Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Læsere: Hold nallerne fra St. Bededag

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Vi vil ikke sælge helligdag for mere efteruddannelse, lyder det fra danske lønmodtagere.

4. feb. 2012 kl. 16:43 Irene Stelling
Danskerne er ikke meget for at give køb på en helligdag.
Danskerne er ikke meget for at give køb på en helligdag. Foto: Colourbox
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Irene Stelling

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Lønmodtagere, arbejdsgivere og regeringen har kig på St. Bededag.

Ved at afskaffe den gamle helligdag, kan man få danskerne til at arbejde mere - og få råd til den historiske efteruddannelsesreform, som fagbevægelsen sukker efter.

Men står det til den almindelige dansker, skal der ikke røres ved helligdagen.

"De skal ikke tage mine helligdage, så bliver jeg nødt til at melde mig ud af 3F," skriver én læser på Avisen.dk.

En anden mener, at de forbedringer på efteruddannelsesområdet, som man opnår ved at afskaffe St. Bededag, vil blive forringet på et senere tidspunkt. Men St. Bededag får man aldrig tilbage.

"Fatter ikke fagbevægelsen selv holder ophørsudsalg af alle hårdt tilkæmpede rettigheder på denne måde," skriver læseren.

På Facebook har FOA-formand Dennis Kristensen fået 45 kommentarer, efter at han på sin væg skrev, at han skulle diskutere emnet på TV 2 News.

"Hold fingrene fra de få fridage, vi har. Vi arbejder allerede mere end nok, os der har arbejde. Hvad med at sætte nogle ledige i gang? Nallerne væk," skriver én.

Samme Facebook-ven foreslår i øvrigt Dennis Kristensen at flytte St Bededag til dagen efter Kr. Himmelfartsdag, så man kan få en ordentlig miniferie.

En anden skriver: "Kunne acceptere de 12 min. Om dagen, men nu er efterlønnen ødelagt, så nu stopper de."

I Venstre ønsker man ikke at fjerne St. Bededag, som man ser som "et tiltrængt pusterum" i en travl hverdag. Hos De radikale og Socialdemokraterne mener man derimod, at forslaget om at afskaffe helligdagen er interessant.

St. Bededag har været helligdag siden 1686. Beregninger viser, at det vil øge arbejdsudbuddet med 10.000 personer og give omkring to milliarder kroner ekstra i statskassen at fjerne den, skriver Jyllands-Posten.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
04.02-2012 | 17:16 af Claus Hamberg
Rigtig godt!!...For hvor mange bruger dagen på at bede!!...
 
 
04.02-2012 | 17:30 af Lars Nunnegaard
Jeg beder nu hver dag..
 
 
05.02-2012 | 19:57 af Per Brian Nielsen
Du har da vist ikke fattet alvoren i dette, det er kun en begyndelse på at fjerne først det ene og så det andet, det næste bliver vel afskaffelse af 1 eller 2 af sommerferie ugerne og til sidst julen.
 
04.02-2012 | 20:37 af leif rasmussen
Ville det ikke være smartere, at flytte krist himmelfarth til fredag, når der nu alligevel ikke spilles pokalfinale?
 
05.02-2012 | 10:48 af Poul Ejner Jensen
Lad os dog afskaffe alle de "skæve" helligdage og i stedet udvide antallet af feriefridage tilsvarende. Så kan de, der ønsker at fejre St. Bededag, Kr. Himmelfart mv. bruge deres fridage der - og vi andre kan bruge dem, når vi har behov
 
05.02-2012 | 11:21 af henning olesen
VI ARBEJDER ALLEREDE MERE END NOK,, lyder det i artiklen,---- nå gør i det,--- jeg er fra dengang arbejdstiden var 48 timer, og det døde man ikke af , så bare klem på, det kan godt være man er for træt til at sidde på værtshus ,discotek, og gå rundt og lave ballade, men det vil kun være godt .......
 
05.02-2012 | 13:29 af Lars Kølle
Dette forslag kan kun fremsættes, hvis man som politikere og fagbevægelse fuldstændig har forladt den virkelige verden!!!!

Jeg arbejder inden for byggebranchen, hvor fysisk krævende arbejde, ensidigt gentagende arbejde, kuldepåvirkninger, og dårligt psykisk arbejdsmiljø hører tilhverdagen. I en alder af kun 41, føler jeg mig allerede slidt og nogler dage kan være lange at komme gennem.
For mig er denne debat det rene vanvid, da det vil betyde endnu mere nedslidning af os som allerede er på vej ned af den glidebane.
Forslaget viser for mig at politikerne er verdensfjerne akademikere som ingen føling har med virkeligheden, og at vi har en fagbevægelse som er mere end godt på vej til at gøre sig selv overflødig ved at have solgt ud over for arbejdsgiverne.
Hvis dette kommer ind i overenskomsterne, er jeg ikke længere medlem af 3F eller nogen anden fagbevægelse, da jeg ikke mener de længere kæmper nok for arbejdernes sag, og for at optimerer forholdene på arbejdsmarkedet for arbejderklassen.

Debatten afspejler at vi er på vej til at blive et elitært samfund, hvor det kun er de mest velstillede som har mulighed for en værdig alderdom, mens arbejderklassen har retten til at slide sig selv op for overklassen og blive smidt på mødingen når de ikke kan længere.

Sangen om Jens vejmand er igen blevet sørgelig aktuel!!!!!

Jeg er socialist, og vil opfordre alle arbejdere til at vågne til kamp af jer dvale, og lade våbnene lyne i kampen for retten til et værdigt liv på arbejdsmarkedet, og også i tiden efter!!
 
 
05.02-2012 | 16:11 af leif rasmussen
Dine indvending går på arbejdsmiljøet, ikke den gennemsnitlige arbejdstid, som jo i vores branche holdes nede af vintermånedernes vejrlig.
Men du har ret i at vi, og vore kolleger, har alt for travlt med at lave penge, til at passe på os selv og hinanden. Så må vi tage med, at der bliver et par helligdage mindre til, at arbejde sort!
 
05.02-2012 | 16:31 af Preben Marcussen
jeg for slår at vi flytter st. bededag til efteråret, hvor der ikke er nogle helligedage, det vil give et bedre flov om foråret, og så vil det give lidt af den gevinst man gerne vil opnå, uden at vi får flere timer. st. bede dag er jo bare en dag hvor man har samlet en masse små bededage til en stor, så det betyder ikke noget hvor den likker
 
 
05.02-2012 | 17:40 af Bjørn Bolbroe
Jeg mener godt, at vi kan arbejde på alle helligdage, sålænge vi bliver betalt for det "løn +100%" eller et lønmodtager fradrag pr helligdag vi arbejder på kr. 5000,-
 
05.02-2012 | 18:04 af Kristian Mortensen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
05.02-2012 | 18:05 af Kristian Mortensen
Det er naivt at tro at man stadig vil få helligdagsbetaling for arbejde på en sløjfet St Bededag
Sandsynligvis vil der snarere efterflg stilles krav om sløjfning af yderligere helligdage, og under alle omstændigheeder er den af fagforeningerne
hårdt tilkæmpede søn- og helligdagsbetaling i fare for at blive afskaffet så kun alm løn kommer til udbetaling på ikke alene sådanne dage, men også eksempelvis natarbejde
 
 
05.02-2012 | 18:21 af Kristian Mortensen
Det er en glidebane iscenesat af atistokratiet gennem EU for at bombe arbejderes livsvilkår tilbage til 1800 tallet
 
 
05.02-2012 | 18:37 af Kristian Mortensen
Under alle omstændigheder vil de voldsomt forringede levevilkår ligne noget fra Indien, Brasilien osv. Men eftersom klimaet og mange andre "gratis" givne livsbetingelser er så meget mere "gavmilde" i troperne vil det blive en særdeles barsk tilværelse europæerne står foran, desto længere mod nord desto værre!!!!
 
 
05.02-2012 | 19:50 af leif rasmussen
Det er ikke altid at overdrivelse fremmer forståelsen, somme tider er de bare pinligt latterlige.
 
05.02-2012 | 19:53 af Kristian Mortensen
Vent og se!!!!
 
 
05.02-2012 | 18:59 af Kristian Mortensen
S-SF har med fortsæt ført deres vælgere bag lyset ved at før valget at love at de meget omtalte 10 minutter skulle redde efterlønnen
- som vi kendte den før reformen
Og jo havde de 10 min reddet den så havde det været OK, måske også de 30 min frokostpause
Men det her er absolut ikke OK, både at smadre efterlønnen og afskaffe helligdagene dag for dag
 
 
05.02-2012 | 19:00 af Kristian Mortensen
Og de 10 / 30 min er heller ikke OK på de betingelser!!!
 
 
05.02-2012 | 20:03 af Per Brian Nielsen
Der er snart en eller anden som må forklare mig hvor gevinsten i afskaffelse eller flytning af Store Bededag er, man melder ud at det vil "øge arbejdsudbudet med ca 10000 personer", men så er det jeg vil vide hvordan disse personer skulle blive opsuget på et arbejdsmarked hvor der flere steder stadig lukkes virksomheder og andre snor sig igennem med arbejdsfordelinger og andre tiltag for at bevare de arbejdspladser der er.
 
05.02-2012 | 21:24 af John Atkinson Bernit
Underlig, da muren fald mellem øst og vest er arbejdsgiverne blevet frækkere og frækkere som årene er gået, mens fagbevægelsen er blevet et slags hjælpkasse til hvis man bliver arbejdsløse i 2 år og fagligkampe forgår i drømmeland, de skulle tag og vågne op, kæmpe for de unge, bedre arbejdmiljø, bedre samfund udvikling og arbejdsløsheden både i EU og Danmark der 6 millioner alene i EU.
PS Jeg forstår ikke at de gule fagbevægelser gør meget ud ad deres PR for at lokke medlemmer til (desværre), mens de gode gamle fagbevægelser(dem der kæmpede for de værdier vi har i dag som i mine øje er på vej væk fra vores hverdag (arbejdsgiverne drøm), høre man ikke en lyd fra, (Kun på høj plan).
 
05.02-2012 | 23:46 af Henrik Kristensen
Hvem Kæmper for os lønmodtager John A. Bernit du påstår fagbevægelsen! Jeg siger at du skal vågne op og lytte John! Fagbevægelsen har ikke lytte til sine medlemmer i rigtig mange år nu, de magter lige som ikke at være vores talerør mere! De er blevet så selvfede og højrøvet at de helt har glemt hvem de er ansat af! Bare se 3Fs formand Poul E Christensen som lige fik smurt 5 millioner gode danske kontingent kroner af på socialdemokraternes valkamp, i den tro at så havde man købt sig lidt sympati i den socialdemokratiske gruppe, men pengene blev ædt og drukket op, så da valkampen var forbi havde socialdemokraterne helt glemt hvem deres bagland og stemmer var, det er så galt nu at selv de socialdemokratiske medlemmer klager over at de ikke bliver hørt af deres formand som helt har glemt hvor hun bor og hvem hun arbejder for, der må godt nok være mange der føler at deres lugteklump er vokset gevaldigt efter Folketingsvalget, og fagbevægelsen må føle sig total magtesløs over alle de medlemmer som vælger at smutte over til de gule som de alternative klubber bliver kaldt.
Men som jeg lige ser det så kan det jo ikke rigtig hænge sammen at man betaler næsten 500,00 om måneden i kontingent til sit forbund! og de så ikke levere valuta for de penge som de får, så kan man lige så godt finde et alternativ til det som vi kendte som vores forbund! og prøve nået nyt, de gule har godt nok ikke forhandlingsret og er lige som sat ud på sidelinjen, men du betaler næsten heller ikke nået for at være medlem, og så får du advokatbistand, og den hjælp du måtte have brug for hvis du skulle blive behandlet uretfærdigt af din arbejdsgiver, men de kan ikke behandle din løn eller andre goder for dig, men i kvag af at forbunden er blevet så passive som vi oplever dem i dag så er det vist også lige meget med det medlemskab, men det værste ved vores forbund er at de heller ikke lytter til sinde medlemmers ønsker! men går enegang og mænger sig med de fine, tænk hvis os der arbejder havde gjort hvad der bare passede os over for vores arbejdsgiver, ja jeg ved ikke med jer! men jeg var blevet fyret lige på stedet, og det er lige det jeg forventer med vores forbund! alle sammen skal lukkes, og så skal vi starte på ny med folk der viste hvem der havde ansat dem.
Den Hvide Kanin
 
 
06.02-2012 | 08:46 af leif rasmussen
Den første forudsætning for indflydelse på fagbevægelsen er, at man er medlem. Er du det, bette kanin?
Den anden er, at man kommer til generalforsamlingen. Gør du det, bette kanin?
Den tredje forudsætning er at man deltager i debatten. Gør du det, bette kanin?
Den endelige forudsætning er, at man får flertal for sine meninger. Og der kan jeg godt se, at du har et uoverkommeligt problem!
Så er det i virkeligheden ikke demokratiet, du har set dig sur på?
 
06.02-2012 | 12:01 af Henrik Kristensen
Lad det være sagt Leif jeg er ikke medlem af det snylterfortagende mere! men har været medlem til og med d 1/10 2011, men jeg fik nok af pampervældet og 3Fs formand Poul E. Christensen og hans utilgivelige dårlige opførelse over for sine medlemmer, men du har ret i at jeg står ude for indflydelse i forbundet, men jeg vil vove den påstand at jeg bliver den store vinder når vi gør prisen op på kontingent til 3F. og til den gule fagforening jeg er meldt ind i dag, jeg vil kalde det den lønforhøjelse 3F. ikke formåede at forhandle hjem til mig og når det er opgjort i kroner og øre så har jeg vundet 440,00 som jeg ikke skal betale mere til 3F, og så er der lige klubben på min arbejdsplads som jeg betalte 50,00 kroner til så min fortjeneste er 490,00 om måneden og om året 5880,00 som bliver brugt på røde bøffer og vin.
Men det Aller bedste ved det her, er at jeg stadig væk får den samme ydelse fra forbundet, så hvem er det lige der er dum Leif Rasmussen? Som jeg altid har sagt den der ler sidst ler bedst, for jeg formoder du er en af de fjolser der gladelig overføre penge til de fagforeningsfjolser hver måned, og jeg syntes faktisk at det er lidt naivt af dig Leif, men som man siger at der er bare nogen der vil tages ved næsen, så gå ud og nye længden på din lugteklump ha ha ha ha ha og ha.
PS. Der hvor jeg arbejder er der ikke ret mange tilbage som er medlem af 3F jeg har gjort mit til at straffe 3Fs manglende forståelse overe for sine medlemmers ønsker, men lægger 3f deres struktur om og begynder at lytte til mindretallet i foreningen og får sparket den nar røv til Poul Erik ud så kan de da god være at jeg vil overveje at træde ind i fællesskabet igen, men der er lang vej endnu som jeg lige ser det.

Venlig hilsen den Bette Kanin :o)
 
 
06.02-2012 | 12:27 af leif rasmussen
Fy for den, er du skruebrækker?!
Så forstår jeg bedre din asociale indstilling til fællesskabet og de foreninger som danske arbejdere har skabt som forsvar imod overklassens blodsugere - og forræddere som dig!
Men 440,00 kr. er da også en undergravelse af din egen art, Judas' 30 sølvpenge var betydeligt mere værd i købekraft.
 
06.02-2012 | 14:47 af Henrik Kristensen
Ja sandheden er ilde hørt Leif, og jeg føler med dig, det er sku surt at vågne op til de kolde kendsgerninger at man er taget ved sin tud, av av sige jeg bare, kan du nu have en rigtig fornøjelig dag i selskab med dem der så godt kan lide at blive taget ved deres tud.
PS. Fortjenesten var 490,00 om måneden

Den rige Hvide Kanin
 
 
06.02-2012 | 09:48 af Erling Rasmussen
Afskaf så den Bededag - det er jo kun et sammensurium af hedenske mærkedage. Nu skal vi vel også snart til alle at gå til Fredagsbøn.
 
06.02-2012 | 14:32 af Johnny Winther Ronnenberg
Der må da være nogen der kan slå Børsting af pinden, der må da for fanden være fagforeningsfolk med visioner og selvstændig tænkning tilbage.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites