Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Danmark har et problem

Start et spil på Spigo.dk
Spil

baggrundsanalyse Danmark skriger på arbejdskraft som aldrig før, så endnu flere kan betale skat - og alle kan få en uddannelse. Tving danskerne i arbejdstrøjen, lyder eksperters råd. Ellers vil skatten stige for alle danskere.

29. aug. 2008 kl. 14:45 Pernille Mainz
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Pernille Mainz
- født i 1978 i Holbæk og opvokset ikke langt derfra i en lille by, der hedder Svinninge.

- er udannet fra Roskilde Universitets Center (RUC), hvor jeg har læst Dansk og Journalistik (2006)

- var i praktik på Berlingske T...

Der var engang et lille land, der hed Danmark. De fleste mennesker i landet havde så mange penge, at de kunne købe sig næsten alt. Derfor blev der skabt et kæmpe behov for arbejdskraft til at bygge nye huse og sælge fladskærms-tv. Det er her, Danmark får et problem.

Faktaboks

Venstre: Ser tiden an

Venstre vil afvente og se, hvad der kommer ud af de såkaldte trepartsdrøftelser mellem regeringen og arbejdsgivere- og tagere, som foregår i øjeblikket. Men er ikke umiddelbart fortaler for en kortere dagpengeperiode.

Konservative: Klart ja

Det er en absolut nødvendighed at forkorte perioden, men samtidig skal dagpengebeløbet være højere. Der er behov for, at vi får frigivet flere hænder, der kan arbejde.

S: Absolut nej

Socialdemokraterne vil ikke piske ledige til at komme i arbejde. I stedet ønsker partiet, at bekæmpe sygefravær ved at belønne arbejdsgivere, der gør en ekstra indsats mod sygefravær og nedslidning.

DF: Nej

Dansk Folkeparti er i mod at skære i dagpengeperioden, fordi partiet ikke mener, at det vil give flere hænder til arbejdsmarkedet.

Dagpengenes historie

I 1970'erne kunne arbejdsløse få dagpenge i 2, 5 år.

Senere blev den sat op til hele ni år.

Under Nyrup-regeringen fra 1993 til 2001 blev dagpengeperioden gradvist sænket fra ni år til de nuværende fire år.

Under den nuværende VK-regering, der trådte til i 2001, har der ikke været pillet ved dagpengeperioden.

Enkelt sagt er dagpengeperioden faldet i takt med, at arbejdsmarkedet har haft brug for flere hænder.

Pludselig er der ikke hænder nok på arbejdsmarkedet. 39.000 stillinger står og skriger på at blive besat. Det sker samtidig med, at 811.000 danskere fra 15 til 64 år - minus studerende - går rundt og bestiller ingenting, selvom mange af dem sagtens kunne.

Politikerne var advaret

Allerede for to år siden advarede den såkaldte Velfærdskommission regeringen om, at noget måtte gøres. Flere danskere skulle trække i arbejdstøjet, også selvom de skulle tvinges til at vente med at gå på pension eller efterløn. Eller tvinges i job igen efter 'blot' to år på dagpenge.

For eksempel nogle af de 143.000 danskere, der er gået på efterløn i en alder af 60 år og stadig er friske nok til at arbejde. Ikke at forglemme nogle af de 86.000 personer, der er på dagpenge og ifølge loven kan være det i fire år. Fire år, hvor mange af dem får 15.323 kroner om måneden. For at lave ingenting.

Men forslaget mødte stor politisk modstand, ligesom det sker i disse dage, hvor en anden kommission netop har foreslået det samme.

Velfærd skal sikres

Problemet er, at når der er så stor mangel på arbejdskraft, som der er i Danmark lige nu, er der for få mennesker, der tjener penge og dermed betaler skat. Skat, der skal sikre vores velfærd, så unge kan få en uddannelse, vi allesammen kan gå gratis til lægen. Og så vores bedsteforældre kan blive passet på et ældrecenter. Hvis ikke flere kommer i job, vil alle danskere fremover skulle betale mere i skat, vurderer flere eksperter.

Ifølge et skøn fra Finansministeriet mangler regeringen årligt i alt 14 milliarder kroner for at danskernes velfærd kan bestå.

Ny kommission

Derfor nedsatte statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) i foråret endnu en kommission. Nemlig en såkaldt arbejdsmarkedskommission, der består af ni eksperter, som skal komme med forskellige bud på, hvordan flere ledige danskere kan komme hurtigt i job.

Arbejdsmarkedskommissionen har som sagt netop foreslået politikerne at nedsætte perioden, hvor ledige kan få dagpenge fra de nuværende fire år til to år. Det, mener eksperterne nemlig, er et godt bud på, hvordan flere danskere kan få hænderne op ad lommerne og hurtigt komme ud på arbejdspladserne. Men selvom politikerne i Folketinget to gange på to år får præcis de samme råd fra nogle af landets klogeste arbejdsmarkdseksperter på området, ser størstedelen alligevel ikke ud til at ville lytte. Danmark har et problem!

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
29.08-2008 | 15:12 af Johannes Aagaard
Åh, hvor er det dog totalt håbløst at se politikere agere så ansvarsløst. Har vi ikke netop dem til at have fingere på samfunds-pulsen og evne at kunne lægge langsigtede planer?

Man forgylder en bestem generation via boligsubsidiering og man freder efterlønnen - begge tiltag, der muliggør at disse vælgere kan trække sig væ fra arbejdsmarkedet tidligere. Hvorefter man punker alle andre for at få dem til at arbejde mere (så at de kan få råd til at tegne forsikringer til privathospitaler i f.m. stress-relaterede sygdomme og lykkepiller til deres børn).

Håbløst, simpelthen håbløst.
 
29.08-2008 | 15:35 af Andrej Korobejnikov
Det lyder ellers uriggelig, sidste sagde de at danmark er mest lykkelig samt mindst arbejdsløs land i verden. Og hvordan kan det mangles pengerne, da alle rekorder på at skore kassen er slået?
Demokrati igen i fuld udslag?
 
 
29.08-2008 | 15:44 af Andrej Korobejnikov
Så måtte de gøre noget for at gøre noget for at nogen gøre noget ved det for at det bliver gjord :o)
 
 
29.08-2008 | 15:49 af Flemming Nielsen
Du har ret Danmark har et problem, men det ligger nu ikke i at den lange dagpengeperiode, men i at man fra borgerlig side fifler med sandheden: vi har langt mere end 44 000 ledige, og at man skjuler det i statistikker gør ikke det til sandheden... Din lille faktaboks fortæller bl.a. at man i 70'erne kun kunne modtage dagpenge i 2,5 år, sikkert rigtigt, men du glemmer at fortælle at aktivering/støttet arbejde dengang talte timer og at man derfor faktisk aldrig faldt ud af dagpenge systemet hvis man engang havde fået adgang til det. Som en modtager af supplerende dagpenge, der står op klokken 3.30, og bruger 3-4 timer om dagen i transport på mit deltidsarbejde er jeg utroligt træt af at høre fra folk der kender meget lidt til min virkelighed (og mange andres) at der er kanon stor arbejdskraftsmangel, og at man er et dovent svin der bare skal have fingrene op af lommen hvis man ikke har et fultidsarbejde... Nedsættelsen af dagpengeperioden vil ikke betyde flere i arbejde, for arbejdsgiverne gider ikke ansætte de fleste af os der er går hel/deltidsledige i fultidsstillinger... I stedet for at nedsætte dagpengeperioden var det sikkert en ide at "tvinge" arbejdsgiverne til at ansætte de folk der søger de ledige stillinger, og af få jobcentrene til at hjælpe folk med at finde jobs i stedet for at tvinge dem til at bruge al deres tid på at kontrollere de ledige....
 
29.08-2008 | 15:53 af Andrej Korobejnikov
Jeg er meddlem af 2 virkar bureau og flere aktive ansøgninger hele tiden snart i halv år. Tror I det rører mig? Nej.. Lige som Jer..
 
 
29.08-2008 | 15:54 af Andrej Korobejnikov
Og i skal ikke sige at vikkarbureau er dårlig..
 
 
29.08-2008 | 15:55 af Andrej Korobejnikov
Det må være skam at jeg ikke ligne Angelina Joule eller i det mindste Brad Pit, måske bare en smule :o)
 
 
29.08-2008 | 16:33 af Steen Uffe Tommerup
Jeg siger præcis som Flemming Nielsen: TVING ARBEJDSGIVERNE!

Jeg hader at blive udstillet og kaldt doven, når faktum er stik modsat. Jeg hader at være den der straffes, når det er andre der gør 'fejlen'.

Arbejdsgiverne skal TVINGES til at ansætte - hvis ikke de gør, skal de miste retten til at beklage sig.
 
 
29.08-2008 | 16:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.08-2008 | 16:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.08-2008 | 17:30 af Steen Uffe Tommerup
@Jens

Betyder det at jeg som akademiker, der afholdes fra arbejdsmarkedet, har lov til at arbejde længere? Der er en regel om at vi pensioneres når vi er 70 upåagtet at vi gerne vil arbejde - mon så jeg kan få lov at blive længere end dét...
For at opfylde mine år, skal der da snart laves sådan en regel. Jeg er ledig og kan ikke få job. Er på nuværende 37 (har dog arbejdet 10 år før jeg blev akademiker). Jeg har således kun 33 år at arbejde i.
 
 
29.08-2008 | 17:39 af Jesper Kristensen
@Flemming: jeg har set flere opture og nedture i økonomien, og jeg er tilbøjelig til at give dig ret. Der går hurtigt en uhyggelig moraliseren i den, og så messer de den gamle Hausgaard strofe "der er altid arbejd, til dem der vil arbejd". Og samtidig er der en UNDERLIG tendens til at alle mulige rundt omkring af de mest uforklarlige grunde ikke bliver støvsuget op af alle de virksomheder, som ellers efter politisk udsagn "går og skriger på arbejdskraft".

Her runger det underligt hult, når man mener, at en reduktion i dagpengesatsen pludselig får både arbejdsløse og arbejdsgivere til at ændre radikal adfærd. Et liv på (supplerende) dagpenge er nu ikke en decideret fest, vel?

Det kan godt være, at det alt sammen er rigtigt, men de forklarer sig altså ikke særligt godt.
 
 
29.08-2008 | 17:59 af Michael Ellegaard
Ja , Danmark har et problem !

Som tingene er skruet sammen i øjeblikket , vil de reèlle problemer aldrig blive løst !.

Vi har en fremmedproblematik der siger , at end ikke skolebørn der går ud fra folkeskolen i de fleste tilfælde ikke er i stand til at beherske det danske sprog !.

Hvordan skal nogle sådanne individer nogensinde kunne garantere for Danmarks fremtid ? Det kan de simpelthen ikke på grund af noget så elementært som sprogvanskeligheder selvom man er tredie generations indvandrer i Danmark !.

Og hvad med alle os der af den ene eller anden grund har oplevet at man er blevet tilsidesat af arbejdsmarkedet ? ( førtidspensionister )

Jeg personligt vil da være villig til at udføre et stykke arbejde for fædrelandet sålænge man ikke bliver trukket i pensionen for at udføre noget konstruktivt !

Michael Ellegaard - Førtidspensionist
 
29.08-2008 | 18:57 af IBO Katab
29. august 2008 17:59 | af Michael Ellegaard (http://wwwfritdkdk)
Ja , Danmark har et problem !

Din flotte jakke er desværre for stram over brystet,øv, og det er danmarks skyld, derfor danmark har et problem ik' -:))
 
 
29.08-2008 | 19:53 af Andrej Korobejnikov
@(skrymer)
"Arbejdsgiverne skal TVINGES til at ansætte - hvis ikke de gør, skal de miste retten til at beklage sig. "
Se, problematikken ligger her at tving er ikke en del af dermokratisk samfund det hele skal selv kommer ellers durer det ikke.
 
 
29.08-2008 | 20:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.08-2008 | 20:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.08-2008 | 20:19 af Andrej Korobejnikov
"Vi lever i en verden med for mange mennesker. Befolkningstallet er i virkeligheden problemet over dem alle og årsagen til (næsten) alle andre konflikter og problemer.

Mit spørgsmål er: Når vi siger til Indien, Ghana, Egypten m.fl., at de skal reducere deres befolkningstal, hvordan kan vi så forvente, at de kan overkomme dette, hvis vi, som et af verdens rigeste lande, ikke kan håndtere et stagnerende befolkningstal?"
Vem have vi her en Gulag elsker, nå ja.. (se min anden indslag)

"Ja , Danmark har et problem !"
Jaa, men bare en enkelt, altsa i tal af få ;)
 
 
29.08-2008 | 20:22 af Andrej Korobejnikov
@(starutten)
tak for korrektion
vi have to rat ;)
 
 
29.08-2008 | 21:43 af Andrej Korobejnikov
"citat: "Hvis man gentager en l?gn igen og igen s? tror folk til sidst p? den" citat slut "
Det var ikke "hans citat, synes jeg ikke, det var ham der l?rte den af andre "intereserende". Men den prakrisere sig rigtig god i "Wilde Vesten" nu, det er sikkert. Som han ?nsket. Lige som i hans en anden tale at .."nasizmen" taber aldrig eller mere pr?sis, vil forsat med at leve lang. Det er lige f?r hans tab...
 
 
29.08-2008 | 22:54 af Andrej Korobejnikov
Jeg synes det hele er skal nok gå så længe vi udføre vores vare at være menneske ""
 
 
29.08-2008 | 22:57 af Andrej Korobejnikov
Så er man sikkert på at i det mindste der er intet der står i vejen ;)
 
 
29.08-2008 | 23:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.08-2008 | 17:18 af Sheet Head
Det er jo nok mangel på 'kvalificeret' arbejdskraft. Man kan jo ikke bare sætte en bager til at være it supporter.

En anden del af virkeligheden at det er sgu ikke alle der vil arbejde. Vi har haft folk der bad om at få afslag på deres jobansøgninger, så de kunne fremvise det antal afslag de skal hver uge. Det er jo ikke ligefrem en god ide at ansætte en person der beder om at blive afvist. Motivationen er jo ikke ligefrem til stede.
 
 
30.08-2008 | 17:37 af Erik Willumsgaard
@Palle

Nu taler vi ikke kun om bagere, der bliver afvist. Jeg har selv en fortid som IT-projektleder af nogle af Danmarks allerstørste edb-systemer.

Og overvejede for nylig om jeg skulle søge tilbage til IT-branchen, som i den grad beklagede sig over manglen på kvalificeret arbejdskraft. Jeg kom også til adskillige samtaler, men det var - udover min alder selvfølgelig! - en showstopper, at min viden om software, IT-udviklingsværktøjer og -projektledelse ikke var helt up-to-date. Hvis manglen havde været virkelig stor, havde man nok i stedet sagt "Man må lade, at manden har nogle erfaringer med IT-udvikling, som siger spar-to til en hel del, selvom de ligger liiidt tilbage i tiden. Men det er en baggrund, som kunne være nyttig i vores projekter. Lad os ansætte manden og opdatere ham med et par kurser!"

OK, IT-projektledelse var langt fra min første prioritet, men jeg var villig til at give det en chance. Det var den klynkende IT-industri imidlertid ikke!
 
 
30.08-2008 | 17:55 af Andrej Korobejnikov
Det kan være lige meget, da det er bare nogle folk der gravet sig godt til omkring, råber højt Viva demokrati og krig mod terrorismen.. Nej det er ikke muslimer.....
 
 
30.08-2008 | 19:31 af Sheet Head
Erik
At holde pause fra It branchen er jo som at hoppe af en raket. Hvis man ikke er med hele tiden, så bliver man i den grad kørt agterud. I dag er det branchen efterspørger specialister, med helt specifikke færdigheder.
 
 
30.08-2008 | 23:52 af Erik Willumsgaard
@Palle

Ja, ja det ved jeg godt. Meeen, der er nu også en del erfaring, som er langtidsholdbar, uanset aktuelle trends inden for hard- og software. Jeg har tidligere været ude og inde af IT-udvikling med års mellemrum og formået at stige på igen, efter lidt opdatering.

Og ville kunne det igen, hurtigere end du kan nå at sætte en bulgarsk, ukrainsk eller indisk projektleder og medarbejder indi, hvad dit projekt går ud på.
 
 
31.08-2008 | 12:27 af Sheet Head
Erik
Det kan du have ret i. Men det er vel så på ledelses og planlægnings niveau
 
 
01.09-2008 | 20:55 af Golda Blair
Mange af de ca 45.000 som ikek arbejder kunne måske nok hjælpes igang.
Og så må den Efterløn hæves--måske til 64 år og kun gælde for de folk
som har ødelagt krop eller psyke.
At holde ferie resten af livet allerede fra det fyldte 60 år er ikke fair,hvis
man er fuldstændig rask.
 
05.09-2008 | 03:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.09-2008 | 04:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites