Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Dansk serber: Karadzic er uskyldig

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Skuespilleren Slavko Labovic, kendt fra Pusher-filmene, forsvarer Radovan Karadzic som er anholdt for folkemord og etnisk udrensning.

23. juli 2008 kl. 13:51 Leny Malacinski
Den dansk-serbiske skuespiller Slavko Labovis forsvarer Karadzic, som anklages for etnisk udrensning
Den dansk-serbiske skuespiller Slavko Labovis forsvarer Karadzic, som anklages for etnisk udrensning Foto: Teitur Jonasson/Avisen.dk
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Leny Malacinski
CV:For mange, mange år siden blev jeg født i Tyskland på en varm sommeraften. Sommerfugle dansede i luften; det var i det hele taget vældigt.

Siden gik der tid med det ene og det andet.

Jeg fik fregner.

Bagefter blev je...

Den tidligere præsident for de bosniske serbere, Radovan Karadzic, er en helt. Og han er uskyldig i de anklager om krigsforbrydelser og etnisk udrensning, som han kommer til at stå over for i FN's krigsforbryderdomstol.

Det mener i hvert fald den dansk-serbiske skuespiller Slavko Labovic, som er kendt fra Pusher-filmene, hvor han spillede muskelmand for narko-bagmanden Milo.

Karadzic blev anholdt fredag i Serbien, men ifølge skuespilleren er der ikke beviser for, at han har givet ordre til- eller været vidende om den etniske udrensning af muslimer under krigen i Eks-Jugoslavien.

- Da jeg hørte, at han var blevet anholdt, var det en af de værste nyheder i mit liv. Han er en helt, ikke en krigsforbryder, siger Slavko Labovic.

En af de centrale anklager mod Karadzic er den massakre, som ifølge krigsforbryderdomstolen fandt sted i byen Srebrenica og kostede omkring 8.000 muslimske mænd og drenge livet.

Men Slavko Labovic mener ikke, at det er blevet bevist, hvad der skete.

- Jeg savner en helt objektiv undersøgelseskommission, som kan efterforske, hvad der skete, og under hvilke omstændigheder det skete, hvis det er foregået. Kommissionen skal være anerkendt af serberne for at undgå manipulation, siger den 44-årige skuespiller.

Ifølge ham er der usikkerhed om selve antallet af omkomne, som ifølge ham svinger i medierne mellem 4.000 og 8.000 dræbte .

Han slår dog fast, at der er begået krigsforbrydelser med henvisning til de fundne massegrave efter krigen, der sluttede i 1995.

- Dem, der har begået krigsforbrydelser, skal for en domstol og straffes. Det er meget vigtigt for mig at sige. Jeg forsvarer Karadzic, fordi jeg ikke tror på, at han er skyldig i krigsforbrydelser. Ikke fordi jeg er ligeglad med krigsforbrydelser. Jeg nægter at tro på, at Karadzic har været involveret i det, siger han.

Slavko Labovic er også formand for Den serbiske forening i Danmark, der repræsenterer omkring 500 herboende serbere.

Han kom til Danmark som ni-årig, med sin familie som gæstearbejdere og mener i dag, at anholdelsen af Karadzic er en politisk anholdelse, og at den tidligere præsident er dømt på forhånd.

Han mener i stedet, at Karadzic bør betragtes som en serbisk helt, fordi han ifølge skuespilleren beskyttede sit folk imod at blive etnisk udrenset, som det skete for andre serbere i regionen, blandt andet i Kroatien.

Han frygter nu, at anholdelsen af Karadzic vil udløse en gradvis svækkelse af Serbien og i værste fald ende med en opløsning af det serbiske parlament, som vil blive underlagt muslimsk styre.

 Fakta: Det er Karadzic anklaget for

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
23.07-2008 | 14:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.07-2008 | 15:11 af Jens N. Roved
"Time collapse

Time collapse is the term I use to denote the conscious and unconscious
connections between past trauma and contemporary threat that typically
emerge when a chosen trauma is drastically reactivated (Volkan, 1997,
1999a, 1999b). The reactivation of shared anxieties, expectations,
fantasies, and defenses associated with the chosen trauma naturally
magnifies the image of the current enemies and current conflicts. If
the large group is now in a powerful position, the sense of revenge may
become exaggerated, even ennobled. If the large group is in a powerless
position, a current event may reanimate a shared sense of
victimization. Time collapse may lead to irrational and sadistic or
masochistic decision-making by the leadership of a large group; in
turn, members of the large group may become psychologically prepared
for sadistic or masochistic acts, and, in the worst case scenario,
perpetrate otherwise monstrous cruelty against others. The conscious
and unconscious aim of such decisions and acts is to protect the
group s shared identity (Volkan, et al., 1998). The history of ethnic
Serbs in the late 1980s and early 1990s provides a prime example of
such time-collapsed chosen trauma reactivation.

After becoming independent from Byzantium in the 12th century, the
Kingdom of Serbia thrived for almost 200 years under the leadership of
the Nemanjic dynasty reaching its zenith under the beloved Emperor
Stefan Dušan. After Dušan died in 1355, the Nemanjic dynasty soon came
to an end. In 1371, Serb feudal lords elected Lazar Hrebeljanovic as
leader of Serbia, although he assumed the title of prince rather than
tzar. The decline of Serbia that followed his ascension to power is
primarily attributed to the expansion of the Ottoman Empire into Serb
territory, culminating in the Battle of Kosovo on June 28, 1389, at the
Kosovo Polje (“Field of the Black Birds”) in Kosovo.

There are various versions of the "historical truth" of the Battle of
Kosovo (Emmert, 1990). We know that the leaders of both warring groups
were killed and that Lazar s body was canonized and mummified. Later,
the mummified remains of Lazar were moved from a monastery near the
battleground to a safer location north of Belgrade as the Ottomans
consolidated their control over Serb territory. During this same
period, the Battle of Kosovo, which had begun earlier to evolve into a
chosen trauma for the Serb people, truly crystallized into a most
important ethnic marker. Mythologized tales of the battle and Prince
Lazar were passed from generation to generation through the strong
Serbian oral and religious tradition, perpetuating and reinforcing
Serbs traumatized self-images (Emmert, 1990; Lazarovich-Hrebelianovich
and Calhoun, 1910; Markovic, 1983; Volkan, 1997, 1999a).

As the 600th anniversary of the Battle of Kosovo was approaching in
April of 1987, Slobadan Miloševic, president of present-day Yugoslavia
(the Serb-Montenegro federation) and then a Communist bureaucrat, was
attending a meeting of 300 party delegates in Kosovo. At the time, only
10 percent of the population in Kosovo were Serbian; the majority were
Albanian Muslims. During the meeting, a crowd of Serbs and Montenegrins
tried to force their way into the meeting hall to voice grievances
about the hardships they were experiencing in Kosovo. The local police
blocked and prohibited their entrance. At that moment, Miloševic
stepped forward and exclaimed: Nobody, either now or in the future, has
the right to beat you.” Enraptured by the drama of the moment, the
crowd became frenzied and spontaneously began to sing “Hej Sloveni,”
the national anthem, and shouted, We want freedom We will not give up
Kosovo This response in turn excited Miloševic; he remained in the
building until dawn – a 13-hour period – to listen to tales of Serb
victimization at the hands of Kosovo Muslims. Miloševic emerged from
this experience a transformed leader, clad in the armor of Serb
nationalism. He would later declare in a speech that Serbs in Kosovo
are not a minority since Kosovo is Serbia and will always be Serbia.

One story in particular illustrates how Miloševic, with the help of
some academics and the Serbian Church, reactivated the Serbian chosen
trauma, empowering Serb nationalism. In 1889, the 500th anniversary of
Kosovo, plans for moving Prince Lazar s mummified body back to the
Kosovo region were discussed, but never came to fruition. As the 600th
anniversary approached, Miloševic, together with others in his
political circle, and with the blessing of the Serbian Orthodox Church,
were determined to bring Lazar s body out of exile. Soon thereafter,
the mummified remains of the legendary leader of the Serbs were placed
in a coffin and taken on tour to every Serb village and town, where it
was met by throngs of mourners dressed in black along with church
leaders dressed in their religious garb. Serbs began to feel the
effects of the collapse of 600 years into the present. As they greeted
Lazar s body, they cried and wailed and solemnly vowed in speeches
never to allow such a defeat to occur again. The “tour” of Lazar’s body
functioned, in essence, as a daily reincarnation and reburial of the
medieval prince.

In reactivating Serbs’ mental image of Lazar, Miloševic apparently made
space for the group to grieve his (and its) defeat at the Battle of
Kosovo at last, enabling the reversal of helplessness, humiliation, and
shame. Mourners appeared to feel afresh affects appropriate to
traumatized self-images, bonding the modern-day Serbs more closely
together; individual Serbs’ self-images became suffused with a new
sense of common entitlement for revenge. It is uncertain whether
Miloševic intended to generate this response; whether intentional or
not, however, the reactivation of the Serbs chosen trauma clearly
played a significant role in creating the atmosphere in which
atrocities against Bosniaks (Bosnian Muslims), and later against
Kosovar Albanians (also Muslims), could take place, since Serbs have
historically perceived both Bosniaks and Albanians as extensions of the
Ottomans (for a more detailed account of the Serbs chosen trauma and
its reactivation see Volkan, 1997,1999a)."

Summary:

"A comprehensive understanding of conflicts between large (i.e.,
ethnic) groups must always include a psychological dimension. This
paper explores concepts of individual and large-group identity, their
inherent connection and, in particular, focuses on “chosen trauma.”
Chosen trauma refers to the shared mental representation of a past
historical event during which a large group suffered losses and
humiliation at the hands of an enemy group. Because of the enormity of
the trauma, group members are left with psychological wounds and
humiliation that they pass down from one generation to the next.
Subsequent generations are given tasks such as mourning losses and
reversing humiliation. Since these tasks are shared by most members of
the group, the mental representation of the original trauma becomes a
marker of the group’s identity. During times of radical change in a
large-group’s history, and amid the large-group regression that
characterizes such periods, political leaders tend to reactivate chosen
traumas. This reactivation, in turn, may become fuel to ignite further
the existing large-group conflicts."
 
 
23.07-2008 | 15:15 af Jens N. Roved
Hvis Slavko Labovic er så glad for serbien og utilfreds med NATO, hvorfor er han så her i landet? Hvorfor rejser han ikke tilbage til resterne af Jugoslavien? Ned til de serbiske nationalister med samme holdning til krigsforbrydere og folkedrab som ham selv. Jeg er træt af folk, som ham, der sidder i trygt og sikkert i Danmark og fører sig frem med nationalistisk propaganda.

Hvis man kan være imod, at der sidder muslimer med den slags holdninger i Danmark, så forstår jeg ikke, at man er venligt stemt overfor Radovan Karadžic.
 
 
23.07-2008 | 15:17 af Jens N. Roved
 
 
23.07-2008 | 15:21 af Johannes Aagaard
Tak Snowtiger for en interessant artikel - meget mere interessant end at høre om Slavko Labovic's traumer.
 
23.07-2008 | 15:22 af Lars Nunnegaard
Hitler var også uskyldig,så! :(
 
 
23.07-2008 | 15:23 af Lars Nunnegaard
Ps
Hvem var så skyldig?
 
 
23.07-2008 | 15:24 af Johannes Aagaard
Tak for linket Snowtiger; tillader mig her at bringe et udklip, der udstiller Slavko Labovic's uvidenhed og selektive virkelighedsopfattelse:

"RADOVAN KARADZIC ANKLAGES FOR:

»alene eller sammen med andre« at have »planlagt, ophidset til, beordret, begået eller på anden vis hjulpet eller tilskyndet til planlægningen, forberedelsen eller udførelsen af ødelæggelsen, helt eller delvis, af de bosnisk-muslimske og bosnisk-kroatiske nationale, etniske, racemæssige eller religiøse grupper i adskilige byer, som omfatter men ikke begrænser sig til...«. "

Så skulle det vist være sat på plads.
 
23.07-2008 | 15:33 af Jens N. Roved
Det var så lidt. Og hvad angår artikelen, så skal man nok takke Volkan og Sverre Varvin.
 
 
23.07-2008 | 15:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.07-2008 | 15:54 af Johannes Aagaard
Og her er et par link til FN's krigsforbrydertriburnals anklageskrift (som jeg godt kunne have tænkt mig var bragt af Nyhedsavisen):

http://www.un.org/icty/pressreal/2008/pr1274e.htm
http://www.un.org/icty/indictment/english/kar-ai000428e.htm
 
23.07-2008 | 16:08 af Jørgen Hansen
Til alle jer der allerede har dømt Karadizic! Hvem af jer råbte ligeså meget op mht. den muslimske facist-leder Franco Tudjman og han rædselsregime! Nej for han var jo muslim og en sådan må man pr. diffinition ikke fornærme i
Danmark for så er man enten tegner på Jyllandsposten eller medlem af Dansk Folkeparti! Så det gør Vi jo ikke vi pæne mennesker!!! Men I skulle nu alligevel prøve at se på det muslimske facistsvin's gerninger inden i dømmer en kristen person!!
 
 
23.07-2008 | 16:14 af Erik Willumsgaard
@Jørgen Hansen

Franjo Tudjman, Titos tidligere allierede, og senere præsident i Kroatien har aldrig været muslim, men katolik. Er du ikke kommet til at blande noget sammen?

Ja, den tidligere spanske diktator Franco, er lige pludselig også med i det balkanske morads!
 
 
23.07-2008 | 16:15 af Erik Willumsgaard
PS: Portland er, som bekendt, en slags cement. Er det en form for selvkarakteristik? :-)
 
 
23.07-2008 | 16:15 af Johannes Aagaard
Portland - nu omhandler denne artikel Radovan Karadzic. Og flere af de muslimske krigsforbrydere er allerede dømt, og med rette.

Og bliver endnu en af disse anholdt, så skal jeg nok være på pletten, regn du blot med det.

Og nej, jeg har ikke allerede dømt Radovan Karadzic. Det overlader jeg trygt til FN's krigsforbrydertriburnal. Men derfor kan vel jeg godt have en opfattelse af mandens skyld.
 
23.07-2008 | 16:17 af Erik Willumsgaard
Enig, Troll Dann, krigsforbrydere skal have som fortjent, uanset om de er muslimer, katolikker, animister, ortodokse eller ateister.
 
 
23.07-2008 | 16:18 af Jens N. Roved
Erik - Griner. ;-)
 
 
23.07-2008 | 16:21 af Jens N. Roved
Det vil jeg også godt tilslutte mig.
 
 
23.07-2008 | 16:48 af Erik Willumsgaard
Tak, Snowtiger, for opsummeringen af den serbiske nationalisme. Jeg opholdt mig i en måneds tid i sommeren 1987, i Beograd og Sarajevo, og hørte Milosevic & Cos bravader som ildevarslende baggrundsrummel.

Serberne var flove, og alle lidt nervøse for, hvad det kunne udvikle sig til. Men alle var enige om, at Milosevic ikke ville vinde støtte for sin rabiate politik. Det kom desværre ikke til at holde stik, for ikke længe efter havde krigsbanden sat store dele af Balkan i brand!
 
 
23.07-2008 | 17:09 af Jens N. Roved
Ja, en i min familie var der til psykiatrikongress i slutningen af 80'erne også. Hun havde det samme indtryk som du.
 
 
23.07-2008 | 17:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.07-2008 | 17:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.07-2008 | 17:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.07-2008 | 18:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.07-2008 | 19:06 af Jens N. Roved
Jørgen Hansen - Du skyder jo dig selv i foden, når du selv bringer manglende domme på muslimer ind ved at begynde at tale om en katolsk fascist og bruger det forkerte navn. Mon ikke du skulle hjem og læse 9. klasse om igen?
 
 
23.07-2008 | 19:28 af Slet Mig
snowtiger: interessant - hvorfor mon Søren Espersen og DF der er enige, stadig er i landet...??
 
23.07-2008 | 21:37 af Michael La Bowie
Til "Snowtiger":
Jeg forstår ikke din racistiske "Hvorfor rejser han så bare ikke hjem" -holdning til Slavko Labovic.
Hvis DU havde boet f.eks. i Serbien siden du var et barn, skulle du så ikke være kvalificeret til at ytre dig om begivenhederne i dit gode gamle hjemland Danmark??
Skal Slavko Labovic flytte tilbage til Serbien for at yre sig som han gør, eller må han gerne ytre sig om det hérfra?
Må en dansker så også kun udtale sig om danske forhold, i Danmark, hvis han OPHOLDER sig/lever eller bor I Danmark??
Er dét din opfattelse at dansk ytringsfrihed??
 
23.07-2008 | 23:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.07-2008 | 00:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.07-2008 | 00:29 af Johannes Aagaard
At man har så kompromisløs en alt-eller-intet tilgang til virkeligheden, som enkelte også her giver udtryk for, kan da føre os udi interessante teoretiske skoleridt (og lad os endelig fortsætte med det), men har man et mere praksisnært og pragmatiskt syn på også disse krigsforbryderprocesser, så kommer man vel næppe uden om, at det her altså var, hvad der var politisk muligt i virkelighedens verden. Og så er det nok ikke så slemt endda; om ikke andet, så i hvert fald bedre end ingenting at foretage sig. Konsekvenserne ved at optræde handlingslammet, så vi jo også i form at tab af menneskeliv i konflikten i eks-Jugoslavien.

Dermed ikke sagt, at man ikke kunne ønske sig en bedre og mere retfærdig verden og at det naturligvis er helt legitimt til stadighed at påpege dette. På det punkt er vi vist alle ret enige.
 
24.07-2008 | 00:56 af Thomas König
Slavko Labovis er et sørgerligt eksempel på, at nationalisme gør mennesker blind, dum og farligt. Farligt fordi man ikke kan diskutere med dem. Alt er sort og hvidt.
Måske er Slavko jo slet ikke skuspiller men spiller bare sig selv i Pusher filmen. :-)
 
 
24.07-2008 | 01:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.07-2008 | 02:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.07-2008 | 02:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.07-2008 | 05:01 af Michael La Bowie
Til Steffen Nielsen
Hvordan kan du bebrejde Slavko Labovic, at han støttede serberne under krigen?
Hvem skulle han ellers have støttet?
Skulle han istedet have støtte muslimerne?
Kroaterne?
Eller amerikanerne og Nato?
Hvem ville DU have støttet, hvis du var ham?
Hvem ville DU støtte, hvis danskerne var i krig?
Med muslimerne, kroaterne, amerikanerne og Nato?
 
24.07-2008 | 09:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.07-2008 | 10:52 af bekymrende
Slavko L. er en blind mand.
Radovan Karadzic er skyldig, og han selv ved det godt. Hvorfor ellers har han taget en hel anden identitet og skjulte sig med nyt ansigt.
 
24.07-2008 | 12:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.07-2008 | 13:13 af Devilla
Det er jo som fint at nogle personer har noget imod Radovan Karadzic og nogle støtter ham, mens alle ved hvad Radovan Karadzic stod bag og hvad han har begået.

Faktum er: at alle de beviser som nu er blevet lagt frem, har han ikke meget at forsvare.

Spørgsmålet er: Hvad er forskel mellem Adolf Hitler og Radovan Karadzic er?.

Adolf Hitler var jo tysk politiker til et meget nationalistisk parti, som senere blev en diktator og stod med ansvar for massakre og etnisk udryddelse for uskyldige Jøder.
Radovan Karadzic har de samme simulationer som Adolf Hitler havde den gang.
Radovan Karadzic var blevet valgt ind som bosnisk-serbisk leder, som senere stod en helt for Nacionalni Stroj, som er en meget nationalistisk serbisk nazi parti og dennes tilhængere. Radovan Karadzic står med ansvar for meget mere end blot Hitler. Han har massakre på uskyldig civile, etnisk udryddelse samt trussel mod FN og meget mere.

Dem der støtter ham og forsvare ham, ved hvad han har stået inden for, men som sten på sin samvittighed støtter de Radovan Karadzic. Nogle af de støtter træder ud som neo-nazi fra serbien og andre gemmer sig stadig under tyndt lag af facade, men stadig det samme had.

Det eneste grund til at man kan som Slavko Labovis står stolt i medier og støtte Radovan Karadzic, er at han endnu ikke er fremstillet som Hitler i medier. Der er ingen man høre der støtter Hitler fordi han dræbte Jøder og var og er blevet fremstillet som umenneskelig, selv hos børn. Jeg håber inderlige at Radovan Karadzic også bliver fremstillet som Hitler da han ikke er mindre umenneskelig end Hitler, men desværre tvivler jeg stærk på det, da denne omgang har ofre været uskyldig muslimer og ikke jøder eller andre.
 
24.07-2008 | 13:15 af Devilla
hvordan kan folk, du og jeg står med Sympati for en som Radovan Karadzic... ??
 
24.07-2008 | 13:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.07-2008 | 15:01 af Devilla
Der udover mht Slavko Labovic, i 99-2000 spytter han lort ud om serbien og deres lidelses historie under kossovo krigen. det hele er bare propoganda...
 
24.07-2008 | 19:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.07-2008 | 20:02 af John Andersen
Hvor er det dog sygt og ødelæggende for debatten, at een som Carsten alias JdB nu igen kører derud af som en slags mobbeleder eller leder af "tæskeholdet med de indholdsløse ordgymnastiske øvelser uden argumenter".

Godt være det ikke er stedet, men Per : Når man har været sendt på ferie af avisen.dk 3 gange, som jeg kan forestille mig denne Carsten har været, er det så ikke selve personen der er udelukket i al evighed? Kan man bare sådan skifte navn (eller nick) og "overleve" på den måde? Ved du det?
 
24.07-2008 | 21:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.07-2008 | 21:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.07-2008 | 21:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.07-2008 | 22:48 af John Andersen
Såvidt jeg er orienteret Per så bliver man udelukket for ever efter 3. gang, man får overrakt feriebilletten.
 
25.07-2008 | 01:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 02:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 09:56 af Lars Nielsen
Serberen ovenfor må have spist søm og glemt at spytte hovederne ud, hvis Karadzic er uskyldig er min røv en vandcykel.

Og det er den ikke.
 
 
25.07-2008 | 12:31 af Devilla
F*** det... flok serber der ikke kan ind se at karadzic er en svans, der ikke kun dræbte muslimer, og stak af fra serber i knibe.. han har været sin kone utro og lod hende være i knibe mellem FN og andre militante overvågning... Men stadig findes der nogle f*** hoveder som Slavko Labovic der støtter ham..
 
25.07-2008 | 12:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 14:07 af Thomas Proctor
Slavko Labovic og Morten Messersmidt har demonstreret sammen så måske er de bare nationalister eller fascister som vil retfærdiggøre ethnisk udrensning og drab "for fædrelandet"...

MVH
ESP
 
 
25.07-2008 | 15:57 af Veliki Kurac
Serber blev dræbt og fordrevet fra Kroatien, Bosnien og Kosovo op igennem 90'erne. Mange af dem fordrevne vil gerne tilbage men har intet at komme tilbage til. Krigen var et resultat af forsvar af sit eget folk.

Krig er krig, og alle der er med i krig er også medskyldige i mord. Danmark er i krig, Fogh har sendt danske soldater i krig og han er derfor også skyld i død og ødelæggelse.

Karadzic skal ikke til FN's krigsforbryderdomstol da denne på ingen måde er objektiv eller retfærdig og international anerkendt. Sjovt nok vil USA meget gerne have at alle serbiske "krigsforbryder" bliver sendt til Haag, men selv anderkender de ikke domstolen hmm.

Når USA og EU lande ønsker at få serbiske "krigsforbrudere" send til og dømt i Haag kunne man forestille sig at disse ønsker at sætte skylden på enkelte ansigter og derved fralægge sig ansvaret for ikke at have hjulpet med at forhindre krigen og muligvis ligefrem pustet til ilden og leveret brande?

Hvad er problemet pludselig med nationalister? Vesten havde ingen problemer med at give penge til nationalisterne i Kroatien og Bosnien under krisen inden Jugoslaviens opløsning til at føre selvstændighedskampagner.

Probaganda er der en der siger, læs om probaganda under krigen på balkan bestilt af de amerikanske medier.

Ingen skal sendes til Haag, krigen var alles skyld alle deltog.
 
25.07-2008 | 17:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.07-2008 | 18:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2008 | 00:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.07-2008 | 23:42 af Jens N. Roved
"Til "Snowtiger":
Jeg forstår ikke din racistiske "Hvorfor rejser han så bare ikke hjem" -holdning til Slavko Labovic."

Det var en dybt ironisk kommentar til alle de tågehoveder, som ynder at udtrykke det samme, hver evig eneste gang en muslim udtaler sig om noget som helst her i Danmark. Jeg skal være den første til at beklage, hvis ikke ironien fremgik tydeligt nok.
 
 
29.07-2008 | 09:13 af Lars Nielsen
Giv Karadzic en raket io rø... og tænd lunten.
 
 
29.07-2008 | 19:32 af Birger Kristiansen
Til båtnakkerne, han er jo ikke dømt endnu, men samfundet dernede har da krav på en undersøgelse, og det kommer nu i en retssag, hvorfor gemmer de sig ???????????.
 
31.07-2008 | 23:57 af Thomas Proctor
@Slavko Labovic,

Jeg var der nede i krigen så mig kan du ikke lyve overfor og jeg har mange serbiske, bosniske og kroatere som venner.


Nazi-svin!! Jeg har selv oplevet krigen og set hvordan familier er blevet splittet pga navn. Selvom næsten ingen af de Bosniske muslimer praktiserede religionen blev de bombet og slået ihjel. Ja jeg har set død og hvad had fører med sig - det samme had som Dansk Folkeparti prædiker..

Kom ikke her!
MVH
ESP
 
 
01.08-2008 | 00:02 af Thomas Proctor
@Per H. Christiansen,

Det er ikke tilfældigt at Hitlerjugend MM demonstrerer sammen med serbiske fascister. Heller ikke at MM har kontakt til fascister i Rusland - næe det er nøje tilrettelagt.

MVH
ESP
 
 
01.08-2008 | 20:34 af Bruce1
Skal ESPs udgydelser og persontilsmudren af Morten M. have lov til at fortsætte, hvad bevis er der på han er nazist? Ingen! Så drop disse små løgne, ellers må DF jo tage affære og - med Avisens hjælp - sagsøge for smuds. Du har fået nazier på hjernen mand, bare rolig, de kommer aldrig igen med det gør islamisterne. -Det er hyklerisk ikke at ville forstå det. Nogen må jo have banket nazi-spøgelset ind i hovedet på dig, og nu kan du ikke tænke klart. For dig er alle jo nazister bare fordi de er imod islam, så nej min herre, hykleriet kommer himmelråbende fra din side. Det er hovedrystende.
 
 
01.08-2008 | 20:37 af Bruce1
Majiid, hvad lavede venstrefløjen sammen med Hamas ved demo i DK, og IT talsmand med HuT? Jøde- og USA-hadet forbinder jer.
 
 
03.08-2008 | 20:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.08-2008 | 20:37 af Flemming Jensen
@Itzak

Det du omtaler som et forsøg på at forhindre en borgerkrig, vil jeg betegne som en trussel om folkemord. Og Karadzic holdt ord.
 
 
03.08-2008 | 20:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.08-2008 | 20:55 af Erik Willumsgaard
@Itzak

Hvis det ikke drejede sig om folkemord, kunne man tage din bemærkning om Karadzic' heltestatus som udtryk for sublim humor; men synes du ikke emnet er lidt for alvorligt til det?

Hans bemærkning om, at følge den vej til helvede, som bl.a. Slovenien skulle have lidt under, viser i øvrigt, at manden har en yderst alternativ virkelighedsopfattelse.
 
 
03.08-2008 | 21:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.08-2008 | 21:18 af Erik Willumsgaard
@Itzak

Hvorfor var det dårlige veje Slovenien og Kroatien fulgte. Særlig Sloveniens vej har været ret lykkelig, sammenlignet med det vanvid, som Karadzic & Co var med til at orkestrere i Bosnien. Derfor virker hans udtalelser ovenfor endnu mere vanvittige.
 
 
03.08-2008 | 21:32 af Erik Willumsgaard
Det forekommer, at mange af de, som ønsker at retfærdiggøre, renvaske eller undskylde Radovan Karadzic & Co følger samme taktik, som rabiate islamister gjorde efter terrorangrebet på WTC. På den ene side havde de anklagede meget gode grunde til at gøre, som de gjorde. På den anden side var de helt uskyldige i forbrydelsen.
 
 
03.08-2008 | 21:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.08-2008 | 22:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.08-2008 | 22:26 af Erik Willumsgaard
@Itzak

Hvordan forbinder du folkemord med Sloveniens "vej"?
 
 
04.08-2008 | 14:18 af Veliki Kurac
13th anniversary of Operation Storm
4 August 2008 | 09:27 -> 12:37 | Source: B92
BELGRADE, ZAGREB -- Today marks the 13th anniversary of Operation Storm that led to the exodus of over 200,000 Serbs from Croatia.


The missing (B92, archive)


Storm began on August 4,1995 with an offensive by the Croatian army and police in the region of Banija, Lika, Kordun, and northern Dalmatia.

A day later, the Croatian Army entered a practically deserted Knin and raised the Croatian flag. The number of victims during the operation has never been established.

According to the Veritas Center for documentation and statistics, 1,900 Serbs either died or disappeared during Storm, while the Croatian Helsinki Committee for Human Rights claims that around 700 civilians perished during the operation.

The 13th anniversary of the action was marked in Banja Luka by the lighting of candles in front of the Christ the Redeemer Church in a ceremony that will last two days.

In Croatia meanwhile, the fall of Knin is celebrated as a national holiday, a day of victory and national thanksgiving, where the last sections of territory held by Serb military units were brought back under Croatian control. Since 2000, the day has been feted as Croatian Armed Forces Day.

Top ranking state officials will gather today at the Knin fortress to kiss the flag, sing the national anthem, and speak of those days of pride and glory, reports B92’s correspondent from Zagreb.

As with the other former Yugoslav republics, Croatia will not celebrate its victory by commemorating the other side’s civilian victims.

The number of civilian victims on both the Croat and Serb sides has never been officially recorded, allowing politicians to manipulate the figures.

The then Croatian authorities’ aim in 1995 was to drive the Serbs out of the region, which is currently being discussed at the Hague trial of Croatian Generals Gotovina, Markac and Cermak.
 
04.08-2008 | 14:20 af Veliki Kurac
Præcis det der står i overstående artikkel er det Slavko snakker om man ville prøve at forhindre skete i Bosnien
 
04.08-2008 | 15:04 af Thomas Proctor
@ Bruce1,

Hvordan ved du han ikke er nazist? Noget tyder på man skal høre sandheden fra en fuld MM:

http://www.bt.dk/article/20070427/POLITIK/70427004&SearchID=73279346866175

Du ved udemærket at Hamas ikke var indviteret til den demo og at Holger K bad dem om at gå..
Venstrefløjen er stærkt modstandere af islamister som Hamas, Hizbolla osv - for os er de på linie med den fascistiske højrefløj.

Venstrefløjen har intet had til bestemte folkeslag eller religioner i modsætning til den yderste højrefløj.

Nazister verden over samarbejder faktisk med islamister:

http://avisen.dk/blogs/esp22/esp-angrebet-paa-world-trade-center-blev-planlagt-af_10893.aspx

MVH
ESP
 
 
04.08-2008 | 15:08 af Flemming Jensen
@Veliki Kurac

Argumentationen går åbenbart på, at hvis Kroatien og efterfølgende Bosnien ville løsrive sig fra Jugoslavien, så mener serberne sig berettiget til at gå i krig - til at oprette deres egne republikker, som så skulle frigøres fra henholdsvis Kroatien og Bosnien. Det kan man ikke kalde en advarsel, det var en trussel om krig, og resterne af jugoslavien, dvs. Serbien udfyldte truslen på en måde, som ingen havde drømt om.

Neden under et link til det danske udenrigsministerium.

http://www.um.dk/da/menu/Udenrigspolitik/LandeOgRegioner/Europa/VestligeBalkan/Baggrund/OploesningenAfJugoslavienOgKrigen199195/

........valgte Milosevic at koncentrere sig om Kroatien.
Her var situationen en anden, ikke mindst for så vidt angik en traditionel serbisk tilstedeværelse mange steder i landet. Det udviklede sig til borgerkrig med aktiv deltagelse af enheder fra den jugoslaviske hær. Krigshandlingerne ophørte først mod slutningen af 1991, hvor Kroatien havde tabt en tredjedel af sit territorium.
En formel våbenhvile blev indgået og en FN-styrke indsat i februar 1992 til at overvåge den, United Nations Protection Force, UNPROFOR I, senere United Nations Confidence Restoration Operation, UNCRO. Situationen var herefter rolig, men fastlåst frem til sommeren 1995, hvor Kroatien gennem en lynaktion, Operation Storm, generobrede de kroatisk-serbiske FN-beskyttede områder i det sydlige og centrale Kroatien.


UNPROFOR I, UNPF (UNCRO, UNPROFOR II, UNPREDEP)
FN's Sikkerhedsråd besluttede den 21. februar 1992 at oprette UNPROFOR, United Nations Protection Force. Styrken skulle overvåge våbenhvilen i Kroatien, hvor den holdt øje med et område svarende til den selvudråbte serbiske republik Krajina.
******************************

Vær også opmærksom på, at kroater og bosniere er blevet dømt ved krigsforbryder domstolen, f.eks. general Gotovina fra Kroatien.
 
 
04.08-2008 | 22:38 af Thomas Proctor
 
 
04.08-2008 | 23:11 af Veliki Kurac
@ Thomas Proctor

Hvad skal jeg bruge det billed til?

Jeg har aldrig sagt at der ikke blev drabt mennesker i Srebrenica?

Men uanset hvordan man vender og drejer det, så er fakta at Serberne blev fordrevet fra Kroatien, steder hvor de havde boet i over 300 år. Og det var præcis det man forsøgte at undgå i Bosnien.. Som du måske ved slog Kroaterne og Bosnierne sig sammen (dog har disse også slået hinanden ihjel). Alle var med i krigen, og ingen skal til Haag. Det er min personlige mening.

Nu du sender billeder til mig så tillad mig at sende billeder til dig: http://www.kosovocompromise.com/cms/item/caricatures/en.html

Håber du men også andre kan se bare et gram af sandhenden i disse billeder, så er der måske stadig lys forude for et internationalt retsamfund.
 
04.08-2008 | 23:27 af Flemming Jensen
@Veliki Kurac

Ja - Serbere blev fordrevet fra Krajina - jeg ved ikke, hvor mange det drejer sig om, og jeg vil aldrig forsvare fordrivelse af beboere fra deres hjem

Set udefra undrer det, at serberne valgte den "Krigsstrategien" - både i Kroatien og i Bosnien. Det var en strategi, der resulterede i store tragedier, både for kroater og bosniere, men i lige så høj grad for serberne.

Ved udvisningen af Karadzic læste jeg, at der kun var ca. 15.000, der demonstrerede i Beograd over udvisningen. Det kunne tyde på, at serberne i stigende grad erkender, at Milosevic, Karadzic, og de andre serbiske nationalister var en katastrofe for serberne.
 
 
05.08-2008 | 00:07 af Veliki Kurac
Om der kun var 15.000 det ved jeg ikk. Man kan ikke helt stole på medierne. Dengang da Kosovo erklærede sig selvstændig gik over 100.000 på gaden, en lille gruppe af disse (ca 100-150) begyndte at smadre amassader og de danske medier fx blæste det op som var det hele den serbiske befolkning der nu ødelagde internationale ambassader, og EU truede med at stoppe forhandlingerne om EU optagelse.. Men 150 mennsker ud af 100.000 fredlige demonstranter, er ingenting.. Og for mig viser det bare at vesten stadig maler fanden på vægen når det drejer sig om Serbien og det serbiske folk.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med krigsstrategi? Da Jugoslavien gik i opløsning var det pga nationalistiske krafter i de forskellige republikker (dvs kroatiske nationalister i den Jugoslaviske republik Kroatien osv) som var støttet økonomisk af vesten. Kunne forstille mig at man var bange for at det ville udvikle sig som det gjorde under 2. verdenskrig hvor nazisterne i Kroatien og sammen med kroaterne lavede masse mord på serber. (Note: Det serbiske alfabet kyrillsik er endnu engang blevet forbudt i Kroatien ligesom det var under nazitiden i Kroatien)
 
05.08-2008 | 00:31 af Flemming Jensen
@Vekili Kurac

Det er korrekt, at nationalismen ikke var forbeholdt serberne. Det var gældende for alle folkeslagene i det tidligere Joguslavien i denne periode.

Medier eller ej - så var det lave deltagerantal ved demonstrationerne noget, som resten af Europa lagde mærke til.

Med krigsstrategi mener jeg, at serberne (eller dele af den joguslaviske hær) besatte Krajina i Kroatien, og oprettelsen af den serbiske republlik i Bosnien. Det var en temmelig agressiv strategiserberne valgte, dels som mindretal i de andre republikker og dels som en del af Joguslavien, og advarslerne fra resten af verden var mange.
 
 
05.08-2008 | 23:18 af Veliki Kurac
Bosnia: Mass graves with Serb victims found
5 August 2008 | 13:42 | Source: Tanjug
BROD -- Five locations have been discovered in the RS, suspected to be mass graves containing the remains of murdered Serbs.

The Municipal Association for the Search for Prisoners-of-War and Missing Civilians from Brod has discovered a mass grave in the region, containing the bodies of victims suspected of being killed by the Croatian regular army and the joint Muslim and Croat armed forces during 1992.

"The Operational Missing Persons Team from the Republic of Srpska (RS) was told about mass burial sites that needed to be investigated,” said association president Marko Grabovac, adding that two of the locations were located at the Banjica Catholic cemetery.

He said that during the six-month occupation in 1992, there had been 10 camps in the municipality of Bosanski Brod housing over 2,000 Serbs from Brod, Derventa, Modrica, Odžak and Doboj.

"At least half were killed, their bodies thrown into the Sava river,” Grabovac said.

He added that so far 368 bodies had been exhumed from the mass graves in Brod, and that 263 victims had been identified, all of them Serb.

"The first mass grave where the bodies of murdered Serbs were buried, was discovered in 1993 at the City Cemetery, where we exhumed 92 victims,” Grabovac said.

He said that requests had been lodged long ago with prosecution offices in Doboj and Zenica to establish the whereabouts of 59 bodies, including 23 children’s skeletons exhumed from a mass grave in Sijekovac, near Brod.

So far no one has been indicted for the crimes against the Serb population in Brod, despite the fact that the Hague Tribunal received as long ago as 2002 considerable material with strong evidence of the war crimes committed, along with the names of the commanders, executioners, and victims.
 
05.08-2008 | 23:26 af Veliki Kurac
@ Flemming Jensen

Serberne var ikke på samme måde nationalistiske, men igen det havde de heller ikk grund til, hovedstadien lå i Jugoslavien.

At serberne i Kroatien udråbte deres egen stat, syntes jeg egentlig er et meget logisk og forstående træk. De blev mod deres vilje pludselig tvunget til at leve i et andet land, en anden nation hvor nationalismen og hadet mod dem blomstrede. Som sagt har der boet serber i Kroatien og i Bosnien altid, og nu blev de pludselig revet væk fra deres hjemland Jugoslavien (hvor i Serbien også var) og den kroatiske national følelse (nationalisme) viste samme tendenser som under anden verdenskrig hvor Kroatien også løsrev sig Jugoslavien med nazisternes hjælp, og serberne led samme skæbne som jøderne gjorde det.

Det der slog fejl med den serbiske taktik var at de tabte medie/propaganda/lobbyisme krigen, i slutningen af 80'erne hele vejen op igennem 90'erne og selv den dag i dag.
 
23.08-2008 | 16:24 af Lars Nielsen
Karadzic uskyldig - ja det må da være i mordet i Sarajevo 1914 der lagde grunden til 1. Verdenskrig - ellers er han og Mladic skyldige som bare fanden.
 
 
26.08-2008 | 04:09 af Jens-Erik Olsen
Man må undre sig over at de vanvitige handlinger, der skete i Ex-jugoslavien, kunne ske efter 2 verdenskrig. Og man må håbe for os alle at krigsforbryderne bliver dømt. Det er en skendsel hvad der er skete der nede. Og ingen Serber, kroat eller muslim bør gå ustraffet rundt.
 
22.10-2008 | 15:40 af bekymrende
@Veliki Kurac

Du er bare en blind mand som vil få en stor Serbia i virkeligheden.
En god del af Serber, som ikke var forbryder fortsat at bo i Croatien og bor stadigvæk.
De har ikke blod på hænderne.
 
03.01-2009 | 21:26 af Ratko Arnaut
Nu skal i høre. Jeg er ved at blive træt af at blive set ned på. Jeg er Serber. Vi bliver hele tiden set ned på. Det er altid os der er de slemme fyre. ja det jo lige før vi er værre end Nazisterne. Men tænk nu tilbage. Hvem var det der var på Nazisternes side under 2. verdenskrig, nede på Balkan?
Det var Kroaterne og de Bosniske muslimer. Har jeg ret?
Serberne kæmpede imod, og det er den tak vi får? Det er den tak mine bedsteforældre får?

Det kan godt være Karadzic er skyldig i nogle ting, det siger jeg ikke han ikke er. Men hvorfor er det at det kun er Serberne der bliver sendt til Haag?
Hvorfor blev naser Oric frikendt? En mand der ikke kun kommanderede, men som selv var med til at slå ihjel. Hvorfor blev han frikendt?
Det er nok bevismateriale til at smække ham i spjældet resten af hans liv!
Hvorfor er det at mange af jer Danskere falder for den vestlige propaganda? Hvorfor ser i så firkantet på tingene?
Jeg takker Danmark for at have modtaget mig, for at jeg har fået et godt liv i et fantastisk land. Men der er så mange danskere der ser forkert på tingene! Der ikke aner hvad der foregik der nede!
lad mig spørge jer om noget. lad os sige der udbryder borgerkrig i Danmark, alle muslimerne mod Danskerne. En dansker laver sin egen lille division og tager til Gellerup og slår en masse muslimer ihjel, som gengæld for noget muslimerne havde gjort. Ville han være krigsforbryder, bare fordi han beskyttede sit eget folk?
Naser Oric og hans hær, dræbte en hel landsby på en Serbisk helligdag. Næste dag gav Serberne igen. De invaderede Srebrenica. De adskildte kvinderne og mændene. Serberne slog en del af dem ihjel, men de lod også en del gå. De slog ikke 8000 ihjel som FN og alle andre påstår. Der var ikke engang så mange muslimer i Srebrenica. Og mange af dem som de skrev på dødslisten, var nogen som var flygtet og som kom tilbage efter krigen, som faktisk slet ikke var døde!
Ratko Mladic er ikke en krigsforbryder. Langt fra.
NATO - North Atlantic Terrorist Organisation, det er dem der skal dømmes. Det er dem der skal hænges for bomberdementet på Serbien.
For at gå ind i Irak uden lov!
 
03.01-2009 | 21:37 af Erik Willumsgaard
@Ratko

Nu skal du høre. Jeg har kendt serbere og rejst i Jugoslavien igennem mange år og altid været meget positivt stemt over for serberne, bl.a. på grund af deres skæbne under 2. Verdenskrig. Og jeg var af samme grund meget negativt indstillet over for kroaterne.

Også da det nationalistiske ragnarok brød ud i Jugoslavien forsøgte jeg stadig at have en vis sympati hos de serbiske ledere. Men gode serbere og egen analyse af situationen viste hurtigt, at der var noget ravruskende galt med de serbiske nationalistiske bevægelser. Der var også vanvittige nationalister på kroatisk og muslimsk side. Men det er desværre på den serbiske side det har taget længst tid at få ryddet op i krigsforbrydelserne.

Jeg bærer ikke nag mod hverken serbere, kroater eller bosniakker og håber, at de snart glemmer alt det gamle nag, selvom det kan være svært.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites