Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Bondam er landets dyreste borgmester

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Politikeren og skuespilleren Klaus Bondam er suverænt landets dyreste borgmester. Siden valget har han brugt 1,3 millioner kroner af skatteborgernes penge på repræsentation, hvilket er mere end fem gange så meget som overborgmester Ritt Bjerregaard.

7. juni 2007 kl. 06:41 Frederik Roed
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Frederik Roed
Januar 1995. Det er er her det begynder. På et Carsten Grolin kursus om journalistik i København. Har spildt tiden konstruktivt på to universitetsstudier. Nu står det klart. Jeg skal være journalist. Først en sjo...

Københavns teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam (R) er landets dyreste borgmester, når det handler om repræsentationsudgifter med mere.

Faktaboks

• Hvorfor har du så stort et forbrug i forhold til alle andre borgmestre?

Det har jeg heller ikke, men det hænger muligvis sammen med, at de andre ikke opgør alt, hvad de bruger penge på. Jeg har derimod valgt at lægge alle oplysningerne ud, så det er nemt og overskueligt. Selv den mindste gave, en nøglering, er noteret ned. Du er velkommen til at komme op og se alle mine bilag. Jeg er faktisk meget opmærksom på, hvad vi bruger penge på. Eksempelvis har jeg valgt at udvise civil ulydighed over for vores ordning på rådhuset, hvor vi skal bestille vand i kantinen til 25 kroner. I stedet byder jeg på postevand i karafler.

• Men du har eksempelvis lige købt en meget dyr bil til 620.000 kroner. Kunne den ikke være lidt mindre?

Sagen er, at jeg har skaffet mig af med en leaset bil fra Søren Pind, som var meget dyr i drift. Og den nye er slet ikke så stor. Det er faktisk en speciel økonomisk model, som de fleste danske bilister burde overveje, hvis de vil spare mere på benzinen. Men i øvrigt kører jeg slet ikke så meget i den. Jeg cykler i hvert fald til arbejde tre dage om ugen.

• Men hvis du næsten ikke bruger den, hvorfor gør du så ikke som din kollega i Århus, Nicolai Wammen, der låner rådhusbetjentens bil?

Ja, men jeg betragter skam heller ikke den nye min bil som min personlige. Den bliver også brugt af alle mulige andre.

• Hvad får borgerne konkret ud af, at du har brugt 1,3 millioner til repræsentation med mere?

De får en borgmester, der - takket være mine udgifter til aviser, telefon og møder med mere - konstant er orienteret og i dialog med alle mulige aktører i København og udlandet.

• Har du overvejet at spænde livremmen lidt ind?

Jeg har ingen skrupler over mit forbrug, som jeg i øvrigt ikke altid selv har indflydelse på, fordi jeg ikke bare frit kan bestemme, hvad jeg skal deltage i.

Bare i løbet af årets første fire måneder har Klaus Bondam spenderet i alt 668.915 kroner på frokostmøder, taxa, blomster, rejser og en ny stor borgmesterbil, en Saab 9-5 Sport Sedan Bio Power med læderkabine og masser af ekstraudstyr.

Dermed har den radikale borgmester foreløbig kostet skatteyderne over 1,3 millioner kroner siden sin tiltrædelse 1. januar 2006.

Tal taler for sig selv

Og det er et forbrug på repræsentationskontoen, der ligger langt over de seks andre borgmestre i kommunen, og det er hele fem gange så meget, som overborgmester Ritt Bjerregaard (S) har formået at bruge siden sin tiltrædelse ¿ nemlig 245.000 kroner. Og hun kører stadig rundt i en 11 år gammel Mercedes.

Til sammenligning har Århus borgmester, Nicolai Wammen (S), et årligt personligt repræsentationsbudget på 300.000 kroner og må hver dag låne rådhusbetjentens private bil.

Børne- og ungdomsborgmesteren i København, Bo Asmus Kjeldgaard (SF), ønsker ikke at agere smagsdommer, men lader det være op til vælgerne at dømme.

»Jeg mener, at Klaus Bondams forbrug taler meget for sig selv. Borgerne må selv kunne vurdere, hvad de synes, der er for meget eller ej,« siger han.

Kræver rent bord

Men den tidligere socialdemokratiske miljøborgmester i København Winnie Berndtson, der i dag er løsgænger i Borgerrepræsentationen, vil gerne stå frem med sin kritik. Hun forlanger en redegørelse.

»Jeg har svært ved at se, at borgene har fået tilstrækkeligt ud af, at Klaus Bondam har brugt over en million kroner på repræsentation. Slet ikke, når vi sammenligner tallene med overborgmesteren, der ikke plejer at holde sig tilbage, når det gælder om at re- præsentere byen. Vi må have en grundig forklaring på det her, så der igen er rent bord,« siger Winnie Berndtson.

Lovløst område

Kommunalforsker Roger Buch fra Danmarks Journalisthøjskole har et indgående kendskab til Farum-sagen, og han er enig i, at Klaus Bondams forbrug trænger til at blive afdækket, men han tilføjer, at det kan blive meget svært at afgøre, hvad der er et rimeligt repræsentationsbudget for en borgmester.

»Jeg undrer mig også over, at Klaus Bondam bruger så mange penge, men vi befinder os på et fuldstændig lovløst område her, hvor det hurtigt ender i en politisk, moralsk, etisk diskussion om, hvad der er et rimeligt niveau. En løsning kunne være et sæt lovregler, der fastlagde et loft for borgmestrenes repræsentation, om man skal cykle eller køre i dyre biler, men det kan også blive et meget rigidt system, der ikke tager højde for nuancer,« siger Roger Buch.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra overborgmester Ritt Bjerregaard.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
07.06-2007 | 07:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 07:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 07:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 08:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 08:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 09:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 09:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 09:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 09:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 09:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 09:37 af Erik Willumsgaard
Jeg er - som det måske er bekendt for nogen - gået til aktiv modstand mod de fleste af de initiativer, som Klaus Bondam har iværksat siden sin tiltræden. Men jeg synes på den anden side også han skal have fair play. Han forekommer meget energisk og initiativrig og overkommer nok mere end de fleste, og jeg synes - som tweedie - at man skal se på regnskabsprincipper mv. inden man dømmer manden som være en useriøs levemand.
 
 
07.06-2007 | 09:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 10:16 af Lars Nielsen
Man kan jo se det på ham, han har garanteret taget meget på i vægt af alle de gratis frokoster, drikker han mon også Petreus-rødvin til maden som Brixtofte.

Se på billedet, han ligner jo efterhånden en reklamesøjle for dansk svineeksport.
 
 
07.06-2007 | 10:16 af Lars Nielsen
Man kan jo se det på ham, han har garanteret taget meget på i vægt af alle de gratis frokoster, drikker han mon også Petreus-rødvin til maden som Brixtofte.

Se på billedet, han ligner jo efterhånden en reklamesøjle for dansk svineeksport.
 
 
07.06-2007 | 10:16 af Lars Nielsen
Man kan jo se det på ham, han har garanteret taget meget på i vægt af alle de gratis frokoster, drikker han mon også Petreus-rødvin til maden som Brixtofte.

Se på billedet, han ligner jo efterhånden en reklamesøjle for dansk svineeksport.
 
 
07.06-2007 | 10:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 12:07 af Isabella Balkert
Bondam er en spradebasse,

At han har et personligt repræsentations forbrug i den vægtklasse, bør gøre at man ser ham efter i kortene.

Han må kunne dokumentere hvad det er han bruger pengene til og i hvilke sammenhænge.

AT man har en kasse til Bondam og ingen penge til skolebørnene, det er bare langt, langt ude og forbi hvad man kan finde acceptabelt.
 
 
07.06-2007 | 12:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 14:09 af Torben Andersen
Ritt & Bondam viser sig fortsat at være et dyrt bekendskab :-(
 
07.06-2007 | 16:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 18:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 20:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 22:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 22:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 22:57 af Groucho
Hvor er det trist at se så mange topprofessionelle politiske kommentatorer, som er gået tabt for de store medier herover. Medmindre det da er nogle af de professionelle, som skriver her under pseudonymer!
 
 
07.06-2007 | 22:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 23:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 23:02 af Groucho
Jeg synes de professionelle kommentatorer i alt for høj grad normalt afholder sig fra perfide bemærkninger om politikernes udseende, seksuelle orientering mv. Men det er glædeligt at se her, at man ikke mere holder sig tilbage i den retning!

Det er skarpe analyser, som går til stålet! Hvor får I det dog fra?
 
 
07.06-2007 | 23:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 23:51 af Groucho
@ZamZam

Nu har jeg flere gange delt et fadfuld rådhuspandekager med Bondam, så jeg kan bekræfte, at du har helt ret!

At Bondam har arbejdet flittigt i den radikale BR-gruppe i den foregående periode og lang administrativ erfaring fra en lang række forskellige erhverv spiller slet ingen rolle.

Han blev selvfølgelig kun udpeget som de radikales spidskandidat, fordi han skulle have spillet et eller andet soap sammen med Katja Kean!

PS: Er du ZamZam fra IslamiC?
 
 
07.06-2007 | 23:54 af Groucho
PS: Hvis Katja Kean skulle finde på at gå ind i politik, hvad skulle der så være til hinder for det, hvis hun har politisk interesse og politiske talenter?

Hvorfor skulle skuespillere ikke kunne være lige så gode politikere som arbejdsmænd (Anker Jørgensen), cigarrullere (Stauning), skolelærere (Jelved), præster (mange), bankmænd (mange), økonomer (mange) osv. osv.?
 
 
08.06-2007 | 06:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.06-2007 | 12:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites