Færre får efteruddannelse. Til gengæld er der mere til de få heldige. Sådan er tendensen for højtuddannede inden for erhvervslivet.
Det konkluderer en ny undersøgelse, som CA a-kasse har udarbejdet blandt 1.328 medlemmer.
”Det ligner et udskillelsesløb, hvor virksomhederne prioriterer uddannelsespengene på færre hænder end tidligere,” siger Lars Moesgaard, udviklingschef i CA a-kasse.
Han kalder det ”positivt”, at der er kommet mere tyngde i efteruddannelserne. Samtidig frygter han perspektiverne i udviklingen.
”Det er bekymrende, fordi der er medarbejdere, der ikke får efteruddannelse. Hvis det er de samme, der bliver fravalgt hver gang, eller selv vælger efteruddannelse fra, så får vi får vi et A og B-hold,” siger Lars Moesgaard.
Fire ud af ti på efteruddannelse
Undersøgelsen sammenligner omfanget af medlemmer, der fik kurser og efteruddannelse i 2010 med i år.
I 2010 var 58 procent af de arbejdende medlemmer enten på kursus eller efteruddannelse inden for et år. Antallet er skrumpet ind til 41 procent i 2013.
Samtidig er længden af efteruddannelsen steget for dem, der får efteruddannelse.
I 2010 lå tallet på 4,6 gennemsnitlige dage. Det er nu oppe på 6,3 gennemsnitlige dage. Den udvikling handler kort fortalt om, at de kurser, folk sendes på, har ændret karakter, siger Lars Moesgaard:
”Tidligere var det meget noget med kanindræberkurser og selvrealisering. De kurser er der stadig, men nu bruger man i høj grad efteruddannelse til specialisering. Det gælder faktisk både for fagfolk og folk med højere uddannelser."
Papir på evnerne
I akademikernes fagforening DJØF genkender uddannelseschef Lena Meyer-Karlsen skiftet.
”Hvor man tidligere var på nogle korte og kurser, der indholdsmæssigt var lidt fragmenterede, så oplever vi, at mange foretrækker de længerevarende uddannelsesforløb, hvor de får et anerkendt stykke papir på deres kompetencer,” siger hun.
Det hænger naturligt sammen med, at der er en større angst for at miste sin tilknytning til arbejdsmarkedet. Derfor er medarbejderne meget opmærksomme på deres markedsværdi, siger Lena Meyer-Karlsen:
”Tidligere blev mange kurser givet som et skulderklap, hvor man eksempelvis kunne få et todages kursus i personlig udvikling. I dag handler det i høj grad om kompetenceudvikling, der er drevet af den retning og strategi, som organisationen har defineret.”
Klogt at banke på chefens dør
I CA a-kasse opfordrer man sine medlemmer, der ikke kommer på efteruddannelse til at tage sagen i egen hånd.
Det handler om at fastholde sin værdi på arbejdsmarkedet ved at slibe knivene.
”Folk skal gå ind og bede deres chef om adgang til efteruddannelsesmidler. En måde at gøre det på er at forklare og synliggøre, hvor vigtigt det er, ikke kun for den enkelte, men for virksomheden," siger Lars Moesgaard.