Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Slut op om dagens ligtog for den dræbte uskyldige nørrebroer!

12. marts 2009 21:24
Visninger  [1394 ]   Debat  [73 ]

Det er et fantastisk godt initiativ den unge dræbte mands familie har taget med dette tradtionelle ligtog gennem hele Nørrebrogade. Her gives alle en mulighed for at slutte op, og samtidig vise den dræbte og hans familie deres medfølelse, og sige nej til den københavnske bandekrig.

Del på Facebook
12.03-2009 | 22:33 af Kjeld Krabbe
@Erik Willumsgaard.

Går da ud fra din kommentar er ironisk ment ?!

Normalt tænkende personer støtter da ikke op omkring et politisk ligtog af den art !
 
12.03-2009 | 23:19 af Belinda Richter Pedersen
Hej kære. Erik Willumsgaard, jeg anbefaler dig, da du viser hvordan humane menesker tænker og det er jo ikke politisk, hilsen fra. Sct. Michael.
 
 
12.03-2009 | 23:23 af Kjeld Krabbe
@Belinda.

Du formår så mere end andre ... ved at pille det politiske ud af denne ligtogs-manifestation !
 
13.03-2009 | 00:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.03-2009 | 00:50 af kirsten hansen
John Doe, på det tidspunkt, var der vist ikke rigtigt nogen der vidste så meget som nu, og jeg tror ikke Willumsgaard havde set fjernsyn, da de havde været til bryllup!
Alt er politisk hvis man GØR det til det!
Man kan da i det mindste vise respekt overfor de efterladte, og jeg tror det er det Willumsgaard agter at gøre, og jeg håber at rigtig mange københavnere vil følge trop!
I skulle skamme Jer, jeg føler der er nogen der har en ret racistisk tankegang og det er ikke lige det vi har brug for her, for så ender det hele i en farce!
 
 
13.03-2009 | 01:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.03-2009 | 05:21 af Lars Nunnegaard
Kirsten Hansen
Jeg er enig i at man bør vise respekt og vise sin afsky for dennne bandekrig.
 
 
13.03-2009 | 07:37 af Karin Bennedsen
Jeg har oplevet mange ligtog, som tidligere var helt almindelige, måske især i provinsen, og hvor rustvognen kørte i skridtfart og med følget gående bagved.

Og alle, bilister, cyklister og gående, der mødte et sådant ligtog, stoppede op og vendte sig respektfuldt imod processionen indtil den var passeret.

Så der er intet udansk i ligtog. Den eneste forskel på det annoncerede ligtog og den måde, det almindeligvis foregår på i Danmark er, at kisten bliver båret og ikke kørt i en rustvogn.

Jeg håber for den sørgende familie, som helt uskyldigt har mistet en kær søn og bror, at de bliver mødt med respektfuldhed på hele ruten, og at processionen må mane til en smule eftertanke blandt både banderne og rockerne.
 
13.03-2009 | 07:43 af Else Thomsen
Enig med alle jer, der ser optoget som et positivt udtryk for medfølelse med ofrene for bandekrigen.

Samtidig viser det, at borgerne står sammen om at ønske et fredeligt Nørrebro tilbage.

Men det kan ikke undre, at netop DF er imod.
 
13.03-2009 | 07:46 af Else Thomsen
Nemlig, Lars, det er jo sagens usympatiske kerne.
 
13.03-2009 | 08:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.03-2009 | 08:19 af Erik Willumsgaard
@KH

Enig, jeg anede intet om, at der var sket nok et mord, da jeg skrev om det glade København.
 
 
13.03-2009 | 08:20 af Erik Willumsgaard
Jeg var ikke klar over, at DF kunne finde på at være imod en manifestation imod bandekrigen. Hvad er de egentlig ude på?
 
 
13.03-2009 | 08:21 af Lars Nunnegaard
Willumsgaard
Optrapning, tror jeg.
 
 
13.03-2009 | 08:22 af Erik Willumsgaard
@JS

Som flere af de foregående kommentarer bemærker, er ligtog jo noget særdeles dansk, og ikke noget med at "slæbe lig gennem gaderne".

Om kisten står på en lastvogn (som i min barndoms landsby), en ligvogn eller bliver båret hele vejen er vel ikke afgørende?
 
 
13.03-2009 | 08:53 af Hassan Bajwa
@ Erik

Helt enig.. Protestens INDHOLD (stop bandekriminalitet) er vel vigtigere end protestens FORM.

Jeg fatter ikke helt hvad forskel der er. Danmark er jo ikke Irak eller Palestina, saa optoget kommer heller ikke til at ligne noget man har set paa TV der fra.
 
 
13.03-2009 | 09:50 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Som en uægte liberal (Jeg er medlem af SF) vil jeg foreslå lidt LIBERALISME her... nemlig retten til selv at vælge, hvordan man vil begrave sine kære... med eller uden offentligt ligoptog...

Hvad så med den caribiske model med jazz7bluesband og fuld knald på... ??? Sådan vil jeg sgu godt begraves, når jeg skal herfra.. og så med en kæmpe Gospelkor, der synger Amazing Grace, når jeg skal sænkes ned i graven.... flottere kan det da ikke blive...

Så al mulig sympati for den unge mands forældres måde at sørge på... det kan vi andre ikke dømme eller fordømme,.......

Både min mand og jeg ville gerne med, Erik, men som førtidspensionister har vi ikke råd til at rejse med offentlige transportmidler over lange aftande andet end een gang om måneden.. og den tur tog vi først på måneden over til min søn :o)
 
 
13.03-2009 | 09:51 af Ann-Charlotte Kjeldsen
slå- og stavefejl.. sorry... solen skinner ind på skærmen, så jeg ikke kan se ordenligt...
 
 
13.03-2009 | 09:53 af Lars Nunnegaard
Eller en begravelse a la New Orleans med Creolerorkester, Se det ville kunne forarge småborgerne her i Landet.
 
 
13.03-2009 | 09:58 af kirsten hansen
Jeg håber Politiet er synligt den dag, og diskret griber ind, hvis der skulle blive uheldige episioder, og ellers opfordre alle til at forholde sig roligt!
 
 
13.03-2009 | 09:59 af kirsten hansen
Ja Erik, det var ikke svært for mig at se, ud af det du skrev, at du ikke kunne have vidst noget! Du har min opbakning!
 
 
13.03-2009 | 10:03 af Lars Nunnegaard
Kirsten Hansen
Ingen tvivl om at politiet vi være meget synligt.
 
 
13.03-2009 | 10:18 af Karin Bennedsen
 
13.03-2009 | 10:20 af Lars Nunnegaard
Elvis er var god!
 
 
13.03-2009 | 10:38 af kirsten hansen
En skøn sang Karin, jeg har selv sunget den i kor, på både dansk og engelsk, så jeg elsker den sang!
Jeg har vist aldrig hørt Elvis synge den før,(forresten nogle triste billeder af ham.) Men derimod Nana Mouskuri!
Det ville være en passende sang ved denne lejlighed - men mon de kender den?
 
 
13.03-2009 | 10:45 af Karin Bennedsen
13. marts 2009 10:38 | af kirsten hansen (vædderen)

"Det ville være en passende sang ved denne lejlighed - men mon de kender den?"

Det ved jeg ikke, det var nu også mere Ann-Charlotte Kjeldsens 'muntre' vision om sin egen begravelse, jeg tænkte på. Den fortjente da en skøn sang med både Elvis og et dejligt kor :o)
 
13.03-2009 | 10:51 af kirsten hansen
Ja, den kunne jeg også ønske til min begravelse, Karin!
 
 
13.03-2009 | 12:58 af Karin Bennedsen
Nyt om ligtoget:

Kisten skal ikke bæres gennem fra Nørrebro Station til Dronning Louises Bro, men derimod køres i en rustvogn.

Helt i tradition med, hvordan begravelser foregår mange steder i Danmark, som jeg beskrev i en kommentar længere oppe.

"Begravelsesoptog er forekommet i de københavnske gader før. Nu afdøde musiker, Thomas Koppels kiste blev i 2006 kørt gennem København til hans sidste hvilested på Assistens Kirkegård i en hestevogn, efter en stor folkemængde tog afsked med ham ved Christians Kirken på Christianshavn. "

http://politiken.dk/indland/article668503.ece
 
13.03-2009 | 14:05 af kirsten hansen
Det er godt, det kan da ikke skabe så meget uro!
 
 
13.03-2009 | 14:09 af Lars Nunnegaard
Så megen støj fra DF til ingen nytte er til grin. Så er det sat endeligt på plads.
 
 
13.03-2009 | 14:24 af kirsten hansen
Ja Nunne, mon ikke det er dem der har gennemtrumfet det?
 
 
13.03-2009 | 14:50 af Erik Willumsgaard
Kong Christian den 9's kiste blev kørt på en hestetrukket kanonlavet ned til Hovedbanegården, hvor den blev sat på en jernbanevogn trukket af et damplokomotiv og kørt til Roskilde.
 
 
13.03-2009 | 14:51 af Erik Willumsgaard
Den her historie viser vel mest af alt, hvor langt DF'erne vil gå i deres fremmedangste hysteri.
 
 
13.03-2009 | 16:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.03-2009 | 17:00 af Lars Nunnegaard
Om det er jøder , kristne , mormormoner elller muslimer er ligegyldigt. Enhver kan følge et ligtog i Danmark, og har kunnet det lang tid før min fødsel.
Selv har jeg fulgt en del.
Før i tiden havde man respekt for ligtoget. Stoppede op og tog hatten af indtil det var passeret.
Idag er denne dannelse forsvundet, Af en eller anden grund.
 
 
13.03-2009 | 17:03 af Lars Nunnegaard
 
 
13.03-2009 | 17:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.03-2009 | 17:16 af Lars Nunnegaard
Det er det , da. Da min svigermor blev begravet gik vi efter rustvognen fra kapellet til Kirken, og fra Kirken til graven. Det samme for en ung dansker ( må jeg jo hellere skrive) for et par år siden, og der var der 800 med i følget ud til graven gennem byen. ( Assens)
Men grunden til at ligtog er sjældne skyldes at de fleste bliver brændt, og der slutter ceremonien ved at rustvognen kører til krematoriet.
 
 
13.03-2009 | 17:17 af Belinda Richter Pedersen
hej enværd skal respekter andres ønske om og til tider skal man ære folk/personer på tros af vores kulturale skæl, hilsen fra. Sct Michael og Marsterleon, som siger æres skal den som æres skal.
 
 
13.03-2009 | 17:21 af Lars Nunnegaard
I virkeligheden er det en gammel skik i Danmark, som er blevet sjældnere på grund af ligbrænding, men den bruges stadig mange steder . Så det er faktisk udansk ikke at have ligtog......
 
 
13.03-2009 | 17:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.03-2009 | 17:21 af Lars Nunnegaard
Ps
det kan også skyldes den overfladiskhed vi har påtaget os overfor det eneste sikre her i livet, Døden.
 
 
13.03-2009 | 17:23 af Lars Nunnegaard
Mig bekendt var han ikke kriminel eller i bandemiljøet. I hvert fald ikke ifølge politiet.
 
 
13.03-2009 | 19:03 af kirsten hansen
Jakob Schneider, er du jøde?
 
 
13.03-2009 | 19:08 af kirsten hansen
Erik W. mente du ikke kong Christian d. X, Dronning Alexandrine blev hyldet på samme måde, og jeg tror næsten At Kong Frederik d. lX og Dronning Ingrid også gjorde! Og det vil nok fortsætte så længe vi har Kongedømme!
 
 
13.03-2009 | 19:17 af Frederik C.
Med mange af de kommentarer, der kan læses her til et iøvrigt udmærket indlæg, kan man spekulere på om flere af de psykopatiske bandemedlemmer deltager her på tråden.
Jeg deltog gerne i optoget, men det er lidt for langt at rejse til København
 
13.03-2009 | 19:19 af Lars Nunnegaard
Clemensen
Tanken har strejfet mig!
 
 
14.03-2009 | 00:09 af Ann-Charlotte Kjeldsen
1000 tak for det fine link, Karin.. jeg har den allerede på min pc, og hører den med jævne mellemrum... :o)

Ja.. Nunne... det ville virkelig hæve et par øjenbryn eller 3, hvis vi havde slige ønsker til vores jordfæstelse.. Det skal dog IKKE afholde mig fra at "go with a bash"... jeg skal jo et sted hen, der er endnu bedre end her.. og møde alle mine kære afdøde... ;o)))

Det er ikke døden, jeg frygter. Det er at blive syg og få så mange smerter, at jeg ikke kan tænke klart og selv være herre-inde over det af mit liv, der måtte være tilbage, når det kommer så vidt. Se det er ikke noget, jeg tænker på med særlig stor ro i sjælen.
 
 
14.03-2009 | 00:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.03-2009 | 01:11 af søren mortensen
13. marts 2009 10:38 | af kirsten hansen (vædderen)

"Det ville være en passende sang ved denne lejlighed - men mon de kender den?"

Det ved jeg ikke, det var nu også mere Ann-Charlotte Kjeldsens 'muntre' vision om sin egen begravelse, jeg tænkte på. Den fortjente da en skøn sang med både Elvis og et dejligt kor :o)

Du håner muslimer for at være så dumme at de ikke kender den sang. RACIST
 
 
14.03-2009 | 08:13 af kirsten hansen
Søren Mortensen, der er noget du har misforstået!
Men jeg aner intet om deres musikinteresser, men jeg mener virkelig det ville være en smuk sang, ved denne lejlihed!
Og du glemmer, at det kun er de to første sætninger jeg står for!
Vi har nogle vældige kultursammenstød, som jeg gerne ville have undværet, men det gør vel ikke mig til racist?
 
 
14.03-2009 | 09:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.03-2009 | 09:13 af kirsten hansen
Tak Ilskov, jeg så straks Ironien! (o)
Det er et emne der kan diskuteres til husløshed - for hvornår er man racist?
Jeg hader en hver form for ekstremisme - uanset fra hvilken kant den kommer - for vi har også ekstremister. Men nok om det lige nu!
Mvh. Kirsten
 
 
14.03-2009 | 09:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.03-2009 | 09:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.03-2009 | 09:30 af kirsten hansen
Tak kære Confusius, ja du kender mig jo snart - på godt og ondt - og ved hvad jeg indeholder, så jeg er enig i dine synspunkter! Mvh.Kirsten
 
 
14.03-2009 | 09:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.03-2009 | 09:36 af kirsten hansen
Dejligt med gamle venner, der kender mig og er parat til at rense mig for denne beskyldning - håber jeg gør mig fortjent til det! Mvh. Kirsten
 
 
14.03-2009 | 09:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.03-2009 | 09:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.03-2009 | 09:47 af kirsten hansen
Ja, Confusius, jeg synes ellers vi var begyndt at få en mere sober tone på avisen - men der er stadig nogle der ønsker at provokere, og vende tingene på hovedet! En kærlig hilsen til dig. Kirsten
 
 
14.03-2009 | 09:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.03-2009 | 09:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.03-2009 | 10:02 af kirsten hansen
Haha, ja det sidste har du ret i!
Nej Ilskov, jeg tager mig heller ikke så meget af den slags mere, for jeg ved jo selv hvad jeg står for!
Og jo, jeg husker godt din diskussioner ,med både Steffen Nielsen og Shansen!
Der er sket meget siden, og jeg er blevet bedre til at gennemskue folk - men du har altid været en fantastisk debatør, der vidste hvad du talte om!
Jeg har ændret syn på mange ting - man bliver faktisk lidt klogere af disse debatter! Kan du have en god dag! Mvh. Kirsten
 
 
14.03-2009 | 11:59 af Erik Willumsgaard
Jeg skal desværre selv til et seminar om en bydelsplan for Vesterbro; men håber, at rigtigt mange vil slutte op om denne manifestation.
 
 
14.03-2009 | 12:42 af Erik Willumsgaard
Om lidt vil en større flok bloggere nok skrive: Se nu har han gjort det igen, ændret overskriften!!! FY fy fy!
 
 
14.03-2009 | 12:56 af Lars Nunnegaard
Willumsgaard
Nej. For indholdet er det samme. Så Ok. Og det er mreningen , der tæller.
 
 
14.03-2009 | 14:05 af Karin Bennedsen
Der er lige nu direkte transmission fra DR Update

http://www.dr.dk/NETTV/Update/2009/03/14/132057.htm
 
14.03-2009 | 15:15 af Karin Bennedsen
En reportage fra Politiken.dk

"Da ligtoget passerede Sankt Stefans kirke, ringede klokkerne, og sognepræst Pernille Østrem stillede sig op uden for kirken.

»Der er en krigssituation på Nørrebro i øjeblikket, og det er vigtigt at understrege, at der er rigtig mange mennesker, som ikke vil have splittelse og vold«, siger Pernille Østrem til politiken.dks journalist på stedet.

»De vil have håb i stedet, og der går kirken naturligvis ind og tager et medansvar«.

http://politiken.dk/indland/article669433.ece
 
14.03-2009 | 15:32 af kirsten hansen
Tak Karin, jeg kan ikke se update, men man sender det vel på TV i aften?
 
 
14.03-2009 | 19:35 af Martin Kjeldsen
Håber du havde en god lørdag, og at det var en bevægende oplevelse.

Må han hvile i fred.
 
 
14.03-2009 | 19:53 af Erik Willumsgaard
Tjo, ellers tak Martin. Men der stod nu et møde på dagsordenen for mit vedkommende; men det nåede jeg heller ikke meget af, for jeg ventede længe på at tage imod nogle forsinkede turister i vores B&B.
 
 
14.03-2009 | 20:37 af Martin Kjeldsen
Hvis jeg havde boet på Nørrebro og ikke Vesterbro, Horsens, så havde jeg nok deltaget. I hvert fald ved kirken. Jeg synes det er en smuk tradition at følge den afdøde til kirken.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Erik Willumsgaard
PS: Af tekniske grunde har jeg været nødt til at oprette en ny blog. Alle gamle indlæg kan findes her: http://avisen.dk/brugere/Erik_Willumsgaard.aspx
På denne notesblog vil jeg kommentere politik, kultur og hverdagslivets sociologi.
Indlæg | 265 | 359.504 | 7561
Siden | 31. oktober 2007 10:03
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites