Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Artiklen er skrevet af
Udgivet mandag den 8. marts 2010, kl. 16:16
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
Det var i dette hjem, at et forældrepar misbrugte deres datter. Kommunen vidste besked længe inden, de foretog sig noget i sagen.
Det var i dette hjem, at et forældrepar misbrugte deres datter. Kommunen vidste besked længe inden, de foretog sig noget i sagen. (Foto: Bo Amstrup / Scanpix)

Brønderslev kendte til misbrug i sommer

Allerede i sommer blev Brønderslev Kommune advaret om kummerlige forhold hos forældrene, der har misbrugt deres 20-årige datter.

Den nye afsløring er lækket fra den hemmelige rapport, som kommunen har sendt til socialminister Benedickte Kiær, og er nu kommet i TV 2's besiddelse. Derfor vil kommunen have undersøgt, hvem, der har lækket oplysningen fra rapporten.

"Børnene lever under dårlige og undertrykkende opvækstvilkår. Børnene virker bange og vil dække over forældrene."

Sådan lød blot en bid af advarslen fra Nordjyllands Politi til Brønderslev Kommune om misbrugsfamilien.

Kommunen modtog vurderingen den 15. juli, men på rådhuset vurderede man, at sagen ikke var akut. Først den 4. september aflagde kommunen sit første hjemmebesøg, skriver tv2.dk.

Det fremgår af den fortrolige redegørelse, som Brønderslev Kommune har sendt til Socialministeriet, og som TV 2 Nyhederne har fået indsigt i.

Hverken Nordjyllands Politi eller Brønderslev Kommune ønsker at udtale sig i sagen.

Det gør til gengæld Kirsten Ketscher, der er professor i socialret ved Københavns Universitet.

"Det er helt utilstedeligt, at kommunen først tager på hjemmebesøg halvanden måned efter, politiet har advaret dem om de forhold, børnene lever under. Kommunen har overhovedet ikke opfyldt sine forpligtelser i denne sag," siger hun.

Forældrene i familien har af flere omgang slået deres 20-årige datter og blandt andet tvunget hende til at skovle sne kun iført sandaler.

Den 25. februar blev pigen og hendes otte yngre søskende tvangsfjernet fra hjemmet. Forældrene sidder fortsat varetægtsfængslet.

08.03-2010 | 16:55 af Jens-Jørgen christensen
Mikael Klitgaard var borgmester i Dronninglund Kommune, valgt for Venstre. Han bliver også borgmester i den nye sammenlagte kommune, Brønderslev Kommune, pr. 1.1 2007
til 1-1-2010,har TV2 mon spurgt ham.
08.03-2010 | 17:30 af Carsten Svendsen
Brønderslev Kommune er virkelig oppe på mærkerne, når det drejer sig om at frikende sig selv, finde læk og alt muligt andet 'vigtigt'! :o(
http://jp.dk/indland/article2003344.ece
08.03-2010 | 17:54 af Helle Nielsen
Det sørgelige er, at hvis ikke medierne havde fået fat i historien, havde Brønderslev kommune ikke gjort noget som helst endnu.

En stor hyldest til den, der lækkede.
Det viser at der alligevel har siddet et enkelt menneske med samvittighed.
08.03-2010 | 18:00 af Helle Nielsen
Rettelse det var den 20 årige datter der først meldte faren for vold og misbrug.
Stærkt gjort under de forhold hun havde levet under.
Men medierne har haft en stor effekt på kommunens trang og evne til overhovedet at gøre noget


08.03-2010 | 20:51 af anne-marie monrath
Jeg tror at mange børn og unge får lidt håb efter denne sag. Jeg håber at kommuner og politi vil leve op til forventningerne når de får henvendelser fra disse børn og unge!
Det er ikke kun i børnesager der tænkes i økonomi i socialforveltningen, det sker i alle afdelinger.
08.03-2010 | 23:31 af Jens-Jørgen christensen
Det er flot at pigen hjalp sine udsatte
små søskende, med at komme ud af
et rædselsfuldt liv, og en umenneskelig
behandling af forældre der ikke magtede,
sine børn,og blottet for empatiske evner oveni

Men jeg køber ikke den med at Socialrådgivere
ikke kan eller vil hjælpe de udsatte børn.
jeg synes godt nok det er for stærkt at personale
der nogen steder er blevet slået ihjel i forsøg på at
passe deres arbejde,skal udstilles som de rene tåber.

I Brønderslev kender de ikke til den 20 årige før den
21 november 2009, hvor hun bliver tilmeldt folkeregistret.
ingen fra kommunen har set hende på addressen før.

I denne sag vil jeg nok vare mig for Pressens sensations
hunger, Det kan da ikke være i børnenes interesse, at lække
personoplysninger, om så sårbare Børns ve og vel
09.03-2010 | 00:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
08.03-2010 | 23:52 af kirsten hansen
Under alle omstændigheder var der en sag, som kommunen burde have taget sig af for længe siden, så der er ingen undskyldninger for ikke at gøre det!!!
 
09.03-2010 | 00:16 af Jens-Jørgen christensen
Under alle omstændigheder Kirsten H
er det jo en balancegang at hjælpe
børn og unge og så tvangsfjerne dem fra deres
forældre pr automatik,
08.03-2010 | 23:53 af hans andersen
"jeg synes godt nok det er for stærkt at personale
der nogen steder er blevet slået ihjel i forsøg på at
passe deres arbejde,skal udstilles som de rene tåber.
"

Det kan du have ret i, men der er altså ansatte i socialforvaltningen, der har været grotekst inkompetente!

Og de burde fyres omgående!
 
09.03-2010 | 00:18 af Jens-Jørgen christensen
hans A
Den rene kaster den første sten!
09.03-2010 | 19:03 af Helle Nielsen
Hvis de ord skal efterleves, kan vi vist ikke opbevare vores retssystem. der er ingen der er ren nok
09.03-2010 | 11:18 af hans andersen
Vil du påstå, at jeg ikke har ret?
 
09.03-2010 | 13:18 af kirsten hansen
Hans, noget siger mig, at Jens-Jørgen har en grund til at holde hånden over Brønderslev Kommune!
Hvorfor mon?
 
09.03-2010 | 17:15 af Jens-Jørgen christensen
Kirsten og Hans! jeg har den grund, at en sag skal begynde
ved starten og ikke ved slutningen.
Skal man til bunds i sagen skal hver en sten vendes,
alt skal.med f.eks skal en Minister ikke løbe fra
sit ansvar, og lege Abespil med kommunerne

Kommunerne skal tage deres ansvar både moralsk
og som administratorer af lovene,hverken penge eller
ideologi skal kunne afgøre en så alvorlig sag.
Der må en gang for alle, laves en lov der ikke tager hensyn
til penge,Nogle kommuner har en stærk! evne til at glide af på
(læs bl.a Gentofte) alt hvad der angår de svage(de undgår dem)
"Så de må til lommerne istedet" vi kan jo ikke løse problemerne
med at sende nogle velmenende"hattedamer som i Pipi langstrømpe".
09.03-2010 | 13:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.03-2010 | 13:39 af kirsten hansen
Åh ja, Bitten! Forældrene burde have haft hjælp for længe siden, men nu er det altså 9 børn det er gået ud over! Vil du benægte, at de pågældende kommuner har begået fejl?
Den sag er næsten lige så slem som Tøndersagen, og jeg fatter ikke, at man kan se gennem fingre med det!
 
09.03-2010 | 13:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.03-2010 | 13:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.03-2010 | 15:34 af kirsten hansen
Bitten du hænger dig meget i paragraffer, hvad med at se på realiteter?
Lolland kommune svigtede også, da de sendte dem til Skanderborg!
Jeg vedd tilfældigvis, at hvis man har været i kontakt med kommunen, så følger sagen med, så de burde have vidst besked, men den er bare blevet syltet - et eller andet sted!
Pigen må altså også være registreret et eller andet sted!
 
09.03-2010 | 17:13 af Helle Nielsen
Kirsten, jeg er fuldstændig enig med dig.

Fordi en socialrådgivere ulykkeligvis er dræbt på job, betyder det ikke at alle andre socialrådgivere står udenfor al kritik,
ifm. udførslen af deres arbejde

Hvis kommunen ikke ved hvor faren og den ældste datter, er der noget helt galt.
Kommunen kan i sagsmappen se de er fraflyttet den forrige kommune. Og som nomadefamilie med mishandlingsmistanke, kan kommunen ikke tillade sig, ikke at reagere når faren og et barn, lige pludselig er væk.
Hvis ingen ved hvor de er, ved de ikke hvad der er sket dem.

Hvis det kun er fordi faren har undladt at udfylde papirer, kan en tlf opringning kommunerne imellem opklare det.
Det kræver selvfølgelig at medarbejderen er ansvarlig og reagerer samvitighedsfuldt, eller i det hele taget bare reagerer.

Det er noget vrøvl at man tvangsfjerner børn pr. automatik.
Man kræver at den medarbejder der har sagen, handler og ikke undlader at reagere på alle de menneskers henvendelser.

Borgmesteren er vist den eneste der skyder med spredhagl til både højre og venstre
De sårbare børns ve og vel, har vist kun lidt skade ved at kommunerne har tiet, ikke reageret og skjult sagen i årevis gennem flere flytninger mellem kommunerne.
Det stoppede først da deres søster flygtede og anmeldte det.
De små børn havde nok ikke kunnet gøre noget selv.
09.03-2010 | 18:00 af Jens-Jørgen christensen
Helle det er kedelig at du ikke vil Dialog,
men hellere vil dyrke det modsatte.
Vi kan jo ikke gøre en ugerning god igen
"selv om vi gerne vil det"
09.03-2010 | 18:53 af Helle Nielsen
Jens- Jørgen Christensen, har du nogen sinde selv prøvet at have en stærk mistanke om at nogle børn bliver behandlet så forkert, at man ønsker kompetent hjælp til at få det undersøgt.

Sagsbehandlerne i kommunerne, er borgernes eneste mulighed til at få gjort noget, hvis de opdager misbrug eller mishandling. Man kan også melde det til politiet, men det er en forfærdelig grænseoverskridende handling at ringe til kommunen og især til politiet for at melde det. Det er simpelthen så ubehageligt, man føler sig som stikker, selvom man er sikker på at ens observationer er rigtige.

Hvis man bliver udsat for at der ikke sker noget, er man helt lost. De fleste vil derefter nok holde sig for sig selv, selvom det fortsætter.

Kommunen skal handle, især ved flere henvendelser, det er deres ubetingede pligt.
10.03-2010 | 09:01 af Jens-Jørgen christensen

Ja Helle Nielsen det har jeg faktisk.

Jeg har som borgerlig ombud,været med til at sende
folk i fængsel (Domsmand/Nævning) ikke fordi jeg
kunne li at straffe Folk! men det sagde min sunde fornuft mig.
10.03-2010 | 10:05 af Helle Nielsen

Jeg forstår ikke hvordan du overhovedet kan sammenligne et borgerligt ombud, med at have en stærk mistanke om en familie i nabolaget slet ikke fungerer og hvor børn helt åbenlyst bliver behandlet meget forkert.

Jeg har heller ikke selv prøvet det, men jeg har en veninde der fik problemet ind på livet efter en flytning, det var igennem et par år en meget opslidende oplevelse for hende.
10.03-2010 | 10:53 af Jens-Jørgen christensen
Du forstår vel at jeg ikke kan fortælle detaljeret
om Retssager jeg har medvirket i,det er faktisk forbudt.
Der har været tale om sager der omfattede mistanke om misbrug
af Børn,Mordere, Volsmænd,voldtægt mm.

Helle Nielsen jeg har ihvertfald set den virkelige Verden.
så dine bemærkninger, om min sammenlining ,tager jeg ganske let,
at din veninde har haft en opslidende oplevelse,er da trist for hende.
Jeg tillader mig at tro, at jeg kender noget til virkeligheden,men det
er åbenbart bare en biting i din verden,så jeg beklager!!
09.03-2010 | 17:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.03-2010 | 17:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.03-2010 | 17:28 af Helle Nielsen
Gad vide hvad deres jobbeskrivelse egentlig er, hvis de har sådan en.
09.03-2010 | 17:26 af Helle Nielsen
Fra juli til marts har de været der 4 gange.
Uden de har opdaget familiens situation, på trods af de hyppige flytninger.
Sagsbehandlerne trænger måske til noget efteruddannelse.
Et læsekursus, sagsmappen var måske for stor
09.03-2010 | 17:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.03-2010 | 17:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.03-2010 | 17:54 af Helle Nielsen
Ja og politiet beskrev børnene som underkuede og utrygge, da de anmodede kommunen om at gribe ind.
09.03-2010 | 17:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.03-2010 | 18:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.03-2010 | 18:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.03-2010 | 19:08 af Helle Nielsen
Ja, det er nok lige det.
09.03-2010 | 19:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.03-2010 | 19:23 af Helle Nielsen
Hvem kan sige med sikkerhed det er grunden , der er ikke mange der gider sætte sig ind i økonomien i deres kommune
Hver gang der er et problem råber folk op om flere penge, sådan har det været ihvertfald over 40 år, og sikkert mere.Det er lidt en rygmarvsreaktion.

Det er særdeles vigtigt hvordan kommunen prioriter, der er ingen tvivl om at alting er lettere med mange penge, men selvom der er mange flere penge end det vi tror vi har idag er der alligevel ingen sikkerhed for hvad kommunen bruger de mange penge til.

Bland dig i lokalpolitik.
09.03-2010 | 19:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.03-2010 | 19:53 af Helle Nielsen
Alle mangler penge, jeg kender kun få socialrådgivere, og jeg kender ikke så meget til andre kommuner, men råbet om flere penge og hentydninger til regeringen har jeg oplevet i, ja i over 40 år, nu er skattelettelserne så kommet til..Jeg mener heller ikke det finansielt overhovedet er nødvendigt lige nu

Jeg er enig i, at vi på den store linie, er godt nede på en glidebane til et mini USA gennem EU

Omkring det spørgsmål om bortproiriteringer, her er kommunernes selvbestemmelsesret ukrænkelig, det har vi selv valgt, det er helt op tilkommunerne hvordan de vægter de sociale områder og deres udgifter ift. det de får ind. Så det er helt op til og ganske forskelligt fra hvilken kommune der er tale om.

Det er ren lokalpolitik. Der er en latent magtkamp konstant mellem regering og regionerne, hvor mange af de gamle borgmestre sidder endnu.
Jeg glæder mig til de er væk

09.03-2010 | 19:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.03-2010 | 20:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.03-2010 | 20:08 af Helle Nielsen
Det står heldigvis i vores demokrati alle frit for at blande sig. En endnu pissestor rettighed
09.03-2010 | 20:05 af Helle Nielsen
Ja det er ligesom sygeplejerskerne, i 2009 ansatte hovedstadsregionen omring 1500 og nu skal over halvdelen fyres.
Det er garanteret de gamle borgmestre og amtsborgmestre i regionskommunerne der stadig udlever deres magtkampe.
09.03-2010 | 20:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.03-2010 | 20:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.03-2010 | 20:33 af Helle Nielsen
Selvfølgelig er det det, men det er bestemt også en reel magtkamp mellem regionerne og staten.
09.03-2010 | 20:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.03-2010 | 20:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.03-2010 | 20:48 af Helle Nielsen
At det offentlige ikke skal fungere er en gammel nyhed, det befæstede Nyrup i 93, da han underskrev aftalen om harmonisering på de sociale og arbejdsmæssige områder
Hvad det det nu bliver til er vel endnu et åbent spørgsmål eftersom ingen har defineret målene.

Der er alligevel idag helt klare regler om hvordan kommunerne, i dag har pligt til at reagere ved en så voldsom anklage som Brønderslevsagen.
09.03-2010 | 20:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.03-2010 | 21:05 af Helle Nielsen
Nyrups EU politik og hans privatiseringer har fuldstændigt overgået Fogh og Lars Løkke
09.03-2010 | 21:01 af Helle Nielsen
Det kan man da i allerhøjeste grad tørre af på Nyrup,
Det var ham der underskrev på alle danskeres vegne, at vi i al fremtid at vi ville harmonisere.
Der er kun brug for danskernes vilje til noget andet, så skrumper det.
09.03-2010 | 21:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.03-2010 | 10:54 af Helle Nielsen
Det er rigtigt Nyrup gjorde meget for psykiatrien.
Ellers tænkte jeg nu mere på EU's harmoniseringer på de sociale og arbejdsmæssige områder.
Dem har vi underskrevet og de bliver gennemført, efterhånden.
Det var også Nyrup der indførte aktivering, det passede fint i EU og gav ham meget ros.
Han knækkede på efterlønnen, men de nedskæringer bliver også gennemført.
De offentlige udgifter er en af de helt store ting EU ønsker harmoniseret. De bliver nedsat i alle medlemslandene.

Om det er Nyrup, Fogh eller Løkke der gennemfører det, er ligegyldigt.
Aftalen har ligget underskrevet siden 1993, så den bliver gennemført.
10.03-2010 | 00:11 af kirsten hansen
Nej Helle, det kørte faktisk godt under Nyrup, men folk er altid utrilfredse, men alle burde kunne se, at det er gået meget tilbage, efter Fogh blev statsminister!
 
10.03-2010 | 10:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.03-2010 | 11:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.03-2010 | 11:17 af Helle Nielsen
Ja han har ofte nogle sære bondangerlignende reaktioner. Efter at have privatiseret mere end nogen anden i Danmark, skrev han bøger om kapitalfondenes altødelæggende selskabtømmeri. Og tog rundt i landet og holdt foredrag om hvor skadelige de kapitalfonde var for samfundet.

Men det han gjorde, kan ikke lige laves om, heller ikke at han på danskernes vegne underskrev aftalen om generelle EUharmoniseringer, mange år frem i tiden.
10.03-2010 | 11:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.03-2010 | 11:30 af Helle Nielsen
Hvilket sidste?
10.03-2010 | 11:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.03-2010 | 11:49 af Helle Nielsen
Det er tilbage fra 1993, jeg har ikke så gamle link, der virker, men det var meget i medierne, så man skal nok søge i arkiverne. Måske Arbejderen har noget liggende, de havde ihvertfald meget om det dengang.
10.03-2010 | 11:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.03-2010 | 11:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.03-2010 | 12:04 af Helle Nielsen
Jeg mener ikke, at det var omkring Maastrichttraktaten. Det blev i medierne beskrevet som at Jacque Delors og Nyrup underskrev EU's Hvidbog om harmoniseringer indenfor de sociale og Arbejdsmæssige områder.

Jeg har helt sikkert en masse dokumenter liggende om det, men det kræver en masse arbejde for at komme til arkivet, med skruetrækker og reparation af en computer, plus en nyinstallering. Det skal jeg have gjort, men ikke lige nu.
10.03-2010 | 12:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.