Dash-8 Q400-flyene skal være 100 procent sikre, før de kommer på vingerne igen.
Sådan lyder meldingen fra SAS, efter endnu et Dash-8-fly nødlandede i München fredag aften. SAS vil dog ikke kommenterer den konkrete nødlanding, da den handler om et fly fra flyselskabet Augsburg Airways. Men pressechef i SAS, Jens Langergaard, understreger, at flyene skal sikres helt:
- Vores fly er groundede, og de kommer først op at flyve med passagerer, når vi er 100 procent sikre på, at de er sikre at flyve med, siger Jens Langergaard ifølge Politiken.dk.
Tidligere er to Dash-8 Q400-fly forulykket på grund af fejl med det højre landingsstel ved landingen, mens der ved nødlandingen i München var problemer med næsehjulet.
Den seneste nødlanding får nu Statens Luftfartsvæsen (SLV) til at tage kontakt til EU s agentur for luftfartssikkerhed (EASA) for at undersøge, om fredagens nødlanding kan få betydning for det skandinaviske flyveforbud mod Dash-8-flyene.
- Vi vil godt høre EASA s vurdering af, om problemet med næsehjulet kan have betydning for ophævelse af flyveforbuddet mod de skandinaviske fly, siger kommunikationschef i Statens Luftfartsvæsen, Thorbjørn Ancker, ifølge Ekstrabladet.dk.