Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Danske mænd er ubehøvlede skvat

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Den danske mand er slasket, egoistisk og ubehøvlet . Han har glemt alt om, hvordan en rigtig gentleman opfører sig. Men alt håb er ikke ude, hvis vi mander os op og holder døren. Og kvinderne vil elske det

25. maj 2008 kl. 09:44 Frederik Roed
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Frederik Roed
Januar 1995. Det er er her det begynder. På et Carsten Grolin kursus om journalistik i København. Har spildt tiden konstruktivt på to universitetsstudier. Nu står det klart. Jeg skal være journalist. Først en sjo...

Vi tænker mest på os selv, kommer for sent og åbner ikke døren for den gamle dame.

Den danske mand har længe været alt andet end en gentleman.

Faktaboks

Snak mindre om dig selv.

Spørg til andre mennesker og lyt.

Hold døren og rejs dig op i bussen.

Kom til tiden.

Tag ansvar for miljøet.

Vær beskeden.

Vær en nærværende far.

Flirt med alle - det er en form for høflighed.

Lad være med at tjekke mobilen hele tiden.

ordentligt klædt.

Og det er synd, mener forfatteren Mads Holger, der ser sig selv om en af de få.

»Det ser horribelt ud, når vi ser på de danske mænd, især dem, der er ældre end mig. Det er en samling skvat, der ikke evner at opføre sig høfligt, konversere og holde døren. Kvinderne opfører sig næsten mere som mandfolk. Og det er ærgerligt, fordi det ikke koster noget at være galant. Det gør bare livet mere spændende og verden et bedre sted at opholde sig, hvis vi spiller nogle roller,« siger 30-årige Mads Holger.

Vi er os selv nok

Mandeforsker og sociolog Kenn Warming fra Roskilde Universitetscenter peger på individualiseringen som den største gentleman-dræber.

»Vi er blevet opdraget til at sætte os selv i centrum og realisere vores egne drømme. Det har skabt et vi-er-os-selv-nok -samfund, hvor mænd kun er gentlemen, når det er til egen nytte - for at score en kvinde eller signalere nærværende far. Vi har så travlt med egne projekter, at vi ikke kan overskue at gøre det, som en gentleman også kan - være næstekærlige i det offentlige rum og involvere sig i andre mennesker,« mener Kenn Warming, der også peger på ligestilingen som en stor gentlemen-dræber.

Comeback for gentlemen

Mads Barner-Christensen - kendt som Blærerøven og svigermors drøm - er enig.

»Det er en katastrofe, at vi er blevet sådan nogle skvat, at vi ikke kan se ud over vores egen næsetip og åbne døren for andre. Det handler dybest set om, at vores fædre ikke har lært os at udfylde den klassiske manderolle, hvor vi kan sætte os i respekt og sige nej til kvinderne. Man kan ikke både være under tøflen og være en gentleman,« siger han.

Men både den ene og den anden Mads ser muligheder for et comeback for gentlemanden .

»De unge er ved at blive mere kultiverede og høflige,« mener Mads Holger. Blærerøven følger op.

»Det er idiotisk, at forestille sig, at en 19-årig skal lægge frakken over vandpytten eller stå i isvand på Titanic og sige damerne først , men hvis han kan få fisse ved at opføre sig høfligt, så er det nok en anden sag. Og kvinder vil faktisk gerne forføres af en rigtig mand, der forstår at åbne døren. Vi skal bare ikke gøre det, hvis hun er en sur kælling. Den moderne gentleman er selektiv,« siger Mads Barner-Christensen.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
25.05-2008 | 11:08 af xandra
Jeg vil dog udvide det og sige at alle bør udvise mere høflighed.

Det er så uhøfligt at smække døren foran andre, eller at lade gangbesværede stå op, mens man selv holder fast i sin siddeplads i toget.

Der er godt nok mange der er egoistiske i dag. ØV!!!
 
 
25.05-2008 | 11:15 af johanne
Hvordan skal "danske mænd" defineres?

Hvem er danske mænd?
 
25.05-2008 | 11:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.05-2008 | 11:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.05-2008 | 11:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.05-2008 | 12:29 af MaggiDutti
Altså,man kan ikke både kræve ligestilling til alt muligt, og gentlemen der åbner døre og bærer pakker, ....

Den er for langt ude Mads Holger
 
25.05-2008 | 12:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.05-2008 | 12:45 af Nanna Gersov
Synes ikke helt overskriften passer. Der er mange mænd i alle aldre, som er gentlemen, opmærksomme, venlige, imødekommende.

Mads Holger er således ikke den eneste gentleman, men modsat kvindehaderen Mads Barner-Christensen en ægte en af slagsen.

Han har hjertet på rette sted og ved som rigtig genleman, at man skal behandle høj som lav, smuk som grim lige pænt.

Modsat den tomme tønde Mads braldrerøv, som vil behandle kvinder selektivt alt efter om de behager ham eller ikke og som deler kvinder op i kategorier som "sure kællinger" og det modsatte.

Utroligt som danske journalister ligger på halen for den nar og bruger ham som rollemodel og livsstilsekspert. Er der noget, han kan belære andre om, er det dårlig smag og intet andet!

Og ang. mænd, som konkurrerer med kvinder om at bruge tid på udseendet - det er vel sådan en slags venindemænd, hvilket ikke skal forveksles med at være gentlemænd.

En gentlemand får en kvinde til at føle sig som kvinde. En venindemand får hende til at føle sig i selskab med noget i retning af en skødehund, som kan være udmærket tidsfordriv, men næppe heller andet.
 
 
25.05-2008 | 12:53 af Lars Nielsen
@ Poul Solrart Sørensen

Jeg tror dåmænd ikke engang de er rige bortset fra ydi egen indbildning, men snarere delvist som du også skriver, platrøve, halv-fimsede kvindagtige metro sexuelle narrehoveder.

Så længe mænd forstår dagligt at bruge vand, sæbe og tandbørste og iøvrigt solignere sig tror jeg det er hvad kvinder foretrækker.
 
 
25.05-2008 | 13:24 af Nanette Andersen
Og det skulle komme fra mads holger som bruger kvinder som vi andre bruger trusser. Jeg husker ham ganske udemærket fra gymnasiet hvor han var en charlatan, med et ego på størrelse med peter brixtoftes....
 
 
25.05-2008 | 13:35 af Nanna Gersov
@Nanette

Men elsker vi kvinder ikke netop disse typer, især når vi er i den alder? Og er det i virkeligheden ikke dejligt at de findes, når de giver mange kvinder en god oplevelse omend humlebien hurtigt får travlt med at bestøve andre blomster?
 
 
25.05-2008 | 13:42 af Erik Willumsgaard
@Nanette B. Andersen

Jeg har aldrig syntes, at dydige piger var attraktive, så hellere nogen med noget erfaring!

Og jeg går ud fra, at mange kvinder har det på samme måde med mænd. Man får ingen belønning for at holde sig tilbage, kun et kedeligere liv!
 
 
25.05-2008 | 13:43 af Erik Willumsgaard
I øvrigt kunne rigtigt mange danskere godt bruge et Emma-Gad-kursus i høflighed, hjælpsomhed og hensyntagen. Får jeg forhåbentligt tid til at skrive et blogindlæg om senere.
 
 
25.05-2008 | 13:58 af Ove Nielsen
kort sagt :

Når man generaliserer så bredt uden nuance - da er man sansynligvis selv hovmodig og selvglad

"Den danske mand er slasket, egoistisk og ubehøvlet"

givetvis er der mange gode punkter og vi mænd fejler sørme også på de punkter - uden tvivl

Dog "alle" er som "sådan er de alle"

Der er i sig selv - demagoisk

Det burde en forsker vist vide

Trist at mandebilledet ikke er mere varieret - specielt når dette leveres af :

EN SELVUDNÆVNT GENTLEMAN

Der er ikke meget Gentle over det

Dog ses Egoismen - i  mulig selvforherligelse vedr. "dom"

over -DEn danske mand

Undskyld - jeg kommer til at trække på smilebåndet

Det ligner sørme - Dobbeltmorale

mvh   Confucius
 
 
25.05-2008 | 13:59 af Ove Nielsen
25. maj 2008 13:43 af   Erik Willumsgaard

I øvrigt kunne rigtigt mange danskere godt bruge et Emma-Gad-kursus i høflighed, hjælpsomhed og hensyntagen.

Sansynligvis - der har du en pointe - om os

mvh  Confucius
 
 
25.05-2008 | 14:10 af Nanette Andersen
Jo det er altid spændende at få fat på de populære.. Men det er for det første farligt at være sammen med en charlatan, hvis du går i seng med ham går du også i seng med alle de kvinder han har været sammen med, and who knows om han har beskyttet sig ALLE gangene.

Jeg er ret sikker på Mads holgers erfaringer i vores gymnasietid var begrænset, selvom han som han selv påstår at have være sammen med flere hundrede kvinder (piger).

Jeg brød mig ikke om ham i gymnasiet og det gør jeg slet ikke nu. Må jeg slippe for at se på hans ansigt!

Hans ide om en rigtig mand er vidst ikke det samme som mit. Ja min kæreste må da gerne være galant, men det er sgu vigtigere at han får mig til at grine. Hvis jeg skulle sidde og "konversere" med mads holger ville jeg zzzzzz.

Problemet er at det er nogle fine råd han giver. Men jeg tror ikke en flyvende fis på at han selv overholde dem alle.
 
 
25.05-2008 | 14:14 af Nanette Andersen
@ Erik vi snakker om Gentlemen ikke om dit behov for erfarne kvinder :D

Man får bedre erfaring ved at være i et fast parforhold, hvor man kan tale om fantasier og bløde områder.

Det man får ud af at være en charlatan med mange one night stands er klamydia...

Han skulle vidst have skrevet i sin bog at han havde flere kærester på samme tid, og at det måtte de bare acceptere. Hvorfor skal han have lov til det, bare fordi det er uautoriseret bigami??
 
 
25.05-2008 | 14:30 af Nanna Gersov
Ang. omtalte Mads Holger, så deler vandene sig åbenbart. Jeg kan godt lide at høre og se ham og kan godt lide hans type.

Det er ikke usædvanligt at rygtet går som en steppebrand om sådanne fyre, hvis de er hjerteknusere, så advarer man hinanden. Og at have to på een gang - det må være noget af en prøvelse for de piger!

Men jeg syens at det er lettere at leve med hvis man ser ungdomstiden som en slags legeår, hvor der gælder andre regler end ellers og hvor man ikke skal regne med, at forhold varer evigt.

Svaret på risikoen for kønssygdomme er sikker sex.

Jeg mener at disse gentlemen eller Don Juan-typer har meget at give - også til deres kvindelige partnere. De lærer hende jo hvor positivt et forhold man kan have - et ideal om, hvordan det kan være.

Og med denne erfaring kan kvinden bringe samme ideal ind i sit næste forhold. Det er da dejligt!
 
 
25.05-2008 | 14:46 af Nanette Andersen
De fleste kvinder der laver one night stands med idioter som Mads Holger, fordi de har dårlig selvtillid og har brug for at blive bekræftet. Så er de sammen med han i en nat, en uge to uger, og så finder de ud af at han kun har været sammen med dem, fordi han skal blære sig over for sine venner, eller en dag skriver en bog om sine stolte erobringer. Klaaaaamt! Godt jeg aldrig faldt for ham!
 
 
25.05-2008 | 15:14 af Nanna Gersov
@Nanette

Nu kender jeg ikke Mads Holger som du gør, men andre kvindebedårere kendetegnes ved deres diskretion.
 
 
25.05-2008 | 15:24 af leon lerche
Ok kære venner, ham. Mads Holger og Mads Barner-Christiansen, enten er de bare dumme unge og tolalt uviden for de kan sku da ikke generaliser Danske mænd, kunne de inden de taler om mænd kke tøre snotted væk fra næsen og blive voksen, nu har kvinderne kæmpet en kamp for lighed også skal de knaleter da ikke komme og tage æren fra damerne/pigerne og når det nu er sagt, så tager jeg altid imod fruen her i huset, så til de to drengerøve, husk kluden, hilsen fra. Leon, som må sige de ved ikke hvad de taler om.
 
 
25.05-2008 | 15:51 af Bruce1
Hvilken ligegyldig nyhed det her. :-/
 
 
25.05-2008 | 16:09 af Katarine
Jeg kender også Mads Holger, og I har altså misforstået ham totalt, hvis I tror, at han bare er typen der nedlægger kvinder for en aften.

Hans bog handler netop om at det gælder om at komme væk fra kun sex. Han er smaddersød og meget mere stille og roligt end man skulle tro.
 
25.05-2008 | 16:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.05-2008 | 16:38 af HBjensen
Det er i orden at være gentleman, men desværre har rigtig mange mænd misforstået budskabet og begyndt at tilsidesætte sig selv og egne behov for kvindens skyld i alt lige fra kvindelige kolleger i karrieren til når lillemor får lov at bestemme alt derhjemme. Jeg fatter ikke rigtig budskabet i denne artikel og forfatteren minder mig mest af alt om en mand der forsøger at nedgøre andre mænd for tilsyneladende at øge sin egen værdi i kvindernes øjne. Jeg ser til gengæld et skvat i forfatteren der ligger tilbedende på knæ for kvinder og taler kvinderne efter munden i stedet for at fokusere på at kvinden i dag godt kan og vil selv og nu har brug for MASKULINT modspil for at føle sig opfyldt. Og ikke én eller anden fimse-karl der holder døren og taler hende efter munden
 
25.05-2008 | 17:23 af Nanna Gersov
@HBjensen

Synes du selv at dette at være en selvglad egoist, som tænker på sig selv før andre er lig med at være maskulin? For så har du da en særpræget opfattelse af maskulinitet.

Nej, jeg mener at parforhold handler om at gøre sig uundværlige for hinanden, så man får følelsen af at den anden gør en lykkelig.

En mand, som kan vise en kvinde omsorg, kan som regel også være en omsorgsfuld familiefar. Og familiefaderen er indbegrebet af maskulinitet.
 
 
25.05-2008 | 17:39 af Slet Mig
3 mænd på 30 har mistet evnen til at forstå de "unge". Det er set før og vil ske igen. Velkommen til 2008.
 
25.05-2008 | 17:52 af Ove Nielsen
Kære kvinder og mænd

Lad mig sige det kort

generelt set

For hver dum mand er der en dum kvinde

for hver klog kvinde er der en klog mand

Se nu taler jeg så om at - begge sider - haver noget at lære

2 selvstædige væsner

Præmis

Når mennesket ikke bliver vist respekt - da giver mennesket ejheller respekt

Skulle man holde døren for en egoistisk kvinde ?

Da er man "mikrofonholder" og ikke mand

Der er så det "gentlemandsagtige" tomt

Fasade - er ikke at foretrække fremfor indhold

DA - vælger man ringe

mvh  Confucius
 
 
25.05-2008 | 18:28 af leon lerche
NannaG, du er bare god, hilsen fra. Leon, som smiler.
 
 
25.05-2008 | 18:34 af Nanna Gersov
@Confucius

Man skal da være høflig og venlig overfor alle og smitte ved det gode eksempel.

Ser jeg en mand slæbe på noget tungt, så holder jeg døren for ham og sørger for at han får plads. Og jeg smiler og takker, når nogen gør det samme for mig.

Sure mennesker lyser ofte op i smil, når man er venlig. Måske ikke første gang. Men når de forstår, at man er oprigtig, så tager de fleste godt imod venlighed.

Vær imod andre, som du ønsker, de skal være imod dig!

Spred glæde og gode energier!

Man skal ikke regne med at få lige så meget igen, som man giver. For mange mennesker har deres at slås med og mangler overskud. Men at glæde andre er en glæde i sig selv :-)
 
 
25.05-2008 | 18:49 af Katarine
Helt enig, men det er jo netop Mads Holgers pointe, at bygge op i stedet for altid at rive ned og kritisere.
 
25.05-2008 | 18:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.05-2008 | 19:24 af HBjensen
#NannaG - jeg synes egentlig at artiklen er ligegyldig og er nok nærmere et udtryk for at avisen.dk ikke har andet at byde på. ALLE skal da vise hinanden hensyn og har egentlig ikke noget at gøre med at mænd ikke længere er gentlemænd. Men vi lever lige nu i en tid hvor medierne forsøger at påføre manden skyld for al den elendighed og uretfærdighed kvinder nu måtte føle. Sidder hun ikke med i en virksomheds bestyrelse, så er det mændenes skyld, er hun ikke leder eller direktør, så er det mændenes skyld, får hun ikke det samme i løn, så er det mændenes skyld. Bare prøv at spørge mandeforsker og sociolog Kenn Warming fra Roskilde Universitetscenter - han er sikkert ekspert sammen med den feministiske bevægelse i det akademiske miljø i hvad mænd efterhånden er skyld i.

I dag nyder kvinder således den største form for gentlemanagtig hensynstagen fra mændenes side- netop den at han vil påtage sig ethvert ansvar og skyld for al den elendighed og uretfærdighed i kvinder nu måtte føle.

IIhhh manden i dag vil gøre ALT for at i kvinder bliver gjort skyld og ansvarsløse for jeres egne handlinger og valg i livet eller mangel på samme!

Den skvattede mand er blevet indoktrineret med mandlig skyld og har således taget feminismen til sig og tror nu at kun kvinder og det kvindelige repræsenterer den eneste retfærdige sandhed af verden. Denne type skvat-mand findes desværre i stort antal indenfor politik og i mediebranchen
 
25.05-2008 | 20:16 af Nanna Gersov
@HBjensen

Forstår godt du reagerer på den stupide og generaliserende måde, artiklen præsenteres på og mangelen på lødighed.

Jeg modsagde også budskabet med det samme, da jeg ikke anser danske mænd for at være uhøflige. Jeg er rimelig godt tilfreds. Og har jeg brug for hjælp fra en mand og har han ikke lige set det, så spørger jeg ham venligt om han vil hjælpe med dette eller hint. Og får som regel en venlig reaktion.

