Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Artiklen er skrevet af
Udgivet mandag den 24. aug. 2009, kl. 20:53
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
Claus Hjort vil i morgen præsentere en ubehagelig overraskelse 
 Foto: Folketinget
Claus Hjort vil i morgen præsentere en ubehagelig overraskelse Foto: Folketinget ()

Claus Hjort præsenterer gigant underskud

DR erfarer, at regeringen tirsdag vil præsentere finanslovforslag, der afslører underskud på 85 milliarder kroner.

Når finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) i morgen fremlægger regeringens forslag til en finanslov for 2010, så følger der en ubehagelig overraskelse med.

Det vil nemlig blive afsløret, at staten på grund af finanskrisen har et underskud på hele 85 milliarder kroner. Det erfarer DR's TV-avis.

Underskuddet er endnu værre end Hjort tidligere har annonceret. For et par måneder siden varslede han et underskud på 60 milliarder.

Socialdemokraternes finansordfører, Morten Bødskov, vil ikke kommentere direkte på underskuddet, før han har set det endelige forslag til en finanslov.

Men underskuddet på statens husholdningsregnskab - som har været en realitet i flere måneder - har han en kur for.

"Vi skal have en vækstpakke, ellers vil endnu flere danskere havne i arbejdsløs hed. For det er dét, der virkelig tærer på vores økonomi lige nu. Dansk økonomi er i en alvorlig situation," siger Bødskov til Newspaq.

"I periode må vi acceptere et underskud, for ellers vil økonomien få det endnu værre senere hen,2 forklarer socialdemikraten videre.

Det var mandag aften ikke muligt at få en kommentar til finanslovsforslaget fra hverken Dansk Folkeparti eller Konservative.

VK-regeringens samlede finanslovsforslag bliver offentliggjort tirsdag klokken 13.

Opdateret klokken 21:57

24.08-2009 | 21:02 af gitte rasmussen
Fy da da , det er noget af en regning at skulle forsvare..........:O(((
 
24.08-2009 | 21:04 af leon lerche
gitte G, det kan man da klade for en meget stor regne fejl.
 
24.08-2009 | 21:05 af bekymrende
Det går godt i Danmark. Det er noget vrøvel om underskud.
24.08-2009 | 21:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
24.08-2009 | 21:08 af leon lerche
HUM mon vi køre direkte i gryften.
 
24.08-2009 | 21:13 af gitte rasmussen
Ja gad vide, hvor meget der skal til før vi oplever et statsbankerot ?
 
24.08-2009 | 21:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
24.08-2009 | 21:32 af Carsten Svendsen
Det bliver værre endnu!
http://www.information.dk/183888
24.08-2009 | 21:43 af Martin Christensen
Vi kan jo være glade for, at vi ikke fulgte Helle Thornings forslag, og gennemførte hendes strategi for krisestyring. Den er jo en kopi af Storbritanniens og de har oparbejdet en statsgæld på 7000 mia. kr. (56% af BNP) og regner med at 3 mio. briter vil være arbejdsløse ved årets udgang. Storbritannien balancerer på randen af en statsbankerot.

Til sammenligning er vores gæld 5% af BNP.
24.08-2009 | 21:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
24.08-2009 | 21:43 af leon lerche
Det var SATANS. Dr. F. en trøstepræmie hvergang kan jeg så få mit statsunderskud tilbage kvit og frit;)))
 
24.08-2009 | 21:46 af John Andersen
Read all about it! Pga. et statsunderskud på 83 milliarder kr. bliver regeringen nu nødt til, at kræve de skattelettelser de allerede har givet (til dem der har rigeligt i forvejen) tilbage, men da dem der fik dem allerede HAR brugt pengene til luksusforbrug, så er regeringen nu nødt til at udbetale redningspakker til kriseramte rige mennesker.
24.08-2009 | 22:00 af Flemming Jensen
24. august 2009 21:43 | af Martin Christensen (mtc2300)

Det passer jo ikke. For det første var Socialdemokraterne imod ufinansierede skattelettelser, der i en krisetid ikke giver nogen videre vækst i samfundet. Socialdemokraterne ville i stedet have brugt pengene på offentlige anlægsudgifter, der ville have reduceret ledigheden.

Og når underskuddetom nogle år skal finansieres, så kan de fattige godt finde pungen frem.

Helt generelt er verdensøkonomien præget af den tendens, at højrefløjen giver skattelettelser til de rige, i et helt ufatteligt omfang. Det er venstrefløjen, der fremover vil stå for den ansvarlige økonomiske politik, alene fordi det er de fattige, som i sidste ende skal finansiere den enorme statsgæld, som mange lande efterhånden har samlet sammen. USA, Frankrig og Italien er gode eksempler på det.

VKO har levet højt på høje olieskatter/afgifter og på pensionsskatter. Ikke engang borgerlige økonomer har meget ros til overs for VK regeringens økonoimske regime.
 
24.08-2009 | 22:06 af Carsten Svendsen
24.08-2009 | 22:11 af leon lerche
Tak. Carsten Svendsen, vi ser imorgen.
 
24.08-2009 | 22:14 af Martin Christensen
Så vidt jeg ved, lavede Socialdemokraterne ufinansierede skattelettelser i 1993, for at skabe fremgang, og at det er de rige, der får lettelser, well, det er jo ikke sandt.

Ansvarlig økonomipolitik fra Venstrefløjen? Hahahaha. Alene forslaget om de høje afgifter på smøger, der vil få grænsehandlen til at eksplodere, er så dumt og ugennemtænkt, at det vil slå et endnu større hul i statskassen.
24.08-2009 | 22:17 af Martin Christensen
Gordon Brown fyrede det hele af i en enkelt vækstpakke, ganske ligesom Helle Thorning ville gøre det. Resultatet af det har vi hørt i dag. En galoperende statsgæld, der vil nå 80% af BNP inden 2018, og en voldsomt stigende arbejdsløshed til 3 mio. briter inden årets udgang.

Herudover står det klart, at England måske slet ikke vil komme ud af den nedadgående spiral. Væksten forventes at blive -5,6% alene i år.
24.08-2009 | 22:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
24.08-2009 | 22:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
24.08-2009 | 22:22 af Martin Christensen
Kaja:

Det må du da meget gerne komme med nogen håndfaste beviser på det med skatten?

Nej. Det er den internationale finanskrise, som man næppe kan beskylde VKO for. Vi ligger nr. 2 i EU over lande, der har brugt og bruger flest midler på at afværge krisen.
24.08-2009 | 22:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
24.08-2009 | 22:24 af Martin Christensen
At underskuddet "kun" er på 85 mia., kan ikke tilskrives Helle Thorning. Havde vi fulgt hendes og resten af venstrefløjens tiltag, havde det set endnu værre ud i dag.
24.08-2009 | 22:25 af Martin Christensen
Kaja:

Der findes massere af artikler om, at skattereformen IKKE er en rødvinsreform og har social slagside. Led så du efter dem.
24.08-2009 | 22:35 af Preben Firkløver
Hvem tjener alle de penge der kommer i underskud.

Jeg syns det bliver mere og mere klar at alt har sin pris.

Problemet er bare at når prissen er betalt. Ja så får kunnen "den store del af befolkningen" ikke varen. Men snare en ester regning.

Kan vi snart ikke få et folkestyre der tænker menneskelig og kreativ i livsglæde ??
 
24.08-2009 | 22:38 af ann trolle
selfølgelig gør du det Claus Hjort ! Vi er nogen der GODT er klar over at alting koster
24.08-2009 | 22:41 af Johannes Aagaard
Skattestoppet har ind til nu kostet 30 mia kr. og vil i 2015 have kostet 80 mia kr. Subsidieringen af privathospitalerne har kostet mindst 3/4 mia kroner alene i år. Renoveringspuljen har kostet 1,5 mia kroner.

Alle eksempler på degenereret gallup- og bestikkelsesdemokrati.
24.08-2009 | 22:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
24.08-2009 | 22:49 af Martin Christensen
Kaja:

Hører sygeplejerske og lærer blandt landets rige? Eller for den sags skyld politibetjente? De betaler jo også topskat. Tror du de gider arbejde mere, hvis de skal aflevere 68% af det i skat? Ville du arbejde mere, hvis du skulle betale så meget af det ekstra i skat? Næppe.

Jeg venter nu stadigvæk på handfaste beviser på "den sociale slagside". Den eneste skattereform med social slagside, er den S og SF har fremlagt, der vil skræmme investeringerne væk fra Danmark, og sende endnu flere danskere i armene på udlandet, da de ikke vil finde sig i, at skulle betale så meget i skat.

Hvem skal så betale velfærdsstaten?
24.08-2009 | 22:54 af Martin Christensen
Jeg kan iøvrigt anbefale at læse Thomas Larsens indlæg i dagens Berlingske Tidende.

http://www.berlingske.dk/article/20090824/thomaslarsen/708240067/
24.08-2009 | 22:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
24.08-2009 | 23:01 af Martin Christensen
Jo men de er jo offentligt lønnet. Hvem skal betale deres løn, når der ikke længere er folk i Danmark, der vil betale topskat, og dermed er flyttet til udlandet???

Så siger du, at mange gerne vil arbejde mere??? Hvor længe vil de det, når de opdager, at grænsen for at betale topskat er så latterlig lav?

Det er jo ligesom meningen med at betale skat, at det skal finansiere veldfærdsstaten og det enorme uhyre af et monster, vi kalder for den offentlige sektor. Der er rundt 1 mio. ansatte i den offentlige sektor og ca. 900.000 er afhængig af en eller anden form for overførselsindkomst fra monstret. Det skal jo finansieres.
24.08-2009 | 23:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
24.08-2009 | 23:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
24.08-2009 | 23:12 af Nikolaj Damgaard
Det er naturligvis vanskeligt at se social retfærdighed i nedsættelse af topskatten, og det er næppe heller den kortsigtede tanke med det, selv om politiske spinhistorier forsøger at antyde det modsatte,

En af de bagved liggende Ideer er, at en mindre andel af en krone i sparet topskat faktisk ender som forbrug af fortrinsvist importvarer, end tilfældet er med en sparet skattekrone for lavtlønnede. Den ikke forbrugte del ender som opsparing, og herunder investering i erhvervslivet, da en stor andel af opsparingen placeres i kapitalandele. Det skulle så i teorien ende med en fremtid med flere jobs og større velfærd.
24.08-2009 | 23:21 af Martin Christensen
Stadigvæk kræver offentlige ansatte, at privat ansatte betaler skat og går på arbejde. Hvordan vil du tiltrække investeringer til landet ved ikke at gøre det attraktivt at hverken arbejde eller investere?

Hvordan vil du i fremtiden finansiere velfærdsstaten og al dens væsen?
Flere offentlige investeringer for lånte penge som i England (hint: 56% af Englands BNP udgøres af gæld)? Flere offentlige ansatte?

At lade ganske alm. danskere, der ikke er særligt rige, betale topskat, vil på ingen måde tilskynde til at arbejde mere. Tværtimod.

Vi har hørt om de fattige, der klagede over, at de ikke kunne betale deres Viasat abonnement, tre mobiltelefoner og sommerferien syd på. Red Barnet har opfundet en metode at udregne fattige i Danmark, der hører til nutidens største manipulation.
24.08-2009 | 23:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
24.08-2009 | 23:30 af Martin Christensen
Og fattigdom og grænserne for fattigdom kan man læse, som en hvis herre læser Bibelen. Ligesom med statistik findes der 100.000 måder, at fremstille det på, alt efter ens ønske.

http://www.kritiskdebat.dk/artikel.php?id=415
24.08-2009 | 23:33 af ann trolle
Martin Christensen (mtc2300)

Afsindig godt formuleret, endda på en måde så selv en tåbe burde kunne fatte det
24.08-2009 | 23:41 af Nikolaj Damgaard
Kaja Larsen
Det rugbrød fik du vist smurt for tykt på.
24.08-2009 | 23:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
24.08-2009 | 23:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
24.08-2009 | 23:46 af Martin Christensen
Kaja:

Al det skal jo stadigvæk betales af folk der går på arbejde i en privat virksomhed, virksomheder der investerer i landet og danskere der ikke flygter udenlands for at bo og arbejde, fordi de ikke vil betale så meget i skat. Hvis direktøren ikke betaler skat, så er der ingen til at betale kontanthjælp. Hvis der ikke er nogen til at købe varer og ydelser, er der ingen virksomheder til at betale skat og dermed gratis læge og undervisning. Hvis det bliver så ulideligt for en investor, eller en arbejdsgiver, at de ikke kan tjene på deres investering, er der ingen nye arbejdspladser i Danmark, og endnu flere vil flytte produktion til lavtlønsområder.

