Dansk og arabisk smelter sammen

Send til
Debat  89
Anbefal
Yalla, yalla. Unges slang er blevet multikulturelt.
faktaboks

Slang-ordbog - Top 10

Akrash: Pas på! Der kommer en voksen

Eow: Der er nogen som kalder på dig

Flæk en garo: Ryge en cigaret

Shebabz: Venner

Gøt: Bagdel

Bizaz: Bryster

Kizz: Piger

Sjuf: Se her!

Yalla!: Skynd dig! Skynd dig!

Para: Penge

Torsdag den 29. maj 2008, 15:29

Charlotte Rytter er dansklærer på Trefalkeskole på Frederiksberg, og hun havde i lang tid undret sig over sin 10. klasse.

»De gik og brugte nogle fede udtryk, som jeg ikke forstod. Jeg blev nysgerrig efter, hvad de snakkede om, og troede faktisk først, at det var en måde, de kunne svine hinanden til på,« siger hun.

Hun satte dem til at lave et projekt: En ordbog over det slang de brugte. Eleverne kommer fra hele verden, og det afspejler sproget eleverne imellem.

»Vores skole er jo en multikulturel smeltedigel, så det er virkeligt et sammensurium af udtryk fra forskellige lande, som de har gjort til deres eget. Der har altid været kodesprog over for de voksne. Det var det, da vi råbte 'bred ymer', og det er det stadig idag, siger Charlotte Rytter.

Arabisk ryger i Dansk-ordbogen

I virkeligheden er der tale om et tegn på globaliseringen, siger fremtidsforsker Anne Marie Dahl fra Futuria.

»I det store perspektiv vil det være engelsk, som vil blive mere brugt i fremtiden, men i ungdomskulturen er det ikke så sært, at der ryger nogle arabiske ord ind, som bliver brugt.«

Vi lægger mere mærke til dem, fordi de kommer fra en anden sprogstamme, men det er ikke noget nyt fænomen, mener Anne Marie Dahl.

»I ungdomskulturer opstår der altid et eget sprog. Og lige pludseligt, en dag i fremtiden, vil nogle ord fra det finde vej til retstavningsordbogen.«

 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
29.05-2008 | 16:22 af Bruce1
Perverst! De kan lige tro om, her tales dansk og KUN dansk.
 
29.05-2008 | 16:39 af (Slettet bruger)
@bruce123

Du taler da ikke kun dansk selv.

Op mod halvdelen af dine ord er tysk, en god del engelsk. En hel del latin og få græske ord, Du bruger også arabiske ord allerede. -

Jeg troede du var imod tanken om renhed, som du har fremhævet hos arabere. Men lancerer du den selv.

Hvem er pervers?

Ordet pervers er i øvrigt latin - til orientering.
 
29.05-2008 | 16:43 af (Slettet bruger)
Latterligt at bruce1 tror at han kan stoppe udviklingen af det danske sprog.
Et sprog er noget som altid har forandret sig.
Vi bruger da heler ikke ord og vendinger som man gjorde bare for 50 år siden.
Et sprog afspejler det samfund det tales i dermed er disse nye slangudtryk et klart bevis på at vi lever i et flerkulturelt samfund.

DF og bruce1 må indse at de ikke kan stoppe udviklingen.
 
29.05-2008 | 16:44 af (Slettet bruger)
Hvis bruce1 er så glad for det danske sprog så undre det mig at han har valgt sig et så udansk kælenavn.
 
29.05-2008 | 16:52 af (Slettet bruger)
Her er - fra hans blog - en national tekst forfattet af Bruce1, som i øvrigt også er stolt af at tilhøre den hvide race:

De åbenlyst ikke-danske ord er fremhævet med store bogstaver:

"Halløjsa! Her er de vise ord som pladder-PANADSET af KULTURRADIGALE helst ikke vil vide af. Jeg kan ikke lade være med at LINKE til dette lille MESTERværk, ELEGANT fremført af engelske Pat Condell, vær BEREDT på at høre hele BADULJEN om den samfunds- og menneskelige KATASTROFE kendt som islam, SERVERET på under 7 MINUTTER. FORBLØFFENDE som manden rammer plet, i en sand strøm af sandheder. :-)))))"
 
29.05-2008 | 16:56 af (Slettet bruger)
Yallah - skynd dig, udtales jellåh, betyder: gå med gud (Allah) , eller lad os gå med gud. Således sniger islam sig ind på snedig vis !

Godt at Allah slet ikke er en gud iflg Dansk Folkepartis Søren Præstekrave - ellers var de unge svært oppe at køre.
 
29.05-2008 | 17:18 af (Slettet bruger)
@shansen

Hvad er "udviklingen" ?, er det en gud ?
29.05-2008 | 17:32 af Morten Olsen
Praktischer Idealismus

En bog skrevet af grev Coudenhove-Kalergi i 1925, hvori han blandt andet skriver.

"Fremtidens kommende menneske vil være bastarden. For Pan-Europa (d.v.s det forenede Europa) ønsker jeg mig en europæisk-asiatisk-negroid blandingsrace. Lederne skal jøderne stille, thi et velvilligt forsyn har med jøderne givet Europa en ny åndens adelsrace".

http://da.wikipedia.org/wiki/Praktischer_Idealismus
 
29.05-2008 | 17:46 af (Slettet bruger)
@Itzak
Du er da om nogen super til dumme kommentar.
Sproget forandre sig hele tiden og ingen kan stoppe den sproglige udvikling.
Sprog er konstrueret /skabt til at vi mennesker til enhver tid er i stand til at kommuniker med hinanden og består et samfund af flere forskelige sprog og kulture kan man ikke undgå at der sker sammensmeltninger dvs. diverse vendinger og ord forvandles eller erstattes af ord som er kommet til feks. via indvandringen.


Selve udtalen af ord forandre sig jo også hele tiden ligesom dialekter osv..
feks. et ord som cykel udtales ikke på samme måde i dag som for 60 år siden, vi siger heler ikke automobil men blot bil.
Ligesom et ord som cool eller hot er blevet hverdagssprog.

