En mistet fod. Kroniske smerter i ryggen. Og en ødelagt arm.
Det må den blinde Eva Melhof leve med, efter hun blev ramt af et gennemkørende lyntog på Ringsted Station. Hun troede, at hun stod midt på perronen. Men i stedet stod hun helt ude på kanten.
»Det ville have reddet mit helbred, hvis perronen havde været afmærket med en ledelinje, så jeg kunne mærke med min blindestav eller fødder, hvor på perronen jeg stod,« fortæller hun.
Eva Melhof tager ikke længere toget uden en ledsager efter sin ulykke. Og hun er ikke den eneste, fortæller hun: »Jeg kender til 15 blinde personer, der har været nede på skinnerne. Og vi er ekstremt bange.«
For få ledelinjer
I Dansk Blindesamfund mener man også, at der er for få ledelinjer til blinde:
»Det er vigtigt, at ledelinjerne bliver prioriteret højt. Ellers er der blinde mennesker, som bliver slået ihjel eller kommer til skade hvert år. Det er Banedanmark, der skal sige, hvor mange penge de skal bruge. Og vi vil gerne have en handlingsplan over, hvornår stationerne får anlagt ledelinjer. Og gerne de mest trafikerede stationer først,« siger Thorkild Olesen, næstformand for Dansk Blindesamfund.
Det kan dog have lange udsigter. Banedanmark oplyser, at der ikke er afsat mange penge til perronerne frem til år 2014. Og at ledelinjerne først vil blive lagt, når stationerne bliver nyrenoveret: »Hvis vi lægger ledelinjer ned i en eksisterende perron, vil det koste fire gange så meget, end det vil i forbindelse med nyrenovering,« siger Hans Jakob Lei, der er Banedanmarks ansvarlige for blandt andet handikappede.
Ledelinien er en lang metal-linie, der er omkring 1 centimeter høj. Fordelen ved den er, at blinde også kan mærke den med store vinterstøvler på.
Den ligger en halv meter indenfor perronkanten, så blinde kan mærke, hvor det er sikkert at stå.