Faktisk tror jeg helt generelt at danske mænd er blevet bedre til at give komplimenter. Jeg synes det er oppe i tiden at gå op i skønhed og påklædning. Vi kvinder får mere respons på den slags i dag, hvor mænd måske tidligere bare blev mundlamme.

Men der er også en modtendens hvor nogle mænd tror at de bliver mere maskuline ved at være bryske, kronragede, tatoverede, bestemmende og grove i sproget.

Det gør de ud fra at de tror, at kvinder tænder på det. Derfor praktiserer de dirty talking hele tiden, hvilket virker opstyltet og kunstigt og får den modsatte virkning.

Det kan også være at det hænger sammen med et mærkeligt kvindesyn, hvor det seksuelle overbetones og hvor det kombineres med en vrede imod kvinder af de årsager, du nævner.

Nogle mænd føler sig sikkert truet af at mange kvinder dygtiggør sig voldsomt i uddannelsessystemet og kræver større del af magten.
 
 
25.05-2008 | 20:21 af Ove Nielsen
25. maj 2008 18:34 af   NannaG  

Kære NannaG

Det er jeg så ganske enig i og lever også derefter

Er en person der således får venlighed ikke så selv venlig - da stopper venligheden op

Spørger da atter venligt men forbeholdende - for at afværge - uvenlighed

Bliver det ikke honoreret - er der et muligt problem

Man skal ikke være lalleglad eller naiv

Det hjælper ingen - ejheller  dig selv

Der er brugere og der er ydere

Citat

"at glæde andre - er en glæde i sig selv"

Det mener jeg sørme også ;-)

Således kære NannaG er debat noget andet - man skal ikke tale efter munden for at glæde andre

man skal være ærlig

Især overfor sig selv

Ellers gavner man ingen - ejheller sig selv

Således siger et ordsprog :

"Hold dig til sandheden det tjener dig bedst"

mvh  Confucius
 
 
25.05-2008 | 20:24 af Ove Nielsen
En lille bemærkning kære NannaG

Nu talte du jo om imødekommenhed og venlighed

Citat

"Forstår godt du reagerer på den stupide og generaliserende måde"

hvori ligger der noget af det i denne sætning ?

kan du forklare dette forhold ?

mvh  Confucius
 
 
25.05-2008 | 20:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.05-2008 | 20:42 af Nanna Gersov
@Confucius

En klog person sagde om fornærmelser, at det først er, når du tager imod den, at den rammer dig. Altså: lader du dig ikke anfægte af en andens uforskammethed, tager du det let, lader du dig ikke fornærme, da kan du fortsætte med at være venlig.

Men lalleglad skal man naturligvis ikke være. At bare bide fornærmelser i sig og føle smerte derved og så alligevel ikke reagere er ikke altid sundt. Men så synes jeg det bedste er at sige det til personen frem for at ophøre med sin venlighed. For personen har jo ikke altid selv forstået, at han eller hun har såret en anden.

Og ang. debatter, ja der skal man ikke være enig med mindre det er ens overbevisning, for i debatter søger man sandheden.

Og ang. min kritik af titlen på artiklen, er du da ikke enig med mig i min kritik?
 
 
25.05-2008 | 20:44 af Nanna Gersov
@Morten

Hvis ikke vi kvinder ER eksperter i mænd, hvem er så? :-)
 
 
25.05-2008 | 21:28 af Ove Nielsen
Kære NannnaG

Citat

"Hvis ikke vi kvinder ER eksperter i mænd, hvem er så? :-)"

Det er mændene - så(mænd)

Ligesom kvinder er experter på kvinder

forskel  ;-)

Mænd er fra mars og kvinder er fra venus

(hvis eller navnene er rigtige ;-)

skulle dette være tilfældet -

Da formoder jeg at en marsmand bedre forstår en marsmand

hehe  

mvh  Confucius
 
 
25.05-2008 | 21:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.05-2008 | 22:34 af Ove Nielsen
Kære Bitten tal ikke ensidigt

Citat

"Men når jeg hører mænd beklage sig over hvor forfærdelige kvinder generelt er, og ser hvordan netop de mænd er, så undrer det mig oftest ikke, at netop DE mænd har problemer med det andet køn."

Dette er sørme ligeldes omvendt gældende for kvinder

Derfor  siger jeg så at

alle der brokker sig over et forhold eller hvordan det modsatte køn er - eller eget køn

Som generaliteter - bør se ind i sig selv

det er ikke kun kvinder der har vrøvl med dumme mænd det er ligeledes mænd der har vrøvl med dumme kvinder

Der skal 2 til en tango - ansvaret er begges

mvh  Confucius
 
 
25.05-2008 | 22:43 af Ove Nielsen
PS

jeg glemte at skrive at jeg finder både kvinder og mænd dejlige og meget andet

og er "ligeglad" hvad man mener om min kvinde

- som sådan

JEG mener hun er dejlig - det er det afgørende

enkelt er det ikke bitten - sådan mente jeg det ejheller

mvh  Confucius
 
 
25.05-2008 | 22:46 af Sheet Head
Har fyren noget dokumentation der kan bakke hans grove generalisering op?
 
 
26.05-2008 | 00:28 af HBjensen
# NannaG - Jeg tror nu ikke danske mænd er bange for at kvinder nu bliver mere veluddannede. Det er bare helt fint. Nej problemet er at selvom kvinderne bliver ligeså veluddannede eller endda mere veluddannede end mænd, så forventer mange kvinder og især inde i det feminiserede akademiske miljø at mændene stadigvæk bare skal træde hensynsfuldt til side og vige pladsen for kvinder.  

Enhver med samme uddannelse og kompetencer er en konkurrent til de samme muligheder og det kunne lige ligne noget at kvinderne trods deres høje uddannelsesniveau og selvstændighed skulle vises særhensyn gennem kvoter til samfundets top-positioner!

Nej, min respekt for kvinder ligger hos dem der selvstændigt og uafhængigt selv kan danne rammerne for egen succes! Bliv ligeså flittige som os mænd i at starte egen virksomhed op, skab nogle kanon resultater gennem hårdt arbejde, børsnotér virksomheden og anbefal nogle af de dygtigste medkvindelige erhvervsdrivende i at sidde med ved bestyrelsen! Det er sådan vi mænd i sin tid er kommet frem til magtens top, nu er det kvindernes tur til at bevise at de har samme talent for viljestyrke, handlekraft og selvstændighed i at nå sine mål.

Den moderne kvinde skulle jo vel nødig gå hen og blive til grin under mottoet : vi er selvstændige, seje og stærke, men vi er dybt afhængige af kvoter, særhensyn og lovgivning for at nå vores mål!

Desuden tror jeg også at rigtig mange unge kvinder netop kun tager den lange uddannelse for at få et flot og fornemt visitkort der kan skiltes med overfor familien og omverden. Det skyldes et lavt selvværd men fortæller intet om hvor mange kvinder der efterfølgende går ned med stress og sygdom for at leve op til egne forventninger i karrieren. Det er mændene for længst kommet over og han tager nu tingene mere afslappet og tager kun den lange uddannelse hvis det virkelig er noget der interesserer ham!
 
26.05-2008 | 08:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.05-2008 | 08:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.05-2008 | 09:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.05-2008 | 09:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.05-2008 | 09:57 af Nanna Gersov
@Bernhard

Kunne ikke være mere enig! :-)
 
 
26.05-2008 | 10:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.05-2008 | 10:17 af Erik Willumsgaard
Vil bare lige gøre opmærksom på, at det ikke kun er mændene, den er gal med! Jfr:

http://avisen.dk/blogs/willumsgaard/danskere-er-nogle-ubehoevlede-skvat-250508.aspx
 
 
26.05-2008 | 10:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.05-2008 | 11:05 af Golda Blair
Godt emne at tage fat på--for hvor er det sandt

at det står sløjt til med høflighed og kulturrelle

anliggender.

Der er den type mænd som er velhavende og har alt,han er som en Jan Fog--men ikke i stand til at

vide noget af betydning om bøger,kunst,kultur i det

hele taget---der går tomhjernet blærerøv i det hele

og det er nok til at score ubegavede småhøns.

Mads Bjerre Christensen skal ikke være for vigtig,

idet han er blevet en glat ål med et RÆDSOMT sprog.

Nu er han jo godt gift--men rollemodel kan han ikke siges at være.

Så er der butnakketypen,intet hår på hovedet,overtatoveret og med potensforlængerhund,

heller ikke han ved noget om kunst eller kultur.

Fælles for begge typer er den manglende høflighed,

manglende kultur,viden, og ikke mindst omsorg for

dyr.

Det er også galt med de muhammedanske mænd her i landet--de holder ikke døre eller rejser sig op

for kvinder,tværtimod.

Velsoignerede mænd,velklædte,vidende,afdæmpede,

høflige,dyrekærlige---de gør indtryk på kvinder

med lignende egenskaber....!!!
 
26.05-2008 | 12:05 af Nanna Gersov
@HBjensen

Det virker lidt på mig som om du synes, at der skal være to parallelsamfund i Danmark - et, hvor mændene bestemmer og så et, som kvinder kan bygge op fra grunden, så mændene i fred kan beholde magten der, hvor det betyder noget.

Jeg mener modsat dig, at der skal sættes nogle minimumsmål for, hvor mange kvinder der skal være rundt omkring, hvor det betyder noget, på de poster, som giver indflydelse. Disse minimumsmål kan sagtens sættes ved frivillige aftaler og holdningsændringer.

De kvalificerede kvinder findes i rigt mål. Og de skal ind og have inflydelse i Danmarks Radio, TV2, reklamebranchen, i marketingsafdelingerne og de skal ud og være indkøbere i de store butikskæder.

Kvinder foretager de fleste indkøb og anskaffelser til hjemmet. Alligevel er det mænd, der bestemmer, hvad der skal produceres og sælges og hvordan det skal markedsføres. Hvorfor? - Kvinder kunne gøre det meget bedre.

Hvorfor er forbrugerombudsmanden en mand? Kvinder er eksperter i forbrug, men alligevel sidder der en mand i toppen.

Nyhedsavisen skriver om typiske damebladsemner. Alligevel er hovedparten af journalisterne mænd, som ikke evner kunsten at skrive om disse ting. Se bare ovennævnte artikel! I ledelsen på Nyhedsavisen er der kun en enkelt kvinde og det er endda ikke i topledelsen.

Hørte I den mandlige kommetator til Melodigrandprix? Han var ikke noget scoop. En kvinde kunne have gjort det bedre.

Hvorfor tager mændene altid de "kloge" roller på tv? Hvorfor var det mænd, på både DR og tv2, som fik æren at kommentere højtideligheden i Møgeltønder Kirke i lørdags?

Mænd, mænd og atter mænd, som har så svært ved at give udfordringer til andre end sig selv.

Selv når mænd er små usikre føl, får de lov. Og der bæres faderligt over med dem. Kvinder smides ud til højre, hvis de viser usikkerhed. Dem giver man ikke så mange chancer.

I blandt mændene får en bred vifte af personligheder lov at komme frem. Der er mange måder at være mand på. Men i medierne er der snævre regler for kvinder. Og de er definerede ud fra hvad mænd gider at se på og høre på.
 
 
26.05-2008 | 13:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.05-2008 | 13:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.05-2008 | 13:58 af HBjensen
NannaG - Èen af grundende til at ligestillingen virker utroværdig, er fordi den tilsyneladende kun arbejder for at få flere kvinder repræsenteret i de præstigefyldte top erhverv højt placeret i samfundshierarkiet.

Ligestillingen er skæv fordi man ser ledelse på topniveau som noget meget eftertragtelsesværdigt, men glemmer i sin savlen og iver efter prestige at langt de fleste mandefag er ved at være ganske uattraktive og repræsenteret helt nede i bunden af samfundshierarkiet! Kvinder der forlanger ligestilling, forlanger altså dermed kun ligestilling i de samfundslag og top erhverv hvor man kan sole sig i prestige! Jeg kan ikke tage det seriøst, for lige nu indtager kvinder som aldrig før andre vigtige og prestigefyldte poster i samfundet, såsom læger, dyrlæger, psykologer, jurister, advokater og er ved at gøre disse fag til nye kvindefag hvor man som mand snart skal kigge laangt efter en maskulin repræsentation. Dette sker fordi uddannelsessystemet kun er tilpasset og tilgodeset de feminine værdier og gør at kvinderne stortrives og dermed gennemfører de højere uddannelser, mens mændene frafalder og søger karrieren andre steder, bl.a. aktivt ude i erhvervslivet hvor han med sit selvværd går målrettet efter virksomhedernes ledelsespositioner.

Men det skal feminismen nok også snart få bugt med, med forskellige kvoteordninger og differentierede adgangskrav for flere kvinder i bestyrelser og direktioner og ganske foranlediget af et folketing som rykker sig mere og mere ud af feminismens vej for at tilgodese og vise kvinderne særhensyn.

Men hvorfor så ikke lave kønskvoteringen gældende for hele samfundshierarkiet så vi også får flere kvindelige vejarbejdere, renovationsarbejdere og værnepligtige? Fordi det ikke er her prestigen ligger – kvinder (feminister) spiller nemlig på offerrollen så snart konkurrencen til mændene bliver for hård, netop for på den måde at komme nemt og bekvemt frem til de prestigefyldte jobs i samfundets elite.

Tilmed får feministerne overbevist vore folkevalgte politikere at selvom den kvindelige kandidat lider af et lavt selvværd, så kan hun sagtens stadigvæk formidle ansvaret og opgaverne i virksomhedens topledelse - for hun skal bare lige "skubbes igang"! Dermed ønsker man at en lovgivning på området skal medvirke til at få virksomhederne til at eksperimentere med kandidater der inderst inde ikke tror nok på sig selv- men altså i følge kvoter kun rimeligt og retfærdigt når kandidaten er af hunkøn! For mænd med manglende tro på sig selv vil imidlertid stadigvæk blive sorteret fra- ligesom de altid er blevet det! Dermed må vi konkludere at hun kun skal sidde med ved bordet fordi hun er en kvinde og det skal kvoterne sikre!

Nej kære NannaG - det er uværdigt og pinligt for kvinderne hvis dette virkelig skulle blive tilfældet. Nårgh det lille stakkels pus kan ikke klare sig selv mod de store stygge drenge. Øv hvor er det bare uretfærdigt.haha

Hvis kvinderne skal ind og have inflydelse i samfundets forskellige top-positioner, så skal det være foranlediget af eget hårde slid og arbejde og ikke bare fordi hun nu engang er kvinde og har en forventning om at den status i sig selv er kvalificerende til jobbet.

I øvrigt har jeg opsagt mit abonnement hos Berlingske Tidende fordi Berlingske Tidende nu har lagt stilen om og netop ansat flere kvindelige journalister og redaktører, hvilket har gjort hele mediet og nyhedsfladen forherligende dame-blads agtig. For her bliver alt for kvinder og det feminine nu kørt i stilling som om at kun hun besidder det der skal til for at skabe et moderne og fremadrettet samfund i udvikling. Den feministiske bevægelse i det akademiske miljø jubler, men kunderne skrider nu fra butikken
 
26.05-2008 | 16:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.05-2008 | 16:23 af Kim Kaos
Der var engang da "mænd" gik rundt og lignede statister i en Holberg komedie - hvidt pudder og parykker - laksko - silkejakker og en kvalm stank af parfumé - de tider er heldigvis forbi for de fleste af os - Der er dog er par medielidderlige morsdrenge der har det godt med at rende rundt i fars aflagte skjorter et italiensk silke slips og så mors bh og hendes "søndags" parfumé.
 
 
26.05-2008 | 20:29 af Johannes Aagaard
Egentlig en ganske god artikel, hvor især sociologen Kenn Warming s ord rammer plet og er helt i tiden.

At mange danske mænd er nogle drengede og androgyne skvat, synes jeg er ret nemt at se. Men jeg ser også at rigtig mange kvinder virker følelsesmæssigt nøjagtigt lige så afstumpede og selvcentrerede som disse mænd.

Rigtig mange kvinder i alderen 25-45 år tumler med nogle meget alvorlige problemer som alt for høje forventninger til sig selv, er kontrolfreaks og går jævnligt ned med stress. Gang på gang på gang falder de mentalt og fysisk omkuld uden bagefter at vide, hvad der ramte dem. Og så starter de forfra og udvikler sig til bitches. Hvilken velfungerende mand har lyst til at have sådan en partner?
 
26.05-2008 | 23:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.05-2008 | 14:46 af Nanna Gersov
@HBjensen
Du har ikke belæg for at sige, at højere uddannelser skulle være specielt tilpasset kvinder. Tværtimod mangler kvinder stadig rollemodeller i form af kvindelige professorer og undervisere.

I folkeskolen tyder meget derimod på, at en del drenge har det svært og at vi taber for mange af dem på gulvet. Det er her man efter min mening skal være mere opmærksom på drengenes behov, som fx kunne være fastere rammer og mere hjælp til at holde orden både i skolen og hjemme. Lærerne har jo en tilbøjelighed til at stange løse fotokopier ud i en uendelighed, som pigerne pænt sætter i mapper, men som drengene ikke altid har styr på!

Men noget rent drengeproblem er det ikke. Det rammer alle, som kommer fra ikke boglige hjem og fastholder dermed den negative sociale arv. Både piger og drenge kan komme fra sådanne hjem og have det svært både i skolen og når de tager en uddannelse.

De som bliver advokater har jo ofte slægtninge med lignende erhverv.
 
 
27.05-2008 | 15:00 af Rolf Rasmussen
 
29.05-2008 | 13:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.05-2008 | 17:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.05-2008 | 17:29 af Nanna Gersov
Du har den rette indstilling, Berhnard! :-)
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites