Vi kræver, at du slapper af i din ferie, så du ikke spilder dine kræfter på andre end os. Hvis du brækker benet på grund af en løs flise hos naboen, vil vi have del i din erstatning. Vi har ret til at gennemrode bagagerummet på din bil efter fyraften, og så videre...
Aldi stiller store - og mange krav i de ansættelses- kontrakter, som nye medarbejdere skal skrive under på.
Men det er de ikke alene om. Ansættelseskontrakter er blevet betydeligt længere og meget mere detaljerede.
Det vurderer advokaten Peter Breum, der har 25 års erfaring med arbejds- og ansættelsesret.
"Der er sket en 'amerikanisering' af mange standardkontrakter i større virksomheder, hvor alt hvad der ikke er direkte reguleret af dansk lov bliver direkte oversat fra tysk eller engelsk," siger han.
Helgardering
En sejlivet vandrehistorie fortæller om en amerikansk kvinde, der forsøgt at tørre sin kat i mikrobølgeovnen, og efterfølgende fik erstatning, fordi det ikke fremgik af manualen, at det var en dårlig ide.
Det er det samme princip, der ligger bag de voksende ansættelseskontrakter.
"Det er jo en slags helgardering, hvor virksomheden forsøger at beskytte sig mod hvad som helst," siger Peter Breum.
Loven kræver, at en ansættelseskontrakt gør rede for "alle forhold af væsentlig betydning".
Standardformuleringer frit oversat
Det er dog især store udenlandske virksomheder, som lader standardformuleringer fra et lands kontrakter glide over i et andet.
For eksempel vurderer Peter Breum, at Aldi's kontroversielle krav om at få andel i medarbejderes erstatninger for ulykker i fritiden, stammer fra en tysk standardkontrakt.
Som advokat oplever han dog generelt flere og flere eksempler på "ureflekteret brug af standardformuleringer."
Det finder han stærkt bekymrende.
"Faren er, at djævelen ligger i detaljen, og at der derfor forekommer flere uhensigtsmæssige bestemmelser, som risikerer at komme den ansatte til ulempe," siger han.
Napper medarbejderens erstatning
En af dem er en betingelse i ALDIs standardkontrakt for såvel butiksledere om butiksassistenter.
Som Avisen.dk fortalte i ugens løb skriver de ansatte under på, at ALDI kan få fingre i erstatningen, hvis en medarbejder kommer til skade i sin fritid – og får eksempelvis tort- og svie-erstatning fra skadeforvolderens forsikringsselskab.
Det vækker undren i fagforbundene HK og Business Danmark:
”Vi har aldrig set den slags før. Hvis man får erstatning, fordi man er kommet til skade, giver det ikke nogen mening, at man skal give pengene videre til arbejdsgiveren,” sagde Frank Kanlund, advokat for Business Danmark, til Avisen.dk tidligere på ugen.
HK har uden held forsøgt at få paragraffen ud af standard-kontrakterne.
”De erstatninger, der tilfalder medarbejderne, har de jo ret til, netop fordi de er kommet til skade. Derfor er det uanstændigt, at arbejdsgiverne vil score erstatningen,” sagde Kim Jensen, faglig chef i HK Handel.
Avisen.dk har gentagne gange gennem de seneste otte dage forsøgt at få en kommentar fra Aldi-direktør Jan Lund. Han har ikke besvaret vores henvendelser.
Der er sket en 'amerikanisering' af mange standardkontrakter i større virksomheder, hvor alt hvad der ikke er direkte reguleret af dansk lov bliver direkte oversat fra tysk eller engelsk
Peter Breum
advokat
med 25 års erfaring med arbejds- og ansættelsesret