Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Chok blandt irakere efter udvisning

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Folkene bag kirkeasyl klar til at medvirke i demonstration torsdag mod tvangshjemsendelse. DF kalder udvisning skridt i den rigtige retning.

16. juni 2009 kl. 13:55 Jens Folke Kaarsholm
Denne virkelighed frygter irakerne i den københavnske kirke
 Foto: Jim Gordon / Creative Commons Attribution 2.0 / Wkimedia Commons
Denne virkelighed frygter irakerne i den københavnske kirke Foto: Jim Gordon / Creative Commons Attribution 2.0 / Wkimedia Commons
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Jens Folke Kaarsholm

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Meldingen om irakeren, der skal sendes hjem torsdag, er blevet mødt med chok i Brorsons Kirken i København, hvor flere irakere befinder sig.

"Folk er generelt oprørte og chokerede over, at man går i gang med de her tvangsudvisninger allerede nu. Så der er en generel stemning af chok," siger Line Skov fra Kirkeasyl til Nyhedsbureauet Newspaq.

Iraks regering har for nylig sået tvivl om den gældende hjemsendelsesaftale, og det burde ifølge Line Skov påvirke beslutningen.

"Folk havde forventet, at man ikke effektuerede en aftale, som Irak ikke er med på. Vores opfordring går på, at danskerne sætter foden i jorden, for det kan simpelthen ikke være rigtigt det her, og derfor går vi med til demonstrationen på torsdag," siger hun.

Torsdagens demonstration starter klokken 17 fra Christiansborg.

Hos Dansk Folkeparti er socialordfører Martin Henriksen glad for, at der begynder at ske noget.

"Det er glædeligt, at der tilsyneladende begynder at komme gang i hjemsendelserne. Det er et lille skridt, men dog et skridt i den rigtige retning," siger han og tilføjer, at han ikke har noget problem med, hvis politiet må anvende magt ved hjemsendelsen.

"Det er selvfølgelig ærgerligt, hvis man ikke vil respektere en afgørelse om hjemsendelse, men det er jo det, vi har politiet til," siger han.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
16.06-2009 | 17:58 af Victorias Verden
Det er uforståeligt at det ligefrem skulle være lidt af et chock.
Man var jo i forevejen udvist eller hjemsendelsestruet, så at råbe op nu, det er lidt af en bet for den eller de grupper der støtter op om Kirkeasylet.
Men helt ærligt, hvad har man tænkt sig med de 200 -800.000 stakler som "Som lige nu" står og vil ind i Danmark eller et af de andre aftagerlande..?
Skal vi droppe dem til fordel for nogle der allerede i "Lang tid" har vidst at de skulle hjem til Irak igen.?
Sagen om asylansøgere der har fået afslag op til flere gange må ikke
hindre Danmarks muligheder for at kunne stå i et beredskab for aftagelse
af nogle af de næsten 1 milion der venter på "Midlertidig asyl", og der har
lige fra starten af kun været tale om "Midlertidigt asyl", da Danmark ikke
kan udstede statsborgerskaber til alle som skal hjælpes "Her og Nu".
Hvis man troer at man kan blive Dansk statsborger i denne anledning, så
er der nogle der har fyldt de afviste asylansøgere med falske forhåbninger, Danmark skal hele tiden rykke i pladserne så andre i en
Kriseperiode "Midlertidig" kan få asyl og hjælp.
Alt dette rod der skabes ved Politisk agitation og diverse Folkegrupper
som modsætter sig de trufne afgørelser, de bremser for vores mulighed
for i en "Kritisk" periode kan stå parat med Husly,Mad,Tøj og Penge til
dem der kommer hertil som truede på grund af opstande og krige, og'
det kan ikke være rigtigt at vi bare skal lukke sluserne op, for hvor skal vi få Boliger og Penge til alle dem der godt vil blive her permanent.?
Danmark har ikke ubegrænsede midler til denne opgave, og bare den
militære indsats i Afghanistan koster Danmark så meget af Forsvarsbudgettet at andre må lide i systemet under personalemangel,
ubesatte stillinger og lave lønninger.
Og til sidst, så er det ikke os der har valgt i denne sag, men næsten tvang der via EU og FN bliver trukket ned over hovedet på os i form af
ekstraudgifter som regeringen slet ikke har bevilget, dette går ud over
de i forvejen værende her i landet og deresmuligheder.
Hvis FN og EU ville betale vores udgifter, hvilke FN er meget dårlig til så
var tingene anderledes.
 
16.06-2009 | 19:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.06-2009 | 21:40 af hans andersen
Der må ALDRIG ske en "Palistinenserlov" igen!
En lov, som blev presset igennem af et sammenrend uden om den lovligt valgte regering.

Hvis det sker igen, så er vi da rigtigt til grin!
 
 
16.06-2009 | 21:44 af hans andersen
@Okaj1

Eksemplet med betalt husleje er ikke særlig velvalgt.

For de mennesker, vi taler om, har ALDRIG betalt en sk.. snus!
 
 
16.06-2009 | 21:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.06-2009 | 00:57 af hans andersen
Ok Kaj :-)
 
 
17.06-2009 | 06:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.06-2009 | 08:21 af Jonah Hex
Forældrene bærer hele ansvaret omkring deres børns liv, måske de skulle ha valgt ikke at få børn under de omstændigheder, men ventet til der var afklaring omkring deres fremtidige liv i Irak. De har alle i mange år vidst de skulle hjem til Irak igen, så det kan umuligt komme som en overraskelse.
 
17.06-2009 | 08:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.06-2009 | 09:31 af kirsten hansen
Ja Palle, men de havde vel håbet på, at der blev fred i deres hjemland!
Hvem har sendt dem på flugt? det har vi bl.a. og så må vi også tage skraldet!
Jeg ville også ønske de kunne tage hjem, men så må man skabe tålelige forhold for dem først! Dette er for kynisk!
 
 
17.06-2009 | 16:16 af Jonah Hex
Der er blevet meget mere fredeligt i Irak, der er faktisk blevet så fredeligt at herboende irakere tager på ferie i deres hjemland. Så at det skulle være kynisme, at sende de afviste og udviste kriminelle hjem holder ikke. Hvis der har været begået kynisme i sagen, må den være begået af dem, der igennem årene har givet de afviste asylansøgere falske håb om en fremtid i Danmark.

Irakere tager på ferie i Bagdad
Mange irakere er så trygge ved Irak, at de tager på sommerferie i hjemlandet. Det overrasker afviste asylansøgere.

Hver uge flyver tre rutefly med feriegæster til Iraks hovedstad, Bagdad. To gange om ugen letter flyene fra Stockholm, mens der er én afgang fra Malmø.

http://politiken.dk/politik/article722457.ece
 
17.06-2009 | 16:30 af Esbern Snare
@ Palle

Gælder det for hele Irak?

"Forældrene bærer hele ansvaret omkring deres børns liv, måske de skulle ha valgt ikke at få børn under de omstændigheder"

Desuden skal det ikke komme børnene til ugunst at deres forældre er nogle røvhuller.
 
17.06-2009 | 16:31 af kirsten hansen
Ja Palle, og det skal der naturligvis rettes op på, for kan man bevise, at bestemte personer har holdt ferie i deres hjemland, kan de jo ligeså godt rejse hjem!
Men der findes stadig farlige steder for visse af dem!
Jeg tror dog, at de der tager på ferie der, er så heldige at have dansk Statsborgerskab, og det får man mig bekendt først efter 10 års ophold i Danmark!
Mange af de afviste asylansøgere har allerede boet her i flere år, og man kan vel ikke bebrejde dem, at de gerne vil have fast ophold?
Især de der har børn, der er vokset op i Danmark og taler Dansk perfekt, ønsker vel ikke at deres børn skal tilbage til et krigsramt land!
Jeg kan se sagen fra begge sider, for indvandringen har bestemt ikke forbedret Danske forhold, og kriminelle indvandrere bør sendes hjem, når de ikke skønner på det goodwill de har fået!
Men der er pæne uskyldige borgere, som ikke fortjener denne skæbne!
Forstår du hvad jeg mener?
 
 
17.06-2009 | 17:59 af Jonah Hex
kirsten hansen (vædderen)

Jeg er af den faste overbevisning, at flygtninge naturligvis skal hjælpes så tæt på deres hjemlande som muligt, eller i nærområdet. Det er en vanvittig ide startet af hele godhedsindustrien, at alle der flygter eller udvandre af den ene eller anden grund, fra mellemøsten og andre fjerntliggende og kulturfremmede egne, absolut skal bosættes i Europa for bestandigt og at det er vores opgave at integrere dem.

De negative konsekvenser det beviseligt har ført med sig og som vi kun har set begyndelsen af, er en direkte konsekvens af hele den fejlslagne grundide om, at Europa kan og SKAL redde, frelse og huse hele verdens problemer.

Som tiden går bliver det mere og mere tydeligt at det har været en fejl af dimensioner, at fylde Europa op med med enhver der kunne tage rejsen hertil og sige asyl. Derfor skal afviste asylansøgere, der har fået prøvet deres sag igen og igen, selvfølgelig tage hjem.

Det sidste jeg har hørt i nyhederne, er at nogle af de afviste har opgivet falske navne da de kom hertil, så giver det jo sig selv de på et tidspunkt skal rejse hjem igen og nu er tiden så kommet.
 
17.06-2009 | 18:37 af kirsten hansen
Noget af det du skriver er jeg enig i, men HVORFOR kommer de her til?
Vi har selv været med til at jage dem ud af deres land, fordi vi deltog i Irakkrigen, en krig der aldrig burde have fundet sted!
Nu hører jeg lige at 3 Danske soldater i en kampvogn, er blevet ramt af en vejsidebombe i Aghanistan!
Hvornår stopper dette vanvid?
Nu er der lige blevet sendt et nyt hold afsted - det glade vanvid!
 
 
17.06-2009 | 22:04 af Henrik Jørgensen
Vi har da intet ansvar, ansvaret ligger alene hos dem der har skabt modstand mod befrielsen af Irak - det var/er ingen krig, men en befrielse. Den slags har det med at koste liv og flugt, det gjorde 2. verdenskrig også, sådan er det når man har med sindssyge dikatorer at gøre. Vi kan naturligvis ikke ændre lovene ustandseligt, for at tilfredsstille nogle pladderhumanistiske socialister, men det er faren ved at lade den slags (frivilligt overløbte) naivister komme til magten. Derfor er sammenrendet af socialister og Radikale overhovedet ikke til at tage seriøse, for det første vil de aldrig kunne blive enige om noget - hvilket i sig selv betyder før-valg vælgerbedrag - for det andet ville de blive straffet prompte igen. Under alle omstændigheder bliver et evt. skifte både utroværdigt, og kortvarigt.
 
 
17.06-2009 | 22:32 af kirsten hansen
Dronning Dagmar,(er genkendt!) Vi er nødt til at sende nogen hjem, for at gøre plads til dem der venter på at komme ind!
Komme ind til hvad? et nyt ventehold der går ned spykisk, på grund af ventetiden?
Vi skal overhovedet ikke lukke flere ind, før der er ABSOLUT fred i Irak!
Og før skal man heller ikke sende folk hjem i flæng!
De indvandrere der dømt til udvisning, på grund af kriminalitet, begået i Danmark, har selv bedt om det!
Men der må være andre og større lande, som er bedre egnet til at modtage netop Muslimer, men de lukker døren for dem!
Hvorfor skal et lille land som Danmark tage hele skraldet, fordi Bush absolut ville have krig?
De har Atomvåben, og det er ikke noget vi tror - det er noget vi ved!
Den samme frase kom Fogh med - og nogle troede på dem!
Jeg sagde fra starten: Manden er vanvittig!
Gid jeg havde råbt lidt højere den gang!
Jeg husker ikke, hvor mange soldater vi har mistet i Irak, men i Aughanistan er vi nu oppe på 25, inc. de 3 der blev dræbt her til morgen!
Ingen ønsker krig, og vi Danskere er slet ikke egnede til det, og slet ikke os, som husker 2.WW.
Vi vil have fred, ikke mindst i vort eget land, så hvordan må det ikke føles at leve i et krigshærget land? især efter at have set lyset!
BRHornbecks klare besked, at de hele'tiden har vidst, at de skulle tilbage, køber jeg ikke!
Det er menneskeliv det drejer sig om, og når man ved, at flere hjemvendte Irakere er enten bortført eller dræbt, så er det ikke særligt humant, at sende familier hjem til et land, hvor de ingen fremtid har!
Prøv dog at sætte Jer i deres sted! Hvordan ville I have følt, hvis det skulle overgå Jer?
Danmark har været kendt for deres store humanisme - men det var i forrige årtusinde, og det er ikke så længe siden!
Længe leve Dronning Dagmar!
 
 
18.06-2009 | 18:32 af Henrik Jørgensen
Vi danskere er SLET ikke egnede til islam, så det kan man godt glemme alt om nogensinde får særregler herhjemme! Var der tale om 40 stakkels kinesere kunne de gerne blive, asiater integrerer/assimilerer sig fornemt (eller vesterlændinge forstås), men desværre har folk fra mellemøsten islam med i bagagen. Og det har vi under ingen omstændigheder mere plads til, eller råd til at tage chancer med. 200+ irakere, tænk på hvad det antal er blevet til om føje år...
 
 
18.06-2009 | 19:23 af kirsten hansen
Hej Henrik, det er jo det de kæmper imod i Iran for tiden!
Og deres kamp er også blevet vores kamp mod frihed og demokrati!
Du skal se, inden længe smider de Iranske kvinder her i landdet tørklædet, i protest mod regimet i Iran!
Men nej, vi passer ikke godt sammen med Islamisme, så derfor følger jeg deres kamp for frihed, og håber det må lykkes!
 
 
19.06-2009 | 20:34 af hans andersen
@kirsten hansen

"De har Atomvåben, og det er ikke noget vi tror - det er noget vi ved!"

Det sagde AFR ikke! Han sagde : De har kemiske våben.
Det havde de måske ikke på det tidspunkt, men de havde demonstreret kemiske mord på egne indbyggere (Kemiske Ali)

Forøvrigt står der INTET om hverken atom- eller kemiske våben i den begrundelse, som et flertal gennemførte, for at hjælpe demokratiske stater imod en diktator, som ikke efterlevede FN's resolutioner.
 
 
19.06-2009 | 20:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.06-2009 | 21:04 af kirsten hansen
Du har ret Hans, de sagde kemiske våben, hvad de altså ikke havde mere,
Efter USA tvang dem til at fjerne dem!
Det er rigtigt de brugte kemiske våben mod kurderne i krigen mod Iran, det mærkelige var at de havde fået dem fra USA!
Kurderne lå i vejen for Irak, derfor blev de udryddet med gas, hvad Sadam så bl.a. blev dømt for!
Det var et skuespil, fra USA,s side, da de tidligere støttede Sadam i at komme til Magten!
Samtidig med at man stoppede alle leverancer til Irak, var det man oprettede dette olie for mad program, så Usa stadig havde kontrollen med Irak!
Det udsultede irakerne, men Sadam havde faktisk styr på tropperne på det tidspunkt!
Han udryddede en modstandsgruppe, men ikke særlig stor i forhold til dem USA har udryddet, som forsøgte at myrde ham!
Det er svært at sige, om Sadam var diktator eller offer!
Han startede med hård hånd, lige som mange andre ditatorer, men fik ro i lejren!
Jeg har nævnt det før, at det mærkeligt nok først går galt, når disse diktatorer ikke mere er ved magten!
Man kan kalde det diciplin eller opdragelse, men det er beviseligt, at hvor der ikke er en hvis diciplin bliver der ragnarok!
En virkelig diktaturstat, er det vi ser i bl.a. Iran for tiden, og det var den slags Sadam kæmpede imod - men forgæves, for nu er det på vej tilbage!
Det er den største fejl Vesten og dermed Bush har begået, at besætte Irak og få dræbt Sadam! Uden den krig, havde verden set anderledes ud i dag!
 
 
19.06-2009 | 21:23 af Helle Nielsen
Kirsten netop, du har fuldstændig ret,

pisse godt skrevet
 
19.06-2009 | 21:27 af kirsten hansen
Tak Helle, så du husker også historien?;-))
 
 
19.06-2009 | 21:31 af Helle Nielsen
Tak for et udsædvanligt flot indlæg , det er meget sjældent at en debatør kommer med et så flot indlæg som dette Ja jeg husker også historien
 
19.06-2009 | 21:41 af kirsten hansen
Takker nok engang - er meget smigret!
Det er som Leon ville have sagt, om at kende historien!
Jeg var fra starten rystet over, at Bush startede den krig, og jeg forudså følgerne! Og endnu mere rystet over at Fogh støttede den krig!
Mon ikke de er de virkelige tyranner?
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites