Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Danmark bliver sexskraldespand

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Den 14. oktober bliver det ulovligt at købe sex i Norge.

1. okt. 2008 kl. 09:42 Anne Løhde Rask
Foto: Flickr
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST

Både Sverige og Norge har valgt at gøre det kriminelt at købe sex. Dermed er Danmark det eneste land i Norden, hvor det er lovligt at købe sex. Mænd, der gerne vil benytte sig af købesex, men ikke være kriminel, kan derfor valfarte fra hele Norden til Danmark og købe sig en kvinde i en kort stund og få tilfredsstillet sit behov.

Mette Frederiksen begyndte tilbage i 2002 at debattere forbud mod brug af prostitution i Danmark ved at stille et forslag. Efterfølgende er det kraftigt blevet debateret og et af argumenterne for, at det ikke skal forbydes er hensynet til de ældre og handicappede, så ikke har mulighed for at få sex. Til det siger sexologen Christina Tatarczuk fra happylife.dk;

"Hvis købesex kriminaliseres betyder det i praksis, at sundhedspersonale og pårørende skal tage et aktivt medansvar for borgerens seksuelle behov. Vi skal kende til og benytte os af alternativer til at tilfredsstille de seksuelle behov, og det kræver at seksualitet er noget, vi taler åbent og frit om. En virkelighed plejepersonale og pårørende sikkert kan berette om langt fra eksisterer. Men vejledningen eksisterer (Seksualitet – uanset handicap) og beskriver blandt andet, hvordan personalet kan forholde sig i de tilfælde, hvor borgeren har brug for rådgivning og støtte eller oplæring i onani eller i at have sex med en partner."

 En mulighed for at komme uden om de ældre og handicappedes problemer med deres sexliv er i stedet for købe sex til dem at give dem en værdig seksualitet. Eksempelvis kan der ansættes en sexolog på de større plejecentre, der tager sig af beboernes spørgsmål og problemer med at få udlevet deres seksualitet. Det kan i følge Anette Rix fra Reden være nemmere at tale med en uddannet sexolog end plejepersonalet.

"De ældre og handicappede skal have en værdig seksualitet, der ikke går ud over andre. I samarbejde med en sexolog, der kan arbejde på et plejecenter, kan de finde ud af hvilket erotisk legetøj eller maskiner de kan anvende. Faktisk når det kommer til ældre mennesker, så er det ofte behovet for berøring, der er størt. Det kan man jo komme omkring ved, ved at tilbyde dem kropsmassage uden det har en seksuel karakter," siger Annette Rix fra Reden.

Plejepersonale og pårørende kan have svært ved at håndtere beboernes seksualitet og det kan blive en varm kartoffel, fordi det kan være svært at tale åbent om.

"Set ud fra et holistisk og medmenneskeligt synspunkt bør plejepersonale og pårørende rustes langt bedre til at skabe betingelser for romantik og intimitet mellem beboere på plejehjem og institutioner, men også relationer mellem beboere og bekendtskaber udefra. Kærlighedsforhold blandt ligesindede er det, vi som mennesker stræber efter og trives ved. Det er der, vi finder genkendelse og tryghed. Vi bør som samfund skabe bedre betingelser for og anerkende disse relationer mellem ældre, men også mellem handicappede eller udviklingshæmmede," siger Christina Tatarczuk.

Et skuespil

Den prostituerede påtager sig et skuespil, det øjeblik, hun indgår en aftale om sex med en kunde. En aftale om at se ud, lyde og agere som var det virkelig nydelse og hengivenhed – den ægte vare. Men det er det aldrig – købesex er ikke virkelighed. Det er faked reality. Et set-up mellem en prostitueret og hendes kunde. En kunde som kan ligge hundreder af mil fra hendes personlige præferencer, hvad angår duft, alder, intelligens, udseende eller renlighed. For ikke at snakke om kundens præferencer. Hvor finder man en prostitueret, der er 85 år ligesom én selv, med bløde grå lokker (ligesom ens kone havde) og med en duft af liljekonval i de smukke blomstrede skørter?

 "Kriminalisering af købesex tjener, efter min vurdering, også den ældres interesse, som efter gældende praksis flere steder i landet, betjenes af prostituerede. Intet menneske er tjent med at modtage seksuelle ydelser, der udelukkende er givet på baggrund af profit. Seksualitet er ikke noget mekanisk og bør ikke tilfredsstilles sådan. Sex handler om sensualitet, varme, indlevelse og sanselighed. Kvaliteter kun den illusoriske prostituerede tilbyder. Hvis vi spørger os selv, om vi ønsker, for os selv eller vores kære, at vores seksuelle behov engang vil være reduceret til noget, der kan fixes ved hjælp af en fremmeds seksuelle tjeneste, på grundlag af profit – hvad er vores svar så? Hvem ønsker at have sex med et andet menneske, der alene går med til det, fordi vedkommende bliver betalt for det? Det handler om menneskets iboende selvrespekt og autonomi, som desværre er frataget mange mennesker på plejehjem rundt om i Danmark. Vi fixer i stedet den ældre – giver et ”quick shot”, når frustrationen bliver ubærlig og har for store konsekvenser for plejepersonalet (overgreb, aggression og tilnærmelser) – simpelthen fordi loven er for slap," siger Christina Tatarczuk.

 Sociale tiltag

I følge Anette Rix fra Reden, så halter Danmark langt bagefter, når det kommer til moderne ligestilling. Hun mener, det er yderst problematisk, at der bliver postet penge i sociale tiltag for at hjælpe de prostituerede, men at der ikke bliver sat en bundprop i for det reelle problem: At kriminalisrere købesex.

 "Kriminaliseringen må aldrig stå alene. Der skal være sociale tiltag, der gør, at kvinderne ikke bag efter står alene og på bar bund. 80 % af kvinderne på massageklinikker arbejder med prostitution på grund af fattigdom, og de fleste er enlige forsørgere, der ikke har en uddannelse, og som ikke ser anden udvej," siger Anette Rix fra Reden, og fortsætter:

 "Hvis vi seriøst vil bryste os af, at vi er et velfærdssamfund, så kræver det, at vi kommer med et bedre alternativ for de fattige kvinder, end at de skal sælge deres krop for at klare sig."

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
01.10-2008 | 13:06 af Kaj jensen
Bravo. Der ligger klart en erhvervseventyr og venter der. Naturligvis skal politikerne ikke bestemme hvad vokse mennesker må bruge deres egen krop til, ej heller i godhedens tjeneste. Hvis jeg vil sælge min krop, er det min sag. Min og ingen andres, og da slet ikke en flok idiotiske politikere, på stemmejagt.

Vil man hjælpe nogen, så få det helt fram i lyset, med tilladelse og det hele, og jagt så dem der udnytter piger til prostitution i stedet.

Og husk så, at man kan forbyde meget i godhedens tegn, og for vores egen skyld. Cigaretter er allerede underlagt skarp kontrol. Hvad bliver det næste? Alkohol? Fed mad? Chokolade? Bøger med de forkerte holdninger?

Bare rolig, det er jo for dit eget bedste...!!
 
01.10-2008 | 14:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.10-2008 | 15:27 af Lars Nielsen
Tænk på Danmarks valutabalance, den vokser hurtigere end Norges olieindkomster.
 
 
01.10-2008 | 16:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.10-2008 | 18:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.10-2008 | 19:06 af Lars Nunnegaard
BittenB
Det ved du jo inderst inde godt.
Jakob
I dit hjerteland USA er det forbudt at sælge og købe sex i de fleste stater, så vidt jeg ved er det kun I Nevada, det er tilladt. Og USA er absolut ikke socialistisk.
 
 
01.10-2008 | 19:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.10-2008 | 23:57 af Rolf Rasmussen
"For de fleste temmelig pinligt at skulle hjem og forklare for konen / kæresten og evt. arbejdsplads."

De nøjes sikkert med at grynte.
http://www.information.dk/156043
http://www.rolf-r.dk/artikels/film.jpg
 
02.10-2008 | 01:14 af Anne Rasmussen
I Norge var der en kvindesagsgruppe (de er skrappe deroppe de norske damer) der gik ud to og to klædt i parykker og korte nederdele og stillede sig op strategiske steder i byerne. Når potentielle kunder så standsede i deres biler og spurgte om priser, opholdte den ene af damerne manden med snak, mens den anden sneg sig om bag bilen og skrev HOREKUNDE på den med spraymaling. Den er godt nok svær at forklare derhjemme. Men sådan noget kunne vi da ikke finde på hernede i Danmark :-)
 
02.10-2008 | 08:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.10-2008 | 08:41 af Sus Luder
Ja, de morede sig kosteligt deroppe i Norge. For at prostitutionsmodstandere ikke skulle kede sig og opgive modet, så arrangerede man sådanne nogle rigtig sjove små events. Fedt at kunne medvirke til at hænge nogle mennesker ud ... måske endda få deres ægteskab ødelagt. Uhh hvor det kilder i maven af fryd!

Lad os endelig få noget af den slags i Danmark også. Det er skønt at have et tydeligt fjendebillede, det skaber sådan et godt fællesskab

Og det er primitivt

Svenskerne ved forøvrigt godt, at ved at kriminalisere sexkunderne så kriminaliserer man også sexarbejderne. Alt andet er jo også ulogisk .. det kan de se selv i Sverige:

"Det er indirekte ulovligt at være sexarbejder, fordi det er ulovligt, at købe sex. Men det er et vanskeligt spørgsmål som der ikke findes et simpelt svar på." siger Riksdags medlem, Désirée Pethrus Engström ... som selvfølgelig går ind for det svenske forbud

http://www.thelocal.se/14202/20080908/

Det er jo klart at der må "massive sociale tiltag" til for at redde de mennesker, man selv har kriminaliseret, ud af kriminaliteten.

Jeg kan godt lide Anette Rix's forslag om sociale tiltag. Jeg forstår bare ikke hvorfor hun finder det nødvendigt først at drive alle 5-6000 kvinder ud i kriminalitet.

Måske fordi det er et ligestillingsspørgsmål for Anette Rix, og hvis hun kan få ram på rigtig mange mænd med et sexkøbsforbud, så ofrer hun gerne kvinder på samme alter. Og foreslår så "sociale tiltag" som bod

Det er massiv kvindeundertrykkelse

Der er ikke en eneste aktiv prostitueret, ikke en eneste af de 5-6000 kvinder som har ønsket at få deres fag kriminaliseret. Vis mig en udtalelse fra en kvinde som stadigvæk er i faget, som har sagt det. Tværtimod, er vi mange som råber op og kræver at man holder op med at diskriminere os, producere smædekampagner og bruge tvang, til at få os til at makke ret.

Nu er der selvfølgelig nok nogle, som rask væk vil udnævne flere tusinde kvinder til stupide mæfikker der ikke ved deres eget bedste og derfor ikke skal spørges eller lyttes til.

Det er næsten ikke til at holde ud, at det stort set altid er andre kvinder som er parat med den dom.
 
02.10-2008 | 08:41 af Rolf Rasmussen
"Men sådan noget kunne vi da ikke finde på hernede i Danmark :-)"

Man har da også set den slags aktiviteter i Sverige.
http://www.rolf-r.dk/artikels/orwell.jpg
http://www.feministisktinitiativ.se/artiklar.php?show=339
 
02.10-2008 | 21:21 af Anne Rasmussen
Med hensyn til eventerne i Norge: Jeg vil lige gøre dig opmærksom på Sus, at det er kunderne selv der ødelægger deres ægteskaber ved at gå til prostituerede - ikke dem, der måtte afsløre kunderne - det er at skyde budbringeren. At kunderne ikke har så meget mandsmod i livet at de selv har fortalt deres koner om deres sexkøb er kundernes fejl - ikke prost.modstanderne.

Jakob - hvor går dine grænser for hvad staten skal blande sig i - hvilke regler, vi skal leve efter - moralske, etiske og almindelige samfundsregler? Skal vi gå efter den laveste eller den højeste fællesnævner? Skal vi acceptere, at vi taber nogle mennesker på gulvet fordi der er andre der ikke vil have begrænsninger i deres måde at leve på? Er det det du mener med liberalisme?
 
02.10-2008 | 21:53 af Karin Bennedsen
Prostitution kan man ALDRIG nogensinde komme til livs, og hvorfor skulle man også det?

Derimod kunne man overveje de hjælpeforanstaltninger der er for de kvinder, der ønsker at komme ud af prostitutionen.
 
02.10-2008 | 22:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.10-2008 | 22:06 af Anne Rasmussen
Fuldstændig rigtigt, Bitten.
 
02.10-2008 | 22:10 af Karin Bennedsen
@Bitten B

Jeg mener ikke, at der er nogen mening i at kriminaliserer mænd, der køber sex. Derimod synes jeg, at politiet skal sætte mest muligt ind overfor de bagmænd, der er med til at importere handlede kvinder.

Og så er jeg helt enig med dig i, at der selvfølgelig skal sættes ind med hjælp overfor de kvinder, der ønsker at komme ud af prostitution, som jeg også skriver 21:53.
 
02.10-2008 | 22:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.10-2008 | 22:40 af Anne Rasmussen
Der må jeg tilslutte mig Bitten igen.

En af problemerne er jo netop, at mænd, der køber sex ikke skelner mellem frivillige prostituerede og handlede kvinder. De er, for at sige det rent ud, bedøvende ligeglade. Ingen kan i dag være uvidende om, at der findes handlede kvinder i landet og alligevel er der stadig et marked for dem ellers var de her ikke. Politiet har allerede øget indsatsen mod kvindehandelen både på indenrigs- og udenrigsplan, men eftersom riget fattes penge kan vi nok ikke forvente ret meget mere fra den kant af.
 
02.10-2008 | 22:41 af Rolf Rasmussen
"At kunderne ikke har så meget mandsmod i livet at de selv har fortalt deres koner om deres sexkøb er kundernes fejl - ikke prost.modstanderne."

Meget muligt, men utro kvinder nøjes jo også med kun at fortælle journalisterne om deres udenomsknald.
http://www.rolf-r.dk/phps/klistersister.jpg
De vatpikkede journalister kunne da godt orientere de utro kvinders bedre halvdele om affærerne.
http://www.rolf-r.dk/artikels/sjovutro.jpg
 
02.10-2008 | 23:13 af Rolf Rasmussen
"De er, for at sige det rent ud, bedøvende ligeglade. "

Det er dog nogle fantastisk telepatiske evner, du er i besiddelse af. Du vil sikkert kunne få statsansættelse. Statsansatte feminister mangler uden tvivl en suppleant til ansvarsfølelsesberegningerne.
http://home.tiscali.dk/8x002511/figures/ANSVARF.JPG
 
02.10-2008 | 23:34 af Anne Rasmussen
Rolf, der findes sider hvor mænd udveksler "erfaringer" med hinanden om de piger/kvinder de køber- de sider er meget beskrivende.
I øvrigt er det "sjovt" at alle her i landet sandelig er meget i mod kvindehandel og alle er rørende enige om, at man da aldrig ville gå til sådan en handlet kvinde - men de er her stadigvæk og alfonserne kører stadig rundt i deres store meget dyre biler i København og der kommer stadig nye unge piger ind på gaderne på Vesterbro. Den eneste grund til at de er her, er fordi alfonserne tjener penge Det er ikke på grund af Den Lille Havfrue eller Rundetårnet.

Så nogen må jo være ligeglade, ikke, ellers var de her ikke.
 
03.10-2008 | 00:00 af Rolf Rasmussen
"der findes sider hvor mænd udveksler "erfaringer" med hinanden om de piger/kvinder de køber- de sider er meget beskrivende."

Det er der jo en lang tradition for.
http://www.rolf-r.dk/artikels/husdyr.htm
 
03.10-2008 | 08:35 af Rolf Rasmussen
"Det er ikke på grund af Den Lille Havfrue eller Rundetårnet."

Sikkert ikke. Der er nok snarere tale om en overlevelsesstrategi.
 
03.10-2008 | 11:00 af Anne Rasmussen
Rolf fatter du overhovedet, hvad det er jeg skriver om?
 
03.10-2008 | 12:49 af Rolf Rasmussen
Har du det bedst, hvis jeg snakker dig efter munden?

http://www.navlestreng.dk/ekspertblogs/post-view/Nyheder/1701?utm_source=POL
 
03.10-2008 | 16:01 af Anne Rasmussen
Næh - ikke hvis du ikke er enig men du kunne komme med noget konstruktivt i stedet.
 
03.10-2008 | 16:57 af Karin Bennedsen
@Anne Rasmussen

Når du har lært Rolf Rasmussen at kende lidt bedre, finder du ud af, at han er fuldkommen ligeglad med enhver form for debat.

Det eneste der interesserer han er at linke til sine gamle avisudklip.
 
03.10-2008 | 17:02 af Rolf Rasmussen
 
03.10-2008 | 17:06 af Karin Bennedsen
Chacun à son goût, oui, et certains ont le goût de résoudre.
 
03.10-2008 | 17:51 af Rolf Rasmussen
 
03.10-2008 | 18:34 af Anne Rasmussen
Karin - Ja det anede mig - det er meget begrænset, hvad der er kommet derfra ud over en masse spydige bemærkninger, citater fra andres skriverier og - netop - gamle avisudklip.
Så tak for advarslen - jeg sparer krudtet på andre personer. ;-)
 
03.10-2008 | 19:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.10-2008 | 19:55 af Karin Bennedsen
@Jakob D

Hvis du vil bruge Google Oversæt eller lignende sider til at oversætte en tekst fra dansk til et andet sprog, er det en fordel, at du bruger et sprog, som er forholdsvis enkelt at oversætte med de begrænsninger, sådanne funktioner har, hvis ikke det oversatte tekst skal være temmelig ubehjælpsom :o)
 
03.10-2008 | 20:10 af Anne Rasmussen
Jakob - Jeg har lært en sætning på fransk: Je ne parlez pas francaise.
Så noget har jeg da fået ud af mit fransk kursus.
 
03.10-2008 | 20:16 af L. Rasmussen
Men du fik et z for meget og en cédille for lidt, Anna :-)
 
03.10-2008 | 20:18 af Rolf Rasmussen
"hvis ikke det oversatte tekst skal være temmelig ubehjælpsom :o) "

Du mener vel usexet. Den er jo fuldt forståelig.
 
03.10-2008 | 20:34 af Anne Rasmussen
L. Rasmussen - sikkert - det er også 20 år siden.
 
08.10-2008 | 00:21 af Thomas Proctor
@ Jakob D (Jakob_dkdk),

Man er ikke fri som prostitueret men tvunget til at sælge sin krop. Man sælger ikke sin krop af lyst men af nød. Langt de fleste prostituerede er tvunget af alfonser til slaveri. De er underlagt trusler og vold. Mange er afhængige af stoffer.

http://www.leksikon.org/art.php?n=2092

http://www.tagstillingmand.dk/kampagnen/baggrund_formaal.shtml

Når borgerlige taler om frihed er det frihed til at undertrykke andre mennesker eller lade sig undertrykke. Frihed er for venstrefløjen emancipation af både kvinden, børn og manden uanset hudfarve.

MVH
ESP
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites