Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Sarah Palin - So help me God!
30. september 2008 18:15
 [1830 ]    [90 ]   Anbefal

Mange har måske siddet med livet i hænderne, når Bush Junior har håndteret - om ikke iværksat - internationale kriser.

Men prøv lige at høre, hvad McCains vp-kandidat, som snart kan sidde et hjerteslag fra Det Hvide Hus har at sige om udenrigspolitik, her.

http://www.youtube.com/watch?v=h1PXHqrSp58

Tina Fey har forsøgt at parodiere Sarah Palin, men selvom hun er dygtig, har hun helt klart svært ved at komme på højde med sit offer, hvad angår underholdningsværdi, her.

http://www.nbc.com/Saturday_Night_Live/video/clips/couric-palin-open/704042/

Hvis det ikke var så sørgeligt ildevarslende, ville det være ret morsomt.

Send til
Debat  90
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
30.09-2008 | 18:18 af Lars Nunnegaard
Tja, også i politik er der showbizz. Men Palin er godt nok en trussel mod menneskeheden.
 
30.09-2008 | 18:31 af Erik Willumsgaard
Når Sarah Palin selv udtaler sig, er der ikke tale om showbizz, men den rene skære alvor. Jeg ville ønske det var for sjov!
 
30.09-2008 | 18:33 af Lars Nunnegaard
Willumsgaard.
Det er lige præcis det, der er bekymrende for fremtiden.Hvor får de amerikanere med Bush i spidsen deres almene viden fra?
 
30.09-2008 | 18:56 af Erik Willumsgaard
@Nunne

Ja, enig. Hvis du ikke har set videoerne, skulle du prøve at se nogle klip. Tina Feys vanskeligheder med at lave en parodi, som skiller sig ud fra originalen viser, hvor grotesk dårlig Palin er.
 
30.09-2008 | 19:01 af Lars Nunnegaard
Willumsgaard
jeg vil prøve, men jeg har for lidt virtuel hukommelse i min PC så det rykker her og der. Min ene søn er ved at skaffe en større , jeg kan bygge harddisken ind i.
 
30.09-2008 | 19:08 af Lars Nunnegaard
Willumsgaard
Jeg så klippet fra youtube. Selv en dansk kommunalpolitiker har større viden og indsigt ende , den løjerlige dame.
 
30.09-2008 | 19:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
30.09-2008 | 19:15 af Erik Hulegaard
Vi er i entréen til en økonomisk verdenskrise. Selv amerikanerne må nu indse, at pendulet er ved at svinge fra verdensmagt til een af flere verdensmagter, når Kina (saudierne, UAE m.fl.) "låner dem penge".
Fornuften vil (forhåbentlig) sejre i USA. Obama og et forventet stærkt kabinet vil repræsentere en realistisk global anskuelse og ikke mindst politik, medens alaskasiske Ms. Palin hygger sig i en lounge med en post-festum udenrigspolitisk passiar med Henry Kissinger.

Skulle noget ske for Obama, indeholder old Bidden ikke bare et smittende tandpasta-smil, men en udenrigspolitisk og realistisk substans.
30.09-2008 | 19:24 af Lars Nunnegaard
USA er reelt på rø...., det er en ubehagelig kendsgerning for amerikanerne, men de vil ikke indse det. allerede under Vietnamkrigen, måtte USA låne penge hos Saudierne.
En krigsøkonomi trækker tænder ud på ethvert land. At de nu låner i fkernøsten er et tegn på deroute. Derfor er det vigtigt at Europa er udfarende i løsningsforslag.
 
30.09-2008 | 19:48 af Lottomunken 1977 ....
Erik

Lige mine ord, og hvis det skulle ske at den gamle Mccain skulle kradse af inden 2012 så tror ikke engang gud ville kunne hjælpe os

http://www.youtube.com/watch?v=Z75QSExE0jU

http://www.youtube.com/watch?v=1Tc7BF_Fd7I

Men jeg vil da også sige "so help god hvis Mccain blivet valgt
http://www.youtube.com/watch?v=GEtZlR3zp4c
 
30.09-2008 | 22:03 af Erik Willumsgaard
@Hulegaard

Ja, verden bliver stadig mere multipolær. Andre store lande - udover Kina - som Indien, Indonesien, Sydafrika og Brasilien vil komme til - ja og kræve - at spille stadig større rolle på verdensscenen. Deres ledere kender godt til magtspillene på den amerikanske scene. Men, hvis amerikanerne nok engang løber risikoen for at sætte en landsbytosse i Det Hvide Hus, vil de være ilde faren.
 
01.10-2008 | 01:39 af Carsten Svendsen
Hov-Hov!
Skal vi ikke lade hende møde Joe Biden, på torsdag.
Så kan vi måske alle "krumme tæer". :o)
01.10-2008 | 03:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.10-2008 | 07:33 af Erik Willumsgaard
@Janutte

Jo, jo, jeg tror og håber sandelig også, at Obama/Biden vinder valget; men hvis de af én eller anden grund snubler på grund af noget bagvaskelse el. lign., så er rædselsscenariet altså, at Sarah Palin et hjerteslag (fra en ældre mand med hjerteproblemer) fra at indtage Det Hvide Hus!
 
01.10-2008 | 07:35 af Erik Willumsgaard
@CSvendsen

Ja, vi tager lige torsdagen med. Biden kan desværre, trods sin store kompetence, også dumme sig nu og da. Man må håbe det ikke sker, og at han ikke jorder Palin på en måde, så det ser ud som om the Establishment undertrykker folkets (landsbytossernes) stemme.
 
01.10-2008 | 11:25 af Erik Willumsgaard
@Janutte

Jo, jo lidt følger vi da med. Uden flertal til Demokraterne var Nancy Pelosi vel ikke blevet formand for Repræsentanternes Hus.
 
01.10-2008 | 11:27 af Erik Willumsgaard
Men spørgsmålet er om amerikanere som Sarah Palin og Bush Junior følger med i, hvad der sker uden for deres egen lille andegård. Når man hører nogle af deres udtalelser, kan man tvivle stærkt. Og det er voldsomt foruroligende.
 
01.10-2008 | 11:29 af Lars Nunnegaard
Janutte, hellere pamol end palin
 
01.10-2008 | 11:29 af Lars Nunnegaard
Ps
Pamol tager hovedpinen, Palin giver den.
 
01.10-2008 | 11:46 af L. Rasmussen
Erik,

Det er værre med Palin end blot, at hendes udenrigspolitiske forstand ikke rækker længere end til at påpege, at kun en stribe vand adskiller Rusland fra Alaska, som også er landfast med Canada. Interviewet med Katie Couric har rystet selv ærkekonservative, fordi hun var helt i tovene også på indenrigspolitikken. Hun talte simpelhen sort, ikke mindst om redningsplanen, og fik sammenblandet alle de indstuderede oneliners, kampagnestaben havde forsøgt at få hende til at memorere. Baglandet begyndte at rumstere med opfordringer til, at hun skulle trække sig. Og så måtte hun have 'far' med til endnu et Katie Couric interview, der af mange opfattes som endnu mere pinligt.

Det er slemt nok, at hun er forfremmet langt udover sine evner, men faktisk værre at John McCain derved har vist en usædvanlig ringe dømmekraft. Så selvom hans hjerte skulle holde, så rædselsscenariet med Palin som præsident ikke bliver aktuelt, må man også frygte, hvad han selv kan finde på af ulykker. Før han blev nomineret, virkede han moderat og til tider fornuftig, men efter han vandt nomineringen, har han udtalt sig om både krigene og den økonomiske politik på en måde, der er skræmmende.

Nu kan han så ikke være med i morgen aften, når Palin møder Biden. Hvis Biden kan holde sig i skindet, indtil Palin har rettet sit første (eller andet) underlødige angreb på Obama og/eller Biden, bliver hun mast til pindebrænde. Hvis han derimod angriber først, er der stor fare for, at hun får sympati. Der hersker en besynderlig 'beskyt-den-lille-kvinde' holdning, som sjovt nok absolut ikke gjaldt for Hillary, overfor denne noksagt (iøvrigt en meget sexistisk indstilling i virkeligheden), som Obama lejren givetvis er opmærksomme på ikke at styrke. Det bliver spændende at se, hvordan den debat forløber. Næsten mere end de kommende to mellem præsidentkandidaterne.
01.10-2008 | 12:23 af Erik Willumsgaard
@L. Rasmussen

*Enig, udtalelserne om indenrigspolitikken var også en pinlige ud over alle grænser
*Enig, om om John McCains svigtende dømmekraft, og bekymrende politiske udvikling
*Enig, om at Biden skal passe på ikke at mase Palin for hurtigt - og ja, der er tale om en sexistisk beskyttelse af denne landsbytosse med læbestift
*Enig, det er rasende spændende
*Enig, enig, enig
 
01.10-2008 | 12:28 af Lars Nunnegaard
I LA TIMES var der en søndelemmende kritik af hende, Selv religiøse grupperinger var rystede.
 
01.10-2008 | 17:19 af Erik Willumsgaard
Men nu har Palin nok været i træningslejr, og lært bare at gentage nogle få slagord, uanset hvad der bliver spurgt om. Lige som Pia Kjærsgaard og Anders Fogh.
 
01.10-2008 | 17:43 af L. Rasmussen
Palin ER i træningslejr angiveligt i tre dage. Men som min bror, der bor i USA, netop fortalte mig, så mener man derovre, at det ikke hjælper noget. For problemet for hende, siger man, er ikke, at hun ikke kan lire de indlærte sætninger af som en papegøje, men at hun ikke forstår spørgsmålene.

Jeg kan iøvrigt anbefale disse analyser før debatten fra NYT.
Om Biden
http://www.nytimes.com/2008/10/01/us/politics/01biden.html
og om Palin
http://www.nytimes.com/2008/10/01/us/politics/01palin.html
01.10-2008 | 18:21 af L. Rasmussen
Jeg synes lige, at I skal have et uddrag af en af NYT kommentator Maureen Dowds perler:

"OBAMA The problem is we can't appear angry. Bush called us the angry left. Did you see anyone in Denver who was angry?

BARTLET Well ... let me think. ...We went to war against the wrong country, Osama bin Laden just celebrated his seventh anniversary of not being caught either dead or alive, my family's less safe than it was eight years ago, we've lost trillions of dollars, millions of jobs, thousands of lives and we lost an entire city due to bad weather. So, you know ... I'm a little angry.

OBAMA What would you do?

BARTLET GETS ANGRIER! Call them liars, because that's what they are. Sarah Palin didn't say 'thanks but no thanks' to the Bridge to Nowhere. She just said 'Thanks.' You were raised by a single mother on food stamps -- where does a guy with eight houses who was legacied into Annapolis get off calling you an elitist? And by the way, if you do nothing else, take that word back. Elite is a good word, it means well above average. I'd ask them what their problem is with excellence. While you're at it, I want the word 'patriot' back. McCain can say that the transcendent issue of our time is the spread of Islamic fanaticism or he can choose a running mate who doesn't know the Bush doctrine from the Monroe Doctrine, but he can't do both at the same time and call it patriotic. They have to lie -- the truth isn't their friend right now. Get angry. Mock them mercilessly; they've earned it. McCain decried agents of intolerance, then chose a running mate who had to ask if she was allowed to ban books from a public library. It's not bad enough she thinks the planet Earth was created in six days 6,000 years ago complete with a man, a woman and a talking snake, she wants schools to teach the rest of our kids to deny geology, anthropology, archaeology and common sense too? It's not bad enough she's forcing her own daughter into a loveless marriage to a teenage hood, she wants the rest of us to guide our daughters in that direction too? It's not enough that a woman shouldn't have the right to choose, it should be the law of the land that she has to carry and deliver her rapist's baby too? I don't know whether or not Governor Palin has the tenacity of a pit bull, but I know for sure she's got the qualifications of one. And you're worried about seeming angry? You could eat their lunch, make them cry and tell their mamas about it and God himself would call it restrained. There are times when you are simply required to be impolite. There are times when condescension is called for!

OBAMA Good to get that off your chest? "

Hele kommentaren kan læses på http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=980DE2D61E30F932A1575AC0A96E9C8B63
01.10-2008 | 20:42 af Carsten Svendsen
01.10-2008 | 21:01 af Erik Willumsgaard
Tak CS!
 
02.10-2008 | 07:52 af Erik Willumsgaard
@LR 17.43

Gode analyser som forberedelse til aftenens show!
 
02.10-2008 | 08:20 af Erik Willumsgaard
Yrrk, det er jo først kl. 2.00 i nat!
 
02.10-2008 | 08:30 af Erik Willumsgaard
 
02.10-2008 | 08:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
02.10-2008 | 08:40 af Carsten Svendsen
@(Willumsgaard)
Det er værre endnu! Det er kl.3:00...

NB
Genudsendes(se mit "link" 1.okt. kl. 20:42)
02.10-2008 | 08:46 af Lars Nielsen
Verden kunne jo have fået en "Dan Quayle" igen.
 
02.10-2008 | 08:54 af Erik Willumsgaard
@Jakob D

Det gør tante Berlingeren åbenbart også:
http://www.berlingske.dk/article/20081001/valgiusa/710010056/
 
02.10-2008 | 09:01 af Erik Willumsgaard
@Jakob D

Du skriver "......det er hamrende pinligt med den kampagne der ALTID er for at prøve at få republikanernes kandidater til at se dumme ud."

I Tina Fey's parodi over Palin citerer hun i afsnittet om kriseplanen for finansmarkedet Sarah Palins udtalelser direkte ord for ord. Så hvem er det lige, som får hende til at fremstå dum?
 
02.10-2008 | 09:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
02.10-2008 | 09:55 af Lottomunken 1977 ....
Jakob
Der er ingen der prøver at få republikanernes kandidater til at se dumme ud, det klarer de helt selv...

Selv deres tv stationer, får dem selv til at virke dumme
http://www.youtube.com/watch?v=trOdCU6aZOg
http://www.youtube.com/watch?v=fLHI0b43xa4&feature=related
 
02.10-2008 | 16:16 af Torben Andersen
Jeg har lige fået mail fra en af mine venner i Anchorage, Alaska. Selv deroppe er man ved at få øjnene op for, hvilket inkompetent fjols hun er. Set i lyset af hendes udtalelser, synes man næsten at danske politikere er intelligente.....

Prøv at høre Jack Cafferty på CNN, klippet findes nederst på siden: http://www.berlingske.dk/article/20081001/valgiusa/710010056/

Dybt skræmmende med den mangel på viden hun har!
02.10-2008 | 16:22 af Torben Andersen
Erik, jeg er ikke enig med dig med hensyn til Tina Fey. Hun formår jo virkelig at vise hvilket blålys Sara Palin er. Og jeg mener, at selv om det er svært at leve op til offerets udtalelser, så gør hun det på en suveræn, underholdende og morsom måde.

Hilsen Torben
02.10-2008 | 16:38 af L. Rasmussen
Enig, Torben. Tina Feys PAUSER er fantastiske, når hun 'bare' bruger det autentiske materiale.
02.10-2008 | 19:38 af Erik Willumsgaard
@Torben Andersen

Så må jeg have udtrykt mig misforståeligt, for jeg synes bestemt, at Tina Feys parodier er ubetalelige!
 
02.10-2008 | 21:22 af Erik Willumsgaard
@Ernst Krogager

Når man har sagt Erasmus Montanus, må man også nævne Per Degn. Som taler totalt sort!
 
02.10-2008 | 21:43 af Erik Willumsgaard
@Ernst Krogager

"Det er ved den slags lejligheder, venstrefløjens hykleri skinner tydeligst igennem. Når det kommer til stykket, er det ikke kvinderne, man vil have. Når det kommer til stykket, er det magten – den rå magt – man vil have. "

Nej, jeg kunne aldrig forestille mig at foretrække en politiker ud fra kromosombesætning frem for politisk holdning. Kunne du Ernst Krogager?
 
02.10-2008 | 21:46 af Erik Willumsgaard
Kl 3.00 i nat! Det passer desværre ikke ind i mit døgnskema at se debatten direkte, men jeg ser gerne friske kommentarer fra dem, som ser den, i morgen tidlig!
 
02.10-2008 | 21:51 af Erik Willumsgaard
@Ernst Krogager

Nu er jeg jo selv plantet og groet i en landsby uden for lands lov og ret, og vil aldrig sigen nogen noget på, bare fordi de ikke skulle have slået deres første rødder på stenbroen eller i de nordlige villakvarterer.

Og jeg anerkender, at mange af Danmarks og verdens største ånder også har yderst rurale rødder.

Men det betyder på den anden side ikke, at uvidenhed - om den er groet på stenbro eller hede - skulle give nogle særlige fortrinsrettigheder?
 
02.10-2008 | 21:57 af Erik Willumsgaard
@L Rasmussen

Du skriver "Det er uhyggeligt, at mange nu hylder uvidenhed og taler nedsættende om ekspertise og kvalifikationer. Vanvittigt, at elite - i betydningen de, der ved meget om det, de beskæftiger sig med - nu skal være et skældsord."

Har svært ved at være uenig.
 
02.10-2008 | 21:59 af L. Rasmussen
Ja, Erik, men jeg skrev det nu på Krogagers blog - bare for ikke at forvirre andre læsere.
02.10-2008 | 22:03 af Erik Willumsgaard
@LR

Ja, men jeg ville have tilføjet noget fra min egen boldgade. Som jeg kom fra. Hm, jeg glemte også aftenens møde i Alzheimer-klubben...
 
02.10-2008 | 22:32 af Erik Willumsgaard
Tjo fagministre må meget gerne kende noget til deres sagområde, f.eks. gennem lang politisk indsats, ikke nødvendigvis gennem uddannelse.
 
02.10-2008 | 22:40 af Carsten Svendsen
@(Willumsgaard)
Jeg regner med, at debatten bliver lagt på DR UPDATE så du kan se den når det passer dig i morgen.
Blot et kvalificeret gæt!
02.10-2008 | 22:46 af Erik Willumsgaard
merci, CS, og godnat!
 
03.10-2008 | 07:18 af Erik Willumsgaard
NÅ, hvordan gik det så???
 
03.10-2008 | 07:38 af L. Rasmussen
Faktisk bedre for Palin end forventet. Med danske øjne var det en tam debat. De irriterede mig begge to: Palin fordi hun gang på gang enten kun svarede med en halv sætning på spørgsmålet, før hun drejede det over på præfabrikerede tirader eller smiskende refererede til sig selv og Alaska. Joe Biden var irriterende, fordi han omtalte sig selv og sine meritter i senatet i tredje person igen og igen.

Men Palin havde altså fået noget ud af træningslejren og hendes taktik med at lire det indøvede af virkede. Så hvis jeg skal bedømme det samlet, endte en kedelig debat uafgjort.
03.10-2008 | 08:43 af Carsten Svendsen
De virkede "vel-instruerede" begge to!
03.10-2008 | 09:06 af Erik Willumsgaard
:-( ?
 
03.10-2008 | 13:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.10-2008 | 21:08 af Erik Willumsgaard
@Jakob D

Tak for din vurdering af Sarah Palin, for jeg så ikke selv debatten. Du mener det virkede noget indstuderet. Vil det række, hvis hun om få måneder - ved skæbnens ugunst - sidder i Det Hvide Hus?
 
03.10-2008 | 21:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.10-2008 | 21:30 af Nikolaj Damgaard
Jeg krummer ører, når jeg hører hende optræde på slap line. Jeg krummer tæer, når jeg tænker tanken til ende med en Sarah Palin i præsidentembedet, hvilket er sandsynligt, da McCain har "pavealder". Min rumpe hopper nervøst op og ned, når jeg - meningsmålinger til trods - forestiller mig, hvad der kan ske i det øjeblik, krydset skal sættes af den amerikanske vælger. I netop det øjeblik vil det, at skulle stemme på en sort kandidat , kunne vise sig at være en uoverstigelig psykisk hindring for mange.
03.10-2008 | 21:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.10-2008 | 22:04 af Nikolaj Damgaard
Fordi, Jakob - at jeg dagligt følger med på CNN, som du vel ikke for alvor mener er venstreorienteret - at jeg selvfølgelig ikke er ubekendt med, at politisk motiverede smædekampagner foregår mod begge parter - at jeg har en i øvrigt højreorienteret "spion" on location, som lader mig vide, at almenvældet i begge lejre direkte griner ad hende, -og, ikke mindst, at jeg selv mener at kunne genkende en lus på gangen.
04.10-2008 | 09:58 af Erik Willumsgaard
Nogle mener, at McCain har gjort et genialt træk ved at vælge Palin, for dermed kan han trække opmærksomheden bort fra politiske emner og bringe dem over på de følelsesmæssige. Man må ikke håbe, at det kan lykkes at dreje en valgkamp i et så relativt vigtigt land bort fra vigtige politiske problemer, som skriger på at blive løst, og hvor demokraterne har de bedste svar!
 
04.10-2008 | 10:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
04.10-2008 | 10:53 af vera madsen
Willumsgaard du skriver:
Men nu har Palin nok været i træningslejr, og lært bare at gentage nogle få slagord, uanset hvad der bliver spurgt om. Lige som Pia Kjærsgaard og Anders Fogh.

Nu er Sarah Palin bestemt ikke min kop te, men kunne vi ikke holde os til hende og til præsidentkandidaterne i USA, og bare for èn gangs skyld holde Pia og Anders Fogh udenfor en debat, det ville virke som en befrielse.
04.10-2008 | 11:01 af Torben Andersen
Erik@

Bare rolig, det var ikke noget genialt træk at vælge Sarah Palin som VP. Det har de seneste uger med al ønskelig tydelighed allerede vist.

Det der bekymrer mig mest er, hvordan McCain kunne vælge hende til VP, man skulle da formode at han havde diskuteret politik med hende og hørt at hun intet vidste.

Men her er lige et link til CNN: http://edition.cnn.com/2008/POLITICS/10/03/mann.ct.palin/index.html

Gad vide om der igen kommer salg i de t-shirts hvor der stod: Where are you Lee Harvey Oswald when we need you? :)
04.10-2008 | 11:37 af Erik Willumsgaard
@Torben Andersen

Jeg ville ønske du havde ret. Men der bor desværre nok en del amerikanere ude på bøh-landet, hvor hendes ligefremhed og "moralske" værdier går lige end, og for hvem det kun taler til hendes fordel, hver gang nogen fra the establisment på øst- og vestkysten udstiller hendes inkompetence.
 
04.10-2008 | 11:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
04.10-2008 | 11:49 af Erik Willumsgaard
@Jakob D

Nej, Obama tror selvfølgelig ikke, at USA har 57 stater. Han kludrede i det, ved første at sige 50, ville så rette det til 47, men fik det kun gjort halvvejs.

Jeg synes det peger tilbage på én selv, hvis man virkelig mener den fortalelse kan bruges som argument for eller imod noget som helst!
 
04.10-2008 | 12:56 af Erik Willumsgaard
Jeg ved ikke, om det skyldes den globale opvarmning eller hvad. Men det var fantastisk at sidde her i oktober og drikke morgenkaffe i varmt solskin. Stærk kaffe, godt brød fra Emmerys, med gorgonzola og skotsk appelsinmarmelade, croissanter og juice. Og nu vil jeg ud at lege i det gode vejr med ungerne.
 
04.10-2008 | 16:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
04.10-2008 | 16:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
04.10-2008 | 16:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
04.10-2008 | 17:15 af Nikolaj Damgaard
Jakob D
Palin magter jo ikke selvstændigt at give et klart svar på selv de simpleste spørgsmål - hvordan kan du betegne det som hetz? Du mener måske det er fint nok, når blot hun kan holde snakken kørende i indholdsløs tomgang, eller hvad? Det har intet at gøre med hetz, men det ville da være rart, om resten af Verden ikke risikerede at skulle belemres med en så lidet vidende person på så vigtig en post. Kunne McCain ikke lige tage at revurdere sit valg af vicepræsidentkandidat, så tilliden til systemet ikke risikerer at lide ubodelig skade.
04.10-2008 | 20:01 af Erik Willumsgaard
@Jakob D

Bush Junior er jo ikke kun blevet fremstillet som dum. Han fremtræder jo også som dum. Hvis han bag denne overflade skulle gemme stor intelligens og viden, skjuler han det for det meste yderst effektivt. Og årsagen må så være, at han vælger at spille dum for at kunne ramme de republikanske kærnevælgere!
 
04.10-2008 | 20:08 af Erik Willumsgaard
Hvis vi tager en hurtig runde om de republikanske præsidenter i vores egen tid, ser det således ud:
- Eisenhower: trods en glorværdig indsats under 2. V-krig, blev han ikke betragtet som noget særligt stort lys
- Nixon: hm, hm. Trods en problematisk fremtræden og personlighed var han nok ikke heelt dum!
- Ford: selvom der om ham blev sagt, at han ikke kunne gå på trapper og tygge tyggegummi samtidigt uden at skvatte, var han en hæderlig præsident
- Reagan: klarede sig på en voldsom charme, hjertelighed og humoristisk sans, men han var nu heller ikke nogen ørn på mange områder
- Bush den ældre: Blev nok aldrig fremstillet som dum. Og er det nok heller ikke.
 
05.10-2008 | 03:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
05.10-2008 | 14:28 af Erik Willumsgaard
Poul Høi vender fingeren nedad for Palin i Berlingske:

Det var seerne.

Den republikanske vicepræsidentkandidat gjorde en alt anden end overbevisende figur, men bagefter talte kommentatorerne om, at hun havde klaret sig bedre end forventet, fordi forventningerne var så lave, og dermed havde hun scoret en sejr. En halv time senere landede de to første meningsmålinger, og begge gav en sikker sejr til den demokratiske vicepræsidentkandidat, Joe Biden. Med tallene 46 procent mod 21 procent hos CBS og med 51 procent mod 36 procent hos CNN. Biden var mere troværdig, mere vidende, mere kvalificeret, mere i tråd med almindelige mennesker, sagde de adspurgte.

Og hvad kan vi så lære af det?

At vælgerne ikke ser en debat med de samme briller som analytikere og kommentatorer. De tager ikke forventninger og andre politiske kalkuler med i betragtning, de ser, hvad de ser og vurderer det som så, eller som kommentatoren Matthew Yglesias skrev i går:

»De så en lettere uforstandig kandidat, og de sagde ikke til sig selv: »Hun er ikke så dum, som jeg troede. Hvilken triumf.« De sagde: »Hun virker lettere uforstandig«.«

Det var ikke i sig selv en kvalifikation for vælgerne, at hun ikke faldt over møblerne eller sætningerne; de ville have en kyndig politiker, og de gennemskuede Sarah Palins ikke-svar og hendes forsøg på folkelighed, som en censor gennemskuer en uforberedt eksaminand.

Svar?

Som Washington Posts Dana Milbank opsummerede en række af Palins svar eller ikke-svar:

Hvad ville hun gøre ved kreditkrisen? »Lad os komme almindelige amerikanere i møde, Joe Six-Pack og ishockeymødre,« svarede hun.

Hvad ville hun gøre ved redningsplanen? »Lad os tale om min energiplan.«

Hvad ville hun gøre ved personlige konkurser? »Jeg vil gerne igen tale om min energiplan.«

Hvad ville hun gøre ved Darfur? »Jeg er en outsider i Washington. Jeg gør ikke, som I gør.«

Hvad ville hun gøre, hvis hun blev præsident? »Jeg mener, at vi savner virkeligheden fra Wasilla i Washington.«

Og da Joe Biden påpegede, at hun ikke svarede på spørgsmålene? »Jeg svarer måske ikke på spørgsmålene på den måde, som du eller ordstyreren forventer.«

En time inde i debatten sagde Joe Biden: »Kendsgerninger betyder noget.«

»Måske for ham. Men tydeligvis ikke for Sarah Palin,« som kommentatoren Eugene Robinson skrev i går. »Han præsenterede kendsgerninger, og hun svarede igen ved ... at sige noget.«

Hvis der er én lektie fra vicepræsidentdebatten – og for den sag sin skyld også fra præsidentdebatten i sidste uge – så er det vælgernes fokus på saglighed, troværdighed og temperament. Det er det humør, vælgerne er i, og den person, der demonstrerer de kvaliteter, der vinder debatten og formentlig også valget.
 
05.10-2008 | 20:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
05.10-2008 | 21:08 af Erik Willumsgaard
@Jakob D

Uanset dine forbehold, præsenterer Poul Høi nogle facts om vurderingen blandt vælgerne af debatten Palin-Biden.
 
07.10-2008 | 10:29 af Erik Willumsgaard
Obama fører nu stort over McCain i Virginia, en stat, som ikke har haft demokratisk flertal ved et præsidentvalg siden Lyndon B. Johnson.

I flg. tante Berlingeren:

http://www.berlingske.dk/article/20081007/valgiusa/81007001/
 
10.10-2008 | 16:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.10-2008 | 17:10 af Erik Willumsgaard
@Jakob D

Nej, det skyldes vist - og desværre - mere en demografisk udvikling med mange tilflyttere med en anden politisk profil!
 
10.10-2008 | 17:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.10-2008 | 17:35 af L. Rasmussen
Det kunne være rart at få et link til de undersøgelser af republikanernes evner. For det er da tankevækkende, at det er så diamentralt modsat undersøgerlserne af deres største støtter herhjemme, nemlig DF, hvis medlemmer/vælgere både er dårligere uddannede, har lavere indtjening og sværest ved at klare de prøver som udlændinge skal klare for at få statsborgerskab end alle andre partiers vælgere.
10.10-2008 | 17:45 af Nikolaj Damgaard
Jakob
Hvis der er lighedstegn mellem klogskab og penge, er det ingen sag at rekruttere nogle gode politikere. Måske kunne USA lave en aftale med et par af de rige islændinge, som har lagt sit eget fædreland i ruiner! Jeg synes ikke, dine argumenter er særlig overbevisende. Dine natlige udgydelser sender også sit eget klare signalsprog i samme retning.
10.10-2008 | 19:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.10-2008 | 19:05 af Nikolaj Damgaard
Jeg vræler ikke, Jakob - du har ikke format til at fremkalde den slags følelser hos mig. Jeg synes, du skal arbejde lidt med din formuleringsevne. Jeg kan se, du hyppigt kalder andre for mindre begavede - det gør måske dig selv til et geni?
10.10-2008 | 19:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
11.10-2008 | 11:44 af Erik Willumsgaard
 
11.10-2008 | 12:05 af L. Rasmussen
@ 10. oktober 2008 19:00 | af Jakob D (Jakob_dkdk)

Det fremgår af dit link, at der netop IKKE er lavet en undersøgelse af relationen mellem IQ og politisk tilhørsforhold i USA:
"Such a survey could cost upwards of several hundred thousand dollars, but it can be done and I am sure it will substantiate my claim in this blog that Republicans are the political cohort that has the highest average IQ"
Så den teori du viderebringer står for en enkelt tilfældig amatørbloggers regning.

Iøvrigt har jeg ikke hævdet, at DF svarer til GOP - jeg har hævdet, at DF politikere har støttet GOP og været i opposition til Demokraterne i deres udtalelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl