Den nye aftale for 50.000 transportarbejdere får både træk på skulderen og skældsord med på vejen fra to af de chauffører, som dagligt ser løndumping på de danske landeveje.
De danske vognmænd, der hyrer udenlandske firmaer, så de kan slippe billigt i løn, skulle gøres ansvarlige. Det var fagforeningen 3F's højeste ønske. Men det lykkedes ikke, i stedet fik 3F en mulighed for at tjekke lønsedler og arbejdstimer hos både danske og udenlandske firmaer.
I Padborg
John Petersen er tillidsmand for 40 danske chauffører i Per Damgaard Transport i Padborg, hvor der er ordentlige forhold. Men han ser sin branche dø en stille død.
"Det er for ringe, at de ansvarlige ikke bliver stillet til ansvar. Jeg er skuffet, for der er ikke kommet et ansvar over for speditørerne (vognmændene, red). Jeg synes, det er griseri," mener John Petersen.
Han er glad for, at fagforeningen fremover kan føre kontrol, men:
"Så længe underleverandørerne kan gå fri af straf, kommer vi ikke videre," siger den sønderjydske tillidsmand.
I Århus
Længere nordpå i Århus er tillidsmand Harald Fabricius fra Johannes Sørensen & Sønner enig i den dystre spådom.
"Det er sgu lidt skuffende, at der ikke er noget med om kædeansvar. Men i forhold til Hans Skov Christensens (DI’s forhandler, red) første udmeldinger, så er det positivt, at de er nået et skridt hen ad vejen," forklarer Harald Fabricius.
De to chauffører er enige om, at lønstigninger, der lige netop følger prisudviklingen, er ganske fint i en krisetid.
Rustet til kamp
Topforhandler for de 50.000 chauffører, lageransatte og havnearbejdere, Jan Villadsen fra 3F, er sikker på, at den nye aftale giver 3F mulighed for at stoppe løndumping.
"Vi er nået langt hen ad vejen. Vi føler os godt rustet til at tage kampen op. Men den vil fortsætte i mange år endnu," siger Jan Villadsen.
Det bliver med den nye aftale muligt at få oplysninger også fra firmaer, der ikke selv er medlem af en arbejdsgiverorganisation.
"Kan vi konstatere, at en underleverandør lønner sine chauffører under overenskomsten, så skal DI mødes med os og komme med oplysninger på vegne af underleverandøreren," siger Jan Villadsen.
Fugl eller fisk
Aftalens succes står og falder med, om politikerne vil hjælpe til, påpeger forsker i arbejdsmarked Søren Kaj Andersen fra Københavns Universitet.
"Der ligger nogle værktøjer, som parterne kan arbejde videre med. Men det er afgørende, om de formår at presse politikerne til at føre skærpet kontrol med lovgivningen på området," siger Søren Kaj Andersen.
Blandt andet kører mange udenlandske chauffører gods i Danmark til en lavere løn, selv om loven ofte stiller krav om, at de skal have løn efter overenskomsten.