Du er ikke alene om at være nervøs inden en personlig samtale med chefen. Vanskelige samtaler er det værste chefer ved, og mange roterer i sengen den halve nat.
En tredjedel af de kommunale chefer har ligget søvnløs inden en vanskelig samtale med en medarbejder. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Væksthus for Ledelse.
”De har helt styr på juraen i samtalerne. Men får problemer, når det kommer til de følelsesmæssige reaktioner,” siger Stine Hald, der er Kommunernes Landsforenings projektleder på undersøgelsen.
Hun var, sammen med HK Kommunal og Danske Regioner, med til at sætte undersøgelsen i søen efter flere personlige henvendelser fra ledere, der var frustrerede over de vanskelige samtaler.
Se Væksthus For Ledelses kommunikationsredskab her
Følsomme samtaler er den værste lederopgave
Samtaler om svære og følsomme emner som alkoholmisbrug, dødsfald eller stress er en af de værste opgaver for halvdelen af de adspurgte chefer i Væksthus for Ledelses undersøgelse.
”Det ligger ikke til ledertypen at være indfølende og lyttende,” siger erhvervspyskolog Mette Kroier som forklaring på, hvorfor de kommunale ledere føler sig usikre.
Hun er ofte i kontakt med ledere, der søger hjælp til at håndtere vanskelige samtaler.
Chefen frygter din reaktion
Medarbejderens personlige reaktion under samtalen, er det, som langt de fleste chefer frygter mest. Misforstår han budskabet? Bryder hun grædende sammen? Eller bliver han mon rasende over at blive irettesat?
”Mange ledere er meget bedre til det store organisatoriske overblik, end de er til at håndtere den enkelte medarbejder,” siger Mette Kroier.
Chefen udskyder samtalen
Det kan godt være, en medarbejder har det hårdt efter at have mistet et nært familiemedlem, og derfor bryder grædende sammen, hver gang hun taler om det. Men hun kan ikke nødvendigvis regne med støtte fra en stærk leder. En fjerdedel af lederne er nemlig nervøse for, at deres egne følelser skal påvirke samtalen.
”Det er en dødssynd, hvis chefen bryder sammen,” siger Mette Kroier.
Det ændrer magtbalancen og skaber ringe i vandet af svaghed gennem hele arbejdspladsen.
Presset i forhold til at skulle tage den personlige snak er blevet så stort for en tredjedel af lederne, at de har måttet udskyde samtalen.
Men Mette Kroier mener ikke, der kommer noget godt ud af at udskyde en svær samtale.
”Det er urimeligt overfor medarbejderen ikke at tage hånd om problemet,” siger hun.
Mange søvnløse nætter
Med 450.000 beskæftigede i den kommunale sektor, står lederne overfor mange vanskelige samtaler.
En tredjedel af lederne, der blandt andet omfatter institutionsledere, mellemledere og topchefer i det kommunale system, vurderer at have en vanskelig samtale hver måned. Det betyder altså, at de ganske ofte ligger søvnløse om natten og bekymrer sig om morgendagens samtale.
”Det er noget skidt,” siger Mette Kroier.
Hun pointerer, at ordentlig søvn er vigtig for at forebygge stress, og at der ikke kommer noget godt ud af samtalen, hvis chefen er træt og usikker på situationen.