Uanset hvor dejligt det er med velfærdsstaten og ydelserne i den, så skal det betales.

Jeg synes, det er ulykkeligt, at nogen er fattige eller må gå fra hus og hjem. En stor er uforskyldt grundet krisen, og de deraf følgende fyringer. Derfor er det så vigtigt, at der bliver sparket gang i investeringslysten igen, så der kan komme gang i hjulene. det betyder også, at vi for alt i verden må tilskynde til, at flere for flere penge mellem hænderne, og derved hjælper os ud af krisen. Offentlige investeringer er gode, men har en effekt som at tisse i bukserne. Skattelettelser og bankpakker tilskynder både til danskerne til at arbejde mere, forbruge mere og gå mere på arbejden UDEN at holde fri. Desuden er det vigtigt at sikre konkurrenceevnen, så vi kan få gang i eksporten igen.
24.08-2009 | 23:47 af ann trolle
Tænk at der er nogen, der tror de har virkeligheds patent GGGGGGGGGGGGGGGGGGG
24.08-2009 | 23:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
24.08-2009 | 23:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
24.08-2009 | 23:58 af ann trolle
Kaja Larsen (kajalarsen)

DU ALENE ALTID VIDE HVAD DER FORGÅR UDE I SAMFUNDET, PÅ TRODS AF, AT DU SIDDER HER I DØGNDRIFT.
Det er yderst GODT gået
24.08-2009 | 23:59 af Nikolaj Damgaard
Kaja Larsen
Det budget, du sammenholder med udgiften til en børnefødselsdag, indeholder nu nok de 20 kr. adskillige gange. At det så lige skal dækkes af rugbrødet frem for cigaren, øllen eller avisen er jo ren manipulation i den tykke klasse.
25.08-2009 | 00:00 af Martin Christensen
Ja, Kaja, direktøren tog pladsen, for han betaler sygeplejerskens løn. Der ville ikke være nogen sygeplejerske, hvis ikke der ikke var så mange "rige", der betalte skat. Ej heller lærere.

Og vi står stadigvæk overfor problemet med, at vi kommer til at mangle hænder, og nu vær finanskrisen er på vej til at glide over, så ser vi forhåbentlig en stigning i antallet af ordrer. Allerede ved slutningen af 2010 forventes det, at væksten i vores økonomi er tilbage i rette gear.

Derfor er det også bydende nødvendigt, at vi får gennemført Arbejdsmarkedskommissionens reformer, og det kan kun gå for langsomt.

Og jo. En masse af vores gode ledere, ville flytte til udlandet, hvis især symbolikskatten, den såkaldte millionærskat, vil blive indført.
25.08-2009 | 00:04 af Martin Christensen
Og jo. Det er stadigvæk velbegrundet, at tale om folk, der skal arbejde mere. Dette problem vil hurtigt genopstå, jo hurtigere krisen er overstået.
25.08-2009 | 00:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2009 | 00:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2009 | 00:07 af Martin Christensen
Men Kaja. Helt fra grunden, har du endnu ikke fortalt mig, hvordan du vil skaffe pengene?
25.08-2009 | 00:08 af Martin Christensen
Jeg antager naturligvis, at du mener et offentlig betalt sygehus og en folkeskole, og ikke den amerikanske model, hvor alt skal betales via forsikringer?
25.08-2009 | 00:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2009 | 00:12 af Martin Christensen
Og hvad angår krisens vending, så var der i juli måned positiv vækst i de store europæiske lande undtagen Storbritannien. Japan og især Kina er allerede ude af recissionen og USA er godt på vej.
25.08-2009 | 00:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2009 | 00:13 af ann trolle
Gisp Kvaja
Hvem kom først hønen eller ægget. Eller arbejdede den første lærer gratis GGGGGGGGGGGGG

Du er utrolig fatsvag , kan du slet ikke se hvordan samfundet er skruet sammen ?
Tror du direktøren for Mærsk, lego mf betaler mindre i skat end en skolelærer ? GGGGGGGGGGGGGGGGGGG

Og det er da næsten til at falde af stolen af bar grin over, at du tror skolelærere og sygeplejesker er dem der holder samfundet oppe :D
25.08-2009 | 00:15 af Martin Christensen
Du skriver, at direktøren ikke kunne få lægehjælp uden sygeplejersker og ikke havde lært noget uden en folkeskole. Det er rigtigt. Hvordan skal det betales? Lån i udlandet? Og hvem skal betale for det andet, du beskriver? Lån i udlandet?

Det er alt sammen offentlige udgifter, der skal betales af nogen. Hvem?
25.08-2009 | 00:16 af ann trolle
Kaja Larsen (kajalarsen)

"Damse drengen jeg omtaler blev hjemme fra en klassekammerats fødselsdag, fordi der ikke var råd til den aftalte gave på 25 kr. Der var ikke tale om HANS fødselsdag, men om at deltage til en kammerats fødselsdag"

Og denne klassekammerat, var så uhuman at den stakkels fattige dreng KUN var velkommen hvis han kom med en gave !
Bræk!
25.08-2009 | 00:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2009 | 00:18 af ann trolle
Kaja Larsen (kajalarsen)

Brylle / Ann Trolle ?????????????????
Er du fuld ???
25.08-2009 | 00:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2009 | 00:21 af ann trolle
Kaja Larsen (kajalarsen)

Men hvor kommer så den offentlige ansattes løn fra Kvaja ? Den han/hun skal betale skat af hir hir hir :P
25.08-2009 | 00:24 af Martin Christensen
Okaj. Og for at de offentlige ansatte skal kunne betale skat, så skal deres løn betales af det private arbejdsmarked via skatter og afgifter.

Derfor er det så bydende nødvendigt, at der er et solidt grundlag for privat vækst, investeringer fra udlandet i nye arbejdspladser og at danskerne har så mange penge til rådighed som muligt, til at forbruge os ud af krisen, samt at danske arbejdspladser ikke flytter til udlandet, fordi vores konkurrenceevne er for dårlig.

Det hænger sammen alt sammen og vores velfærdssystem har sin pris.
25.08-2009 | 00:24 af Hans Hansen
Det er i bund og grund en ligegyldig detalje, om 5 mill danskere arbejder i privat regi eller for det offentlige. Det handler om, hvad der produceres.

Hvis det overhovedet spiller nogen rolle, hvem der er arbejdsgiver, er det fordi al erfaring viser mere drift og innovation i private virksomheder end i offentlige. Men det er så også her, forskellen ligger - ikke i selve ejerskabet.
25.08-2009 | 00:38 af Martin Christensen
Hans Hansen:

Det er vi så langt hen ad vejen enige i.
25.08-2009 | 00:56 af IBO Katabs
tillykke VKO
25.08-2009 | 01:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2009 | 06:59 af Carsten Svendsen
Alle er lige for loven - nogle er bare mere lige end andre!
http://borsen.dk/?treeid=889&id=EAON-7V8S32209442
25.08-2009 | 07:21 af Preben Firkløver
Bingo (CSvendsen) og dette vil skabe masser af arbejdsplasser. Krig Krig butikken køre. Vold Vold butikken køre. Psykisk syge Psykisk syge butikken køre. stress og atter stress. :o) butikken køre. Ja hvad var det nu der skete i 1936 ??? Der kommer masser af arbejdsplasser. Til at holde andre væk fra maden. Første skridt terrorpakke og moralsk pegefinger.
 
25.08-2009 | 08:00 af Steen Hansen
Ja - undskyld - :o)

Men jeg vil göre opmärksom på ordet MEDIOT, idet en sådan netop er i stand til ikke at kunne forholde sig til virkeligheden - men henholder sig til pressen.
VI ER I KRIG

Hallo - I ovenstående udvekslinger er dette forhold overhovedet ikke nävnt, hvorfor jeg har mine mistanker....
Debatten er faktisk lidt kynisk sygelig.

Danmark har väret i krig i nästen 8 år - og först efter 6. år bliver der gjort opmärksom på fölgerne i et fremlagt regnskab.

Hvad bliver der gjort.

Vi skändes om alt andet.

Jeg synes det er skrämmende, at en befolkning kan väre i krig uden at tale om det.
 
25.08-2009 | 09:01 af hans andersen
Kommentarerne til denne artikel bør gå på finansloven og det underskud på 83 miliarder, som finansministeren fremlægger.
Det lyder som et gevaldigt stort beløb, men som sædvanlig skal man se det i FORHOLD til det samlede beløb på 800-900 milliarder? Jeg ved det ikke! Men underskuddet kan ikke stå alene!
Men lad os sammenligne os med et land, som vi plejer at sammenligne os med : Sverige!
I en anden blog for et par dage siden blev det nævnt, at Sverige havde et underskud på 60 millarder danske kroner PÅ EN MÅNED!
Jeg kan ikke verificere dette, er der nogen, der kan hjælpe mig?

Så kommer Kaja Larsen (Bitten) og sætter fattigdom på dagsordenen!
Hun vrøvler om børnefødselsdag og rugbrød!

Her er et citat : "Fattigdom i Danmark sammenlignet med andre lande
I følge vismændene så har vi fattigdom i Danmark, men ikke ret meget, kun 4 % eller 165.000 personer er fattige. Vi er en slags verdensmestre med hensyn til lighed og fattigdomsbekæmpelse."


Citatet er fra : http://www.kritiskdebat.dk/artikel.php?id=415
 
25.08-2009 | 09:29 af Carsten Svendsen
25.08-2009 | 09:34 af Lars Nunnegaard
CSvendsen
Siderne er fejet ind under...................???
 
25.08-2009 | 09:42 af gitte rasmussen
Så må vi håbe, at en Journalist stiller ham det spørgsmål, hvorfor der er revet sider ud af rapporten, samt hvad der stod på siderne....!!
 
25.08-2009 | 09:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2009 | 10:29 af bekymrende
Nu skal vi have flere penge mellem hænderne.
25.08-2009 | 10:32 af gitte rasmussen
Ny sang.
I en kælder sort som kul
Danmark har i 8 år
haft et rigmandsrige
derfor kommer Claus i dag
og han kan kun sige
vi har ingen penge mere
og jeg ved ej hvad der sker
lommerne er tomme
VKO er omme

Tekst Gitte /Carsten
 
25.08-2009 | 10:52 af bekymrende
Hvornår bliver vælget?
25.08-2009 | 11:01 af bekymrende
Nu skal tørklæde eller burka blive den eneste forsvars argument for underskud.
25.08-2009 | 11:35 af bekymrende
Åh nej, det må være talibanerne eller komunisterne eller enhedlisten eller ej...det er S og SFer som er skyldige.
25.08-2009 | 18:27 af R. Danesi
"Jeg så gerne, at danskerne går ud og køber et hus, køber nogle forbrugsgoder - svinger dankortet - for det er det, som vi har brug for. Det er det, vi har brug for og som kan hjælpe os," siger Claus Hjort Frederiksen.
Og hvor er det så lige, vi skal låne pengene til hus og alt det andet, når bankerne nærmest nægter at låne ud?!
What a splendid idea, Mr. Frederiksen.
25.08-2009 | 18:40 af Steen Hansen
@Hans Andersen
Såfremt underskuddet i år er anslået 85 milliarder og overskuddet "da vi kunne köbe hele Verden for knap 2 år siden" med anslået 90 milliarder er den samlede negative väkst på 175 milliarder.
Denne regering er en skamplet på demokratiet.
Desvärre får vi ikke en ny - for hvem tör nu "stole på politikere", idet vi ved hvad vi har - men vi ved også hvad oppositionen er i stand til.

Danmark er langsomt drevet over i et "2-kammer" system, der skal erstatte demokratiet.
 
25.08-2009 | 18:43 af leon lerche
Steen H, jeg tror du har ret det tager røven på Danskerne.
 
25.08-2009 | 18:50 af Steen Hansen
@Hans Andersen
Nu nävner du Sverige som sammenlignings-grundlag for dit argument vedr. negativ väkst.
Tillad mig en bemärkning, hvor jeg fortäller dig, at det bliver Danmark der går ¨"på röven" för Sverige.
Hvorfor??
Sverige har tacklet sin udfordring med "nye medborgere" med en ganske anden strategi og taktik, hvorfor vi i löbet af ganske få år vil se Sverige blomstre.
 
25.08-2009 | 18:54 af Steen Hansen
Motivationen for den Svenske befolkning er netop, at "lederen" med fölge banker i bordet og står fast på väsentlige grundliggende värdier i et moderne samfund.
Senest ved episoden med Israel vedr. "stjålne organer", hvilke en Svensk journalist har fået opsnappet.

I danmark cykler Statsministeren i Dannebrog mod Paris, hvor han som medlem i Tour-de-France bliver passet op af kolleger, politi, presse mm.

Det kunne jo väre en god historie at se en lille fedladen mand svede på en cykel.
Alt mens de politiske processer vakler og står foran nedrivning.
 
25.08-2009 | 19:03 af R. Danesi
@Steen Hansen
Fulgte lidt med på P1 den anden dag og her var debatten netop udfordringen for både Dk/S med "nye medborgere".
Svenskerne mener ikke, de endnu har turde taget ordentlig fat på debatten, hvilket de mener danskerne har. Så jeg tror desværre ikke, svenskerne overhovedet kommer til at blomstre, men man kan jo håbe og hellere før end siden.
25.08-2009 | 19:10 af Steen Hansen
@R.Danesi
Ja - jeg hörte det også :o)

Det der er interessant i denne sammenhäng, at netop journalister fra DR med vedhäng udtaler sig om alle Verdens lande, deres politiske systemer og deres evt. manglende demokrati.

Faktisk er det symptomatisk, at der aldrig bliver talt om indre Danske forhold.
OK - der er da nogle "24-årige eksperter/proffessorer", der i meget lange sätninger med kraftig "bagvägt" forklarer, forklarer, forklarer, forklarer - måske vedr. "forhold", der i historisk lys kan forklares, forklares, forklares og så med nogle henvisninger til böger, hvilke de pgl. har skrevet.

Ingen - tör - forholde sig til det faktum, at Danmark er i Krig og den deraf fölgende..........

Hvorfor mon???
 
25.08-2009 | 19:14 af Steen Hansen
ps. Jeg nävnte Sverige, idet der i kommentar blev henvist til "negativ väkst" også i Sverige, hvor netop den pgl. var af den opfattelse, at de negative väkster kunne sammenlignes.
Det kan de kun delvist i störrelses-orden, hvor der således også er en stor forskel - på mange områder.
Foreträkker jeg så Sverige frem for Danmark?? NEJ
Jeg pointerer forskellen.
 
25.08-2009 | 19:20 af R. Danesi
@S. H.
Fordi vi i dansk politik mangler anførere og ikke medløbere. Nogle, som tør, gider og gøre en forskel og ikke tænker på stemmer, fed hyre og pension.
25.08-2009 | 19:26 af Steen Hansen
Du har ret - men i "jante-lovens" födeland - skal du ikke stikke näsen frem og blive "gjort forkert" - for så er der ingen vej tilbage.
En kärkommen "arbejds-kommission" for medie-fladen.
Derfor sparker "Danskeren" sig selv i röven - hellere - end at sige sandheden.
 
25.08-2009 | 19:27 af Steen Hansen
og kan man ikke nå - sparker man naboen - bare for en sikkerheds skyld.
 
25.08-2009 | 19:27 af Steen Hansen
Eller ham der i forvejen ligger ned.
 
25.08-2009 | 20:30 af Jens Sørensen
26.08-2009 | 00:30 af Mathias Friis
Vi kan vist alle blive enige om, at en VOK-regerings løsning er - omend mere kapitalistisk - den mest realistiske og gennemtænkte. Havde Helle T. S. stået ved styrepinden er jeg bange for, at det ville se meget værre ud, end det gør på nuværende tidspunkt. Om alle de socialdemokrater vil det eller ej.
26.08-2009 | 00:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.08-2009 | 08:53 af Jens Sørensen
Det ville være rart, hvis Mathias Friis ville begrunde sine påstande/synspunkter samt forklare os, hvorfor han mener, at alle er enige om, at VOK-regeringens løsning er den mest realistiske og gennemtænkte. Det må være forbigået Mathias Friis' opmærksomhed, at vi har en relativt stor opposition her i landet, som er lodret uenig?!

Jens Sørensen
27.08-2009 | 08:11 af Preben Firkløver
Når krigen starter i Europa er det krigen der styre politikken. Og den stærke bestemmer er der ikke enig om dette. Ja så får vi anarki.

Den Danske Grundlov er ved at blive skudt i sænk. Men den vil rejse sig igen. Når først det danske folk ser klar hvad der er skidt med Danmark.

Grundloven sider i fængsel og må ikke udtale sig.
Vi skal bare lige som Dansker fine nøglen til dem der har spærre denne Danske Grundlov inde. Regnskabet skal vel finnes der hvor det Danske folkestyre sider ;o)
 
27.08-2009 | 08:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
27.08-2009 | 11:19 af Jens V
Og i samme vending skal Cirkus Kongehus sq ha' flere penge. Ta'r det da aldrig en ende!
31.08-2009 | 18:51 af Henning Rolapp
Der er en hel hoben mennesker her, der ikke fatter en dyt af hvad der foregår.

Nu har økonomien kørt af sted i en hel række år, fordi den almindelige dansker har levet UNDERBUDGETTERET og på lån. Vel, han troede at han havde pengene, fordi han troede at han havde faste værdier.

Men faste værdier er ikke mere faste end at de kan falde kraftigt hvis folk opdager, at deres værdiansættelse er skubbet og talt alt for højt op.

DENNE ”VÆRDISKABELSE” ER NU OPHØRT OG SAMFUNDSØKONOMIEN MANGLER BRÆNDSTOF TIL NY VÆKST.

Vi kan jo i altfald konstatere, at folk og virksomheder grundet de faldende priser på faste værdier er uvillige eller af banksystemet gøres uvillige til at skyde nye dækningsløse beløb ind i økonomien.

Derfor er vi ved en korsvej. Skal krisen blot gå sin egen skæve gang, eller skal den siddende regering kaste manglende underbudgetterede beløb ind i økonomien.

Et almindeligt fornuftsbetonet menneske vil selvfølgelig accepterer at en regering forsøger at modvirke krisen.
Det samme er sket i USA, hvor man har kastet voldsomme ufinansierede beløb ind i økonomien.
Og i øvrigt her spændt afventer, om man kan håndtere ledsagefænomener som inflation o.a.

Det er simpelt hen seddelpressen der kører. Og det er det eneste man kan gøre på kort sigt.

Dette er aldrig sket før i sådant et omfang. Men det viser hvor tåbeligt vort samfund er blevet. Hvor idiotiske vores holdninger er blevet. Vi er som mennesker blevet i stand til at køre direkte mod en afgrund uden at tænke på at standse i tide. Og der er mange andre afgrunde der lurer forude.
Vi er vel på mange områder så langt fra det postulerede videnssamfund, som vi vel næsten kan komme. Idioter alle vegne.

Ikke nødvendigvis at også regeringen er tåbelig. Men selvfølgelig kan en regering være mere eller mindre god og dens adfærd efter at Lars Løkke har overtaget den er vist ikke til at prale af.

Men i det spil om de underfinansierede statsfinanser gør den ikke andet end en hvilken som helst regering må gøre. Hvis ikke vi vil se samfundsøkonomien bryde sammen i en grad som ingen forestiller sig.
Og en underfinansiering af beløb på 100 mia. er i dette spil intet at regne.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.