 | 09:16 af Kristian Mortensen
Enig med Gitte
Faktisk gør VKO pressen et kæmpe nummer ud af at folk skal holde sig sunde og raske med masser af motion, rygestop, nul alkohol, dette er til dels rigtigt, men samme VKO presse fortier den gift der er i vores fødevarer og drikkevand, sprøjterester, og den generelle forurening
Ex kunne man bruge rapsolie i dieselbiler, men så vil olieindustrien jo miste en masse penge.
Ang rygning: enig med Gitte at børn skal skånes, men hvis der er et særligt rygerum på restauranten med masser af udluftning og personalet kan bede sig fri for at betjene kunderne derinde så er der vel ikke grund til et forbud. Evt kan rygerne selv gå ud og hente maden!!!
 
 
13.10-2010 | 16:32 af Thomas Egeskjold
Kommentar er blevet slettet.
 
 
13.10-2010 | 16:33 af Thomas Egeskjold
mener at have læst at AUDI havde lavet et partikkelfilter, der udsente renere luft end der kom ind. med andre ord så ville den efter sigende kunne rense vores fri luft hvis vi kørte med det filter. dette skulle være målt i en større engelsk by. Skal se om jeg kan finde det tidsskrift jeg læste det i. :O))


 
 
13.10-2010 | 16:36 af Kristian Mortensen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
13.10-2010 | 16:37 af Kristian Mortensen
Jo det må du meget gerne. Det lyder da interessant!
 
 
13.10-2010 | 09:30 af Martin Kjeldsen
Rygeloven er spil for galleriet. Hver gang en ryger holder op med at ryge betyder det flere tusinde kroner mindre i statskassen. 22 kroner ud af de omkring 30 en pakke cigaretter koster er punktafgifter. Det bliver mange penge årligt. Alkohol og tobak er en rentabel forretning for staten. Derfor vil der aldrig blive indført forbud. Og sundheds- og livsstilsmoden er heldigvis på retur.
 
 
13.10-2010 | 11:46 af Carsten Svendsen
 
13.10-2010 | 09:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.10-2010 | 10:17 af Isabelle Mandel
Børn skal skånes!
Giv dem mad og drikke, der ikke er fyldt med giftstoffer, medicinrester, bunker af sukker mv.
 
 
13.10-2010 | 11:06 af Carl Nielsen
Netop rygeloven viser hvor hykleriske og dogmatiske venstrefløjens politikere er blevet. Den fortæller også noget om hvorfor venstrefløjen har svært ved at opnå flertal, for rygeloven er et godt eksempel på hvordan meget af nutidens politik designes på.

Meget af nutidens venstrefløjs politik designes nemlig ikke af politikere og politiske partier, men stilles velvilligt til rådighed af snævre interesseorganisationer, der modsat de politiske partier, kun har interesse i sit snævre publikum, medens alle andre ekskluderes. På den måde har venstrefløjen på det nærmeste ophævet deres virke som politisk partier, og fremstår nu kun som paraplyorganisation for en række interesseorganisationer. På den måde har venstrefløjen gjort sig satans ekskluderende.

Når jeg skriver at de er hyklere, så skal det ses i sammenhæng med kritikken af DF for dets muslimer had, ikke at kritikken af DF i den sammenhæng ikke er berettiget, for det synes jeg den er, men fordi venstrefløjen ikke har noget at have sin kritik i, eftersom venstrefløjen i sin hetz af rygere, prostituerede, fede m.m.f. Langt overgår DF.
 
 
13.10-2010 | 11:17 af Kristian Mortensen
@Carl
At venstrefløjen hetzer mod prostituerede er jo så forkert som noget kan være
Hvis du hentyder til at div borgerlige partier ( altså også Rad ) ønsker at legalisere prostitution og at S+SF+Enh ikke ønsker dette, og at dette skulle være en hetz, så du endog meget galt afmarcheret
S+SF+Enh ønsker at give de prostituerede nogle reelle muligheder for at komme ud af det miserable liv som det er for langt langt de fleste, ex revalidering, omskoling eller andet
Mens de borgerlige i realiteten vil fastholde dem i dette ydmygende "arbejde"
Derfor burde du faktisk skamme dig når du påstår at venstrefløjen hetzer mod de prostituerede
Hvad angår de fede, tager du også meget fejl, mens de borgerlige satser på eliteidræt og bruge ren masse skattekroner her og ja undskyld skider på folkeidrætten, så vil venstrefløjen hellere bygge flere idrætsfaciliteter for alm mennesker og sætte ind med sundere mad
Hvad angår rygerne, der er begge fløje jo lige "slemme", en del af finansieringen af skattelettelserne var jo afgiftsforhøjelser på bla tobak
 
 
13.10-2010 | 11:23 af Carl Nielsen
Hvis du kan påstå at begge fløje er lige slemme, så har du hverken fulgt med i nyhederne eller læst artiklen der hører til denne blok.
 
 
13.10-2010 | 11:31 af Kristian Mortensen
"Socialdemokraterne, SF og Enhedslisten har hidtil arbejdet for stramninger af loven"
Det sidste har du ret i
Og ang værtshuse o lign kunne man jo sætte et skilt op udenfor at "Her ryges", så kan vi andre jo bare holde os væk
Men ingen skal anvises arbejde her hvis de ikke vil røgen
 
 
13.10-2010 | 11:38 af Carl Nielsen
Rygeloven er en skænsel. Det offentlige rum er rigeligt stort til at kunne rumme både ryger og ikke ryger, men fordi venstrefløjen går efter manden og ikke bolden, så er rygeloven blevet som den er.
 
 
13.10-2010 | 11:43 af Kristian Mortensen
Der er mange der ikke kan tåle røgen, og ingen skal tvinges til at blive udsat for det
Kender en der på sit arbejde delte et fællesrum med en masse rygere, hun ryger ikke. Hun kom hjem hver dag med en dundrende hovedpine og havde det ikke særligt godt
 
 
13.10-2010 | 11:59 af Carl Nielsen
Fordi du kender en ikke-ryger der tilsyneladende har fået arrangeret sig dårligt, skal der vel ikke udformes en landsdækkende rygepolitik, der kun levner plads til hende.

Det er jer anti-rygere der ser tingene sort hvid, og derfor glemmer at der er plads til os allesammen hvis vi vil. Det burde være grundreglen for enhver politiker, at der skal være plads til alle de individer, som samfundet nu engang udgøres af.

Det er ikke politikernes opgave, som stedmoren i Askepot, at klippe en hæl og hukke en tå, for at tækkes tilfældige prinser(KB,medicinalindustrien).

 
 
13.10-2010 | 11:46 af Lars Nunnegaard
Jeg kender nogle lisdtige steder i Odense, hvor man må ryge, og de skilter med det.
En øl inden kl. 17.00 kun 10,-kr
 
 
13.10-2010 | 12:08 af Carl Nielsen
Jeg bor i Odense, og indrømmet, det er en brist i min opdragelse at jeg ikke kender de steder du omtaler.
Kunne du fortælle nærmere hvor det er, så ville jeg blive glad.
 
 
13.10-2010 | 12:11 af Lars Nunnegaard
Der er en i Bennediktsgade: Den Lille Kro.
Og så er der Becks Vinstue på Hjallesevej
Og Bondestuen
 
 
13.10-2010 | 16:38 af Thomas Egeskjold
øhh Nunne. det havde jeg ikke troet om dig. :O))))
 
 
13.10-2010 | 12:15 af Isabelle Mandel
Oh at bo i Odense eller omegn, Lars :o)
Selv går jeg helst på udendørs restauranter/caféer for at få lov til at få mig en smøg. Men mon ikke det også snart forbydes at ryge udendørs?
I Paris (og Oslo) har man masser af restauranter og caféer med udendørs servering og rigtig gode varmelamper. Kan vi ikke også få en masse af dem i forbuds-Danmark?
 
 
13.10-2010 | 12:21 af Lars Nunnegaard
I sommerhalvåret er der mange cafeer inde i Odense, der har gasvarmere udenfor. Så der sætter vi os, når vejret tillader det.
 
 
13.10-2010 | 12:31 af gitte rasmussen
Jeg syntes det må være op til ejeren, at bestemme om der skal ryges eller ej, men hvis man ikke ønsker at arbejde et sted hvor der er røg, så skal man have lov til at sige fra, og ikke miste understøttelse osv. hvis man siger nej. Jeg syntes alt det med røg er blevet noget fanatisk noget.

Der er ting her i livet der er langt farligere end røg og det skulle de hellere bruge deres fanatisme på.
 
 
13.10-2010 | 12:53 af Carsten Svendsen
Hvad med at genindføre "slyngelstuen"?
 
13.10-2010 | 12:57 af Lars Nunnegaard
Fint med mig. Der har jeg hjemme! :o)))
 
 
13.10-2010 | 12:59 af gitte rasmussen
Må der komme ikke ryger ind på slyngelstuen, jeg syntes ofte der mere gang i deres selskab, end hos ikke rygerne. Så hvis ja, så syntes jeg det lyder godt. :O))))
 
 
13.10-2010 | 13:00 af Lars Nunnegaard
Du skal være velkommen!
 
 
13.10-2010 | 13:55 af Martin Kjeldsen
Ja... Hva' si'r I til det? Skal vi ikke mødes inde i Odense en daws ti'?
 
 
13.10-2010 | 13:59 af Lars Nunnegaard
Martin
Det kunne være så hygsomt!
 
 
13.10-2010 | 14:08 af Carl Nielsen
Den er jeg helt med på.
 
 
13.10-2010 | 14:09 af Lars Nunnegaard
Og BittenB bor jo i Odense, så det er klart at hun skal med.
 
 
13.10-2010 | 14:11 af Carl Nielsen
Det kunne være hyggeligt.
 
 
13.10-2010 | 14:34 af Martin Kjeldsen
Jamen, det må vi da lige finde ud af. Det skal vel være hen under aften eller en lørdag eller noget.
 
 
13.10-2010 | 14:35 af Lars Nunnegaard
Vel når alle har fri. Jeg har som pensionist. Så lad andre vælge.
 
 
13.10-2010 | 15:34 af Carl Nielsen
Hvad med at tage en hverdag. Vi er jo alle sammen udefor arbejdsmarkedet p.t., så løber vi ikke så let ind i besatte tidspunkter.
 
 
13.10-2010 | 16:41 af Martin Kjeldsen
Det lyder fint. Skal det være i næste uge engang? Hvad med onsdag?
 
 
13.10-2010 | 16:42 af Thomas Egeskjold
lyder hyggeligt det i har gang i... ærgerligt jeg bor i Århus. :O))
 
 
13.10-2010 | 16:49 af Martin Kjeldsen
Ævbæv for Århusianerne!
 
 
13.10-2010 | 17:01 af Thomas Egeskjold
skal ikke brokke mig over at bo i århus generelt. lyder også som om at vi har mange flere steder hvor man må ryge. men det glæder mig at i også kan finde et par steder i Odense. Og så er det jo dejli at kaf å blø brø, går så godt sammen med en smøg. :O))
 
 
13.10-2010 | 17:16 af Martin Kjeldsen
Århus er en dejlig by. Har tilbragt mange eftermiddage i Abegrotten nede ved Magasin. Altså på trapperne ned til åen. Her må også ryges.
 
 
13.10-2010 | 17:47 af Thomas Egeskjold
ja det er jo blevet farligt populært. personligt frekventerer jeg ikke så fine steder. jeg holder mig til de små snedige. :O)))
 
 
13.10-2010 | 17:49 af Thomas Egeskjold
men det skal da siges at jeg har forvillet mig ned langs åen. for en god brunch.
 
 
13.10-2010 | 18:18 af Martin Kjeldsen
Jeg plejer nu også at holde mig fra bordene. Jeg sidder bare nede på trapopen. Det er gratis.
 
 
13.10-2010 | 16:48 af Carl Nielsen
Ok med mig fx midt på eftermiddagen og frem..........
 
 
13.10-2010 | 16:49 af Martin Kjeldsen
Det bliver da hyggeligt. Så overlader vi det til Nunne at finde et sted, hvor vi kan nyde tobak.
 
 
13.10-2010 | 16:53 af Carl Nielsen
Ja, han synes at have erfaringen.
 
 
13.10-2010 | 16:54 af Martin Kjeldsen
Ja, han er oven i købet kommet på dåserne.
 
 
13.10-2010 | 13:03 af Isabelle Mandel
Jeg synes sådan set bare, at der skal være noget for alle - rygere såvel som ikke-rygere. Vi kan så blande os, som vi ny har lyst.
 
 
13.10-2010 | 13:06 af Carl Nielsen
Det er med glæde, at jeg kan erklære mig enig.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites