Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Burgere og fritter gør dig dum

Start et spil på Spigo.dk
Spil

De fleste ved, at fed fastfood er usundt for kroppen. Men nu viser ny amerikansk forskning, at fastfood også skader hjernen.

31. dec. 2011 kl. 10:18 Kasper Kristensen og Anders Lind Jørgensen
Når alt kommer til alt er det vel ikke så overraskende, at det er sundere at spise grøntsager og fisk end burgere og pomfritter.
Når alt kommer til alt er det vel ikke så overraskende, at det er sundere at spise grøntsager og fisk end burgere og pomfritter. Foto: Colourbox
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALISTER
Kasper Kristensen

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Anders Lind Jørgensen

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Selvom du i morgen vågner op med hovedpine, smagen af død fugl i munden og lyst til salt, så skal du måske alligevel overveje en grøntssagscocktail frem for burgeren fra det lokale grillbar.

For hvis du sørger for at få de fornødne vitaminer og masser af fisk, kan du beskytte din hjerne mod ældning. Hvis du derimod ofte indtager fastfood som burgere og pomfritter, så er effekten den modsatte.

Det viser en undersøgelse, som American Academy of Neurology har gennemført blandt 104 med en gennemsnitsalder på 87 år.

Testen viste, at de der havde mest vitamin A, B, C, D og E i blodet, havde en bedre hukommelse og tankevirksomhed. Det samme gjorde sig gældende for de, der havde rigeligt med omega 3-fedtsyrer, der blandt andet er i fisk.

De dårligste resultater kom fra de, der havde mest transfedtsyrer i blodet, som du får igennem fastfood.

Læs også: 4-årig pige er den nye Einstein - næsten

Dr. Simon Ridley er en af Storbritanniens førende forskere på området. Og på trods af resultaterne, så maner han til besindighed.

"En styrke ved denne fremgangsmåde er, at man fokuserede på næringsstofferne i deltagernes blod i stedet for at læne sig op ad spørgeskemaer. Men det er vigtigt at bemærke, at denne undersøgelse foregik på en lille gruppe mennesker med en lav risiko for Alzheimers, og den undersøgte ikke om de senere udviklede sygdommen," siger han.

http://fpn.dk/mad/kost_ernaering/article2650660.ece

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
31.12-2011 | 16:47 af Per Gøtterup
Den amerikanske undersøgelse er totalt irrelevant herhjemme, for dels er moderne burgere ret sunde med masser af vitaminer og så videre, især hvis man vælger gulerødder i stedet for fritterne, dels er der et forbud mod transfedtsyrer i Danmark.

Man må jo formode at undersøgelsen reelt konkluderer at transfedtsyrer uden vitaminer er skidt mens vitaminer uden transfedtsyrer er godt, og sidstnævnte kan man altså også få som fastfood, og derfor er der ikke nogen grund til ikke at snuppe en burger på vej hjem fra nytårsfesten.
 
01.01-2012 | 13:18 af Jan Kauffmann
Gør dig dum?
Man skal vel være lidt dum i forvejen for at købe sådan noget bras.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites