En stor del af danskernes månedlige løn går til medlemskab af en a-kasse. Til gengæld synes vi også, at vi får noget for pengene.
Det viser en ny rapport fra Arbejdsdirektoratet og Handelshøjskolen i Århus.
Den viser, at hovedparten af danskerne er meget tilfredse med den kontakt, de har med deres a-kasse for blandt andet at få dagpenge eller hjælp til at finde et nyt job.
Faktisk er tilfredsheden så stor, at a-kasserne er blandt de brancher, som danskerne er mest tilfredse med - og som langt overgår bankerne.
På en score fra 0 til 100 ligger tilfredsheden på 72 blandt de 30 a-kasser.
Og det er meget flot, da 80 anses for at være den øvre grænse for, hvad en branche kan opnå, siger professor og ekspert i kunde- og medlemstilfredshed, Jacob Eskildsen, Handelshøjskolen i Århus, der har lavet undersøgelsen.
"Folk har betalt til en forsikring i årevis. Når de så mister jobbet, oplever de, at de får noget for pengene, og at deres a-kasse leverer varen. Derfor er de tilfredse, siger Jacob Eskildsen.
Der er dog stor forskel på tilfredsheden i de forskellige a-kasser.
STA er den a-kasse, der opnår den højeste vurdering (79), mens ASE, A-kassen for selvstændige, klarer sig dårligst (56).
CA, der har højtuddannede med en erhvervsøkonomisk uddannelse med medlemmer, er nummer to på listen med en score på 78.
Den gode placering skyldes ifølge kommunikationschef Ole Strand, at CA hele tiden forsøger at imødekomme medlemmernes behov.
"Hvilket vi gør med løbende evalueringer af kurser, rådgivning, telefonservice, medlemstilfredshed, og med udvikling af nye produkter, som andre a-kasser ikke gør," siger han.
Desuden er der en tendens til, at ældre a-kassemedlemmer er mere tilfredse end yngre, og at man er mindre tilfreds jo højere uddannelse man har.
Blandt de fire hovedområder er det LO-kasserne, der har den højeste tilfredshed (73) blandt medlemmerne, og FTF-kasserne, der har den laveste (68).