Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Bror nægter at tro på mordplaner mod Westergaard

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Lofti ejer ikke skyggen af tvivl om sin brors uskyld. Han er ked af det på sin brors vegne, men også på vegne af alle andre muslimer i Danmark.

19. juni 2008 kl. 15:30 Ellen Stampe
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Ellen Stampe
Født i Ramsing i Salling.

Vokset op med mor og far og lillebror.

Nussede syv år væk på pædagogmedhjælper jobs, fabriksarbejde og som butiksassistent.

Ankom i Århus i 2000.

Blev gift i 2002.

N&...

Nyheden om, at tegneren Kurt Westergaard skulle kvæles med de bare næver, vælter ud fra fjernsynet i Loftis stue. Han sidder foran fladskærmen i den sorte lædersofa og lytter, mens han ryster opgivende på hovedet.

Det er hans bror, nyheden handler om. Hans lillebror, som elskede at spille fodbold som barn, og som altid roste sin storebrors couscous, når de spiste sammen.

Skarpladt pistol

Nu er det mere end fire måneder siden, at 46-årige Lofti sidst hørte sin ni år yngre brors stemme. Siden den 12. februar har de to mænd ikke set hinanden, fordi den ene har siddet fængslet i København. Mistænkt for at planlægge drabet på Muhammed-tegner Kurt Westergaard.

I går beskrev Nyhedsavisen, at Politiets Efterretningstjeneste (PET) har beviser, der kraftigt peger på, at Loftis bror og en anden tunesisk statsborger havde planlagt at dræbe tegneren. Dokumenterne afslører, at mændene havde undersøgt, hvor Westergaard boede, og om han havde hund. Det var beskrevet, at naboerne skulle overvåges, og at husets indretning skulle kendes. Og under en ransagning i den enes hjem fandt politiet to økser og en skarpladt pistol.

»Hvis PET har beviserne, hvorfor giver de dem så ikke til retten,« spørger den 46-årige og ser opgivende ud.

Loftis bror står til at blive udvist af landet, uden at hans sag kommer for en domstol. Det sker for at beskytte PETs kilder, der ville blive afsløret under en retssag.

Komplot af PET

Han er ikke det mindste i tvivl om, at hans lillebror er offer for et komplot, der er sat i verden af PET.

»Hvis jeg mistænkte min bror bare en procent, så var det mig, der havde taget telefonen og ringet til PET. Min bror ville aldrig dræbe Kurt Westergaard,« siger Lofti med et vedholdende blik.

Bag ved ham blafrer de gule gardiner en smule i vinden fra terrassen. På sofabordet står hans tyrkiske kaffe med kardemommesmag og bliver kold.

Han kom til Danmark fra Tunesien, fordi han ikke kunne holde ud at leve i et land uden demokrati. Uden frihed. Hans lillebror kom, fordi han forelskede sig i en dansker.

Det var til Loftis bryllup i 1997. Festen blev holdt i Tunesien, og der var en hel flok af Loftis danske venner med, og en af dem stjal lillebroderens hjerte. Kærligheden trak ham til Danmark og fik ham gift. Ægteparret rejste tit til Tunesien og besøgte den store familie, som drev et landbrug. Familien var muslimsk, men kvinderne gik ikke med tørklæde. Men parret fik ingen børn, og efter nogle år gled de fra hinanden.

Aldrig bange

I 2006 blev lillebroderen igen forelsket i en dansk pige, der, nogle år før de mødte hinanden, har konverteret til Islam.

Lofti har selv tre børn, og det er fordi, han ikke vil have, at de bliver drillet, at han ikke vil fotograferes eller have sit fulde navn i avisen. Det er ikke fordi, han vil gemme sig. Han frygter ikke PET.

»De vil gerne have, at vi som muslimer bliver bange for dem. Men vi bliver aldrig bange,« siger han.

Midt på gulvet står en trehjulet cykel med et skrigende gult sæde. Der er et håndtag på, så den to-årige pige kan cykle med sin fars eller mors hjælp. Den ældste pige er ti år og den mellemste er fire. Det er børnene, der bekymrer Lofti mest i forhold til terrormistanken. Han frygter, at sagen får konsekvenser for alle muslimer i Danmark.

»I dag er det min bror, der bliver taget og anklaget uden en retssag. Men om ti år er det måske min datter. Det er alle muslimer, der bliver mistænkeliggjort, når tingene bliver gjort på den her måde,« siger han.

Mænd med skæg

Han ler af, at der står i PETs bevismateriale, at hans bror på internettet har søgt på Kurt Westergaards navn.

»Da de tegninger blev offentliggjort, blev jeg også sur. Da ville jeg da også se, hvem det dumme svin var og hvilken avis, han arbejdede for. Det har masser andre da også gjort,« siger storebroderen.

Mobiltelefonen ringer, og han svarer på arabisk.

Venner og familie spørger, om han har læst historien i avisen. Om det er rigtigt? Om hvad de skal gøre? Nogle spørger, om de skal lave en demonstration. Men Lofti mener ikke, at den slags hjælper.

»Vi bliver nødt til at forklare, at ikke alle muslimer er mænd med skæg, der vil springe det ene og det andet i luften,« siger Lofti.

Drøm om hus

Lofti har haft et pizzeria i Bjerringbro, men for at få det til at køre rundt, skulle han arbejde for meget. Derfor søger han job. Han er blevet tilbudt at arbejde i en bekendts pizzeria, men kun hvis han vil gøre det sort. Det vil han ikke.

»Jeg skal tjene min penge ærligt, så jeg kan købe et hus og flytte væk fra Brabrand og give min familie et godt liv. Det er min drøm,« siger den 46-årige.

Men han vil til gengæld godt sige, at han synes, at fremtiden ser mørk ud lige nu. Hele familien er påvirket af, at de ikke aner om hans bror bliver sendt hjem til en ukendt skæbne i Tunesien.

Hans mobiltelefon snurrer på sofabordet igen. I fjernsynet siger reporteren, at retssagen, som en forening af muslimske foreninger havde rejst mod Jyllands-Posten, er afgjort, og at avisen havde fuld ret til at bringe tegningerne.

En sund familie

Lofti får et lille smil om læberne.

»Kan du huske, da Kvickly i Viby solgte sandaler med Jesus under fodsålerne? Dengang protesterede katolikkerne voldsomt, og forretningen blev tvunget til at fjerne skoene igen. Der var nogle, der lavede hærværk, men ingen blev anholdt. Hvis det havde været muslimer, så var de nok blevet kaldt terrorister,« siger han med et smil.

Lynhurtigt kommer alvoren tilbage over hans ansigt.

»Selvfølgelig skal vi have et PET. Men det skal være professionelt og ærligt. Ellers kan jeg jo bare ringe til dem og sige, at jeg vil bombe det ene og det andet,« siger Lofti.

Han udelukker ikke, at der kan være en person, der har givet PET urigtige oplysninger om broderen. Men han vil ikke sige noget om, hvem det kunne være.

»Jeg vil ikke mistænke nogen. Men jeg ved, at vi er en sund familie, der bare gerne vil have et godt liv i det land, som vi elsker«.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
19.06-2008 | 15:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.06-2008 | 15:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.06-2008 | 16:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.06-2008 | 16:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.06-2008 | 16:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.06-2008 | 16:15 af Carsten Svendsen
Mon hans mor er enig? :o)
 
19.06-2008 | 16:23 af Bruce1
Sikke en tiltro de har til det danske retssamfund...
 
 
19.06-2008 | 17:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.06-2008 | 17:18 af Bruce1
Ja Karin, det er vi heldigvis stadig mange der husker, ihvertfald da der næsten stort set ingen var - og fremfor alt gjorde de få 'grønthandlere' der var ikke uheldigt opmærksom på sig selv, ved f.eks. tørklæder eller kriminalitet. Det var tider, da kunne man tale om en behagelig kulrturberigelse, ikke som nu, hvor der er tale om en regulær islamisering.
 
 
19.06-2008 | 18:37 af Nicolai K.
Flere administrative udvisninger, tak!
 
 
19.06-2008 | 19:00 af johanne
Trist at han ikke tror på PET. Det gør jeg.

Det er betænkeligt at der ikke beklages at Kurt Westergaard ikke kan leve frit mere.
 
19.06-2008 | 19:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.06-2008 | 19:36 af Bruce1
Nå for søren da, men for 25 år siden var samfundet altså ikke islamiseret som idag, hvem havde da kunnet forestille sig HuT marchere lystigt i gaderne, og råbe deres antidemokratiske menneskeforagtende fis ud? Ingen, men man kan ikke klandre DF for det.
 
 
19.06-2008 | 19:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.06-2008 | 20:12 af Jakob Hede Madsen
Ja ja, hvis det var jer der blev dømt skyldige uden rettergang bare fordi PET lækker nogle påstande, så ville piben nok få en anden lyd.
Vi lever nu i et retssamfund, eller rettere to: Et for os hvide, med domstole og regler, og et andet for perkere, hvor man bare kan postulere deres skyld.
Det skred kan i sagtens acceptere så længe det kun går ud over 'de andre', men et sådant skred fører uværgeligt frem til at det pludselig også gælder os.
I morgen er det din bror, der bliver dømt uden adgang til lovformelig rettergang.
 
19.06-2008 | 21:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.06-2008 | 21:27 af cencur
Send disse muslimer til deres hjemland. Enhver kan se på deres formummede burkaklædte koner at de ikke hører til i vor kultur. De er ej hellere danske statsborgere, så ud med dem.

Eller skal Kurt Westergår myrdes først.
 
19.06-2008 | 22:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.06-2008 | 22:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.06-2008 | 22:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.06-2008 | 23:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.06-2008 | 23:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
20.06-2008 | 11:02 af Sheet Head
Det lader til at Kurt Dejgaard og andre ikke helt har fået fat i, hvordan en efterretningstjeneste opererer.

Der bliver i stort omfang gjort brug af meddelere, agenter aflytninger og anden information. Alt tager lang tid at etablere og man er ikke interreseret i at kompromitere metoder eller personer på baggrund af enkeltsager.

Derfor er PET og andre efterretningstjenester nødt til at sortere i deres materiale og kan ikke tage det hele med i retten. Medmindre de er parat til at starte helt forfra med næste sag, og så kan det være for sent bl.a. mht. til terror og bander. Lægger man det hele åbent, så ved terrorister og kriminelle hvad de skal sikre sig imod, og så kører våbenkapløbet. Hvis man giver PET mulighed for at fremlægge deres beviser hemmeligt, kan de holde deres metoder skjult en tid frem og være et lille skridt foran forbryderne.

Hvis man er enige om at en efterretningstjeneste er nødvendig, så må man nødvendigvis også give dem de arbejdsbetingelser der er nødvendige for at de kan udføre deres job ordentligt.
 
 
20.06-2008 | 11:05 af Bruce1
Tosserne fatter slet ikke de levendegør tegningen, den beviser det rigtige i at nogle bruger vold i islam, så meget for muslimsk fornemmelse...
 
 
20.06-2008 | 11:24 af Lars Nielsen
Ih nej - han har vel så uskyldig og god ved børn, men der er jo også mange børn i Tunis hvis han så gerne vil passe dem.

Ud af røret med den forbryder.
 
 
20.06-2008 | 16:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
20.06-2008 | 23:12 af Sheet Head
Kurt Dejgaard
Ja kan da se på det hele at du er ved at brænde over i blindt raseri. tag en slurk vand og giv det lidt tid.

Jeg prøver at pointere hvordan PET har behov for at agere generelt.

Det du kalder tom retorik, ved DU netop intet om. Det er ligesom det der er hele fidusen med at holde det hemmeligt!


Nu skal man jo også lige holde for øje at Tuneserne IKKE er danske stgatsborgere. Jeg ved ikke hvad du selv tror ville ske med dig, hvis du plottede et mord i Tunis og blev opdaget? Mon ikke du næppe slap med at blive vist ud!?

Du lægger op til at jeg skulle være nedladende overfor dig. Meeeen, jeg tror nu nok du fører i den disciplin. Din logik fungerer sikkert ganske fint inde i dit eget hoved. Men det behøver ikke at betyde at det fungerer når det kommer ud i fri luft.

Men hvad er dit problem egentlig Hr. Dejgaard? Synes du man skulle nedlægge PET? Hvad skulle der være istedet?
 
 
21.06-2008 | 01:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
21.06-2008 | 09:43 af Sheet Head
Kurt D.
Så kan du måske fortælle mig hvorfor de lader ham gå?

Tror du de slipper ham af syne?

Pet fremlægger ikke beviserne i en avis, de fremlægger et referat af dem, stor forskel, da der ikke er kilder bundet op på referaterne.

Jeg synes det er ret væsentligt at PET har mulighed for at få afmonteret terror og mord inden det sker. Det er klart at de opererer i et retsligt ingenmandsland, når de skal håndtere forbrydelser der ikke er udført og mord der ikke er begået. Det er nu engang sværere at bevise en hensigt en en reel handling. Men jeg synes ikke man skal lade dem ske af den årsag.
 
 
21.06-2008 | 10:00 af Lars Nielsen
Tuneserens bro kan jo følge med ham hjem til Tunis i solidaritet med sin bror, og som protest imod det danske samfund.
 
 
21.06-2008 | 17:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.06-2008 | 01:32 af Sheet Head
Kurt
Jeg finder det ikke synderligt elegant at du konkluderer på mine vegne på et løsrevet citat.

Dommeren der bevilger overvågning eller ransagning har ikke forbindelse til de overvågedes evt fremtidige forsvarer. Derimod har retten pligt til at udlevere bevismateriale til begge parter i en eventuel sag. Det vil kompromitere pets kilder. Desuden bliver beviserne forelagt justitsministeriet. Det afgørende her er at tuneserne IKKE er danske statsborgere og derfor kan udvises administrativt. - lige indtil der gik politik i det.
 
 
22.06-2008 | 18:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.06-2008 | 21:49 af Sheet Head
Kurt
Jeg er ikke uenig i dit udgangspunkt, men jeg mener stadig at du undervurderer sagens kompleksitet og hensynet til fremtidig efterforskning.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites