Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Danske soldater jubler over døde talebankrigere

Start et spil på Spigo.dk
Spil

En TV 2 reportage viser, hvordan de danske soldater i Afghanistan jubler, når det lykkes at dræbe talebankrigere. Kompagnichefen forklarer, at det handler om overlevelse.

15. nov. 2007 kl. 22:16 Frederik Roed
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Frederik Roed
Januar 1995. Det er er her det begynder. På et Carsten Grolin kursus om journalistik i København. Har spildt tiden konstruktivt på to universitetsstudier. Nu står det klart. Jeg skal være journalist. Først en sjo...

Jaahhh, skriger de danske soldater, hver gang det lykkes at dræbe Taleban-krigere i Afghanistan.

Jubelscenerne fremgår af en reportage, som TV 2 Nyhederne bragte onsdag aften.

I indslaget følger tv-statitionens korrespondent Rasmus Tantholdt en deling danske soldater under voldsomme kampe med 40-50 talebankrigere - få hundrede meter far den danske lejr i Upper Gereshk Valley.

- Jaahhh. Jeg har skudt en i maven. Han lagde sig ned, råber en soldat begejstret, mens fjendens projektiler flyver om ørerne på de danske soldater.

- Jeg har også nedkæmpet en, jubler en anden soldat.

På et tidspunkt tilkalder den danske styrke hjælp fra amerikanske jagerfly, der bomber talebans stilling godt og grundigt. Og så vil glæden ingen ende tage blandt danskerne.

- Jaahhh. Det er godt det der. Så kan de lære det, råber en soldat.

Og signalmand Christian Hulgaard giver efter kampene udtryk for sin tilfredshed med resultatet.

- Hvis vi er helsige har vi nok ramt en 10-12 stykker. Det har været en god dag, siger han til Rasmus Tantholdt.

I TV 2 Nyhederne medgiver kompagnichef Peter Hansen, at scenerne kan virke stødende.

- Jeg er godt klar over, at det kan provokere nogen, når de ser de her billeder, men man skal tænke på, at det er en måde for soldaterne at få forløsning for egne og kammeraternes overlevelse, siger Peter Hansen.

Se TV2 Nyhedernes Rasmus Tantholdts reportage her

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
15.11-2007 | 22:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.11-2007 | 22:34 af Torben Petersen
Ja, hvad fanden skulle man dog ellers...? Det danske forsvar er nu forvandlet til det dansk angreb, hvilket forklarer de besværligheder man har i forsvarskommandoen med at rekruttere nye frivillige. De frivillige man får fat i, skal da juble når det lykkes...Hvad fanden sku de dog ellers?
 
 
15.11-2007 | 22:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.11-2007 | 22:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.11-2007 | 22:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.11-2007 | 22:50 af Ole Wejse Svarrer
@ Pacs,

Du har jo helt ret. Det er krig, og i krig skyder man på hinanden. Men det er bare svært at sætte sig ind i, når man sidder hjemme i lille Danmark. Derfor synes jeg, at Rasmus Tantholdts reportage fra Afghanistan er fremragende journalistik, og derfor bringer Avisen.dk den videre til vores læsere.

Med venlig hilsen

Ole Wejse Svarrer

Redaktør | Avisen.dk
 
 
15.11-2007 | 23:10 af Hausser
Ole Wejse Svarrer

Det er fint at Nyhedsavisen tager Tantholdts reportage op, for det er vitterligt banebrydende journalistik, ihvertfald efter danske forhold.

Jeg mener dog at overskiften og hele artiklens vinkel udstråler en påtaget forargethed og en sensationssøgen, som miskrediterer Nyhedsavisen som seriøst medie. Det ville klæde jer langt mere, såfremt i ikke prøvede at slå plat af soldaternes overlevelsesinstinkter..
 
15.11-2007 | 23:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.11-2007 | 23:35 af Danny Hedegaard
Det vi så i den reportage var topprofessionelle veldisciplinerede danske soldater der fik hjælp af lokale til at opspore Taliban terrorister som de under yderste livsfare af hensyn til faren for civile tab søgte at komme på så tæt hold af at de med den størst mulige sandsynlighed kunne identificere Taliban som bevæbnede fjender før de selv åbnede ild mod dem.

I en sådan situation med en sådan opgave og under et sådant pres ville det da være dybt unaturligt om ikke succesfulde træffere og ofre blandt fjenden afstedkom nogen form synlig tilfredshed hos vores soldater - de har alt mulig grund til at juble - der er grund til at juble både synligt og hørligt!

De har kun grund til at være stolte af den indsats de yder - det samme har vi deres landsmænd og deres land grund til.

Læs denne kronik

Kronik: Danske soldater gør det fremragende

Af Poul Kiærskou, generalmajor og chef for Hærens Operative Kommando

Offentliggjort 09.11.07 kl. 03:00

http://jp.dk/arkiv/?id=1161555

Det havde bare været bedre om denne kronik havde været bragt i et medie hvor den ville blive læst af flere kritikere end tilfældet nok har været i Jyllandsposten?

Interesserede kan nu læse kronikken i denne tråd.

Måske det ville være en ide om nogle af soldaterne i Afghanistan blogger her på Avisen.dk om den virkelighed alle har en mening om - men som de nok er de nærmeste til selv at kunne beskrive og forklare for alle os i tryg afstand af enhver fare - farer - stress og et pres som de lever med hver eneste dag.

Venlig hilsen

Danny Hedegaard
 
 
15.11-2007 | 23:35 af Hausser
Lars G Nielsen

Hvem kalder du frihedskæmpere? Såfremt du kalder Taliban for frihedskæmpere, hvem kæmper de så for frihed for?
 
15.11-2007 | 23:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.11-2007 | 23:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 00:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 00:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 00:44 af Lars Thomsen
Krigen mod Taliban er ligesom om at Djengis Khan er kommet tilbage, jeg er bare træt af muslimske fundamentalister. De drenge gjorde gjorde det godt med livet som indsats. Man kan sige at det er et rigtigt dårligt arbejdsmiljø og man må håbe at de kommer helskindet hjem. Det irriterer mig bare at Taliban har en front linie, hvad skal der til for at fjerne den - er det fordi at politikerne kun vil være med til en 1/4 indsats og så lader bliver det hele lidt meningsløst og skyttegravsagtigt.
 
16.11-2007 | 01:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 01:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 04:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 06:43 af SLETTET SLETTET
"Vi må styrke integrationen" "Det er tonen i debatten" "Hvor er anstændigheden" "De skulle skamme sig"
 
16.11-2007 | 07:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 07:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 09:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 10:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 10:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 10:26 af Karin Bennedsen
@JensH

Selvom et stort flertal i Folketinget står bag Danmarks engagement i Afghanistan, så har nylige undersøgelser også vist, at ca. 58% af danskerne ønsker vores soldater hjem.

Der er simpelthen ikke mere nogen tro på projektet.
 
16.11-2007 | 10:50 af Lars Nielsen
Jeg syntes nu rent faktisk at det er bedre der sm,utter en Taleban-kriger i svinget end en dansk soldat, i betragning af Taleban skylder BIG TIME.

Så bare vent til næste gang, når patruljen har Leoparderne med, og "the going get s tough"!

Jeg er de danske soldater yderst taknemmelig for deres indsats.

At Rasmus Tandholdt oghså skal have "colour" på drengen på sine rapporter, er ikke noget nyt for pressen, det ville derimod være noget nyt, hvis han bare rapporterede objetivt, men absolut også kedeligt ved bare at filme døren bag en soldat der er gået på toilettet.
 
 
16.11-2007 | 10:51 af Lars Nielsen
@ Karin Bennedsen

Du skriverr:

"

Der er simpelthen ikke mere nogen tro på projektet.

"

du har garanteret IKKE stemt på et af de partier der legalt og lovligt sendte soldaterne på denne mission i Afghanistan.

Derfor lyder din påstand som sædvanlig temmelig hul!
 
 
16.11-2007 | 11:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 11:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 11:24 af SLETTET SLETTET
Karin Bennedsen og Lars G Nielsen: Jeres indlæg giver væmmelse. Hvor er I nogle sørgelige eksistenser - Føj for pokker. Jeres protosympatier for Taliban, viser jeres foragt overfor Danmark, Vesten og demokratiet.
 
16.11-2007 | 11:33 af faakdanmark
Jeg håber alle de jubelidioter, selv bliver offer for en døådelig kugle. Gerne lide i et par uger inden de kradser smertefuldt af! Gerne for øjnene af familien!
 
 
16.11-2007 | 11:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 11:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 11:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 11:57 af jesusmohammed
Det er aldrig sjovt, at måtte dræbe et andet menneske,men det er heller ikke sjovt at vide, at hvis du ikke dræber, så bliver du dræbt!

For de soldater der står midt i det er det næsten, som at spille en fodboldkamp, man jubler når en af medspillerne scorer, det er helt naturligt!

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er imod alle former for krig. Men hvis nogen angriber må man nødvendigvis svare igen. Man må kæmpe for sit land, for sine kære, for sine livsværdier!

På et punkt er jeg i et slemt dilemma, på den ene side syntes jeg ikke, at man skal sende danskere i krig, i et fremmed land. På den anden side syntes jeg, at man skal hjælpe de mennesker, der bliver udsat for overgreb, tortur mm. Eller nogen vil ødelægge deres værdier. Alle mennesker er en stor familie, men selv i familier opstår der situationer, der gør, at man må tage affære.

Jeg går ind for fred, men jeg er også så realistisk, at jeg kam se, at det er nødvendigt, at fjerne nogle kræftbylder, hvor end på kroppen de måtte sidde!

Jeg er SF"er, jeg ønsker ikke kommunisme, socialisme i misforstået betydning, jeg ønsker ikke nazisme. Jeg ønsker en verden i fred, kald det bare Utopia, men hver har vi vores drømme.

Jeg håber, at drømmene til sidst vil gå op i en højere enhed, oh vi får en verden i fred, en verden vi kan kalde Paradis.

I ønskes alle en god dag.

        MÅ JERES GUD VÆRE MED JER!
 
16.11-2007 | 12:09 af Karin Bennedsen
@JensH

Tillykke med væddemålet. Godt du mindede mig om det. Jeg havde faktisk glemt det :o)

Nu kan du jo ikke vide, hvilke spørgsmål der er stillet, og som har fået 58% af danskerne til at ønske soldaterne hjem fra Afghanistan, men hvis en så stor del af danskerne er imod vores tilstedeværelse i Afghanistan, så kan det jo ikke bare forklares med venstrefløjens (EL og SF) modstand, vel?

Krigen i Afghanistan og Irak var ikke en del af valgkampen, men hvis modstanden i befolkningen bliver ved med at være der, og måske endda forstærkes, så er det da noget, som politikerne bliver nødt til at tage stilling til.
 
16.11-2007 | 12:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 13:12 af Karin Bennedsen
@JensH

"Afghanistan-koalitionen er ved at smuldre.

Den folkelige opbakning til krigen i Afghanistan smuldrer. Både i Canada, Holland, Tyskland, Japan og Australien har regeringerne store problemer med at skaffe flertal for at beholde deres militære styrker i landet. Hvis et af landene dropper ud, kan det udløse en dominoeffekt, der bringer hele projektet i fare, advarer eksperter."

Hele den interessante artikel kan læses her:

http://information.dk/146953

Hvis du vælger at ignorere denne artikel, fordi den er skrevet i Information, kan jeg kun opfatte det som tegn på, at du i virkeligheden ikke interesserer dig for vores engagement i Afghanistan.
 
16.11-2007 | 13:16 af cut the crap
Enig med Lars G. Nielsen. Det er mystisk, at de mennesker vi tidligere hyldede som frihedskæmpere, er de samme mennesker som vi i dag kalder terrorister.

Dec. 1997, hvor en delegation af taliban-mullaher rejste til USA for at holde møde med embedsmænd fra udenrigsministeriet og oliegiganten Unocal(vedr. et amerikansk ønske om tilladelse til at bygge olierørledninger gennem Afghanistan til Pakistan), var der ingen der opfattede talibanernes smag for offentlige henrettelser, mishandling og undertrykkelse af lokalbefolkningen som så store forbrydelser mod menneskeheden, at det kunne komme på tale at invadere landet. En aftale kom aldrig i stand. Og som nogen engang har sagt: Hvis bin Laden ikke havde eksisteret havde USA været nødt til at opfinde ham?

Krig kan ikke udrydde terrorisme. Krig fremkalder blot mere vrede og mere terror. At dræbe i hundredtusindvis i bl.a. Irak og Afghanistan, for at redde dem fra diktatur eller ideologisk korrumpering, er efterhånden en velkendt sport for landene i koalitionen, men særdeles hyklerisk når det angiveligt bliver udført for at opretholde økonomisk og militært overherredømme.

Præsident Bush s ultimatum til verdens folk at: Enten er i med os, eller i er med terroristerne , er udtryk for mere end bare indbildsk arrogance. Det gør USA til en uundværlig leder af et verdensomspændende korstog, der har ret til at gribe ind, invadere hvor som helst. Men racisme, folkemord og imperialisme, er ikke et valg af livsstil, som vestlige befolkninger ønsker, har brug for eller bør tvinges til at vælge.

UD NU!!

Pacs, jeg håber oprigtigt, at du vil søge hjælp snart, og det er nok ikke her på siden/stedet, du finder den
 
16.11-2007 | 14:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 14:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 14:27 af Karin Bennedsen
@JensH

Tak for en god og oplysende kommentar, som jeg vil tænke over.

Forøvrigt har Japan besluttet at trække sin støtte hjem.

http://politiken.dk/udland/article412392.ece
 
16.11-2007 | 14:28 af justice
cut the crap,

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig dit UD NU!!. Det er klar tale. For at være helt sikker på at budskabet bliver forstået - vil jeg lige gentage det;

UD NU!! Det kan kun gå for langsomt. Det er min ærlige mening.

PS. I min verden findes der ikke noget værre end en uinviteret gæst, der "klæber sig til sin stol", og nægter at skride, upåagtet at vedkommende er totalt uønsket og ingen berettigelse har til at være i mit hjem. UD NU!!
 
16.11-2007 | 14:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 14:49 af Karin Bennedsen
@Kirsten Hansen

Der er en tredie mulighed, nemlig at vi sætter massivt ind med udviklingsbistand i de dele af Afghanistan, hvor taleban ikke hersker. På den måde kan vi måske over nogle år hjælpe landet og regeringen med at blive tilstrækkelig stærk til at de selv kan vælge, hvor stor indflydelse taleban skal have.

Hvis det lykkes os at hjælpe Afghanistan på den gode måde, er der måske en chance for at de ser med lidt venligere øjne på det overfald , vi har udsat dem for.
 
16.11-2007 | 14:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 15:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 16:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 16:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 16:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 17:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 17:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 17:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 17:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 17:35 af Karin Bennedsen
@TanjaB

Når du erklærer dig enig med i, at der ikke mere er nogen tro på projektet, så tror jeg, du misforstår, hvad det var jeg skrev om, nemlig Afghanistan og ikke Irak.
 
16.11-2007 | 17:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 17:58 af Thomas Proctor
Krig ER terrorisme!
 
 
16.11-2007 | 18:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 18:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 18:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 19:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 19:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 19:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 19:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 19:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 19:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 19:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 19:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 19:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 20:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 20:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 20:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 20:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 20:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 20:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 20:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 20:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 21:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 21:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 21:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 21:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 21:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 21:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 21:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 21:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 22:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 22:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 22:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 22:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 22:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 22:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 22:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 22:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 23:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.11-2007 | 23:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.11-2007 | 00:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.11-2007 | 01:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.11-2007 | 10:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.11-2007 | 10:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.11-2007 | 13:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.11-2007 | 14:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.11-2007 | 17:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.11-2007 | 22:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.11-2007 | 22:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.11-2007 | 17:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.01-2008 | 12:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.01-2008 | 13:25 af Karin Bennedsen
Hvad der får danske soldater til frivilligt at melde sig til at deltage i en uprovokeret angrebskrig i et fremmed land langt væk mod et folk, der aldrig har gjort os noget, har jeg svært ved at forstå.

At soldaterne så også jubler, når de slår nogle af disse fremmede ihjel, siger så måske noget om den mentalitet, der i første omgang fik dem til at melde sig frivilligt.

Mon ikke det er på tide, at vi omdøber vores militære styrker fra forsvarsstyrker til angrebsstyrker , og Forsvarsministeriet til Krigsministeriet?
 
05.01-2008 | 13:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.01-2008 | 14:05 af Karin Bennedsen
@Lars H 2730 Herlev

Nej!
 
05.02-2008 | 16:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.02-2008 | 19:04 af Karin Bennedsen
@OKS-1

Hvad er der at sætte sig ind i?
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites