Et blåt EU-flag og et DK-mærke på nummerpladen står højt på ønskesedlen hos mange danske bilister. Nu bliver indførslen af nummeropladerne imidlertid igen forsinket.
Danskerne var allerede den første januar 2008 blevet lovet mulighed for at få EU-nummerplader i stedet for de klassiske sort-hvide nummerplader og var samtidig stillet en langt lettere procedure i udsigt, hvis de skulle have nye nummerplader eller skulle omregistrere en bil.
Et årelangt slagsmål om det bagvedliggende computersystem har imidlertid forsinket processen, og nu har Skat endeligt tabt tålmodigheden og fyret leverandøren af systemet, den amerikanske it-virksomhed IBM.
Fyringen af IBM betyder, at der nu meget let kan gå op til et år, før danskerne kan vælge at få en EU-nummerplade på deres biler.
"Selv hvis vi havde en ny system-leverandør klar i morgen, så ville vi i bedste fald nok være tæt på 2010, før nummerpladerne ville være på gaden," siger Mogens Andreasen, der er chefkonsulent i motorenheden i Skats hovedcenter til Nyhedsbureauet Newspaq.
De danske nummerplader har allerede nu fået et nyt design, så der ville være plads til at gennemføre det nye nummerplade-tryk på forsiden, og fra nytår indføres de såkaldte papegøjenummerplader, der er tofarvede og skal bruges på gulpladebiler, der også kører privat. Den store ændring af nummerpladesystemet med EU-nummerplader må dog vente på det nye computersystem.
Hos FDM er man rigtig kede af forsinkelserne.
"Det er rigtig træls, at det udsættes igen. Mange danskere vil gerne have en EU-nummerplade og dermed slippe for at køre rundt med et DK-klistermærke på deres bil," siger Torben Kudsk, der er chefkonsulent i FDM til Newspaq.
Han beklager samtidig forsinkelsen, som han mener vil gøre livet surt for danskerne.
"I dag er det forholdsvist besværligt at skulle omregistrere en bil, da det kræver at man personligt møder op i åbningstiden på det lokale motorkontor. Med det nye system kunne man ordne den slags hjemmefra ved en pc ved brug af en digital signatur," siger han til Newspaq.
Indtil det nye system kommer i brug bliver det nuværende it-system dog holdt i luften, men borgerne må finde sig i længere ventetid på registreringen og Skat må foretage et par krumspring, for at have numre nok til rådighed.
"Vi inddrager nogle nummerserier, der tidligere har været holdt uden for systemerne, så vi er sikre på at have nok. Dels bruger vi serier, der tidligere var reserveret til Grønland - og vi begynder at bruge nogle nummerpladeserier, som man i 60'erne vurderede ikke kunne bruges i offentligheden. Vi bruger ikke numre som KZ-serien, men jeg tror ikke, at der er mange, der vil være vrede over at have en nummerplade, der starter med BH," siger Mogens Andreasen fra Skat.