At man ser den sproglige fornyelse først bland helt unge mennesker er ikke noget nyt sådan har det altid været.

Når jeg skriver at man ikke kan stoppe sprogets forandring er det fordi forandringen er noget naturligt og noget som altid har foregået.

Selve det danske sprog er jo i bund og grund bare en tysk dialekt som har udviklet sig til et selvstændigt sprog (Stig kommer ind på det i en kommentar)

Så det er spild af tid at kontroller den sproglige udvikling.
 
29.05-2008 | 17:47 af (Slettet bruger)
Nå Bruce, nu skal du vist til at have renset dit ordforråd. Hvis du ikke kan tåle låneord fra arabisk, kan du ikke længere bruge følgende gloser:
kaffe - mokka - alkohol - giraf - sofa - hash - madras - alkove - ramasjang og mange flere.
Men for dig nok allerværst disse:
islam - imam - moske - muslim - sharia - jihad
 
29.05-2008 | 17:58 af (Slettet bruger)
"Fremtidens kommende menneske vil være bastarden. For Pan-Europa (d.v.s det forenede Europa) ønsker jeg mig en europæisk-asiatisk-negroid blandingsrace. Lederne skal jøderne stille, thi et velvilligt forsyn har med jøderne givet Europa en ny åndens adelsrace".

Det skal nok lykkedes multikulturalisterne at genoplive nazismen.
Tryk avler modtryk.
29.05-2008 | 18:40 af (Slettet bruger)
@Bruce

Nåhhh, vi taler dansk, ligesom på gavlen af Nycomed i Roskilde: "We improve healthcare for you". Flot flot!

Og så er der de gode gamle danske ord som "fuck", "bitch", "computer", "email" osv.

Men du siger måske "Det var dog ved den søde grød!", eller "datamat", eller "jeg har fået en elektronisk post"?

Jeg kommer sådan til at tænke på et meget gammel ord, som sikkert ikke engang er dansk i sin oprindelse: "Fjols"
 
29.05-2008 | 20:27 af Philip Nunnegaard
Lige den med "den søde grød" bruger jeg faktisk af og til i denne variant:
"Det ved den sødeste julegrød..."

Bortset fra det er mit ordforråd også "beriget" med en del engelske udtryk som "fucked op" eller fordanskninger af engelske udtryk.

I det omfang hvor danske udtryk er almindeligt anvendt, bruger jeg så vidt muligt danske ord.
Jeg siger "computer" og "mail" (sjældent "email", da der på dansk er forskel på "mail" og "post"), men jeg siger "tastatur" og ikke "keybord". Jeg siger "skrivebord" og ikke "desk top".

Jeg siger "po'engte" og ikke "påjnt", ligesom jeg skriver "ikon" og ikke "icon".

Ligeledes undgår jeg særskrivning af sammensatte ord, hvilket ellers er blevet en frygtelig uskik hos mange danskere.
Jeg vil nu hellere have en fadøl end en fad øl.
 
29.05-2008 | 20:29 af Bruce1
Hva' så Shansen & Stig, er I en ny pop duo ala Svenne & Lotta? Hvis det stod til jer talte vi vel allerede arabisk, De Radikale ser jo gerne sproget erstattet med engelsk alligevel.
 
29.05-2008 | 21:53 af (Slettet bruger)
Hvem i hullens helved er Svenne og Lotta ?
Har du roterende fis i kasketten fister løgsovs ?
Eller er der flyttet rotter ind på din øverste etage.
Du er da et sælsomt lille pjok Brian et tal.
 
29.05-2008 | 22:02 af (Slettet bruger)
@Stig
Ude på Nørrebro ligger der en isbar som hedder Yallah is.
Vist noget for DF og brian et tal.
De må hurtigt ud kræve navnet forbudt.

Selv is er blevet ISlamiseret (Ha Ha HA )
Is-lamiseret er den ikke sjov.

Ligeså sjov som
som mus i slim = muslim
Netop denne lille ordleg grinede en af mine muslimske venner meget af da han fik den smidt i hovedet første gang.

Foruden det så syntes jeg at vi burde tage det gamle navn "muhammedaner" tilbage.
Som et tegn på at muslimer i Danmark er danskere, dansk muslim = Muhammedaner.
Eller hvad med pakidaner eller irakidaner osv....( det er hyllende morsomt at lege med sproget, DFerne burde prøve det. )
 
29.05-2008 | 22:14 af (Slettet bruger)
@Philip

Jamen sproget er jo levende og dumpede Chr. IV ned fra himlen (eller op fra helvede), så ville vi næppe forstå ham.

At vi får lidt arabisk i vores sprog, er ingen katastrofe. Den engelske påvirkning er meget mere alvorlig, fordi den er så massiv og derfor kan løbe os over ende. Men at værne om vores sprog, er ikke det samme, som at skælve over risikoen for påvirkning.

"Bruce", hvilket næppe er et normalt dansk navn omkring kakkelbordene i kolonihaverne, bruger jo selv alverdens ikke-danske ord og end ikke hans anonyme nick er dansk. Det er derfor utroligt svært at tage ham seriøst.
 
29.05-2008 | 22:31 af (Slettet bruger)
@Jens
At kalde sig selv eller sine børn for engelske navne som feks. Sonny, Dennis, Brian, Patrick, Bruce, Dino osv..... er noget som bestemte grupper af dansker har taget meget til sig oftest grupper som har de laveste uddannelser og husstandsindkomster.
Hvem kender ikke en Brian eller en Dennis der altid lavede ballade og ragede uklar med alle.(lidt lovligt generaliseret og sagt med lune men det er sgu rigtigt nok "de lavere socialelag" har haft et eller andet med disse udenlandske navne)
I dag er det totalt outdated og knap så classy at kalde sine børn for den slags fordi det signaler TRASH.

Kigger man på hvilke NICK NAMES mange DFer vælger så har de en forkærlighed for TRASH navne feks. Brylle eller Bruce1 eller Anettebetjent altsammen noget der lugter af sydhavnens lumre bodega afkrog.
 
29.05-2008 | 22:33 af (Slettet bruger)
Desuden var tysk sproget man talte i mange århundrede her i Danmark sammen med latin og derefter fransk.
Dansk sprog /dialekt blev ikke regnet for fint nok og var en dialekt som kun pøblen benyttede sig af.

Tror næppe at de første konger og dronninger talte Dansk de talte nok mere tysk eller fransk men mest tysk.
 
29.05-2008 | 22:44 af (Slettet bruger)
rettelse
Shebab: Venner

nye ord som mange bruger
habibi = min kære
walla = sværge
bas = nok

sig til hvis I har brug for flere gode ord ...
29.05-2008 | 22:48 af (Slettet bruger)
og et meget vigtigt ord

hi eller farvel = salam
29.05-2008 | 22:51 af (Slettet bruger)
Christian Wilster: Ludvig Holberg (1827)


Før var der knap skrevet på dansk en bog
som ret kunne hjerterne hue
kun eventyr brugbart i kakkelovnskrog
kun vise til spinderskens stue.

Hver mand, som med kløgt gik i lærdom til bund,
latin på papiret kun malte,
med fruerne fransk, og tysk med sin hund
og dansk med sin tjener han talte.
 
29.05-2008 | 22:55 af (Slettet bruger)
@Ras57
Tror ikke DFer som bruce1 kender Holberg (Griner)
Netop Holberg gjorde jo meget ud af at håne de fine for deres tyske og franske fornemmelser.
Dansk var et vulgært sprog på hans tid beregnet som kommunikations middel med hvem datidens fine ny udsprunget borgerskab opfattede som "simple folk"
 
29.05-2008 | 23:07 af (Slettet bruger)
@Shansen

Jeg forstår godt, at du driller DF'ere.

Men det er næsten mobning, når du hentyder til, at de generelt er dårligt uddannede. Jeg synes, det burde kalde på solidaritet.

Jeg falder tit selv i, fordi en del DF'ere gør deres uvidenhed til et adelsmærke. Så bliver jeg sarkastisk, hvilket ikke er godt for mit mentale helbred.

Mange Df'ere her på bloggen vægrer sig fx mod at blive sammenlignet med nazister. Men det kan være, fordi de ikke kender nazisternes holdning i trediverne, da det var mere dagligdag at være nazist. Siden gik det jo helt bananas, og det har alle jo hørt om.

Måske man burde oplyse i stedet for skælde ud og latterliggøre. Man kan ikke forlange, at folk skal vide noget, som de ikke ved.

Når fx Bruce1 kan sige, at han er stolt over at være hvid, så ved han ikke hvad han siger!
Da han ikke hentyder til, at han endnu ikke er solbranket, men til den race, han henfører sig til, så kan man se, at han ikke ved, hvad han taler om. Det kræver oplysning om racer, hudfarver, kultur. Om nazisternes misbrug af racebegrebet.
 
29.05-2008 | 23:08 af (Slettet bruger)
Her er så et bevis på at DFer også kan lave nye ord dog i den lidt mere vulgære stil.
Sig ikke DFer ikke gøre alt for at fornye det danske sprog med deres helt egne nye ord som ovenikøbet kun de selv kender betydningen af.

" 28. maj 2008 14:12 | af Codex_Voltaire

Jeg har selv tænkt over om Steffen's idiofide islamlefleri i virkeligheden handler om at få en dagsorden indført i DK hvor kvinder får deres selvbestemmelsesret konfiskeret således at han selv kan få noget på den dumme.

Får man ikke noget på den dumme, kan man altid gøde jorden for en dagsorden hvor kvinder ikke må sige nej, og vantro kvinder må voldtages under- og efter erobring!"

IDIOFIDE Islamlefleri, der er mere endnu men de to må vist være nok i første omgang.
 
29.05-2008 | 23:09 af (Slettet bruger)
@ Itzak

Når du er bekymret for nazisternes genkomst, så kunne du måske melde dig som anti-nazist. Hvad synes du egentligt, der er galt med fx de danske nazisters politik.

Hvad skal vi sammen gøre for at bekæmpe dem.
 
29.05-2008 | 23:10 af (Slettet bruger)
Stakkels Bruce. Fanget i sit eget idioti (idioti: er det ikke også latinsk?) Og tænk sig, manden/kvinden kalder sige Bruce. Det er sgu da komisk. Specielt hvis han virkelig hedder Brian, og hov! Er Brian ikke også engelsk (look at the bright sigth of life, mister Brian).

with kindly regards,

Jakob Andreas
29.05-2008 | 23:15 af (Slettet bruger)
@Stig
Du har en fed sarkasme.
Solbranket den var fed.

Jeg tror brian et tal udmærket godt ved hvad han siger når han siger at han er stolt over at være "hvid"
Når du anfægter det mobber du ham jo (griner)

Men jeg må sige at det er da idioti at være stolt over sin hudfarve, det er sgu da ikke noget man kan vælge jo måske hvis man hedder Michael Jackson.
Jeg forstod det bedre hvis brian et tal meldte ud at han var stolt af at være en dansker men hvid hvem fanden kan være stolt af sådan noget ?

I min optik er denne hudfarve stolthed en racistisk term, har du det ikke også sådan ?
 
29.05-2008 | 23:17 af (Slettet bruger)
Der har været en fin debat om multikultur, parallelle kulturer mm fornylig. Der blev udkastet den udmærkede ide til afprøvning, at kulturerne ikke skal være sideløbende, men skal integreres. Væk med parallelsamfundene. Altså ikke længere rene danskerghettoer, men en spredning af mangfoldigheden fra de dusinvis af forskellige folkeslag i indvandrerkvartererne ind i de områder, hvor der nu kun er danskere. Det kræver en anden boligpolitik først og fremmest.
 
29.05-2008 | 23:17 af (Slettet bruger)
Margrethe,

DF kan ikke en gang rumme Jacques (Codex Voltaire). Selv synes jeg dog at Jacques skal have ros for sit "idiofide islamlefleri". En orginalt ordsammenhæng. Selv om jeg synes betydning er helt ud af kortet. Men sproglige finerier garanterer jo ikke nødvendigvis at vedkommende er særlig klog. Men de er dog ofte en nødvendighed i al demagogi.

mvh

Jakob
29.05-2008 | 23:18 af (Slettet bruger)
StigWintherPetersen

......Når fx Bruce1 kan sige, at han er stolt over at være hvid, så ved han ikke hvad han siger!.....

du har fuldstændig ret Stig, Bruce1 ved ikke hvad han selv siger,
man kan være stolt over at være klog, inteligent, modig, osv osv, men ikke at være hvid, sort, brun, gul osv osv

bruce kan ikke tåle kritik, han svarer ikke, bruce kan kun kritisere, en typisk DF'er
29.05-2008 | 23:21 af (Slettet bruger)
Med venlig hilsen / Mit freundlichen Grüßen / Best regards / Med vänlig hälsning / ?? ???? ???????
29.05-2008 | 23:21 af (Slettet bruger)
@Abraham
Helt enig med dig i din sidste kommentar.
Bruce1 er en slags urbanlegend ( Ha HA HA )

@Jacob
DF burde udgive en DF ordbog med alle de mange nye ord deres tilhængere producere ender det jo med at de ikke taler det samme sprog som alle os andre.
 
29.05-2008 | 23:23 af (Slettet bruger)
En af de fedeste DF misforståelser er = Tørklæder = Hagekors.
Hvordan de kan forveksle et tørklæde med et hagekors skylder de os stadigvæk et svar på.
Er der nogen der har set nazi jonni rende rundt med tørklæde på ? Eller med sit hagekors på hovedet ?
 
29.05-2008 | 23:24 af (Slettet bruger)
Hvor mange nazier render rundt med tørklæde på hovedet ?
Søren Krarup må jo have set det gøre det siden han er så skråsikker på at tørklæder er det samme som hagekors og dermed en del af den nazistiske symbolik.
 
29.05-2008 | 23:41 af (Slettet bruger)
bruce1 , ahlan wa sahlan, velkommen tilbage, wlcome back, witaj, bienvenue, ben tornato, osv osv,
men det vigtigste hilsen er AHLAN WA SAHLAN , gæt hvilket sprog
29.05-2008 | 23:54 af (Slettet bruger)
Bruce1
Hvilket euforiserende paranoiaserende stof er det lige du selv har taget?
 
29.05-2008 | 23:55 af (Slettet bruger)
@Shansen

Som du dog kan sige det. Men i det mindste kan Brucebassen så være stolt over, at være DANSK trash. Jeg kan godt nok ikke selv se fidusen i at være trash, uanset oprindelse, men hvis det nu kan glæde ham, her lige før at de anonyme smides ud ;o)
 
29.05-2008 | 23:56 af (Slettet bruger)
Bruce1

Du konstaterer intet,, du har hallucinationer..
 
30.05-2008 | 00:00 af (Slettet bruger)
@Bruce

Hvorfor kommer man til at tænke på Monty Python, når man skal henvende sig til dig under det fjollede nick? Nå skidt, du gør dig jo også til grin på andre måder. Fx. kunne du have undgået mobningen i denne tråd, hvis du FOR FØRSTE GANG indrømmede, at du kvajede dig med denne trådens første kommentar:
29. maj 2008 16:22 | af Bruce1
Perverst! De kan lige tro om, her tales dansk og KUN dansk.
 
30.05-2008 | 00:00 af (Slettet bruger)
bruce1 er væk ..........................
30.05-2008 | 00:15 af (Slettet bruger)
Haha..de her ord kan jeg godt genkende.
Jeg mener dog, at det hedder arkash og ikke akrash. Jeg bruger dem ikke selv. Folk siger, at jeg snakker "integreret dansk" og siger til mig en gang i mellem at "jeg skal tale dansk" hehe..."tale dansk" betyder for dem, at jeg skal tale det sprog de forstår, der blandt andet indeholder disse ord. Det her ord stammer altså ikke fra arabisk, kun ordet jallah og sjuf, alle de andre stammer fra tyrkisk
30.05-2008 | 00:21 af (Slettet bruger)
Jaques d'biann a la Codex Voltaire er en sprogfornyer på højde med Glistrup.

Til orientering var Glistrup en politiker som for 20-30 år siden var læremester for Pia Kjærsgård.
Han fandt fx på ordet pladdersødsuppeslattenhed om humanisme.

Han er tilsyneladende reinkarneret den førnævnte bloggør, som i et og samme rasende indlæg leverede følgende tour de force:

velfærdsnarkotiserings-induceret
matriarkstats-overbeskyttende
tåbetoleranter
atomgrillede
marxist-missionærer
ligmassen
civilisationssvigt
fortolkningsperverteret
kulturberiger
middelalderforlangende
holdningskorrekt
offerrollefabrik

Det ser unægteligt godt nok ud som om, den produktive åre udspringer af den mere negative del af skribentens personlighed.

Af sammenhængen fremgår det yderligere at de få positive ord naturligvis skal forstås ironisk, og kun skal kunne bruges således.

Positive neologismer kunne skabes, fx

ramadanglæde
kebabduftende
arabergæstfrihed
alkoholfrifester
halalhippie
godhedsindustri
 
30.05-2008 | 00:24 af (Slettet bruger)
Jeg synes, at det er en grovhed uden lige, at lave grin med dårligt uddannede. Fordi folk er dårligt uddannede er de ikke lavere mennesker, og de er muligvis heller ikke uintelligente.

Der er mange ældre mennesker eller andre, der bare ikke har haft muligheden for en god uddannelse. Og de mennesker er der faktisk også brug for i et moderne samfund. Ellers kan disse med rumpetten i sky overmennesker jo selv køre skraldet væk. Selv grave grave på kirkegårdene, selv sidde ved samlebåndene på et slagteri, selv være kloakarbejdere osv.

Og disse overmennesker, som benytter samme retorik, som de selv rakker andre ned for. Er de i virkeligheden skabs DFere ? TSK TSK

Tilbage til det danske sprog. Med stigende globalisering er det jo ikke noget, man kan undgå. Man kan lige som de fransktalene bekæmpe det. Men jeg tror ikke, at det er holdbart. Desuden kommer der jo hele tiden nye dimsedutter og duttesimser til verden, som man ikke har noget navn til. Elektronik og videnskab udvikler hurtigere og hurtigere med noget som vi heller ikke har navne for.

Og dansk er jo til at begynde med et sammensurium af andre sprog. De oprindelig skandinaviske sprog som dansk, svensk, norsk, islandsk og farøsk har bevæget sig i hast fra hinanden. Islandsk er vel nærmest det oldnordiske sprog, fordi de har været mest isolerede fra den øvrige verden. Og inden for den danske sprog har der udviklet sig egnsdialekter,, som har modtaget påvirkninger fra omgivelserne. F.eks. halvsvensk på Bornholm.

Det eneste, jeg ikke bryder mig om ved sprogudviklingen, er, hvis egnsdialekterne uddør.
 
30.05-2008 | 00:24 af (Slettet bruger)
Stig du har glemt

tæppehandler logik , hahahah
30.05-2008 | 00:33 af (Slettet bruger)
@Janutte

Hvad er det for 'overmennesker', du hentyder til? Og hvem er det, der - i denne tråd - har nedgjort folk med manglende uddannelse, FORDI de mangler uddannelse?
 
30.05-2008 | 00:45 af (Slettet bruger)
Ras57

Prøv lige selv at læse igennem bloggen, og du vil vide, hvilke OVERmennesker, jeg har i tankerne.

Om de nedgør folk, der ikke har langvarige uddannelser, fordi disse ikke har de lange uddannelser, om det er snobberi, mobning eller eller, måa du hellere spørge DEM om.
 
30.05-2008 | 00:47 af (Slettet bruger)
@ Janutte

Jeg siger jo netop til Shansen at hun mobber, fordi Bruce1 pga manglende uddannelse, ikke ved, hvad han taler om. Han udtaler sig dumnationalistisk endnu engang, men her gik den altså ikke. Han vil kun tale dansk, og vil have andre til det. Værsågod! Jeg viste, at han selv taler udenlandsk - og i den grad. Det vidste han ikke - men hvorfor stille sig så dumstolt dansk an, når man ikke har noget at have det i. Det er pointen.

Som min salig mor sagde:

Er du dum,
så vær blot stum,
men med en kløgtig mine,
så alle, som på dig ser,
tænker - død og pine.

Bruce1 kunne gerne udtale sig om ting, han har forstand på.

I øvrigt: Jeg tror ikke, at bornholmerne vil være tilfredse med det halvsvenske prædikat. Bornholmere, hallændere og skåninger tilhører nok tilsammen snarere et glemt - og klemt folk. Som, der bare ikke blev et land til.
 
30.05-2008 | 01:17 af (Slettet bruger)
===> StigWintherPetersen

Nu var det ikke lige Bruce1, jeg havde i tankerne, for jeg kender ikke noget til hans uddannelse.

Det var alle dem, som ikke højere uddannelser, jeg havde i tankerne.

Egentlig er jeg heller ikke imponeret af mange højere uddannelser i Danmark. Hvad jeg kender til er indspisthed, lavtlønnede lærerkræfter og dyrkelse af middelmådigheden for at alle kan følge med.

Og der er altså brug for andre i samfundet end akademikersnuderne. Blikkenslagere, betonbisser, hårkunstnere, ekspedienter, langrendere osv.
 
30.05-2008 | 01:24 af (Slettet bruger)
@Janutte
Når debattører har så skide travlt med at være den første med en dumsmart bemærkning, og når den så skingrende tydeligt viser, at han/hun overhovedet ikke har tænkt sig om, er det vel rimeligt nok, at andre påpeger det. Det er ikke hverken snobberi eller nedgøring, at man enten beder pænt, argumenterer for eller provokerer til, at der er bare et minimum af fornuft i kommentarerne.

Og hvis man vil kloge sig på sprogudvikling, må man godt have bare en smule at have det i. F.eks. er det måske en ide at sætte sig ind i den meget stringente islandske BEVIDSTE sprogpolitik, før man hævder, at det islandske sprog idag skyldes, at landet har været isoleret fra den øvrige verden.
 
30.05-2008 | 01:27 af (Slettet bruger)
Du er jo også selv lidt nedladende over for folk, der har gidet sidde med næsen - snuderne - i bøgerne i årevis.

Bruce1 er fotograf, men det er jo lige meget.

Man bliver ikke klog af at læse, men man får viden.

man bliver heller ikke klog af at blive elektriker, men man ved en masse om strøm mm.

Respekt for andres viden mener jeg er noget af det allervigtigste. Det er en demokratisk dyd. Desværre er det jo sådan, at der for tiden spredes mistillid til viden. Det siges fra regeringen, at magen viden i virkeligheden bare er meninger. Og så erstatter man reel viden med egne meninger.

Det er farligt for demokratiet.

I øvrigt er det jo sådan, at der ikke er kvalificeret ytringsfrihed i dette land. Det er stort set kun tilladt at udtale sig om noget, som man ikke har forstand på, jeg mener professionelt fra sit arbejde. Man bliver prompte fyret, hvis man udtaler sig kvalificeret om sit eget arbejde.

Til gengæld er det fuldt tilladt at ytre sig om alle mulige andre menneskers arbejde og specialer. Det forbliver desværre ofte ukvalificeret.

Respekt for viden og ret til at udtrykke denne viden ville bringe os meget længere.
 
30.05-2008 | 01:33 af (Slettet bruger)
@Janutte,

Din seneste kommentar krydsede lige. Jeg går til bekendelse: jeg er akademiker. Men det er absolut ikke ensbetydende med, at ikke-akademikere i min bog ikke har mindst ligeså stor betydning i samfundet eller ligeså fornuftige eller ufornuftige meninger. Og jeg har faktisk heller ikke set akademikersnobberi i debatten. Men jeg har set - og deltager selv i - forsøg på at få ordentligt dokumenterede argumenter i debatterne. Hvis man kun kan bidrage med uartikulerede opstød eller personangreb eller blot skal lufte fordomme, så er debatten allerede ødelagt og ikke værd at deltage i for andre, der også gerne vil blive klogere undervejs i ordvekslingen.
 
30.05-2008 | 01:43 af (Slettet bruger)
@Stig 01:27

Helt enig!

Respekt er i det hele taget nøgleordet. Respekt for andres meninger, for andres viden, for andres kultur, for andres enver osv osv. Og det er netop her vandene i reglen skiller på avisen.dk. Dispespekten, der formodentlig er et forsøg på at stive sig selv af ved at hamre løs på de medmennesker, der er endnu dårligere stillet - med forskellige påskud (religion, tørklæder, kriminalitet, antal fødte børn per familie, manglende evne til at have normalt arbejde - fortsæt selv listen), bliver desværre mere og mere udbredt.

Min personlige holdning er, at man starter med respekten, og folk skal derefter gøre sig fortjent til at miste den. Og det gør man hos mig, hvis man som udgangspunkt ikke vil respektere andre på grund af nationalitet, race, religion, politisk overbevisning eller køn. Blandt andet derfor har jeg vanskeligt ved at respektere visse debattører på disse sider, hvis de faktisk mener det, de giver udtryk for anonymt eller mindre anonymt.
 
30.05-2008 | 02:05 af (Slettet bruger)
===> StigWintherPetersen og Ras57

Jeg faldt selv i, og kaldte nogen akademikersnuder UHA

Og jeg VED det, der er ingen af os, der er uundværlige, men vi kan alle bidrage til samfundet med det, vi nu engang har at tilbyde. En ordentlig debatform og respekt for andre er noget, som jeg mener d'herrer har helt ret i.
 
30.05-2008 | 02:29 af (Slettet bruger)
@ Janutte og Ras57

Fint fælles udgangspunkt - men derfor kan man jo godt drille lidt - med respekten i behold.
 
30.05-2008 | 02:48 af (Slettet bruger)
===> StigWintherPetersen

Jo tak, lidt smil kan vi alle godt bruge.

Man får et smukt ansigt iflg. Jørn Riels beretninger fra Grønland.
 
30.05-2008 | 08:48 af Lars Nielsen
Dansk og Arabisk smelter lige så logisk sammen, som den dag hvor helvede fryser til is.
 
30.05-2008 | 10:25 af (Slettet bruger)
StigWintherPetersen
Sjovt med de tal. Vi kalder dem arabiske tal, men egentlig blev de givet som en gave til en arabisk fyrste. De kom oprindeligt fra Indien.

Det meste af det araberne tager æren får, stammer oprindeligt fra okkuperende områder. Arabernes "storhedstid" var mens de ekspanderende og tilegnede sig andres opdagelser. Mange af de store arabiske vismænd var konvertitter.
 
30.05-2008 | 11:55 af (Slettet bruger)
30. maj 2008 10:25 | af Hammerlein

kom med nogle doku til dine påstande,
30.05-2008 | 12:50 af (Slettet bruger)
Det er da godt, at Janutte forsvarer lavpandede bloggere som Bruce1, som hun jo kalder dårligt uddannede. Hun synes, at der er for mange bloggere, der mobber de mange stakkels Bruce1'er. I skal istedet belære dem om, at
"dansk er jo til at begynde med et sammensurium af andre sprog. De oprindelig skandinaviske sprog som dansk, svensk, norsk, islandsk og farøsk har bevæget sig i hast fra hinanden. Islandsk er vel nærmest det oldnordiske sprog, fordi de har været mest isolerede fra den øvrige verden. Og inden for den danske sprog har der udviklet sig egnsdialekter,, som har modtaget påvirkninger fra omgivelserne. F.eks. halvsvensk på Bornholm"
Så fremover forventes I at opføre jer ordentlig overfor lavere uddannede og snarere belære dem end at mobbe dem. Fy, skam jer.
 
30.05-2008 | 14:16 af Danske-A
Der er godt nok mange landsforrædere på Nyhedsavisen.
30.05-2008 | 16:07 af Bruce1
Hvem siger jeg er dårligt uddannet, det er noget Stig og andre griber ud af luften! Jeg har da bl.a. gået på EFG! :-D
 
30.05-2008 | 17:05 af (Slettet bruger)
abraham
Hindu-arabiske talsystem, Arabiske talsystem eller titalssystemet er verdens mest udbredte talsystem. Det er opfundet af indere, [1] formidlet til Vesten af araberne og i dag brugt vidt omkring i verden. Det enestående ved indernes system er opfindelsen af tegnet nul, "0", der gør det muligt at nedskrive, at en talklasse (enere, tiere, hundreder...) er tom.
http://da.wikipedia.org/wiki/Arabiske_talsystem
 
30.05-2008 | 17:11 af (Slettet bruger)
 
30.05-2008 | 18:05 af (Slettet bruger)
30. maj 2008 17:11 | af Hammerlein

prøv at læse her

The noted Arab mathematician al-Khwârizmî (Muhammad b. Musa al-Khwârizmî ca. 875) wrote a textbook on the subject which now exists only in a number of Latin versions. In these a point is used for zero. In ca. 952 Abu'l-Hasan-al-Uqlidisi wrote the Book of the parts of Indian Arithmetic which contains an explanation and application of decimal fractions. [Hassan and Hill 1986 p 24] In the transmission of Arabic numerals to Europe the method of writing numbers became reversed to the present method in the process. [Knuth 1981 p 181]

http://scholar.chem.nyu.edu/tekpages/arabnums.html

mere om det kommer når jeg får tid ....
30.05-2008 | 20:01 af Thomas Bruun
Helvede fryser til is!! Og landsforræder er netop den sjuft der ikke indser, at kun i fællesskabet findes mennskets idealtilstand - her finder mennesket sig selv! Fællesskaber skabes af mennesker de dikteries ikke af jubeltåber og lovsamlinger. Fint med lidt fællessprog og fællesskab på frederiksberg - det er jo ikke nordjylland vel?!
 
30.05-2008 | 20:43 af nadush
StigWintherPetersen,

Jeg vil lige rette dig og sige at Yallah faktisk betyder kom nu, skynd dig, fart på.

Ya Allah har noget med Gud at gøre.

Det betyder o Gud.

Fred her fra :)
30.05-2008 | 21:32 af (Slettet bruger)
En smuk omgang morsomheder, Ha-ha, det var her der skulle grines Ikke ? Næ nej , jeg kan ikke rigtig grine af andres dårlige opdragelse, selv om disse mennesker ynder at fremstille sig selv som langt bedre end andre, som de mener er dørmåtter, man kan træde på . og hælde snavs i hovedet på.
Alle jeres fladbundede , dumsmarte vittigheder kan i komme med til jeres meget gode venner(og se om man så stadig er venner); men sagt til nogen man foragter er der tilsvining !
 
30.05-2008 | 23:42 af (Slettet bruger)
===> Observer

Er du observant.

Min lille henvisning til skandinaviske sprog var faktisk rettet mod Shansen, som mener, at dansk er en tysk dialekt.

Ellers har jeg hakket lidt på dem, der mener, at de er bedre mennesker end de dårligt uddanede. Selvudnævnte overmennesker, som jeg blot mener er højr*vede i bedste fald og i værste lige så hadefulde som muslimhadere. Det er kun aversionernes retning, der er forskellig.
 
31.05-2008 | 09:12 af Frika Delle
@ bruce1
Du bruger selvfølgelig heller ikke arabiske tal - men derimod selvfølgelig romertal. Du har naturligvis aldrig sagt sofa eller madras, har aldrig smagt en sharwarma, kunne ikke drømme om at spise couscous, handle i magasin, ville aldrig tage ordet gamache i din mund osv. Et fattigt og nøjsomt liv med flæskesteg og rødgrød med fløde og Pia Kjærsgaard på marokkopuden.
 
31.05-2008 | 09:21 af (Slettet bruger)
abraham
Var det et forsøg på uredelighed? Hvorfor tager du ikke det første af afsnittet med i din egen dokumentation. Den giver mig jo ret.

Positional number systems require a symbol for "nothing", hence the introduction of the symbol zero into European mathematics.

It should be noted that the Arabic numerals were neither invented by nor used by the Arabs. They were developed in India by the Hindus around 600 AD. Interestingly, these numbers were written "backwards", thus one hundred twenty three was written 321. Around 750 AD this system of decimal arithmetic was brought to Persia when several important Hindu works were translated into Arabic.
 
31.05-2008 | 09:36 af (Slettet bruger)
Janutte janutte, du kan hakke alt det du vil men det ville hjælpe dig meget hvis du i stedet satte dig lidt ind i de ting du prøver at hakke på.
Ser du det danske sprog (Det som tales her i Danmark) har langt mere tilfælles med det tyske sprog end med Islandsk eller andre old Nordiske sprog.

Dansk har intet med islandsk at gøre på nogen måde.
Hverken i tegnsætning eller i lingvistisk osv....
Utroligt at Janutte skal "kloge" sig på noget som hun åbenbart ikke ved ret meget om samtidigt med at hun prøver på at mobbe mig for at besidde en viden netop om det som hun sandsynligt mangler viden om.

Jeg gider ikke at spilde mere tid på Janutte i denne her debat fordi hun aner ikke hvad hun snakker om, er der andre der har lyst til at tage over og forklare Janutte lidt om det danske sprog så kan de bare tage over.
 
31.05-2008 | 09:45 af (Slettet bruger)
abraham


Muhammad Bin Musa Al-Khwarizmi, mathematician, astronomer, and geographer, was born in a small town south of the river Oxus in Persia (Kheva, a place located in what is present day Uzbekistan) around 770. His family name indicates that he was from Khwarizm and that one of his ancestors was a Magus, or priest of Zoroaster. Although little is known about Al-Khwarizmi, he was one of the most influential of all Arab mathematicians.

Manden var græker eller af græskafstamning.
 
31.05-2008 | 16:15 af (Slettet bruger)
De der taler så meget om menneskerettigheder og multikultur, glemmer at det er en fundamental rettighed at leve blandt sin egne og bevare sin egen kultur.
Ingen kan tvinges til at blande sig med andre etniske grupper.
Det skal være frivilligt.
31.05-2008 | 16:40 af (Slettet bruger)
@Shansen

Du tager fejl - og Janutte er tættere på. Dansk og islandsk (samt svensk, norsk og færøsk) tilhører alle DE NORDISKE (eller nordgermanske) SPROG, der er så nært beslægtede, at forskere stadig diskuterer, om de kan betragtes som forskellige sprog eller som dialekter af samme sprog. Tysk tilhører derimod de vestgermanske sprog sammen med engelsk (ja, sgu!), nederlandsk, flamsk, afrikaans og frisisk.
 
31.05-2008 | 17:14 af (Slettet bruger)
Lidt om germaniske sprog:

http://en.wikipedia.org/wiki/Germanic_languages

Takker Ras57. Jeg har rejst i Sverige, Norge og Finland, hvor dansk rakte ret langt. Man skal bare selv tale tydeligt og selv holde ørerne stive.

Rejse i Tyskland og tale dansk - forget it man.

Jeg bor til dagligt i et engelsk talende land, og jeg har observeret en hel del ord, som er de samme. Blot udtalt anderledes eller med en snert af anderledes forståelse.

Jeg har endda et eksempel på en lidt anderledes forståelse. Min mands onkel og tante var engang på visit, og vi skulle ind til byen med S-toget. Vi stod ved elevatoren ved Hvidovre station og ventede ved elevatoren, der sagde "I fart". Reaktionerne var derefter, for på engelsk betyder det "Jeg prutter" LOL

Sprog i sig selv er ikke nok. Det er måden, man udtaler eller benytter vendinger, der er lige så sigende.
 
31.05-2008 | 17:25 af (Slettet bruger)
@Shansen:

Jeg er IKKE DF'er, din lille matriakfascistiske narcissist-sinke!

Fatter man ikke hvad der menes med "idiofid" i den sammenhæng, er begavelsen mere end knap.
31.05-2008 | 18:29 af Frika Delle
@ Codex_Voltaire
Mener du ikke Idefix?
"Patriotisme? En blanding af egenkærlighed og fordomme" (Voltaire)
 
31.05-2008 | 21:05 af (Slettet bruger)
29. ???? / ???? 2008 23:37 | ?? ??? bruce1
???????? ?????? ? ??? ???? lalles ??? ?????? ????? ???? ??? ???? ???? gasovnen ??? ??? ????? ???... Shansen ? ?????? ????? ?? ???? ? hagekorset ?? ??? ????? ??? tørklædet ? tørklædet ???? ???? ??????? ??????? ?? ??? ???? ??? ????? ????? ?? ???? ??????? ? ??? ???? ???. ?? ?? ?????? ???????????? ??????? ???????? ? ?? ?? ??? ?? ???? ????? ???? ???? ???...? ??? sgu ????? ??? ??? ????? fisende ????. :)??? ?? ???? ??? ?? ??? ??????? ?? ????? ?? ??????? grønskollinge ??? ???? ??? ??
01.06-2008 | 02:06 af (Slettet bruger)
Bruce1 lider af selvoptagethed, læser ikke andres indlæg inden han reagerer, er vanvittigt højreorienteret og utroværdig:

Han skriver:

"Hvem siger jeg er dårligt uddannet, det er noget Stig og andre griber ud af luften! Jeg har da bl.a. gået på EFG! :-D"

Det JEG faktisk har sagt var såmænd blot følgende:

"Bruce1 er fotograf, men det er jo lige meget. "


Hvis det at være uddannet fotograf er at være dårligt uddannet, ja så er Bruce1 dårligt uddannet.

Noget andet er, at hans synspunkter er helt ude på overdrevet. Fx: stolt over at tilhøre den hvide race, vil forbyde islam og til den brug lave grundloven om mm.
 
01.06-2008 | 08:32 af (Slettet bruger)
Alkohol, Algebra, Algoritmer er eksempler på arabiske ord, som vi importerede for flere hundrede år siden.
Et sprog styrkes ved at beriges udefra.
Engelsk er for eksempel verdens hovedsprog. De har lånt ord fra over 350 andre sprog.
Så tag det bare helt roligt.
01.06-2008 | 18:54 af M. J.
Årsagen til at danske unge helt ukritisk importerer arabisk er at de ikke er opdraget med kærlighed til eget sprog, egen kultur og eget folk.

Unge danskere er opdraget til at være globalister. Og med en sådan totalitaristisk præget opdragelse, der hylder et utopisk paradis uden landegrænser og individuelle folkeslag, et 'paradis' med fred og forståelse på jord, styret af en eller et par stærke ledere, udsletter pr. natur det nationale.
02.06-2008 | 07:51 af (Slettet bruger)
Hvem gider være national ?? På grund af den sidste krig der sluttede 1945 var mine forældre nødt til at flygte til tyskland, vores udseende er fuldstændig "europæisk" men vi blev behandlet og omtalt ligesom indvandrerne i dagens Danmark. Så selv om jeg er opvokset i tyskland er der ingen ti heste der trækker mig tilbage dertil. Men jeg er ikke Dansker og jeg er ikke tysker, jeg er jordbo...født på planeten jord. Det land der engang var mine fædres eksisterer ikke mere, jeg kan ikke komme hjem, og med hensyn til sproget så taler jeg det sprog der er nødvendigt at tale.
Sådan er der mange mennesker der har det uden at de har ønsket det.

Det man i disse tider må lytte til skræmmer mig når jeg tænker tilbage på det jeg engang har oplevet, især fra typer som Bruce1...der knap nok behersker deres eget sprog.

Men du Indvandrer burde skrue ned for dine nedvurderinger af europæiske tanker eller tage tilbage til islamsk kæft trit og retning...så du kan lugte til det lort du tilsyneladende savner...du må gerne tage Bruce1 med dig, brug ham som du vil...fx som proteintilskud til dine kameler !
02.06-2008 | 11:29 af (Slettet bruger)
@Bernhard

"Sådan er der mange mennesker der har det uden at de har ønsket det"

Som du rigtig nok siger, UDEN AT DE HAR ØNSKET DET, og hvorfor har de ikke ønsket det ?, fordi mennesker foretrækker at være nationale og leve blandt deres egne fremfor at leve som 'jordboer' uden rødder, uden grænser og uden tro.
02.06-2008 | 12:05 af Nikolaj Skjoldemose
hmm.. der er da ikke noget at sige til at unge mennesker ændre deres sprog.. om så det bliver ulovligt så vil folk bare gøre det mere. slut prut...
02.06-2008 | 13:19 af (Slettet bruger)
@ Itzak

Hvorfor skulle nogen ønske "at blive snakket ned i muderet", hvorfor skulle jeg skifte nationalitet uden at ønske det og hvorfor skal jeg have en sådan i det hele taget ?? Jeg (og mange andre ) har ikke valgt sådan, men vi skal finde os i at der er sådan...

Hvem eller hvad er "Itzak", andet end en lyden af en sten der rammer en rude...??
02.06-2008 | 17:53 af (Slettet bruger)
===> Bernhard

Jeg synes, at du er lidt grov i det.

Hvad har kamelerne gjort dig ? Ka melerne i hele taget genere dig som vegetarer ?

Melerne er endda leveringsdygtige i råvarer til tøfler. Så kan man være under kameluldstøflen :-)
 
02.06-2008 | 21:47 af (Slettet bruger)
brug ham som du vil...fx som proteintilskud til dine kameler ! siger Bernhard.
Det var ikke pænt sagt !
 
04.06-2008 | 15:58 af (Slettet bruger)
Arabisk er et vidunderligt sprog. Taler det selv (sådan da).

I mine øjne er arabisk langt vigtigere end både tysk og fransk (som jeg også selv taler). Kan du tale arabisk kan du tale med en stor del af verden på samme måde som hvis du kan tale spansk.

Lad vore skolebørn lærer engelsk, spansk og arabisk, så kan de klare sig i det meste af verden.

MVH Gilgameesh.
 
 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
Gratis nyhedsbrev
Vejret i dag | Danmark 18°
Powered by AccuWeather
Annonce
MEST POPULÆRE PÅ AVISEN.DK forrigenæste