Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

DF: Diplomater skal være loyale

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Det er uholdbart, når en række tidligere ambassadører for Danmark kritiserer statsministerens udenrigspolitiske linje. Det mener Dansk Folkeparti. (Opdateret 13.49)

30. juni 2008 kl. 07:38 Christina Agger og Rikke Berg
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALISTER
Christina Agger
11. september 1972. Skriget fra en 19-årig kvinde flænser luften. Trætheden sitrer i hele hendes krop. 17 timer med veer, nu mangler kun en sidste anstrengelse. Få minutter senere vræler en mørkhåret skabnin...
Rikke Berg
 

Seneste årstal og titler:

 

2007: Journalist på Vores Liv-redaktionen på Nyhedsavisen

2006: Journalist på indlandsredaktionen på DNY

2006: Cand. comm. i journalistik fra RUC

2005: P...

Danmark bør overveje, om fremtidens ambassadører og øvrige diplomater skal udnævnes af politikerne. Det mener Dansk Folkeparti. Baggrunden er den kritik, som en række ambassadører i søndagens udgave af Politiken rettede mod Anders Fogh Rasmussens (V) udenrigspolitik.

- Jeg mener ikke, at vi kan have, at ambassadører rotter sig sammen om at kritisere regeringens udenrigspolitik. Det skaber uklarhed om, hvilken politik den danske regering fører, og det er jo fuldstændig uholdbart, siger Dansk Folkepartis udenrigsordfører Søren Espersen.

Men det ærger ham, at det nuværende system nu ser ud til at måtte ændres. For han er egentlig godt tilfreds med det, siger han.

- Det fungerer bare kun, hvis ambassadørerne forstår, at det er udenrigsministeren, der fører Danmarks udenrigspolitik, og ikke dem, siger Søren Espersen

Diplomater skal være forlænget arm

Ifølge ham skal dimplomaterne holde sig til at være udenrigsministerens forlængede arm.

- Ellers undergraver de det system, som de selv er et produkt af, siger han.

Når Søren Espersen egentlig helst ville holde fast i det nuværende system, skyldes det, at det giver ambassadørerne mulighed for ro og kontinuitet i arbejdet.

- Sådan som det er nu behøver en ambassadør, der er i fuld gang med at løse en opgave, nemlig ikke at blive skiftet ud, blot fordi der sker et regeringsskifte. Men det ville en politisk udpeget ambassadør blive nødt til, forklarer han. 

- Men omvendt så dur det simpelthen ikke, at vi har nogle ambassadører, som siger ét, mens regeringen siger noget andet, tilføjer Søren Espersen, som kalder det skammeligt, at nogle tidligere ambassadører ifølge hans opfattelse nu er ved at ødelægge det nuværende system.

Pind (V) synes godt om tanken

Venstres udenrigspolitiske ordfører Søren Pind synes pricipielt godt om tanken om politisk udnævnte ambassadører. Men han afviser at bruge den aktuelle sag som afsæt for at ændre det nuværende system.

- Jeg synes ikke, at sagen egner sig til at drøfte politiske udnævnelser, skriver han i sit nyhedsbrev.

De Radikales udenrigspolitiske ordfører afviser til gengæld fuldstændig tanken.

R: Systemet fungerer fint

- At begynde at blande nationale, partipolitiske hensyn ind i udvælgelsesprocessen af danske diplomater ville være helt hen i vejret, siger Niels Helveg Petersen i en pressemeddelse.

Han mener, at det nuværende system har fungeret upåklageligt længe, og han har fuld tiltro til, at det vil det blive ved med.

I USA og Israel er det politikere der udnævner landets ambassadører.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
30.06-2008 | 07:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.06-2008 | 08:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.06-2008 | 08:18 af Rojser
Tankepoliti, tankepoliti...
 
30.06-2008 | 08:24 af Per Holm Knudsen
Nej ytringsfriheden huer ikke Søren Espersen, sindelagskontrol er jo et af Dansk Folkepartis varemærker.
 
 
30.06-2008 | 08:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.06-2008 | 08:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.06-2008 | 08:37 af Vibeke Binderup
Helt seriøst, først vælter man os ud i terroisttrusler fordi man vil forsvare ytringsfriheden, og krige for at forsvare jeg ved ikke hvad? Når så diplomaterne der, om nogen, mærker konsekvenserne og er i marken, bruger deres ytringsfrihed, så skal de have mundkurv på?
 
 
30.06-2008 | 08:45 af egon legaard
Tanken om, at vi kunne få en DF-ambassadør er skræmmende. Så ville den sidste, flossede rest af dansk omdømme gå fløjten.
 
 
30.06-2008 | 08:45 af Karin Bennedsen
Dansk Folkeparti og ikke mindst Søren Espersen drives at en totalitær og meget udemokratisk tankegang, som er meget udansk. Hvis de havde magt, som de har agt, ville de uden tvivl indskrive sig i historien på linie med andre kendte fascistiske diktatorer, som vi idag tager stærkt afstand fra.

En række TIDLIGERE diplomater har udtalt sig kritisk overfor VKO's udenrigspolitik, og det har de som privatister naturligvis lov til.

Der er i Danmark tradition for, at embedsmænd arbejder loyalt overfor den til enhver siddende regering, og det har der aldrig været alvorlige grunde til at sætte spørgsmålstegn ved.

Hvis de omtalte eks-diplomater havde udtalt sig imod den siddende regering, mens de var ansat, kunne man kritisere dem, men ingen har jo tilsyneladende interesseret sig for, hvordan deres virke var, mens de stadig var i tjeneste.

Hvis landets magthavere ikke kan tåle kritik, men forsøger at lukke munden på dissidenter, er afstanden til Gulag ikke særlig lang. Og under VKO's regimente er afstanden desværre blevet betænkelig kort.
 
30.06-2008 | 09:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.06-2008 | 09:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.06-2008 | 09:25 af Slet Mig
endnu engang viser DF sin sande holdningn til ytringsfriheden..
 
30.06-2008 | 09:29 af Christian Olesen
Hvem gider ta sig af fjolset Søren Espersen, al hans inspiration stammer fra, ja!..............I ved det jo selv.
 
 
30.06-2008 | 09:38 af Lars Nielsen
Udenrigsministeriet har formentlig egne systemer for Ambassadører der optræder politisk, så som udstationering i Pyongyang, Ndjamena, Sanaa,
Harare, Timbuktu, Somalia,Ulan Bator og resten af inferiøre forhenverende Sovjet republikker så som Kirgisistan, Georgien etc.

Det bruges ellers i alle andre lande, så hvorfor ikke her - selv er jeg sikker på Mogens Lykketoft kender fremgangmåden og utvivlsomt selv har været med til at sende en borgerlig ambassadør til en af ovennævnt eller bare forfremmet dem som "komitteret".

Keine Hexerei, nur behändichkeit! En godt venstredrejet ambassadør skal nok blive kureret efter 4 år i Pyongyang - hvorefter turen så kan gå til
4 år i Khartoum.
 
 
30.06-2008 | 09:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.06-2008 | 10:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.06-2008 | 10:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.06-2008 | 10:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.06-2008 | 10:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.06-2008 | 10:31 af Karin Bennedsen
@Carsten Hansen

Det er bare de sædvanlige lønmeriske og intellektuelt selvovervurderende perfiditeter *S*
 
30.06-2008 | 10:53 af Slet Mig
carsten: ifølge DF og VK var JPs karikaturer om ytringsfrihed - så handler denne sag vel også om ytringsfrihed?
 
30.06-2008 | 10:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.06-2008 | 12:08 af CONCERNO
C.Hansen :Det er ikke illoyalt at have en mening og give den til kende når man er i statens tjeneste mig bekendt med mindre man røber statshemmeligheder..??
JA AK...SE må man desværre tage alvorligt men hans terror politik...det være sig overfor Færøerne i forhandlinger eller andre som åbner munden med de FORKERTE meninger...
De kan jo stort set gøre som de vil DF..bare sidde og vente på endnu 1 VK minister skal reddes ud af spinaten..og cashe ind på deres sager...
FOGH hænger jo og dingler i nettet alligevel..med det ene øje på udlandet...
GI MIG DET GAMLE DANMARK OG ANSTÆNDIGHEDEN TILBAGE !!
 
30.06-2008 | 12:17 af gitte rasmussen
Foghs udenrigspolitik får dumpekarakter af tidligere diplomater.

Det er foruroligende at vi har en sådan regering, vi bør lytte til diplomaterne, de sidder inde med en viden vi skal tage alvorligt.

Det er især håndteringen af Muhammed krisen og den entydige opbakning til den amerikanske præsident George W. Bush, som får de pensionerede diplomater op af stolen.

Dansk Folkepartis udenrigsordfører Søren Espersen.

Danmark bør overveje, om fremtidens ambassadører og øvrige diplomater skal udnævnes af politikerne. Det mener Dansk Folkeparti. Baggrunden er den kritik, som en række ambassadører i søndagens udgave af Politiken rettede mod Anders Fogh Rasmussens (V) udenrigspolitik.

- Jeg mener ikke, at vi kan have, at ambassadører rotter sig sammen om at kritisere regeringens udenrigspolitik. Det skaber uklarhed om, hvilken politik den danske regering fører, og det er jo fuldstændig uholdbart, siger Dansk Folkepartis udenrigsordfører Søren Espersen.

Hvem har givet ham magt til at ”true” vores diplomater, Vi har ytringsfrihed i Danmark, og når pensionerede diplomater kommer med den slags udtagelser, så skal man lytte, og ikke ”true” for de har en viden ,vi kan lærer af.

De er muligvis ikke enig med regeringen, men derfor kan man ikke give pensionerede diplomater mundkurv på.

Hvis vi havde et samfund hvor ingen måtte komme med kritik overfor den siddende regering, hvilket samfund havde vi så. ??
 
 
30.06-2008 | 13:15 af Kaj jensen
Naturligvis skal diplomater være loyale. Overfor Danmark, men ikke nødvændigvis overfor regeringen...
 
30.06-2008 | 15:16 af Slet Mig
hov - carsten - kan se statsministeren er enig med mig om at handler om ytringsfrihed - det sker sku ikke så tit..
 
30.06-2008 | 16:33 af Michael Brandt
Selvfølgelig går DF ind for ytringsfrihed. Der er ytringsfrihed for alle som mener det samme som DF. Alle andre har bare at holde deres kæft og makke ret og gøre som mor Pia siger
 
30.06-2008 | 20:47 af Bruce1
abraham:
"Støtte DF ytringsfrihed ???? nej vel, når de vil lægge mundkurv på folk,"

Interessant udmelding fra en religiøs fanatiker. Diplomaterne skal være loyale overfor den førte politik, ikke udstråle deres røde ragnarok-tanker.
 
 
01.07-2008 | 00:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.07-2008 | 00:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.07-2008 | 00:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.07-2008 | 15:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites