Pia Kjærsgaard er forarget.
Pia Kjærsgaard er forarget. (Foto: Carsten Snejbjerg/POLFOTO/Arkiv / POLFOTO)

DF-medlemmer tvinges til at støtte LO

Send til
Debat  18
Anbefal
LO har givet penge til Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten i Odense. Til gengæld har partierne underskrevet et valgprogram udformet af LO.

Tirsdag den 20. oktober 2009, 10:01

LO har givet 100.000 kroner til Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten i Odense, for at partierne har skrevet under på et valgprogram udformet af LO. Det skriver B.T. i dag.

DF's leder Pia Kjærsgaard kalder støtten 'pinlig' og 'meget, meget usympatisk', fordi det betyder, at de tre partier er til salg for magten.

ofir job"Men det, der allermest forarger mig, er, at der jo er rigtig mange af Dansk Folkepartis medlemmer, der er medlemmer af LO og på den måde skal tvinges til at være med til at støtte en politisk aftale mellem Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten," siger hun til DR Nyheder.

Odenses tidligere borgmester, socialdemokraten Anker Boye, har tidligere fortalt, at det er LO, der har tilsluttet sig de tre partiers politik, men det afviser Helle Nielsen, der er formand for LO i Odense.

"Det er os, der formulerer det program med 13 punkter, som vi synes, valget skal handle om," siger hun til B.T.

 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
20.10-2009 | 10:47 af Christian Olesen
Pia K. du burde da være den sidste i Danmark til at bruge ord som Pinligt og usympatisk.
DF bestiller ikke andet end at være Pinligt og usympatisk.
 
20.10-2009 | 11:38 af Kristian Mortensen
Og alm bankkunder er tvunget til at give skjult partistøtte til VKO + R. Hvorfor gør DF ikke noget ved det?
 
20.10-2009 | 12:16 af egon legaard
Fagforeningsfjendsk så det batter ! Og ja Christian Olesen, er der nogen, der er pinlig, er det Pia.K. og hendes bruntonede proselytter !
 
20.10-2009 | 12:40 af hans andersen
@Christian Olesen

Er der nogen, der optræder pinligt og usympatisk, så er det dig!
Du hakker altid på DF i dine hadske indlæg!

Forøvrigt har Pia K ret! Det er noget svineri, at borgelige LO-medlemmer skal være tvunget til at støtte SSFEL!

Jeg håber at det afstedkommer en masse udmeldelser!
 
20.10-2009 | 13:55 af Daniel L. Jørgensen
Det er sjovt som der hakkes på den åbne partistøtte. Det har aldrig været en hemmelighed for nogen, at LO støtter Socialdemokratiet økonomisk. Der har altid været fuld åbenhed omkring det, og det har man accepteret.
På den modsatte fløj er al partistøtte hemmelig. Sætter man sig lidt ind i de forskellige økonomiske poster, kan man se at bl.a. Danske Bank sidder med i et finanspolitisk råd, som støtter både V, K og DF. De forsøger altså at skjule, at de støtter de borgerlige økonomisk. Er det ikke mere problematisk end den aktuelle sag? Hvilke detaljer sløres for offentligheden gennem disse omveje - og hvilke fordægtheder ville mon dukke op, hvis alt blev lagt frem? Det er svært, ikke at bekymre sig...
20.10-2009 | 16:02 af Christian Olesen
Det parti er ved at splitte landet ad for at sidde der hvor de gør, der er al mulig grund til at gøre dem opmærksom på at selv Göbbels ville være stolt af dem.
 
20.10-2009 | 16:26 af Lars Nunnegaard
Enhver interesseorganisation lægger deres penge der hvor de kan få mest mulig indflydelse. Det gør jeg også, det gør DI, det gør Landbruget, her har man fået indflydelse til gavn for medlemmerne. Derfor er der intet odiøst at LO Odense lægger sine æg i den kurv , de tror giver de bedste kyllinger.
 
20.10-2009 | 18:27 af (Slettet bruger)
Nu er det jo altså frivilligt at være medlem af en fagforening.
20.10-2009 | 20:48 af leif rasmussen
Der er svært for arbejdsgiverpartiet DF, at acceptere, at fagbevægelsen er en demokratisk organisation. Som, i modsætning til DF, ledes af "manden på gulvet". Men det er altså således, at den øverste ledelse i dansk fagbevægelse, er medlemmerne. Eller i hvert fald de som gider møde op til afdelingens generalforsamling. Så når LOs lokale afdelinger, blander sig i demokratiet, sker det på baggrund af en grundig debat og et udtalt ønske fra medlemmerne.
21.10-2009 | 05:49 af hans andersen
@Kaja Larsen

Du har ret. de ulækre esklusive aftaler er heldigvis blevet forbudt!
Men så sker der mobning i stedet for.

Der, hvor problemet ligger er, at de fleste fagforeninger er politisk inficerede!
Som navnet angiver, er det faget, foreningen skal varetage og ikke enkelte politiske partier.

Det er ok, at man støtter et parti eller flere, men det er IKKE ok at der følger en underskrevet håndfastning med pengene.
 
21.10-2009 | 06:00 af hans andersen
@Christian Olesen

Igen et hadsk og udokumenteret indlæg!

I stedet for at hakke på Df, bør du tage stilling til følgende:

1: Er det ok, at en donator stiller betingelser for at spytte i kassen?

2: Er det ok, at fagforeningsmedlemmer bliver tvunget til at støtte partier, som de ikke sympatiserer for?Prøv at tage stilling i stedet for at fyre hadske indlæg af!
 
21.10-2009 | 06:11 af hans andersen
@Nunne,

Jo det odiøse er, at man laver en håndfæstning!

Det gør støtten til bllå stue ALDRIG!
 
21.10-2009 | 07:53 af Kristian Mortensen
21.10-2009 | 06:11 af hans andersen
Sludder
VKO er DI, DA og kapitalens redskab til at sørge for sig selv. Når assurandøren, J Axel Nielsen, gennemfører sygehuslukninger sker det med den bagtanke at de store nye store mastodont hospitaler ikke kan klare de "banale" ufarlige operationer, ellers bryder de sammen under arbejdsmængden for der er simpelthen ikke kapacitet på dem til dette, denne underdimensionering er helt bevidst af assurandøren for det vil få flere af de ufarlige operationer, altså dem hvor et erstatningsansvar er lavest ved fejloperation og som ikke er så omkostningstunge, overpå privathospitalerne. Her kan forsikringsselskaberne og bankerne så score max profit på private forsikringer som alligevel ofte ikke dækker det folk tror, så folk må sælge hus for at kunne betale regningen.
Håndfæstning: Jo hvorfor tror du at VKO lavede to bankpakker for at hjælpe banker og forsikringsselskaber som i returkommision giver skjult partistøtte til VKO?
Da AFR fik DK med i Irak k...
 
21.10-2009 | 11:33 af Kim Bügel Nielsen
Dansk Folkeparti skal være velkomne til at hakke på LO for at søge indflydelse på lokalpolitikken. LO har været åbne om deres foretagende, så det kunne da være dejligt, hvis selvsamme folkeparti også åbent fortæller hvilke organisationer, de får støtte fra. Dette ville måske gøre, at vi kunne have en lidt mere saglig diskussion omkring partistøtte.

Jeg håber at LO vil bruge deres indflydelse på at få skaffet penge i kommunerne til at få opkvalificeret og videreuddannet de flere og flere arbejdsløse, som VKO ikke vil hjælpe med andet end pisk, prygl, formynderi og økonomisk elendighed. Kommunerne får fra næste år ansvar for at give de ledige tilbud, og der er det økonomisk bedre for kommunerne at sende folk i meningsløs aktivering frem for at få dem uddannet, så de er klar næste gang opsvinget kommer. Vær lidt visionære.
23.10-2009 | 01:25 af hans andersen
@Kristian Mortensen

Du har ikke fattet en brik af, hvad problemet er!

Problemet er IKKE støtten , men hvor pengene kommer fra!

Kan du ikke forstå, at det er forkert, at DF-vælgere er tvunget til at støtte rød stue?

Selvfølgelig vil der komme udmeldelser, men desværre er mange nødt til at være medlem af en rød fagforening, hvis de ikke skal blive mobbet ud af deres job!

Selv om eksklusive aftaler er forbudt, virker de desværre stadigvæk lokalt!

Her kommer den grimme side af visse fagforeninger tydeligt frem.

Læg mærke til ordet FAG-foreninger.

Ideen er, at faget forener til at forhandle løn og den slags, MEN det har INTET med partipolitik at gøre!
 
23.10-2009 | 15:48 af Jørgen Mouritsen
Her viser Pia og DF en dobbeltmoral, som kan give bagslag. For helt ærligt er der sikkert mange medlemmer af LO- fagbevægelsen der sikkert stemmer på DF (en ret de har) dem.
Pia glemmer at det ikke betyder at de har noget mod, at LO støtter rød blok, fordi det jo harmonerer med at blå stue får støtte fra Dansk Industri (DI) og Dansk Arbejdsgiverforening (DA), som Kristian helt korrekt pointerer. For forståelsens skyld vil jeg lige også understrege, at LO er en hovedorganisation, som intet har med overenskomsterne at gøre! - Det er forbundene og fagforeningerne - dvs medlemmerne der via deres generalforsamlinger, for den enkelte forenings vegne afgør om der er flertal for at støtte rød stue. Den samme ret har de fagforeningsmedlemmer som stemmer DF jo også til at stille krav om støtte til blå stue. Men det er fortsat en demokratisk afstemning der afgør det. Nunne har også fuldstændig ret i, at
interesseorganisationerne uanset farven støtter i forhold til egen interesser. Det er ren...
 
26.10-2009 | 10:06 af Stig Winther Petersen
Jamen, hvis man ser på indholdet i aftalen, som er indgået med LO i Odense, så er Dansk Folkeparti vel ikke uenig i de enkelte punkter. Dette nationalsocialdemokratiske parti fremstår jo som beskytter af den lille mand. Eller......
 
26.10-2009 | 11:58 af murbrok olsen
Jeg er også forarget over at det er mig totalt umuligt at udgå støtte til DF +, bl.a.hvis jeg køber LEGO sager til mit barnebarn støtter jeg indirekte Pia.K. Hver gang jeg køber en liter mælk støtter jeg Venstre direkte.
Når jeg fylder bilen med brændstof støtter jeg også den siddende regering + DF. o.s.v.

Pia.K er lige så hyklerisk som resten af højrefløjen i spørgsmålet om partistøtte, hun er faktisk værre, hund spiller forarget i tillæg.
 
 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
Gratis nyhedsbrev
Vejret i dag | Danmark 18°
Powered by AccuWeather
Annonce
MEST POPULÆRE PÅ AVISEN.DK forrigenæste