Ulønnet oplæring, trusler om bøder og farlige arbejdsforhold.
Det er nogle af nøgleordene i den seneste tids skriverier om arbejdsforholdene hos bland andre juicekæden Joe & The Juice, bageriet Agnes Cupcakes og supermarkedskæden Aldi.
De omtalte forhold har gjort indtryk på danskerne som forbrugere. I en undersøgelse, lavet af analysebureauet Wilke for Avisen.dk, svarer over 65 procent, at den negative omtale af arbejdsforholdene de pågældende steder, i nogen grad, påvirker dem til at handle andetsteds.
Dumme svin, nej tak!
Men er der også handling bag det, vi svarer i en meningsmåling?
Ja, vurderer Frederik Preisler, der er direktør i reklamebureauet Mensch og har indgående kendskab til forbrugsvaner og branding.
”Vi har vænnet os til, at tingene er i orden. Så når nogle ikke lever op til det, er det ikke længere bare ’herre gud’. Så er det faktisk en større skandale end som så,” siger han.
Ifølge Frederiks Preisler er udbuddet efterhånden så stort, at det er gået op for forbrugerne, at det er dem, der har magten.
Og det kan netop få betydning som virksomheder som Joe & The Juice og Agnes Cupcakes, der lever af at give kunderne en ekstraordinær oplevelse.
”For nogen, som beskæftiger sig så meget i nydelsesindustrien, som Joe & The Juice og Agnes Cupcakes, er det et problem, hvis de får omtale, der får dem til at fremstå usympatiske. Vi har ikke lyst til at købe selvforkælelse af nogen, som er nogle dumme svin ved deres ansatte,” siger Frederik Preisler og opsumerer:
”På kort sigt får de et fald i omsætningen. På lang sigt vil det være et hak i deres image.”
Fra ung og trendy til træt og sur
Netop dette hak i forretningernes image er alvorligere end som så, vurderer adjunkt og ekspert i forbrugeradfærd, Jesper Clement, fra Copenhagen Business School.
Når arbejdsforholdene hos eksempelvis Joe & The Juice omtales negativt, er det med til at svække den illusion, vi som forbrugere har om stedet, og som samtidig er den, der får os til at bruge flere penge.
”Udover en stor blender og nogle forskellige frugter, har de jo ikke andet end konceptet, der går ud på at være ungt, trendy og lidt funky. Og hvis det ryger af banen, fordi de ikke længere er unge og smukke men måske tværtimod sure over, at de ikke har nogle ordentlige arbejdsvilkår, så ryger brandet, og så gider vi ikke gå derind,” siger han.
Medarbejderne er nøglen til succes
Ifølge direktør og stifter af Joe & The Juice, Kaspar Basse, har mediemodvinden dog ikke meget at skulle have sagt.
"Det er heldigvis ikke vore erfaring, at kunderne har vendt os ryggen," siger han.
Jesper Clement forklarer, at offentlighedens hukommelse sjældent varer længe i tilfælde som disse. Med andre ord glemmer forbrugerne hurtigt, hvad de var sure over.
Til gengæld kan den negative omtale ødelægge en virksomhed indefra.
”Hvis der ikke bliver rettet op på den interne linje, så de stadig leverer en god service, som er det ekstra, vi godt kan lide at købe, så ender det med, at vi ikke gider komme der længere,” siger Jesper Clement og fortæller, at forbrugeren i den forbindelse er tilbøjelig til at forklare den sure betjening med de dårlige arbejdsforhold, som bliver omtalt i medierne.
”De (butikkerne red.) tror, at det er juicen eller kagerne, der er afgørende, men det er det ikke. Det er pigerne bag disken og fyrene bag baren og deres betjening, der gør det til en særlig oplevelse at komme der, og ikke det at de sælger juice. Det kan vi godt lide at sige, at det er, men det er det ikke. Det er bare juice,” siger Jesper Clement.
"Medierne har de seneste måneder skrevet om dårlige arbejdsforhold i butikker som Aldi, Joe & The Juice og Agnes Cupcakes. Får historier som disse dig til at vælge butikkerne fra?"
Ja, i høj grad: 15,8 procent.
Ja, i nogen grad: 49,5 procent.
Nej, slet ikke: 23,5 procent.
Ved ikke: 11,2 procent.
(Meningsmålingen er lavet af analysebureauet Wilke for Avisen.dk blandt 513 repræsentativt udvalgte danskere.)