Bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær er langt nede på listen, når danske ledere selv skal sige, hvad de vil bruge mest energi på i fremtiden.
Det viser en ny undersøgelse, som Lederne netop har offentliggjort.
Lederne er blevet spurgt om, hvor vigtige 23 forskellige områder er for virksomheden.
Først på 13. pladsen kommer psykisk arbejdsmiljø, mens fysisk arbejdsmiljø er at finde på 15. pladsen. Helt nede på 18. pladsen kommer reduktion af sygefravær. På de første pladser er derimod udvikling, effektivisering og mål- og resultatstyring.
Det chokerer trivselsekspert Henrik Meng, der har mere end 20 års erfaring med at styrke trivslen, arbejdsglæden og samarbejdet mellem kolleger.
- Når arbejdsmiljøet er rigtig stærkt, har man større overskud. Man kan nå mere, det er lettere at effektivisere, der er mindre sygefravær, og det er lettere at rekruttere, fordi medarbejderne har et netværk, siger han til Newspaq.
Henrik Meng mener, at arbejdsmiljø bør have klar førsteprioritet i en virksomhed. Når det ikke er ledernes opfattelse, skyldes det, at de selv er presset oppefra og ikke forstår, hvor vigtigt det er "at løfte i flok".
- Lederne skal forstå, at de dygtige ledere er dem, der er dygtige til mennesker, og at man glemmer det menneskelige aspekt, hvis man kun har målet for øje. Det lærer du ikke på en MBA eller eller på et traditionelt ledelseskursus, siger han.
Undersøgelsen viser også, at ledelsen tillægger arbejdsmiljø og bekæmpelse af sygefravær mindre betydning end tidligere.
I 2008 svarede 70 pct. af lederne således, at psykisk arbejdsmiljø var af stor eller meget stor ledelsesmæssig betydning. Det faldt til 59 pct. i 2012. Der er også sket et fald for både fysisk arbejdsmiljø og sygefravær.
Det skuffer arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat, Svend-Erik Hermansen.
- Det er chokrende, at det psykiske arbejdsmiljø er på en 13. plads og det fysiske på en 15. plads. Hvis ikke arbejdsmiljøet er i orden, kan virksomheden ikke få effektiviseret eller få kundetilfredshed eller noget, der bare ligner, siger han til Newspaq.
Ifølge Hermansen skinner den manglende prioritering af arbejdsmiljøet igennem på mange arbejdspladser bl.a. i forbindelse med en ny lov om arbejdsmiljø-organisationen, der trådte i kraft for et par år siden.
- Man har ikke givet de uddannelsesmæssige forudsætninger hverken til ledelsen eller arbejdsmiljørepræsentanten. Det er de første ting, der skal til for, at man kan finde ud af, hvordan arbejdsmiljøet skal være på en arbejdsplads, siger Svend Erik Hermansen, der også opfordrer alle virksomheder til at kigge nærmere på arbejdspladsvurderingen (APV'en).
Undersøgelsen bygger på svar fra 1.035 topledere, mellemledere og linjeledere.