Kolleger, der tager æren for andres indsats, er ugleset på danske arbejdspladser. Det er heller ikke populært at tale nedladende om andre på jobbet. Og de, der fedter for chefen, skal ikke forvente anerkendende klap på skulderen fra kollegerne.
Det viser en ny undersøgelse, som analyseinstituttet Wilke har foretaget for Avisen.dk.
Wilke har spurgt et repræsentativt udsnit af danskerne, hvad de bryder sig mindst om ved deres kolleger.
Til det svarer 65 procent, at de ikke kan lide, når kolleger snupper æren for, hvad andre har bedrevet på jobbet.
61 procent bryder sig ikke om kolleger, der taler nedladende om andre.
53 procent udpeger kolleger, der fedter for chefen, som dem, de bryder sig mindst om.
Tillid er vigtig
Der er anerkendelse og tillid på spil, når en kollega snupper æren for, hvad andre har bedrevet på jobbet, mener sektionsleder og forsker i psykisk arbejdsmiljø, Signe Pihl-Thingvad.
- Når vi ikke får anerkendelse for det, vi har bedrevet, har det både betydning for vores motivation og for det psykiske arbejdsmiljø generelt. Det ødelægger tilliden mellem kollegerne, hvis nogen tager æren for andres indsats. Og netop tilliden er utrolig vigtig for de gode relationer på arbejdspladsen. Har vi ikke tillid til hinanden, ødelægger det relationerne og fører til dårligt samarbejde, siger Signe Pihl-Thingvad.
(artiklen fortsætter under boksen)
Hvad er det værste, vi ved, når det handler om vores kolleger? Det har vi spurgt om i en ny undersøgelse. Her er Top 8:
1. Kolleger, der tager æren for andres arbejde (65 procent)
2. Kolleger, der taler nedladende om andre medarbejdere på arbejdspladsen (61 procent)
3. Kolleger, der fedter for chefen (53 procent)
4. Kolleger, der sjusker (51 procent)
5. Kolleger, der kommer for sent og/eller går 'før tid' og overlader opgaver til andre (50 procent)
6. Kolleger, der udebliver fra arbejde uden gyldig grund - pjækkeri. (44 procent)
7. Kolleger, der brokker sig højlydt (33 procent)
8. Kollger, der forstyrrer (23 procent)
Den nye måling er lavet af analyseinstituttet Wilke for Avisen.dk blandt et repræsentativt udsnit af danskerne. Der er gennemført 1025 interviews i perioden 4.-11. juli. Der har været mulighed for at sætte flere krydser.
UDVID
Det rammer hårdt, fordi danskerne er et retfærdighedssøgende folkefærd, mener forfatter og ekspert i arbejdsglæde, Alexander Kjerulf:
- Vi er vant til at følge reglerne og vant til, at der er orden i tingene. Når nogen så får æren for noget, de ikke har gjort, påvirker os ud over alle grænser, siger han.
Sjusk, nej tak
Den nye undersøgelse viser også, at danskerne er optaget af kollegernes faglige præstationer på jobbet.
51 procent erklærer, at det, de bryder sig mindst om ved kollegerne, er sjuskeri. En tilsvarende andel (50 procent) svarer, at de ikke bryder sig om kolleger, der kommer for sent og overlader opgaver til andre. Pjækkeri er heller ikke velset, erklærer 44 procent.
- Besvarelserne er et udtryk for, at vi gerne vil arbejde sammen med mennesker, der tager deres arbejde alvorligt, siger Alexander Kjerulf.
Stolthed og ansvar
Netop medarbejdernes ønske om at levere en god ydelse eller et godt produkt bliver tit glemt i debatten, mener Signe Pihl-Thingvad.
- Debatten handler i stedet om den onde ledelse og om medarbejdere, der bare vil hygge. Men medarbejdere trives, når de har mulighed for at levere kvalitet, som de kan være stolte af. Ansvaret er der, og derfor synes man, at det er irriterende, hvis kollegerne er ligeglad og sjusker, siger Signe Pihl-Thingvad.