Somersby, Mokai og Tempt har fået danskerne til at drikke cider som aldrig før. Sidste år eksploderede cidersalget herhjemme, og alskens nye mærker skød op i butikkerne.
Men den 1. august i år sluttede den æra lige så hurtigt, som den startede, da regeringens nye afgiftsstigning på cider trådte i kraft. Prisen på en liter cider steg med 8,60 kroner.
"Lige så snart afgiftstingen på tre kroner per dåse trådte i kraft, dalede salget med 20 procent," siger Kenn Thomsen, kategorichef i Coop Danmark, som har knap 40 forskellige cidermærker i deres sortiment.
Carlsberg kan klart mærke, at Somersby-euforien er dalet, siden afgiften trådte i kraft. Salget er faldet knap 17 procent i august måned. Og her giver man ikke meget for regeringens grund til beskatning, nemlig at bremse de unges drukvaner.
"Hvis man siger, at man vil ramme unges alkoholforbrug, fatter jeg simpelthen ikke, at man ikke har taget fat i hård spiritus. Det er umuligt at drikke sig så fuld i cider, som hvis man bæller en flaske sprut. Du tvinger de unge væk fra cider og over til stærk alkohol," mener marketingsdirektør for Carlsberg Danmark, Kirsten Ægidius.
Det er danske Cult helt enige i. Deres hyldeblomstcider Mokai stod sidste år for 40 procent af omsætningen og er førende på markedet for stærk cider.
"Unge drikker mest øl, men den afgift røres der ikke ved. Og unge, der ikke kan lide øl vil ikke drikke mindre, fordi prisen på cider ryger op. Nej, de begynder at drikke hård spiritus," siger Cults adm. direktør, Lars Klausen.
En flaske Mokai koster nu fra 19,95 i butikkerne, og det gør ondt i de unges pengepung. Cult har protesteret åbenlyst og har mødtes med Skatteministeriet i et forsøg på at bremse afgiftsstigningen.
"Det er da hamrende urimeligt. Hvorfor vælger man et nicheprodukt, der sælger omkring 20 mio. liter om året, når øl sælger over 500 mio. liter," siger Lars Klausen.
Cult-firmaet er ekstra hårdt ramt, da de i modsætning til Carlsberg ikke har andre produkter at tjene på. Og at cider totalt set bliver hårdere beskattet og dermed dyrere end alcopops som Smirnoff Ice og Barcardi Breezer, er for ham dybt godnat.
"Hvorfor skal vi koste mere end Breezer og Ice? Hvorfor bestemmer man ikke, at man skal betale x antal kroner i afgift afhængig af, hvor mange procenter, der er i produktet? Det ville en gang for alle gøre det lige. Det er en meget, meget simpel løsning," siger en frustreret Lars Klausen.