Der tegner sig et politisk flertal for at bruge knap fire milliarder kroner på at bygge en helt ny bro over Storstrømmen mellem Sjælland og Falster.
Det betyder, at området, som ellers er hårdt plaget af ledighed, kan se frem til tusindvis af nye job. Byggearbejdet vil nemlig skabe i alt 4.600 fuldtidsstillinger af et års varighed.
Det viser en beregning foretaget af Dansk Byggeri for Avisen.dk.
Alene byggearbejdet forventes at give job til over 2.000 håndværkere over den tre-fireårige byggeperiode. Dertil kommer 2.600 stillinger til underleverandører, ingeniører, arkitekter og chauffører.
"Man kan lidt populært sige, at cirka 500 håndværkere får fast arbejde i tre-fire år med at bygge broen," siger seniorøkonom i Dansk Byggeri Finn Bo Frandsen.
Corydon og Dansk Byggeri tror på danske job
Finansminsiter Bjarne Corydon (S) præsenterede mandag regeringens forslag til en ny finanslov. Her var forslaget om opførelsen af den nye bro en af de store nyheder.
Han tror på, at en stor del af jobbene på broen, kommer til at gå til danskere. Dermed imødegår han bekymringer for, at de mange nye job går til udlændinge, sådan som det frygtes på Femern Bælt-tunnellen.
"Jeg tror, det vigtigste, vi kan gøre, er, at vi sikrer, at der er kvalificeret dansk arbejdskraft," siger Bjarne Corydon.
"Som du ser, så er der initiativer på den her finanslov til at støtte den udvikling," siger han.
Den vurdering bliver bakket op af Dansk Byggeri.
"Vi forventer, at de fleste job kommer til at gå til danskere. På et sådan her projekt er der eksempelvis masser af job til mindre underleverandører," siger Finn Bo Frandsen.
Politikere på tværs af partierne klar til ny bro
Allerede nu står det endvidere klart , at begge sidder af Folketingssalen bakker op om opførslen af den nye bro
"Det er vi bestemt åbne over for," konstaterer Enhedslistens finansordfører, Frank Aaen.
Samme besked lyder fra Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen. Han ønsker dog, at EU kommer til at betale en større del af gildet.
"Når vi får en dobbeltsporet jernbane mellem Europa og Sverige, så kan vi godt regne med, at EU vil give et klækkeligt tilskud. Så vi er ikke helt enige om finansieringen endnu, men jo, der skal bestemt bygges en ny Storstrømsbro," siger han.
- Den nye Storstrømsbro kommer til at koste cirka 3,9 milliarder kroner
- Første spadestik tages formentlig i 2016 og den kan stå færdig i 2019 eller 2020
- Den nuværende bro er tre kilometer lang og var ved sin indvielse 26. september 1937 Europas længste bro
Kilde: Finansministeriet, Dansk Byggeri og Bane Danmarks forslag til en ny Storstrømsbro