Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Danskerne punkterer DFs minsterdrømme

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Måling: Der er langt fra opbakning i befolkningen til ministerposter besat med medlemmer af Dansk Folkeparti.

9. aug. 2009 kl. 13:55 (opdateret kl. 14:41) Jonas Sahl
Vælgerne er ikke meget for denne partileder som minister
 Foto: AP/Jesper Nørgaard Sørensen / POLFOTO
Vælgerne er ikke meget for denne partileder som minister Foto: AP/Jesper Nørgaard Sørensen / POLFOTO
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Jonas Sahl

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Den forløbne uge er gået med heftig debat om, hvorvidt Dansk Folkeparti skal lukkes ind i magtens centrum som del af en fremtidig regering.

DEBAT  
Hvad synes du om?
Vil du have Dansk Folkeparti i regering?

Spørger man vælgerne er svaret dog ikke så mudret. Hele 69,7 siger i en dugfrisk måling, nej tak til DF-ministre.

Ifølge meningsmålingen, som Catinét har lavet for Ritzau, ønsker 20 procent, at Dansk Folkeparti kommer i regering.

Heller ikke vælgerne hos Venstre eller det Konservative Folkeparti synes entydigt, at det er en god idé med Dansk Folkeparti i regeringen. 24,3 procent af de konservatives vælgere synes, at det er en god idé, og 21,7 procent af Venstres.

Tidligere på ugen meldte den konservative leder Lene Espersen klart ud i medierne, hvad hun synes om Dansk Folkepartis regeringsplaner.

"Når det gælder regeringen, er det min klare opfattelse, at Venstre og Konservative skal fortsætte med at danne regering, og vi går til valg på at fortsætte den model," sagde Lene Espersen.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
09.08-2009 | 16:07 af hans andersen
Hvorfor skulle DF dog med i regeringen?
DF har meget mere magt i den position, de har nu!

At Pia K skulle være en bedre kulturminister end den nuværende, er da ikke opsigtvækkende!
Men det ville nu være forfriskende, hvis politikere tog afstand fra det yderste bras, som kaldes kunst!

Lort på dåse og udstoppede hundehvalpe vil da ingen normalt intelligente kalde for kunst. Nørgårds slagtede hest har da ikke noget med kunst at gøre!
Forøvrigt er hans tegninger til gobelinerne så naive og ringe, at det skriger til himmelen!
Og de er udført af en professor!
Vor Herre bevares!
 
 
09.08-2009 | 16:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.08-2009 | 17:06 af hans andersen
Peter Jammer

Fodermesteren har ikke levet forgæves!
Det kan godt være, at han havde en smag, hvor kunst skulle ligne!
Men det var ikke hans ærinde! Han satte spørgsmål ved, hvad staten skulle understøtte! Og det har intet med hans egen kunstssmag at gøre!
 
 
09.08-2009 | 17:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.08-2009 | 17:32 af Jakob Schneider
Hvorfor overhovedet have en kulturminister ?. Kunst og kultur er ikke et statsligt anliggende.
 
 
09.08-2009 | 17:41 af egon legaard
De kan bare klare sig selv, de kunstnere ! Så var vi sluppet for Otto Gelsted Harald Herdal, Rifbjerg og andre umuliusser -som asnah heller ikke har læst - !Med en tankegang som Pia og Rindlals har man kun en'pligt...at holde kæft !
 
 
09.08-2009 | 17:49 af Carsten Svendsen
Nej, hvis kultur ikke var et statsanliggende kunne vi måske blive fri for at høre DF ævle om 'den kristne kulturarv'! ! !
Jakob Schneider, det var dét du mente - ikke? :o)
 
09.08-2009 | 17:50 af Henrik Jørgensen
Forch igen nedgørende, loyal rød.
 
 
09.08-2009 | 18:03 af Flemming Jensen
Er der ikke snart nogen, der gider rive sløret væk fra V og K's vælgere.

De lever åbenbart i den illusion, at DF "blot" støtter regeringens politik. Er det fuldstændig forbigået vælgernes opmærksomhed, at så snart DF pipper om selv det mest obskure emne, så falder V og K straks til patten.

Et par eksempler:

Et Tørklæde i hjemmeværnet ændres fra at være et forbillede på integration til at blive forbudt. Alene en kommentar fra en ikke-ledende DF politiker er nok.

Brian Mikkelsen undlader at støtte sin egen kollega - kulturminister Carina Christensen - og åbner i stedet en dør for DF til regeringsdeltagelse.

Men netop fordi V og K ikke tager afstand fra de mest rabiate elementer i DF, så er V og K ikke en brik bedre end DF.
 
 
09.08-2009 | 18:07 af Flemming Jensen
I øvrigt er det ikke V og Ks vælgere, der afgør om DF kommer med i en evt. regering. Det bestemmer primært ledelsen i DF. Ledelsen af DF besidder en evne til at tænke og agere strategisk - i et omfang, der langt overgår de tilsvarende evner hos V og K.

DF er i gang med at gøde jorden, således at V og K flader til patten, når DF stiller kravet.
 
 
09.08-2009 | 18:14 af Helle Nielsen
DF kommer i regering lige så snart det er nødvendigt for V og K, og det er det nok senest til næste valg
 
09.08-2009 | 19:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.08-2009 | 19:54 af bekymrende
Vi, alle sammen, er DF. De har for lang tid siden fortjent at få de nævnte tabureter!
 
10.08-2009 | 01:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.08-2009 | 01:13 af hans andersen
PoulS
DF har for stor indflydelse!
Det kan da godt være!
Men skal DF skældes ud for det? Er det ikke de andre partier, der er for svage?
Prøv at se på hvilket parti, der som det eneste ikke er gået i dvale her i sommerferietiden!
Det er som om at problemer og udfordringer holder ferie til 1 oktober!
Hvor dum må man være?
Det gælder faktisk ALLE partier undtagen Dansk Folkeparti!
 
 
10.08-2009 | 01:21 af hans andersen
Erik P

Nu er det jo ikke kun DF, der går ind for et forbud mod skudsikre veste!
Før du begynder at modarbejde DF, vil du fortælle os, hvilket parti, du så vil støtte?
 
 
10.08-2009 | 01:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.08-2009 | 01:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.08-2009 | 01:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.08-2009 | 14:37 af Carsten Svendsen
 
11.08-2009 | 11:37 af vera madsen
Ahsnah:
Nu har du så givet din menig udtryk angående kunst.

Nu er det min tur. lort på dåse eller udstoppede hundehvalpe er ikke ment som kunst, men som en provokation hvilket faktisk er en af kunstens fornemmeste opgaver. Angående gobelinerne, anser jeg dem for at være stor kunst.

Både du og Pia kan mene om kunst hvad i vil, men jeg vil forbeholde mig ret til at gøre det samme, og ikke havde en kulturminister "Pia" til at bestemme hvad kunst er.
 
12.08-2009 | 02:03 af hans andersen
@vera madsen

"provokation hvilket faktisk er en af kunstens fornemmeste opgaver."

Enig! Men provokationen skal foregå i selve kunstværket!

Nu er det relativt nemt at skille fårene fra bukkene!

Provokatører er ikke kunstnere, men kunstnere kan godt (men ikke altid) provokere gennem deres kunst.

Provokatører er plattenslagere, der skriger efter opmærksomhed, men som ikke selv er i stand til at skabe noget!

"Angående gobelinerne, anser jeg dem for at være stor kunst."

Det kan du mene, men hvis Nørgårds tegningsoplæg var blevet indsendt anonymt til en kunstudstilling eller til et kunstmuseum, var det dumpet med et brag!

Derimod er gobelinerne som håndværk fantastisk gode! Bare en skam at de havde et så elendigt oplæg!
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites